Příruční dalekonosné dělo. Test telezoomu AF-S Nikkor 80–400 mm F4,5–5,6G ED VR

Zatímco většina fotografů si vystačí s rozsahem ohnisek od cca 24 mm do 200 milimetrů (v ekvivalentu fullframu), jsou mezi námi tací, kteří jdou rádi ještě dál – k třístovce, čtyřstovce… To samozřejmě řešitelné je, a hned několika způsoby v několika cenových relacích. Já však nyní mířím k „dvouobjektivové“ variantě, kdy máte základní zoom 24–70(85) mm, plus – co jiného, než novou osmdesát-čtyřstovku – že ano?

Nový fullframový telezoom AF-S Nikkor 80–400 mm F4,5–5,6G ED VR jsme avizovali na začátku letošního března, už nějaký ten pátek se prodává, a tak jsme si na něj posvítili i na Nikonblogu. Znalci si udělají představu už ze samotného označení objektivu, pokud bych měl ale toto mohutné sklo krátce představit srozumitelněji, pak by to znělo asi takto: Jde o pětinásobný zoom – čili teleobjektiv nezvykle velkého rozsahu – začínající na portrétních 80 milimetrech, konec dosahuje až na 400 mm. Že nyní zavětří nejrůznější lovci beze zbraní nebo sporťáci, je jasné. Proto je také třeba dodat méně příznivou informaci – je to sklo s průměrnou světelností F4,5–5,6. Na druhou stranu, pokud se nepletu, v takovémto rozsahu nic světelnějšího ani u konkurence neexistuje, a navíc mohu předeslat, že tahle roura kreslí výborně i na plnou díru.

AF-S Nikkor 80–400 mm F4,5–5,6G ED VR
AF-S Nikkor 80–400 mm F4,5–5,6G ED VR na těle Nikonu D3
Konstrukce

Oproti starší „Déčkové“ verzi, která se nyní vyprodává, je nový model o něco větší a těžší. Necelých pět milimetrů navíc na průměru vás nemusí trápit, o tři centimetry větší stavební délka a stočtyřicet gramů hmotnosti navíc už v brašně bude poznat. Pořád ale ještě nejde o kanón typu pevné čtyřstovky a zejména na velkých tělech Nikonu D3/D4 nebo třeba D800 s přídavným gripem sedí velmi vyváženě.

Abych byl ale konkrétnější, pak má AF-S Nikkor 80–400 mm F4,5–5,6G ED VR průměr 96 mm, délku 203 mm a hmotnost 1 570 gramů včetně stativové patky (bez ní 1 480 g).

AF-S Nikkor 80–400 mm F4,5–5,6G ED VR

Jakožto moderní Nikkor má i tento telezoom vnitřní ostření pomocí tichého a rychlého SWM motoru, přední příruba se neotáčí, pouze se tubus při zoomování vysunuje. V konstrukci jsou využity lehké kovy, dílenské zpracování je příkladné – široký zoomovací prstenec klade přiměřený odpor, nadměrné vůle zde rozhodně nehledejte, spíše si všimněte gumového utěsnění bajonetu.

AF-S Nikkor 80–400 mm F4,5–5,6G ED VR

Na levé straně objektivu najdete menší „velín“. K čemu je zde celkem pět přepínačů? Začněme seshora: Přepínání autofokusu je jasné, pod ním pak následuje tzv. „limiter“ – omezovač rozsahu ostření buďto na celý rozsah nebo rozmezí od šesti metrů do nekonečna. Pokud fotíte na dlouhou předmětovou vzdálenost a do záběru se vám třeba dostávají větve nebo traviny v bližším popředí, zajistíte tímto přepínačem, aby nezlákalo autofokus nic, co je blíž než 6 metrů. Mimochodem: Nová verze má zmenšenou nejkratší ostřicí vzdálenost – oproti staršímu modelu, který zaostřoval nejblíže na 2,3 metru, umí nové „Géčko“ zaostřit od 1,75 metru (v režimu MF lze ostřit až od 1,5 m).

Pojďme ale dále – prostřední přepínač VR ON/OFF není třeba představovat, další ovládací prvek pod ním pak přepíná mód stabilizace mezi normálním a aktivním, který se používá například z jedoucího vozidla. A konečně poslední, spodní přepínač LOCK pak zamyká tubus objektivu, aby se při transportu nevysunoval. Já jsem se při testování AF-S Nikkor 80–400 mm F4,5–5,6G ED VR nanosil na hřbetu docela dost a ani jednou jsem tento zámek nepoužil – nezdálo se mi, že tubus měl tendenci k samovolnému vysunování.

AF-S Nikkor 80–400 mm F4,5–5,6G ED VR
V krabici s objektivem najdete také vykrajovanou sluneční clonu a polotuhé pouzdro

Ve standardní výbavě najdete kromě bajonetové sluneční clony také otočnou patku pro montáž na stativ či monopod a praktické polotuhé pouzdro s ramenním popruhem. Pokud už na toto sklíčko v brašně nebo fotobatohu nemáte místo, můžete jej nosit separátně právě díky dodávanému pouzdru.

Obrazová kvalita

Upřímně řečeno bych tuto část nejraději zkrátil do jedné věty typu: Obrazová kvalita je skvělá, pouze bokeh je poněkud neklidný. Ano, je to tak – tento objektiv je sice pekelně drahý, dokáže se však odvděčit vynikajícím obrazem. Předně: Jak jsem už naznačil, kreslí výborně už na plnou díru v celém rozsahu ohnisek. Až do rohů obrazového pole podotýkám, byť zaclonění o jeden „zoubek“ kvalitu samozřejmě ještě zlepší. A co je u telezoomu velmi důležité, ani na nejdelších ohniscích neklesá schopnost přenosu kontrastu – snímky jsou nádherně čisté v celém rozsahu.

Chromatickou vadu fakt nehledejte a to stejné platí i pro vinětaci. Ta se sice při plně odcloněném objektivu mírně vyskytne, není to ale nic, co by vás mělo trápit – viz následující ukázky.

AF-S Nikkor 80–400 mm F4,5–5,6G ED VR
ohnisko 80 mm
AF-S Nikkor 80–400 mm F4,5–5,6G ED VR
ohnisko 105 mm
AF-S Nikkor 80–400 mm F4,5–5,6G ED VR
ohnisko 135 mm
AF-S Nikkor 80–400 mm F4,5–5,6G ED VR
ohnisko 200 mm
AF-S Nikkor 80–400 mm F4,5–5,6G ED VR
ohnisko 300 mm
AF-S Nikkor 80–400 mm F4,5–5,6G ED VR
ohnisko 400 mm

Podobně dobře je korigováno i geometrické zkreslení objektivu AF-S Nikkor 80–400 mm F4,5–5,6G ED VR. Počáteční 80mm ohnisko je de facto rovné, se zvětšující se hodnotou ohniska se mírně prohlubuje poduškovité zkreslení. U 105 mm a 135 mm nedosahuje ani jednoho procenta, 200 mm má prohnutí 1,11 %, 300 mm a 400 mm pak shodně 1,16 % – jinak řečeno nic, co byste museli u běžných záběrů v počítači rovnat.

AF-S Nikkor 80–400 mm F4,5–5,6G ED VR
Optická kostrukce se skládá z dvaceti členů ve dvanácti skupinách, čtyři členy jsou typu ED, jeden Super ED, objektiv má antireflexní úpravy typu Nano Crystal Coat

Takže jak jsem říkal – jediné, co mě osobně trochu „tahalo za oči“, je nepříliš pěkný bokeh tohoto objektivu. V galerii najdete příkladů dosti, udělejte si názor sami. Možná jsem jen zmlsaný pevnými skly…

Celkové hodnocení

AF-S Nikkor 80–400 mm F4,5–5,6G ED VR se povedl, to se musí nechat. Rozměry u fullframového pětinásobného telezoomu osobně tak nějak pomíjím, zvláště když vidím, že třeba větší průměr se zcela jistě „podepsal“ mimo jiné na minimalizované vinětaci a dalších výborných optických vlastnostech.

Optická stabilizace VR funguje skvěle – na deklarovaných 4 EV navíc oproti běžnému udržitelnému času (převrácené hodnotě ohniska) se skutečně můžete spolehnout. Já jsem tento objektiv testoval téměř výhradně při focení z ruky a jestli mi něco chybělo, tak to byla světelnost kvůli pohybové neostrosti při focení sportu. To se ale vcelku bez problémů dá dohnat zvýšením ISO, které moderní zrcadlovky snesou skutečně vysoké. Což ale jistě víte.

