Srpnové novinky Nikonu – tři FX objektivy, které vás dostanou do varu

Prázdniny se před pár dny přehouply do druhé poloviny, ani žhavé léto však nemá na uvádění novinek žádný vliv. Letošní srpen tedy budiž ve znamení tří nových objektivů pro fullframové DSLR Nikonu. Jaká sklíčka nabízí dnešní menu? Mnoho fotografů zcela jistě potěší zbrusu nová monofokální světelná čtyřiadvacítka, zejména profesionály zaujme inovovaný velmi oblíbený zoom 24–70 mm F2,8 a konečně příznivce dlouhých ohnisek pak jistě osloví telezoom 200–500 mm s konstantní světelností F5,6. Pojďme se na jednotlivé objektivy podívat podrobněji.

AF-S Nikkor 24 mm F1,8G ED

Cenově dostupná pevná čtyřiadvacítka v portfoliu Nikonu do dnešního dne chyběla hodně citelně. Model AF Nikkor 24 mm F2,8D byl uveden na trh v roce 1993, a nemusíme si nic namlouvat – současné digitální snímací technologii už jednoduše nestačí. Světelný AF-S Nikkor 24 mm F1,4G ED je sice nesrovnatelně vyšší „level“, ovšem cenově také spadá do nejvyšší kategorie profesionálních objektivů. Ale konec nářků, je tu nový AF-S Nikkor 24 mm F1,8G ED

AF-S Nikkor 24 mm F1,8G ED

Jednoduše designovaný objektiv byste na první pohled mohli zaměnit s pevnou dvacítkou o stejné světelnosti, uvedenou na trh na konci loňského roku, případně též s 28mm Nikkorem, který v roce 2012 započal vlnu inovace monofokálních skel Nikonu. Přesné rozměry objektivu AF-S Nikkor 24 mm F1,8G ED jsou tyto: průměr 77,5 mm, délka 83 mm, hmotnost 355 g. Průměr filtrového závitu činí 72 mm. Oproti starému „déčkovému“ 24mm Nikkoru je to sice nárůst, zejména co do velikosti, poměrně výrazný, nicméně objektiv je o 1,3 EV světelnější a celkově má optickou kvalitu a další vlastnosti na mnohem vyšší úrovni.

AF-S Nikkor 24 mm F1,8G ED
Optická konstrukce a MTF křivky objektivu AF-S Nikkor 24 mm F1,8G ED

Optická konstrukce se skládá z 12 čoček uspořádaných v 9 skupinách, dvě čočky jsou asférické a další dvě vyrobeny z nízkodisperzního skla typu ED. Potěší antireflexní vrstvy Nano Crystal Coat. Sedmilamelová clona je mechanická, nejvíce zacloníte na F16. Autofokus využívá tichého ultrazvukového motoru SWM, žádná část objektivu se při ostření neotáčí ani nevysunuje.

AF-S Nikkor 24 mm F1,8G ED
Objektiv je standardně dodáván s tvarovanou sluneční clonou a měkkým pouzdrem
Tento objektiv pro vás v redakci Nikonblogu právě testujeme – na výsledky se můžete těšit už tento týden!

Podrobné technické parametry objektivu AF-S Nikkor 24 mm F1,8G ED najdete zde.
Doporučená prodejní cena: 21 990 Kč
Galerie demosnímků pořízených objektivem AF-S Nikkor 24 mm F1,8G ED
Stáhněte si fotografie v plném rozlišení (JPEG) zde (185 MB)

AF-S Nikkor 24–70 mm F2,8E ED VR

Neznám snad jediného profesionálního fotografa, který by neměl ve své výbavě, nebojím se použít to slovo, legendární zoom AF-S Nikkor 24–70 mm F2,8G. Tento dnes už osm let starý reportážní zoom nyní dostává svého nástupce – AF-S Nikkor 24–70 mm F2,8E ED VR. Bez nadsázky lze říct, že z původního objektivu zůstal zachován pouze rozsah ohnisek a světelnost. Vše ostatní je nové, lepší, ale i větší…

AF-S Nikkor 24–70 mm F2,8E ED VR

Pokud se podíváte jen na typové označení objektivu, pak písmeno E za světelností prozrazuje první inovaci – elektronickou devítilamelovou clonu. Elektronická clona začíná být u profesionálních skel Nikonu standardem, jejím úkolem je zejména zajištění přesnější expozice při rychlém sériovém snímání.
Na konci označení pak najdete úplnou novinku tohoto zoomu – optický stabilizátor VR s účinností 4 EV. Stabilizace může pracovat buďto v normálním módu, nebo v režimu Active.

AF-S Nikkor 24–70 mm F2,8E ED VR

AF-S Nikkor 24–70 mm F2,8E ED VR

Přepracována byla ale také optická konstrukce objektivu 24–70 mm F2,8. Nový model obsahuje 20 členů uspořádaných v 16 skupinách, 2 čočky jsou typu ED, 3 další členy jsou asférické, jeden typu HRI. Poprvé v historii objektivů Nikkor je zde také použit jeden asférický ED člen. Objektiv je opatřen antireflexními vrstvami Nano Crystal Coat a také ochrannými fluorovými vrstvami na předním a zadním členu.

„Posílen“ byl také ostřicí systém: Nikon udává až 1,5násobné zrychlení reakce autofokusu. Objektiv AF-S Nikkor 24–70 mm F2,8E ED VR je samozřejmě opět konstruován jako voděodolný a prachutěsný. Horší zprávou je však nárůst jeho rozměrů a hmotnosti. S průměrem tubusu 88 mm, délkou 154,5 mm a hmotností 1 070 gramů je novinka o 5 mm tlustší, o 21,5 mm delší a o 170 gramů těžší než její předchůdce. Také průměr filtrového závitu nabobtnal ze 77 mm na 82 mm. Zbývá tedy jen věřit tomu, že ona „obezita“ bude patřičně vyvážena optickou kvalitou a dalšími vlastnostmi tohoto skla.

AF-S Nikkor 24–70 mm F2,8E ED VR
Objektiv je standardně dodáván s tvarovanou sluneční clonou a polotuhým pouzdrem

Podrobné technické parametry objektivu AF-S Nikkor 24–70 mm F2,8E ED VR najdete zde.
Doporučená prodejní cena: 65 990 Kč
Galerie demosnímků pořízených objektivem AF-S Nikkor 24–70 mm F2,8E ED VR
Stáhněte si fotografie v plném rozlišení (JPEG) zde (193 MB)

AF-S Nikkor 200–500 mm F5,6E ED VR

Třetí novinka mezi dnes ohlašovanými objektivy míří do kategorie dlouhých telezoomů s fixní světelností, určených zejména pro amatérské fotografy či poloprofesionály. Podle Nikonu by měl být levnější alternativou k objektivu AF-S Nikkor 80–400 mm F4,5–5,6G ED VR, byť rozsah ohniskových vzdáleností obou telezoomů je poměrně odlišný.

AF-S Nikkor 200–500 mm F5,6E ED VR

267,5 mm dlouhý objektiv o průměru 108 mm váží i s otočnou stativovou patkou 2 300 gramů (bez patky 2 090 g), vzhledem k ohniskovému rozsahu ale nelze očekávat nic menšího nežli pořádnou „rouru“.

Optická konstrukce se skládá z 19 čoček uspořádaných ve 12 skupinách, 3 členy jsou typu ED. U tohoto objektivu na rozdíl od předchozích dvou novinek nenajdete vrstvy Nano Crystal Coat, musíte se spokojit s „obyčejnou“ antireflexní úpravou. Nechybí však devítilamelová elektromagnetická clona a samozřejmě optická stabilizace VR s účinností 4,5 EV. Stabilizace pracuje v režimech Normal nebo Sport a dokáže také detekovat upevnění fotoaparátu na stativu.

AF-S Nikkor 200–500 mm F5,6E ED VR

AF-S Nikkor 200–500 mm F5,6E ED VR

Kromě ovládacích prvků autofokusu a stabilizace najdete na boku tubusu aretaci proti vysouvání přední části objektivu, například za chůze. Ostření lze omezit na rozsah od 6 metrů do nekonečna, přičemž nejkratší zaostřovací vzdálenost objektivu AF-S Nikkor 80–400 mm F4,5–5,6G ED VR činí 2,2 m (zvětšení 0,22×).

AF-S Nikkor 200–500 mm F5,6E ED VR
Objektiv je standardně dodáván s kulatou sluneční clonou a měkkým pouzdrem

Podrobné technické parametry objektivu AF-S Nikkor 200–500 mm F5,6E ED VR najdete zde.
Doporučená prodejní cena: 40 990 Kč
Galerie demosnímků pořízených objektivem AF-S Nikkor 200–500 mm F5,6E ED VR
Stáhněte si fotografie v plném rozlišení (JPEG) zde (260 MB)

Sdílej

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

13 komentáře

  1. Tak nevím, jestli se mám radovat, že se Nikon díky konkurenci probudil, nebo se chytat za hlavu, co to managoři zase blbnou. Nechtěl bych dělat v Nikonu inženýra závislého na nápadech obchodního oddělení.

    1) Viděli jsme, že Sigma 17-70 dokopala Nikon k vydání nové 16-80… ovšem Nikon to zabil cenou, která je úplně mimo. Viděli jsme, že Sigma 35/1.4 Art donutila Nikon vydat novou 35/1.8 ED… ta ale kvalitou Sigmu nedorovnala.

    2) Máme novou 24/1.8G, hurááá? … nebo ne? … tak ne… opět je špatně nastavená cena. Za 21 tisíc můžu mít Sigmu 24/1.4 Art s delší 5ti-letou zárukou.
    Navíc filtrový závit 72mm z 24/1.8 dělá ne moc dobrého kamaráda k dalším sklům – Nikon 85/1.8, Nikon 28/1.8, Nikon 35/1.4 a Sigma 35/1.4 mají 67mm závit, zatímco Nikon 85/1.4, Nikon 20/1.8, Sigma 50/1.4, Sigma 24/1.4 a Sigma 85/1.4 mají 77mm závit. Těch 72mm není moc dobrých na sjednocení výbavy :-( Kupovat další standardní 72mm sadu (krom povinného UV)

    3) Nový macek 24-70/2.8 dle hesla „dohnat a předehnat“ narostl do mamutích rozměrů a nejvíc narostla cena… za ni můžu mít Tamrony 24-70/2.8+70-200/2.8 a ještě mi něco zůstane na pevná skla. Nebo se spokojit s f/4 skly (Sigma 24-105, Nikon 24-120, Nikon 70-200/4) a na vysokou světelnost a kvalitu mít f/1.8 nebo f/1.4 pevná skla.

    4) Nová 200-500 je sympatická… uvidíme co předvede proti Sigmám „C“ a „S“ a Tamronu 150-600

    5) Segmentu DX stále chybí malá pevná světelná skla, mirrorless Nikonu v nedohlednu :-)

    Takže u letitého Nikonisty opět rozpačité drbání se na hlavě.
    Na závěr děkuji firmám Tamron a Sigma za nastavení laťky novými objektivy, které donutily Nikona konečně něco dělat.

  2. Upřímně s té nové dvacetčtyřky mám obrovskou radost, jen nevím co budu teď dělat s dvacetosmičkou :)

  3. Abych pravdu řekl, u výrobků nikonu jsem 25 let, zatím jsem měl z každého koupeného nového objektivu radost a nekoupil jsem nikdy špatně. Po první 24-70/2,8 se mi težko nasazuje jiný objektiv,
    tak dobře předchozí objektivy nekreslí…. . 66 tis za VR je pro profesionála ( nejsem jím ač jsem po tom pošilhával) asi normální. Až ten stávající doslouží holt půjdu o level níž nebo i s ohledem na hmotnost zvolím něco lehčího.

    Tož tak SpookY – jsi profík ? ( živí tě focení a útratu za techniku rozpustíš v nákladech ), nebo fotíš pro radost z focení.? často tvoje reakce na tomto foru čtu a i s nimi souhlasím, jenom nevím z jaké pozice hodnotíš ceny ( srovnáváš s konkurencí, zohledňuješ svoje možnosti, průměrný plat čr, ceny v zahraničí…?).

    Je pravda, že pro neprofesionála nejsou ceny profesionální fototechniky v posledních letech právě přátelské.

    Pavel S

  4. Cena 22tis za 24 1.8G je lidová v porovnání s cenou 1.4G. Jediný co mě mrzí je, že většinu z nás donutil obchodníci Nikonu pořídit pevnou 28 nebo 20, které jsou přeci jen trochu atypická ohniska pro fullframe.

  5. RE> PS 5. 8. 2015 at 10:30

    Ne, nejsem profík, jen amatér co rád fotí a občas to má jako bokovku pro známé. Živit se tím by bylo fajn, byla by to určitě zajímavější práce než čím se živím, ale nemyslím, že bych našel dost zákazníků. A jsem dost „technik“, což i z mých příspěvků často vyplývá.

    Takže můj pohled je spíše pohled technika, než amatéra či profíka.

    Nemyslím, že bych měl na věc jiný pohled když bych byl profík. Když budu mít v nabídce vedle sebe Sigmu 24/1.4 Art za 21 tisíc a Nikona 24/1.8 G za 22 tisíc, tak sáhnu po Sigmě a je jedno jestli budu amatér nebo profík. Sigma má USB dock, výměnné bajonety pro případ přechodu na jinou značky těla atd. … a kvalita zpracování Art série je příkladná a učebnicová.

    Na Nikonu mě fakt štve, že jak jsem pokročil se zkušenostmi, tak pro pokročilé amatéry fakt nemá Nikon co nabídnout.
    Když to vezmu dokola kolem:
    1) mám D5100, nechci nic většího (cestování), ale chybí mi na ní FX snímač a druhý roller… D7x00 už je velká, stejně jako celý FX segment
    2) zoomovací ohniska mám 18-105 + 70-300 (nejnovější FX model) a pokryjí mi flexibilitu rozsahů … po pravdě by mi na cestování stačil i 18-200/300, resp. Tamron 16-300… kvalitu vyměním za flexibilitu
    3) pevná 40/2.8 DX je takový univerzál – malé makro se kterým lze fotit všechno, vyloženě „technický objektiv“ – ostrý, bez aberace a s minimálním zkreslením a omezení je na něm jen pár… a úhel je podobný starému Zenitu 44M-2
    4) mé oblíbené kombo na kvalitní fotky – portréťák 85/1.8G a široká 28/1.8G … nachystáno na FX, bohužel na DX je 85mm (127mm) trošku dlouhých a 28mm (42mm) je pořád ještě ne dost širokých… a bohužel tyhle skla nejsou na DX využitá naplno a jsou dost velká
    5) měl jsem 50/1.8G a šla pryč – na DX je těch 75mm o ničem :-( … zkoušel jsem 35/1.8DX – do místnosti se nevlezu a na xichtíky to není dost dlouhé

    … a dneska fakt nevím co dál:
    1) často fotím v místnostech, DX na vysoké ISO dost šumí – 24mpx stejně jako starší 16mpx
    2) Nikon evidentně nechce udělat malou FX zrcadlovku – takovou D5500 s FX snímačem, druhým rolerem, elektronickým hledáčkem a konektory na grip (když už potřebuju lepší úchop)… D7200 a D600 už jsou moc velké
    3) skla 28+85 mám nachystaná na FX, kde by ale byla lepší kombinace Sigma 35/1.4 + Nikon 85/1.8 … Sigmu 35/1.4 jsem na DX nechtěl, protože na DX je to ne moc dobré ohnisko (z těch 28mm bych ubral právě ty 4mm na 24mm) , ale těch 28mm už asi bude na FX dost širokých
    … Nikon kašle na DX, kde bych uvítal to co má Fuji – malé a kompaktní 23/1.4 a 56/1.2 (mohlo by být klidně 24/1.8 a 60/1.4)
    4) až budu časem mít FX tělo, tak 40mm a 15-105 můžu vyměnit za něco na FX, třeba 24-85 a 50/1.8… a 70-300 mi zůstane… případně pořídím jako širokáč novou Laowa 15/4 (na rozdíl od Samyho 14/2.8 má filtrový závit a tilt-shift)

    V čem je pro mě dneska problém s výběrem?

    1) Canon chrápe… ještě možná víc než Nikon

    2) Nikoní řada FX není zajímavá cenou a humpoláckými rozměry. Kolují zvěsti od FX mirrorlessu. Kéž by to byla pravda. Přítelkyně je levačka, fotit s těžkou zrcadlovkou pro praváka je pro ni problém.

    3) řada DX není zajímavá nedostatkem širokých světelných skel a svými uměle vytvořenými omezeními (např. použití starých objektivů – expozimetr na D5x00 a D3x00 prostě nefunguje bez čipu v objektivu)

    4) Fuji je sympaťačka… Taková X-M1/2 je malá, kompaktní, moje přítelkyně by neměla jako levačka problém s držením… skla na to jsou ideální, pevné 23+56 jsou lens-of-dreams-team, k tomu široký 12mm Samyang a nějaký základní zoom, bohužel ale chybí nativní zoom 70-300 a cestovní univerzál např. 18-200.
    Na Fuji ovšem přes redukci dám jakékoliv sklo a díky focus peakingu ho můžu používat. A se SpeedBoosterem se dá jít do FF skel a plně je využívat i na menším snímači.

    5) U Olympusu je výběr všech ohnisek, ale mě děsí šum a nevýhody malého snímače (crop 2 už je na hraně, Nikon CX s cropem 2.7 je omyl) stejně jako ergonomie malého těla, ale zase kombinace zoom 18-150 a pevné 17/1.8 a 45/1.8 se schová do kapes bundy, případně do brašny na opasku.

    6) Nadějí do budoucna je Sony A7 – má to FF čip, je to malé, redukcí na to dostanu cokoliv vč. dna od zavařovačky osazené v kartonové trubce od toaleťáku. Díky elektronickému hledáčku může FF mirrorless používat FF i APS-C skla – elektronika to přepne a v hledáčku stále vidím plné pokrytí.
    Jenže řada A7 chce ještě čas aby dospěla a vybudoval se ekosystém příslušenství.

    Takže žádná sláva, že?

    Ať se koukám na jakoukoliv stranu, tak v tuhle chvíli nezbývá než čekat – Nikon upadá a potácí se v nejasné koncepci (nemoc velkých korporací řízených managory, kteří na zákazníky kašlou), nemá pořádný mirrorless ani optiku pro DX, zatímco tygři Fuji a Sony si teprve budují pozice.

  6. RE> Petr 5. 8. 2015 at 12:30

    Sigma 24mm f/1,4 DG HSM Art — cena 21 tisíc (a sada 77mm filtrů společná s 50/1.4 a 85/1.4)
    AF-S Nikkor 24 mm F1,8G ED — cena 22 tisíc + nákup 72mm filtrů
    … nějak nechápu, co je na téhle nové 24/1.8G lidového, když můžu mít Sigmu s f/1.4

    Samozřejmě se tím dostáváme na otázku oblíbeného komba (bylo by to na anketu).

    Anketa: Co je nejoblíbenější kombinace ohnisek na FX?
    – 35 + 85
    – 28 + 85
    – 24 + 85
    – 20 + 85
    – 20 + 50
    – 24 + 50
    – 50 + 85
    – 35 + 100/135
    – 20 + 35 + 85
    – 24 + 50 + 85
    – 35 + 50 + 85
    – 24 + 50 + 100/135
    – více než 135mm ??
    – méně než 20mm ??

    V praxi mě napadají v rozumné ceně tyhle sestavy:
    – Sigma 35/1.4 + Nikon 85/1.8 (67mm filtry) – nové za 32, bazar za 25 tisíc
    – Nikon 28/1.8 + Nikon 85/1.8 (67mm filtry) – nové za 30, bazar za 20
    – Sigma 24/1.4 + Sigma 85/1.4 (77mm filtry) – nové za 45, bazar těžko sehnatelné

    Asi nejsympatičtější mi vychází v poměru cena/výkon:
    – Sigma 35/1.4 Art
    – Nikon 85/1.8 G
    – Laowa Optics 15/4
    – Sigma 150/2.8 + telekonvertor

  7. SpookY – děkuji, tvoje odpověď je vyčerpávající.
    Mam D800, pevnou 50/1.4 – tímto ohniskem nafotil můj táta cele me dětství a ze zvuku ji často užívám i ja, a 24-70/2.8 . Pravda o velikosti a taky váze těžší
    Sestavy jsem nepsal, ale i toto začínám řešit. Skoro 2 kila na krku či v brašně na pěším výletě s dětmi- nic moc. Zatím jsem tedy stále s Nikonem. .. A nějak se mi nechce jinam( kdysi jsem koupil sigmu 70-200/2.8 odporné draze a x let je schovaná. Fotky z ni se mi proste nelíbí. S tím co mam jsou výřezy asi pořad lepší. Jeste jednou díky za tak rozsáhlou odpověď.

  8. RE> PS 5. 8. 2015 at 18:36
    … jo, padesátka na FX, resp. 35mm na DX je rozumné kompromisní ohnisko pokud máme jen jedno pevné sklo. A je dobré na vycházky, protože venku jde udělat pár kroků zpět.
    Ale je to děsně limitující v interiéru – tam je „základní padesátka“ moc úzká. A na portrét to ještě není ono. Proto jsem zastánce dvou pevných skel – delší portréťák a širší univerzál. Jinak jsem začínal s dědovým Zenitem a Heliosem 44M, takže vím, jak se fotilo dřív.

    Jen pro zajímavost, Tamron včera ohlásil novou 18-200 pro APS-C, lehoučkou a ideální na cestování. Kdyby tak byly na APS-C malá pevná skla 24+60, tak si chrochtám. Výbava na FX, je jak píšete, prostě těžká do brašny.

    A napadla mě ještě jedna pěkná kombinace pro FX:
    – Nikon 35/1.8 ED (širokáč)
    – Tamron 90/2.8 SP Di VC USD (portrét + makro)
    … dvě relativně kompaktní skla pro FX, poměrně levná a společný 58mm závit… bohužel k tomu chybí kompaktní FX tělo

  9. tleskám! krásné nové hračky:-)
    hlavně 24-70 bude určitě pecka (jen ta hmotnost, no a taky ta cena…)

    Já k naprosté spokojenosti používám na FX sestavu 85 – 50 -20 /1,8 G
    (ohniska 24 a 28 dělám výřezem z 20 mm, 35 trochu schází, ale 4 objektivy nechci nosit)

  10. re: SpookY
    Chápu všechny co kritizují ceny Nikonu, ale Sigma bude vždy levnější – to je stejné jako porovnávat ceny Nikonu a Carl Zeiss. Nové Sigmy (Art) jsou fajn, ale osobně dávám přednost kompaktnějším objektivům, 1.8 řada je ideální. Co se týká porovnání 24 s 20, taky jsem nepochopil proč je dražší než 20, osobně jsem čekal cenu 18990 ;-)

  11. RE> Petr 6. 8. 2015 at 13:37

    Ale já to chápu, že Nikon bude za stejné nebo horší vybavení chtít více a že dílensky i opticky lepší Sigma bude levnější. Někdo ty managory z obchodního a marketingového musí zaplatit, když dřou jako koně. :-)

    U Nikonu připlácíme za značku, u Carla-Zeisse je ještě navíc příplatek za manuální ostření :-D

  12. Hodně se mi zamlouvá ten 200-500mm tele – stáhnul jsem si obrázky v plném rozlišení a 500mm na f5,6 vypadá hodně dobře (ale mám taky pocit, že fotky jsou doostřované). Cena ještě na Nikon poměry ještě docela jde…

    SpookY: moje oblíbená kombinace na FX je 35 + 85mm

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *