V komentářích pod články nebo v dotazech, které mi posíláte e-mailem, se občas vyskytne problematika, která by mohla zajímat více čtenářů, nejen dotyčnou osobu. Na konci loňského roku čtenář Daniel vznesl u recenze Nikonu D3200 tento dotaz (redakčně kráceno):
Mám D3200 a našel jsem doma externí blesk od staré zrcadlovky. Je to plně manuální National PE-357S. Existuje nějaká možnost, že by mohl s foťákem fungovat, nebo je možné pro D3200 používat jen nové blesky?
Jsem v tomto ohledu absolutně nezkušený. Ještě jsem externí blesk nikdy nepoužíval. Což mě vede k druhé otázce: Když nasadím externí blesk na foťák, co všechno musím udělat proto aby začal fungovat? Zatím jsem nikde nenašel dostatečně blbuvzdorný návod, který bych pochopil.
Mezi „laickou veřejností“ skutečně z velké části převažuje názor, že na moderních digitálních zrcadlovkách lze použít jen současné systémové blesky, čili v našem případě Nikoňácké Speedligty nebo kompatibilní blesky od Metzu, Nissinu nebo jiných výrobců „třetích stran“. Ano, je třeba říci, že je to nejlepší a nejspolehlivější řešení. Zároveň však není pravda, že by jiné blesky nešlo použít. I nejjednodušší manuální blesky dokážou odvést velkou spoustu práce…
Mějte dobré kontakty
Než se pustíme do popisu typu „jak na to“, bude dobré si nejprve zopakovat něco málo teorie. Předně je na místě otázka: jak se spouštějí blesky? Jednoduše – spojením dvou kontaktů. Při stisknutí spouště se sepnou dva kontakty a blesk se odpálí. Vnější výstup kontaktů se nachází v sáňkách blesku na horní stěně fotoaparátu. Jenže tam je kontaktů pět…

Na samotném spuštění záblesku se podílí pouze středový kontakt a samotné kovové sáňky. Tři malé kontakty jsou určené pro komunikaci s moderními systémovými blesky, což nás aktuálně v tomto případě nezajímá. Jaké z toho tedy plyne poučení? Má-li váš starý blesk středový kontakt na sáňkách, neměl by být problém jej odpálit ani moderní digitální zrcadlovkou.
Existují ale také blesky – typicky například výkonné rukojeťové blesky Metz – které nemají sáňky, ale připojují se pomocí kabelu s malým kulatým konektorem na konci. Zásuvku pro tento konektor mají ale jen profesionální DSLR Nikonu od D800 výše (vč. Nikonu Df), nicméně pro ostatní zrcadlovky existuje řešení v podobě adaptéru do sáněk.

Adaptér lze běžně zakoupit ve fotoprodejnách, v Česku jej dodává například Hama. Mimochodem, pomocí tohoto adaptéru – a kabelu samozřejmě – můžete také odpalovat studiové blesky. I když je nutno dodat, že v současné době je běžnější (a pohodlnější, a možná i bezpečnější) používání bezdrátových rádiových odpalovačů. Na druhou stranu je to ještě šance pro váš starý manuální blesk, pomocí kterého (a třeba ještě jednoho či dvou dalších) si můžete udělat malé domácí studio pro příležitostné využití. O tom ale až někdy jindy…
Pozor na vysoké napětí!Připojování starých blesků na moderní DSLR s sebou nese jedno bohužel docela velké riziko. Pokud je totiž na kontaktech blesku vysoké napětí, může se zničit elektronika vašeho fotoaparátu. Které blesky mají vysoké napětí na kontaktech? Na to nelze jednoznačně odpovědět. Jsou to ale každopádně velmi staré výrobky, starší dvaceti let, spíše více. Rozhodně bych k DSLR nepřipojoval síťové blesky (napájené z elektrické sítě – bez akumulátoru), například „legendární“ český blesk z výrobního družstva Mechanika Praha. Osobně ale například používám už minimálně pětadvacet let různé modely rukojeťových blesků Metz s olověným akumulátorem s gelovým elektrolytem, které používám jako studiové blesky pro produktovou fotografii, a počínaje Nikonem D70 jsem je připojil snad už ke všem DSLR Nikonu – vždy bez problémů. Nicméně byste měli vědět, že v případě poškození elektroniky „cizím bleskem“ ztrácíte záruku na váš přístroj – čili je to jen na vaše vlastní riziko. |
Automatika s ručením omezeným
Vojáci říkají „Bez spojení není velení“ – spojení již zajištěné máme, jde se velet čili ovládat. Staré blesky zcela jistě nebudou mít moderní vychytávky jako je i-TTL měření expozice nebo třeba vysokorychlostní synchronizaci. Budou buďto plně manuální, snad s možností jednoduché regulace výkonu, nebo budou mít vlastní čidlo pro automatiku s prioritou clony.
Začneme-li odzadu, tedy má-li blesk zmíněnou automatiku, je to pro vás ta lepší zpráva. Někde na přední stěně blesku totiž objevíte malé čidlo (otvor, miniaturní čočku apod.), které měří odražené světlo blesku od objektu, čímž zjistí předmětovou vzdálenost a podle ní reguluje záblesk. Automatika obvykle funguje na dvě až tři výrobcem dané clony. Pokud tedy nastavíte na blesku Auto na clonu F4, musíte logicky tutéž clonu „vnutit“ objektivu fotoaparátu. Dále nastavíte synchronizační (nebo delší) čas závěrky a můžete fotit… Ale pozor! Ona automatická clona je daná pro nějakou citlivost. Obvykle to bývá ISO 100, pokud používáte vyšší citlivost, je třeba podle toho adekvátně přiclonit.

Ale co když je blesk pouze manuální – neboli blejská stále jen na plný výkon (nyní pomineme případnou možnost, že se dá výkon „půlit“ nebo „čtvrtit“)? Pak je třeba oprášit známou klasickou rovnici GN = d × F, kdy GN je směrné číslo blesku (z angličtiny Guide Number), d znamená předmětovou vzdálenost v metrech a F je clonové číslo.
Z toho vyplývá, že musíte znát směrné číslo vašeho blesku. To je ale obvykle součástí typového označení, takže by neměl být problém jej zjistit. Opět připomínám, že bývalo zvykem (dnes už tomu tak bohužel není) uvádět směrné číslo při ISO 100. Jak tedy fotit s takovýmto bleskem? Není to jednoduché, přesněji řečeno není to tak snadné jako s bleskem vybaveným automatikou, neřkuli s moderním systémovým bleskem. Musíte co nejpřesněji odhadnout předmětovou vzdálenost, tedy váš odstup od snímaného objektu, podělit jí směrné číslo a výsledek nastavit jako clonu na vašem aparátu. Čas budete mít samozřejmě opět synchronizační nebo delší. Modelový příklad: Fotíte na vzdálenost 4 metry bleskem o směrném čísle GN20. 20/4=5, na objektivu tedy nastavíte clonu F5. Při ISO 100 by měla být expozice bleskem korektní.
Je jasné, že výše uvedená rovnice platí pouze při fotografování napřímo a ještě když odrazivost objektu odpovídá plus-minus střední šedé (druhé řečené ostatně platí i pro automatiku blesku). Těžko už účinnost manuálního blesku spočítáte při focení odrazem nebo v jiných nestandardních podmínkách. Proto tento druh blesků není vhodný pro práci v terénu, pro reportáž a podobně – na to si našetřete na dobrý „spídlajt“. Pro klidné fotografování studiového typu se však dají i takové blesky smysluplně využít.
Není pro každého
Snad jsem vás dostatečně přesvědčil o tom, že staré blesky není třeba úplně zatracovat. Na závěr ale tak trochu otočím kabát. Ale jen maličko… Pokud jste četli pozorně, možná jste došli ke stejnému názoru jako já – a teď budu opakovat poslední větu z předchozího odstavce pro „staré blesky jako celek“. Ano, nevyhazujte je, ať mají automatiku nebo jsou jen manuální. Nechte si je ale na doma. Například na nasvícení bílého pozadí jsou skvělé (synchronizujete pomocí optické spouště), pro zmíněné fotografování produktů, ale třeba také jídla, vzorníku účesů a já nevím čeho všeho, vyhoví také výborně.
Ale do terénu, na svatby, pohřby, reportáže a další si pořiďte moderní systémový blesk. Třeba takový Nikon Speedlight SB-700 představuje skvělý produkt za doporučenou cenu 7 000 Kč. Na to už se dá našetřit, co myslíte?
Další články o fotografování s bleskem
Speedlight SB-700 nebo SB-910? Vyberte si výkonný externí blesk
Blesky drátuprosté – bezdrátové ovládání blesků Nikon – systém CLS
S bleskem v pravé poledne. Znáte vysokorychlostní synchronizaci?
Když se blýská opakovaně. Vícenásobná expozice s bleskem
6 komentáře
Napětí na nabitém blesku se dá dobře změřit voltmetrem. Kdysi jsem připojoval sterý blesk k D70-ce, našel jsem si napětí, které tělo snese a změřil jsem napětí na blesku nabitém a připraveném k odpálení. Mezi středovým kontaktem a zemí. Ještě pozor na polaritu.
otázka je, že i když změřím napětí a bude to OK, může nastat snadno situace, že i vypnutý blesk, nasunutý v sáňkách, bude mít nabitý kondensátor a bude připraven k blesknutí. Při vysouvání může snadno středový kontakt najet na komunikační kontakty v patici, protože už nebude dobře veden bočními lištami, sáňkami. Já (se) mám rád = optická spoušť (kostka s fototyristorem) to jistí. karel
na jednom idifáckém free školení jsem zpozoroval zajímavou techniku u starších pánů. jak byla modelka nachystaná a schylovalo se k záblesku nějakého odvážlivce, otevřeli mašiny na B a po blesku zase zase sklapli závěrku. Od Honzy Březiny, školitele průvodce, slyšeli clonu viděnou na flashmetru. V ateliéru byla skoro tma, příšeří, a měli z první řady bezva fotky, aniž by se museli nějak namáhat. == totéž lze se starým bleskem doma bez nebezpečí spojených s propojováním. na histo vyladím clonu a je to :–)) jsem si tak nějak vybavil chachá karel
karel: Ano, když je „dostatečná tma“, tak to jde. Ostatně psal jsem o tom v souvislosti s vícenásobným blýskáním v tomto článku: https://nikonblog.xyz/kdyz-se-blyska-opakovane-vicenasobna-expozice-s-bleskem/
Pánové, dost před hokus-pokusy varuji, pokud nejste zručný elektronik a nevíte, co přesně a jak máte změřit.
Měl jsem kdysi (vlastně z nostalgie mám na poličce dosud ) analogový Nikon F80, který mi odvedl hodně práce, a jednou jsem na něj, z momentálního nedostatku jiných blesků, taky připojil nějaký manuální National blesk (rok výroby cca 1980) a vše nastavil na manuální ovládání.
A tenhle milý blesk mi odrovnal ten zabudovaný vnitřní na hledáčkovém hranolu.
Jak mi pak vysvětlil pan Lomecký z Compactronu, když jsem tam do ateliéru něco kupoval, byl problém právě v tom jiném napětí a polaritě, že mi to odrovnalo vestavěný blesk. :-(
… a tak som po rokoch opäť prešiel na zrkadlovku. Bol to rébus, nakoľko kúpu linitovala nie v poslednom rade cena. Nakoniec som skončil pri Nikone D5100. A samozrejme s rôznym príslušenstvom nazbieraným za 52 rokov fotografovania. Po prečítaní tohto článku som siahol opäť po mojom „storočnom“ blesku Metz 30BCT 4, nasunul do sánok a skúšal . Nakoľko sinchronizačný čas by mal byť 1/200 pristúpil som ku „M“anuálu nastavil jednu z troch clôn ktorú ponúka automatika blesku a „cvak“. Nádhera. Fotografia ako namalovaná, ale keď som sa pozrel na monitor nastavení prekvapil ma čas, ktorý sa tam objavil. Pri každej expozícii pri nastavení 1/200 a odexponovaní iný v rozsahu 1/30 – 1/2000. Moja otázka znie. Dá sa uzamknúť nastavenie fotoaparátu na konštantné nastavenie?
Chcem sa dopredu poďakovať za akúkoľvek odpoveď a hlavne za tento super nikonblog, ktorý som bezozbytku preštudoval.
Pozdravujem Peter F.