Od 12 do 250 mm. Všechny DX zoomy NIKKOR Z (a jeden navrch)

Už nějaký čas máme pro mirrorlessy Nikon Z s DX snímačem k dispozici celou škálu zoomů od velmi širokého ohniska až po teleobjektiv. Začínáme na 12 mm, tedy v přepočtu na FX formát na širokoúhlé osmnáctce, končíme na dlouhých 250 čili 375 milimetrech. To je rozsah, který umožňuje velmi širokou škálu využití. Vše se skrývá ve čtyřech kompaktních zoomech a my si je nyní „postavíme vedle sebe“ a budeme hledat „souvislosti“…

Čtyři stateční

Přestože asi většina čtenářů Nikonblogu ví, o jaké DX zoomy se jedná, pojďme si je na začátku pro přesnost krátce představit. 

NIKKOR Z DX 12–28 mm f/3,5–5,6 PZ VR na těle Nikon Z 30
Širokoúhlý zoom NIKKOR Z DX 12–28 mm f/3,5–5,6 PZ VR na těle Nikon Z 30

Široké nejkratší ohnisko a mírně prodloužený delší konec (oproti běžným širokoúhlým zoomům), dělají z tohoto objektivu pro DX Nikony Z pro mnoho uživatelů téměř univerzální záklaďák. Jako jediný ze všech má specifikum v podobě motorového pohonu zoomu a neměnné velikosti v jakékoliv pracovní poloze. Na to, že jeho nejširší ohnisko je pod 20 mm (eq. FX), jde o velmi malý a lehký objektiv.

Standardní (setový) zoom NIKKOR Z DX 16–50 mm f/3,5–6,3 VR (na těle Nikon Z fc)
Standardní (setový) zoom NIKKOR Z DX 16–50 mm f/3,5–6,3 VR (stříbrná varianta na těle Nikon Z fc)

Pojem „seťák“ trochu zavání nižší kvalitou, ovšem v tomto případě by byla velká chyba myslet si něco takového. Základní zoom, který lze koupit v setu s některým z DX těl Nikon Z, má výbornou obrazovou kvalitu a co víc – neskutečně malé rozměry. Nejmenší pevná skla nejsou tak malá, jako tento zoom, kterému – jako všem DX zoomům – nechybí ani optická stabilizace.

NIKKOR Z DX 18–140 mm f/3,5–6,3 VR na těle Nikon Z 50
Standardní zoom s rozšířeným rozsahem NIKKOR Z DX 18–140 mm f/3,5–6,3 VR (na těle Nikon Z 50)

Téměř osminásobný zoom sice začíná „až“ na 28 mm (eq. FX), ale jeho nejdelší ohnisko sahá ke střednímu teleobjektivu. Jde o nejuniverzálnější sklo pro DX Nikony Z, které je sice výrazně větší než „seťák“ 16–50 mm, ale stále – v porovnání s „dřívějšími“ zoomy pro DSLR – jde o velmi malý a lehký objektiv s výbornou obrazovou kvalitou.

Nikkor Z DX 50–250 mm f/4,5–6,3 VR
Telezoom NIKKOR Z DX 50–250 mm f/4,5–6,3 VR (na těle Nikon Z 50)

Přesně tam, kde záklaďák 16–50 mm končí, telezoom NIKKOR Z DX 50–250 mm f/4,5–6,3 VR začíná. A pokračuje až na ekvivalent dlouhých 375 mm. I tak si také tento objektiv drží velmi kompaktní rozměry a hmotnost, o optické kvalitě ani nemluvě.

Od 99 do 6,5 stupně

Jakým způsobem naše čtyři DX zoomy pokrývají různé úhly záběru? Pojďme si to zobrazit graficky:

Úhly záběrů DX zoomů pro Nikony Z
Úhly záběrů DX zoomů pro Nikony Z

Schéma jen potvrzuje předchozí slova. Nejširší zoom NIKKOR Z DX 12–28 mm f/3,5–5,6 PZ VR kromě toho, že pokrývá úhel skoro sto stupňů, poměrně výrazně „zabíhá“ do oblasti, vyhrazené základním zoomům s rozsahem 16–50 mm a 18–140 mm. Proto jsem také u jeho krátkého popisu napsal, že mnohým fotografům může sloužit jako univerzální zoom. Jeho dlouhý konec představuje ekvivalent 42 mm, což je jakési základní ohnisko. 

Ale třeba pro portrétování to přece jenom chce něco delšího, takže pojďme dál. Schéma jasně ukazuje největší univerzalitu objektivu NIKKOR Z DX 18–140 mm f/3,5–6,3 VR. Jedno sklo pokrývá rozsah od „základního“ širokáče až po velmi slušný teleobjektiv. Jako u všech DX zoomů jsme ale i zde limitovaní průměrnou světelností. Chcete-li si trochu polepšit, plus ještě více rozšířit rozsah ohnisek, musíte sáhnout po dvojici zoomů 16–50 mm + 50–250 mm. 

Jak zaplnit díru

Nejeden fotograf vyžaduje rozsah od velmi širokých ohnisek až po dlouhý teleobjektiv. Stačí-li vám dlouhý konec na 140 mm (210 mm eq. FX), nabízí se jednoduchá kombinace zoomu 12–28 mm + 18–140 mm. Při požadavku ještě delšího teleobjektivu pak musíte zvolit tři zoomy: 12–28 mm + 16–50 mm + 50–250 mm. Ale nabízí se ještě jedna varianta. Hodně se překrývající rozsah širokáče a základního zoomu „vymezit“ nahrazením DX záklaďáku objektivem pro FX Nikony Z – NIKKOR Z 24–50 mm f/4–6,3. 

NIKKOR Z 24–50 mm f/4–6,3
NIKKOR Z 24–50 mm f/4–6,3

Tento FX zoom krásně zaplní „díru“ mezi širokáčem 12–28 mm a teleobjektivem 50–250 mm. To zní jako skvělá zpráva. Bohužel má i své negativum – „dvacet čtyři padesátka“ není stabilizovaná a sestava s ní vychází cenově nejméně příznivě (viz dále).

Urputná světelnost

Každý „kousek“ světelnosti se počítá a u DX těl s menšími snímači to platí obzvlášť. Tak, jak se překrývají ohniska jednotlivých zoomů, mají různé objektivy jiný průběh světelnosti. Používáte-li například double zoom kit 16–50 mm + 50–250 mm, je při focení na ohnisko 50 mm lepší nasadit telezoom, protože má při této ohniskové vzdálenosti lepší světelnost. Více ukazuje následující tabulka.

Zoomy NIKKOR Z DX – světelnost podle ohniska

ohnisko 12–28 mm f/3,5–5,6 PZ VR 16–50 mm f/3,5–6,3 VR 18–140 mm f/3,5–6,3 VR 50–250 mm f/4,5–6,3 VR
12 mm f/3,5 –/– –/– –/–
14 mm f/3,8 –/– –/– –/–
16 mm f/4,2 f/3,5 –/– –/–
18 mm f/4,5 f/4 f/3,5 –/–
24 mm f/5,3 f/4,2 f/3,8 –/–
28 mm f/5,6 f/4,5 f/4 –/–
35 mm –/– f/5,3 f/4,2 –/–
50 mm –/– f/6,3 f/4,8 f/4,5
70 mm –/– –/– f/5,3 f/4,8
100 mm –/– –/– f/5,6 f/5
140 mm –/– –/– f/6,3 f/5,3
200 mm –/– –/– –/– f/5,6
250 mm –/– –/– –/– f/6,3

Za kolik?

V této části uvádím několik cenových modelů – které vždy začínají u nejširšího ohniska 12 mm a pokrývají rozsah buďto do 140 mm nebo až do 250 mm.
Uvedené ceny jsou platné k srpnu 2023.

Objektivy jednotlivě

12–28 mm: 10 490 Kč
16–50 mm: 8 990 Kč
18–140 mm: 16 990 Kč
50–250 mm: 10 490 Kč

24–50 mm: 12 490 Kč

Sestavy objektivů

12–28 mm + 18–140 mm: 27 480 Kč
12–28 mm + 16–50 mm + 50–250 mm: 29 970 Kč
12–28 mm + 24–50 mm + 50–250 mm: 33 470 Kč (+ Nikon Z 50 /24 490 Kč/: 57 960 Kč)

Sady s Nikonem Z 50

Kit Z 50 + 18–140 mm (36 490 Kč) + samostatně 12–28 mm: 46 980 Kč
Kit Z 50 + 16–50 mm + 50–250 mm (35 490 Kč) + samostatně 12–28 mm: 45 980 Kč
Kit Z 50 + 16–50 mm (28 490 Kč) + samostatně 12–28 mm + 50–250 mm: 49 470 Kč


Variabilita s ručením omezeným

V tomto článku jsem pracoval s premisou, že fotograf využije ohniska od nejširšího rozsahu k pokud možno co nejdelšímu. Je to jistým způsobem maximalismus, i když na druhou stranu nejde o žádný extrém – takovou výbavu má nejeden fotograf a nepovažuje to za nic neobvyklého. Nicméně chtěl jsem tím naznačit, že zároveň existují i tvůrci, kteří preferují například pouze normální ohniska, jiní zase převážně dlouhá skla. Modelové sestavy je tedy možné vytvořit i jiné. Ale to už bych, s dovolením, nechal na vás. Data máte k dispozici, tudíž modelujte :-)


Související články

Test DX širokoúhlého zoomu
NIKKOR Z DX 12–28 mm f/3,5–5,6 PZ VR

Test základního DX zoomu
Nikkor Z DX 16–50 mm f/3,5–6,3 VR
(ve 2. části recenze)

Test DX zoomu s rozšířeným rozsahem
Nikkor Z DX 18–140 mm f/3,5–6,3 VR

Test DX telezoomu
Nikkor Z DX 50–250 mm f/4,5–6,3 VR

Test základního FX zoomu (ve 2. části recenze)
NIKKOR Z 24–50 mm f/4–6,3

Sdílej

Jeden komentář

  1. Děkuji za zajímavé porovnání. K Z50 používám 16-50 a 50-250, asi doplním 12-28.Nejvíce mě zaujala tabulka Zoomy NIKKOR Z DX – světelnost podle ohniska. Mohu požádat o její zaslání. Předem děkuji, Jura.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *