Mimochodem: řežete hlavy?

Nemusíte mít obavy, nepůjde o žádný předvánoční horor, řeč bude o takzvaně sevřené kompozici portrétu, kdy horní část hlavy v záběru chybí, je uřezaná. Proč o tom píši? Nedávno jsem se o téhle problematice bavil s kamarádem, který tuto – jak on tvrdí – chybu bytostně nesnáší a opět jeho slovy „když to vidí, otevírá se mu kudla v kapse“. A jako příklad uvedl internetovou televizi DVTV.cz, kde po pravdě kameramani řežou hlavy velmi důsledně.

Kompozice portrétu ve videu
Ukázka „řezání“ hlavy v jednom z pořadů DVTV.cz

Ano, ve fotografii by se to stávat nemuselo, protože zde na rozdíl od videa nebo filmu máte možnost otočit fotoaparát na výšku a získat tak pro klasický portrét více místa. Na druhou stranu mě osobně to nijak neirituje a temeno hlavy řežu u portrétů poměrně často, výškovou orientaci záběru nevyjímaje.

Pro změnu ale zase trpím u „hollywoodské manýry“, kdy velmi často ve velmi drahých filmech kameraman než aby si řízl, zachovává téměř přesný dotyk temene hlavy s horním okrajem záběru. To považuji za vážnou chybu a nechápu, jak je možné, že je tento zlozvyk převážně v oněch hollywoodských filmech tak rozšířený.

Kompozice portrétu ve videu
Ukázka dotyku hlavy s horním okrajem záběru ve filmu Harry Potter a Princ dvojí krve

Vrátíme-li se k řezání hlav, pak ať se to komukoliv nelíbí, je třeba uznat, že film nebo video, jsou omezeny šířkovou kompozicí. V případě těchto záběrů typu polodetailu mají prostě problém s místem a pokud je záměrem snímanou osobu podat dostatečně důrazně, tak vám nic jiného nezbude. Ač by se to na první pohled nemuselo zdát, rozdíl mezi „celou hlavou“ a „uřezanou hlavou“ je skutečně citelný. Podívejte se na následující ukázku.

Kompozice portrétu ve videu

Tři možnosti. Kolik z nich je správných?

Zůstaňme ve filmu či videu a shrňme si možnosti „portrétního polodetailu“ čili záběru orientovaného na šířku (ač se nám v současnosti někteří mobilní „tvůrci“ snaží vnutit myšlenku, že pohyblivé obrázky se natáčí na výšku):

A) Zachovat celou hlavu s malým prostorem nad ní
B) Zachovat celou hlavu, ale nalepit ji těsně k okraji záběru
C) Říznout do hlavy

A můžete hlasovat v anketě. Je to letošní poslední anketa, tak si dejte záležet. Vaše připomínky ke kompozici pak samozřejmě můžete psát v komentářích pod článkem.


Jak se stavíte ke kompozici u portrétního polodetailu ve videu?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání …

Další aktivní ankety

Jak pracujete s fotografiemi v počítači?
Využíváte možností digitálních (IPTC) popisek přímo v hlavičce fotografií?
Využíváte předvolby Picture Control?


Sdílej

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

4 komentáře

  1. Ten příklad dívky v oranžovém tričku není podle mě šťastný.
    Potrét se dá řezat stejně jako jakýkoliv předmět na fotce.
    To DVtv je naprosto v pořádku (na rozdíl od té dívky)
    Princip je stený jako např. při focení třeba auta.
    Pokud vyfotím auto z boku, kterému chybí 10cm je to špatně.
    Pokud vyfotim auto ze předu a chybí celý zbytek auta je to vpořádku.
    Divák nesmí mít pocit, že je o „něco“ okraden ….. a to u té dívky mám.
    Toť můj názor.

  2. Dobrý den pane Lindnere,
    tento článek je docela matoucí a čtenář, který nikdy nenatáčel video a nezná velikosti záběrů může být ještě víc zmaten.
    Protože tento blog není nějakého Franty Nováka, ale oficiální Nikon blog, byl bych rád, aby se takové matoucí články založené na kamarádovi, který nemá rád řezání hlavy již nevyskytovaly.
    Pokud chcete psát něco o velikosti záběrů, prosím nastudujte si problematiku pečlivě a pište neutrálně.
    Váš výrok, ohledně Harry Pottera a vážné chybě je naprostý nesmysl. Tímto matete čtenáře, kteří budou řezat do čela, aby se vyhli dotyku hlavy. Stačí se zamyslet a když uděláte pravidlo třetin, tak Harry Potter je naprosto správně, protože jeho oči na které se divák zaměřuje jsou ve správně kompozici.
    Také příklad řezu není šťastný, protože ořez děláte výřezem(zoomem), ale ve videu by se dělal řez do hlavy kompozicí obrazu.
    Problematika velikostí záběru je rozsáhlá, už jen tím, že fotografie má jiný formát než video (16:9) nebo film (16:7)
    Tímto Vás nechci naštvat, pouze upozornit, že tento článek nebyl moc šťastný.
    Pokud byste chtěl napsat článek o velikosti záběrů a chtěl byste se se mnou poradit, napište mi na email a já rád pomůžu.

  3. Dobrý den pane Vítovský,
    předně k Frantovi Novákovi a jeho kamarádům: Tento článek patří do rubriky Mimochodem, což je tzv. „blog na blogu“ – čili jsou to moje názory na nějakou problematiku, i kdyby byly třeba blbé. Jestliže mi tedy v rubrice Mimochodem vadí dotyk hlavy s okrajem záběru, je to můj názor, tedy názor Petra Lindnera. A „váš názor na můj názor“ (oponování kompozicí) je z mého pohledu obětování jedné chyby na úkor napravení druhé. Navíc s velikostí záběru nemá nic společného. Dotyk se může vyskytovat stejně tak v polodetailu, jako v americkém záběru nebo třeba polocelku. A 68 % hlasů v anketě říká, že nejsem sám, komu vadí.
    Ale to je jedno, jde jen o nesoulad názorů – fotografie nebo video nejsou exaktní vědy, abychom vše dokázali spočítat a podobné rozpory jsou na denním pořádku. Spousta tvůrců vědomě a úmyslně porušuje kompoziční pravidla a nestřílí se z toho.
    Co se týče velikostí záběrů ve videu, tak to bude nějaké déjà vu, protože už nějaký čas mám v poznámkách úkol udělat tento článek. Tak jestli chcete, můžeme někdy skočit na pivo, rád to s vámi proberu :-)

  4. Děkuji za vysvětlení. Nevěděl jsem, že rubrika Mimochodem je „blog na blogu“ a bral jsem to jako oficiální Nikon. Proto jsem byl zmaten.
    Dotyk jsem bral k fotce Harryho Pottera, ne ke všem velikostem záběrů. V americkém plánu by mi již také vadil :)
    Ano v dnešní době často někteří lidé schválně porušují kompozici :)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *