Nedávno jsem někde četl… ale proč to nenapsat – bylo to v červencovém vydání časopisu FotoVideo – článek s názvem Má smysl fotografovat do formátu RAW, nebo stačí JPEG? Jen jsem si přečetl titulek, blesklo mi hlavou něco ve smyslu „tahle debata snad nikdy neskončí“. Autor článku Petr Březina, je zkušený fotografický publicista, navíc můj bývalý kolega, tak jsem se začetl. Nutno napsat otevřeně, že článek je napsaný velmi korektně, problematika RAW vs. JPEG je zde podrobně vysvětlená, jsou zde důvody pro i proti, zkrátka tak, jak to má být. Jenže článek končí větou, která mě, jak se říká, nadzvedla ze židle, a donutila napsat tuto polemiku. Ona věta zní: „Doba surového RAW pro každodenní fotografii tedy již z pohledu fotografa-amatéra pominula.“
RAW pro všechny
Nebudu zde popisovat výhody RAWu – o tom jsem už na Nikonblogu napsal mnoho a mnoho slov – viz například mikroseriál RAW tajemství zbavený. Za sebe jen zopakuji, že RAW považuji za požehnání každého fotografa a jeho používání naopak doporučuji úplně všem – i těm nejamatérštějším amatérům (o profesionálech vůbec nemluvě).
Osobně trochu paradoxně fotím do JPEGu pouze při testování fotoaparátů – abych v recenzi ukázal, jak konkrétní model zvládá JPEGy. Tedy přesněji, fotím samozřejmě JPEG + RAW. Jinak ale na mém vlastním fotoaparátu najdete nastavení pouze RAW. Nicméně pojďme však k meritu tohoto článku – a držme se pojmu fotograf-amatér, který Petr použil ve zmíněné poslední větě svého článku.
Fotografování v běhu času
Toho, že se nám jaksi mění fotografie, nebo možná přesněji způsob fotografování, jste si bezpochyby všimli. Roli kompaktních foťáků čili aparátů pro běžné focení bez větších ambic převzali mobilní telefony. Klasické digitální kompakty, ony „krabičky na mýdlo“, z trhu de facto zmizely nebo se vyprodávají, a nevypadá to, že by se někdy měly vrátit. O tom, jestli je to dobře nebo špatně, ale v tomto článku polemizovat nechci.
Co nám tedy zbylo z opravdové fotografické techniky (protože fotící telefony za ni skutečně nepovažuji)? Digitální zrcadlovky a na jejich místo čím dál urputněji se tlačící bezzrcadlovky. Dobře, nějaké ty kompaktnější aparáty na trhu jsou, plus k tomu pro mě nepochopitelně stále oblíbená kategorie ultrazoomů s kompaktovým snímačem. Každopádně obecně převládá fotografická technika umožňující kreativní focení (i když ten pojem nemám moc rád). Systémové fotoaparáty s výměnnými objektivy a dalšími vychytávkami, které k této třídě neoddělitelně patří.
Kdo si kupuje takové přístroje? Pominu-li profesionální fotografy, na něž tento článek nemíří, pak jsou to právě… fotografové-amatéři. Lidé, pro které je fotografování koníčkem, možná často spíše koněm nežli jeho zdrobnělinou. Lidé, kteří si každou fotku doslova vychutnávají, mazlí se s ní, fotografování je pro ně radostí, potěšením, tím největším zážitkem. No a jak už to u koníčkářů obecně bývá, neváhají za fotografickou techniku, která jim tyto rozkoše poskytne, utratit nezřídka velké peníze.
RAW za všechny prachy
Tím, jak se opravdová fotografická technika umenšuje – používá ji stále méně dobré fotografie chtivých uživatelů, nelze předpokládat, že by se snad zlevňovala. Nechci si hrát na špatného proroka, ale mám trochu obavy, že tomu bude spíše obráceně. Zároveň se však nebojím, že by to výše zmíněné amatérské nadšence odradilo. Promiňte mi hloupý příklad, ale je to jako s jinými závislostmi (proč to tak nenazvat?). I když bude krabička cigaret stát dvě stovky, kuřák si ji stejně koupí. Takže je vlastně všechno v pořádku, ne? Běžný člověk ať si fotí mobily, my budeme dál držet vartu pořádné fotografie. No ale v této úvaze se mně někde ztratil souboj RAWu a JPEGu. Takže logicky: Kvalitní fotografie je a bude drahá. Pokud za svoje vybavení coby fotoamatér utratím kus rodinného rozpočtu (hlavně neříkejte manželce, kolik to doopravdy stálo! :-)), chci také nejlepší výsledky. A co mi dá lepší výsledky, JPEG nebo RAW? Samozřejmě, že RAW! Na zpracování mám spoustu času, nikam nespěchám, naopak – těším se, až si budu moci s fotkami pohrát v počítači a vyždímat z nich to nejlepší. Já, fotoamatér, koníčkář, jsem ten pravý uživatel RAWu!
Můžete fotit jakýkoliv námět, pokaždé vám RAW poskytne lepší výsledky. Mimochodem, jaké fotografie jsou pro vás nejcennější? Vaše pokusy o umění nebo rodinné snímky? Nebo ty „každodenní fotografie“, jak je uvedeno v poslední větě článku, vůči které se vymezuji? Odpovězte si sami. Já si dávám záležet na všech fotkách. Jednoduše proto, že mě to baví. Nejsem profesionál, nefotím za peníze, jsem stejný fotograf-amatér jako ti, o kterých píši. Proto fotím do RAWu :-)
Když se hodí JPEG
Na závěr, jen abych nebyl nařčen z manipulace – rozhodně nezpochybňuji význam JPEGu, jakožto „rychlého“ datového formátu. Je mi jasné, že například zpravodajští nebo třeba sportovní fotografové, kteří posílají svoje snímky okamžitě po pořízení do redakce, aby je bylo možné ihned publikovat online, se asi těžko budou zdržovat vyvoláváním RAWů. Vymezuji se však vůči pojmu fotograf-amatér vs. RAWy. Věřím, že jsem to v předchozích řádcích této úvahy napsal srozumitelně. Pokud ne, nandejte mi to v diskuzi pod článkem :-)
Související články
RAW tajemství zbavený. Přikázání první – nepřepíšeš!
RAW tajemství zbavený. Přikázání druhé – nezpomalíš!
RAW tajemství zbavený. Přikázání třetí – nepřeceníš!
2 komentáře
100% sôhlas, Fotim len do RAW
Též 100% souhlas. Fotím jen do RAW a jsem stále více nadšený, co jeho zásluhou dokážeme ze snímků dostat. A protože i tisknu velké formáty, tak velice dobře vím, že v mnoha případech je Jpeg absolutně nevhodný pro kvalitní tisk.