Doplnit je však třeba dobrou zprávu pro fotografy, kterým nestačí ani 400mm ohnisko. I s 1,4× telekonvertorem byste se totiž měli „vejít“ do limitu F8 pro nejcitlivější prostřední bod autofokusu moderních DSLR. Jestli tedy dobře počítám, tak to dělá ohnisko 560 mm u FX zrcadlovek nebo dokonce úctyhodných 840 mm při nasazení tohoto objektivu na DX tělo. To už se pak za ty prachy vyplatí, co říkáte?

AF-S Nikkor 80–400 mm F4,5–5,6G ED VR


Technická data objektivu AF-S Nikkor 80–400 mm F4,5–5,6G ED VR najdete zde
Doporučená prodejní cena: 62 990 Kč vč. DPH
Galerie demosnímků

Demosnímky byly pořízeny na těle Nikon D3

Snímky v plném rozlišení si můžete stáhnout:
zde (153 MB)


Sdílej

9 komentáře

  1. Cena je ale brutalni. Radeji jsem koupil 70-200F4 a pevnou 300F4. S telekonvertorem to udela stejnou sluzbu a kresba 300F4 je i pres pokrocily vek a absenci VR skvela. Zajimala by mne ale rychlost ostreni, zvlaste C-AF pro D4 a D7100. Jaky je Vas dojem v porovnani s 70-200F4? JInak radeji bych uvital levnejsi verzi 200-400F4, treba s nekonstantni svetelnosti a mensi vahou – 2x zoom by byl opticky jednodussi a i bokeh by nemusel byt spatny (tady tech 20 clenu je uz moc…). A take inovovanou verzi 300F4 s VR – jenze kolik by stala???

  2. Výrobcem je samozřejmě Nikon, kdo jiný? ;) Ale vážně: Předpokládám, že se ptáte, na stát, ve kterém byl objektiv vyroben. Já to nevím, protože tento údaj nepovažuji za důležitý, a objektiv jsem již vrátil. Nicméně zjistím to a dám zde vědět.

  3. Cenu též považuji za neadekvátní, ale je to celkem pochopitelné – přechozí verze tohoto objektivu pochází někdy z roku 2002, tedy z digitální prehistorie. A nutno dodat, že pro digitální fotoaparáty byl takřka kvůli neostrosti nepoužitelný (zkoušel jsem jej 2x na D100, D70 a poté ještě jednou po letech na D700). Na tomto objektivu je myslím napsáno Made in Japan, mimo krytek, ty jsou snad z Thajska. Ale 18-200 byla také nejdřív Made in Japan, cca po roce snad Thailand či Malajsia:) A kvalita šla dolů. Tak snad to nepotká i tento objektiv. Stále dobrou náhradou tohoto objektivu je za zlomek jeho ceny Nikkor 70-300 AF-S. Při současném rozlišení snímačů není mezi 300 a 400 mm taková propast, jak by se z čísel mohlo zdát. Doufám, že Nikon časem tento objekiv zlevní, protože jeho cena vůčí 70-200 AF-S VRII/2,8 není adekvátní. Ale to je holt marketing – nejdříve je třeba nasytit ty, co na tento objektiv čekali a jsou ochotni stávající cenu zaplatit.

  4. O tom nepeknom bokehu by sa dalo polemizovat. Bokehu treba vytvorit podmienky. Na tejto fotke je bokeh fantasticky, objektiv ma prijemne prekvapil. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=488710997877375&l=362810e600

    Vlastnil som kedysi starsiu verziu, pouzival som ju s D300. Aj ked sa o om hovori vela zleho, ja som asi mal nejaky vydareny kus. Smelo som fotil na f/5,6 a ostrost mu nechybala. DOkonca ani z rychlostou ostrenia to nebolo az take zle. Nova verzia je ale o triedu vyssie. SUper stabilizator, rychle ostrenie, vyssia obrazov kvalita. Vadi mi len mala patica stativoveho prstenca. Snad niekto vyrobi nahradu kompatibilnu s Arca Swiss.

  5. Děkuji autorovi za zpracování testů jen bych měl připomínku aby při ukázkových fotografií omezil používání záběrů na výšku. :=))

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *