Když technika slouží. Nikon Z 5 v podrobném testu Nikonblogu

Téměř přesně po dvou letech od ohlášení prvních dvou Nikonů Z, přichází do prodeje v pořadí čtvrté Zetko – z toho třetí fullframový model – Nikon Z 5. „Zet pětka“ je koncipovaná jako takříkajíc startovní plnoformátový mirrorless Nikonu, kdy v rámci zachování příznivější ceny byly učiněny některé kompromisy. Ale jak se dozvíte dále v článku, stále jde o špičkovou bezzrcadlovku pro širokou skupinu fotoamatérů (profíky nevyjímaje) s vynikajícím obrazovým výkonem.

Uvařte si dobrou kávu, bude to dlouhé. Svému zkoumání jsem kromě samotného těla Nikon Z 5 podrobil i nový setový zoom Nikkor Z 24–50 mm f/4–6,3, takže o nic nepřijdete. Na úplném konci najdete demosnímky bez jakýchkoliv úprav ke stažení jak v JPEGu, tak i v RAWu (a někde uprostřed i testovací snímky šumu) – svůj názor minimálně na obrazovou kvalitu si tedy můžete učinit sami.

Se setovým zoomem Nikkor Z 24–50 mm f/4–6,3 je Nikon Z 5 slušný drobek…
Se setovým zoomem Nikkor Z 24–50 mm f/4–6,3 je Nikon Z 5 slušný drobek…

Klíčové vlastnosti Nikonu Z 5

Lehké a odolné tělo z hořčíkové slitiny
Tělo, které se osvědčilo u prvních Nikonů Z 6 a Z 7 – pouze s absencí horního stavového displeje. Zůstala zachovaná vynikající ergonomie, množství ovládacích prvků pro přímý přístup k funkcím, utěsnění proti stékající vodě a prachu…

Vynikající elektronický hledáček
EVF hledáček taktéž shodný s vyššími modely. Rozlišení 3 686 000 obrazových bodů poskytuje reálný a velký (zvětšení 0,8×) obraz ve všech světelných podmínkách

Výklopný a dotykový LCD monitor
Zadní displej s úhlopříčkou 8 cm a pozorovacím úhlem 170 ° má rozlišení 1 040 000 obrazových bodů, umožňuje dotykové ovládání a naklápění displeje

Nový bajonet Nikon Z
Bajonet Nikon Z s velkým průměrem 55 mm a sečnou vzdáleností 16 mm umožňuje použití nově konstruovaných špičkových objektivů, ale také přes adaptér FTZ i objektivů pro DSLR Nikon

Plnoformátový stabilizovaný snímač typu CMOS s rozlišením 24 Mpx
FX snímač o rozměrech 35,9 × 23,9 mm zaznamenává fotografie o velikosti 6 016 × 4 016 pixelů. Snímač je stabilizovaný v pěti osách s účinností až 5 EV

4K UHD a Full HD video
Nikon Z5 umožňuje natáčet video v kvalitě 4K UHD 25 nebo 30p, případně Full HD až 60p. Natáčení v rozlišení 4K UHD je bohužel limitované crop faktorem 1,7×, není ani umožněný záznam na externí zařízení přes HDMI v 10bitové kvalitě

Velký rozsah citlivostí snímací soustavy
Nikon Z5 disponuje základním nastavením citlivosti ISO 100 až 51 200, které lze rozšířit na ISO 50 až 102 400. U videa je ISO omezené na rozsah 100–25 600

Dvojitý slot na SD karty
Jako jediné „Zetko“ se může Nikon Z 5 chlubit dvěma sloty na karty typu SD/SDXC. Podporované jsou nejrychlejší karty standardu UHS-II, stejně jako několik možností využití obou slotů pro různý způsob zápisu obrazových a videodat

Možnost nabíjení za provozu
S novým akumulátorem Nikon EN-EL15c je možné Nikon Z 5 nabíjet přes rozhraní USB-C i při zapnutém fotoaparátu. Ideální funkce například pro příznivce dlouhých časosběrů

273bodové automatické zaostřování
AF body pokrývají téměř celé obrazové pole – 90 % horizontálně i vertikálně v matici 21 × 13 bodů. Automatické ostření pracuje velmi spolehlivě a rychle jak ve fotografii, tak i při natáčení videa

Bezdrátová konektivita
Nikon Z5 umožňuje díky aplikaci Snap Bridge bezdrátové propojení se smartphony či tablety pomocí technologie Bluetooth (a Wi-Fi), pomocí Wi-Fi může komunikovat také s počítačem

Nikon Z 5
Nikon Z 5

Doporučené prodejní ceny

Nikon Z 5 + Nikkor Z 24–50 mm f/4–6,3: 49 490 Kč
Nikon Z 5 + Nikkor Z 24–50 mm f/4–6,3 + adaptér FTZ: 53 990 Kč
Nikkor Z 24–50 mm f/4–6,3: 11 990 Kč

Podrobné technické parametry najdete zde

V čem je Nikon Z 5 jiný než Z 6

V následujících dvou kapitolách této megarecenze se budu vymezovat vůči Nikonu Z 6. Je to nejbližší příbuzný nové „Zet pětky“, má i podobnou cenu, takže předpokládám, že mnoho čtenářů bude právě toto srovnání zajímat.

Přestože se tato kapitola jmenuje V čem je Nikon Z 5 jiný než Z 6, neznamená to nutně v čem je horší nežli Z 6. Ano, v něčem horší je, avšak jak sami brzy zjistíte, jsou i parametry a funkce, kterými novinka svého dva roky starého kolegu převyšuje. Jdeme na to!

Nikon Z 5
Nikon Z 5

Obligátní „nemá horní stavový displej, místo něj je kruhový volič expozičních režimů“, jste už bezpochyby četli minimálně stokrát. Je to tak, ale osobně mi stavový displej nechybí – nemám problém se pro zjištění potřebných informací podívat na zadní LCD. Jinak je ovšem tělo Nikonu Z 5 de facto úplně stejné jako Z 6 (nebo Z 7). Což je skvělá zpráva. Stejná je výborná ergonomie, jíž Nikon překonává všechny mirrorlessy napříč všemi značkami, stejný je počet a rozložení ovládacích prvků, stejně jako možnost jejich „customizace“.

Ano, při bližším zkoumání zjistíte, že panel výklopného LCD je trochu tlustší a budete-li přes displej manuálně zaostřovat, při porovnání se Z 6 vám to možná půjde hůře. Displej Nikonu Z 5 má totiž jen poloviční rozlišení. Naštěstí skvělý elektronický hledáček je shodný s předchůdci, takže v případě problémů můžete použít jej.

Také nový Nikon Z 5 je pečlivě utěsněný proti stékající vodě a prachu 
Také nový Nikon Z 5 je pečlivě utěsněný proti stékající vodě a prachu

Další detailní zkoumání těla Z 5 ukáže větší dvířka slotu na kartu. Že by? Jo! Nikon Z 5 má dva sloty na karty SD. Nevím, jestli Nikon vyslyšel nářky fotografické veřejnosti, tvrdící, že foťák s jedním slotem je na vážnou práci (obvykle fotografování svateb :-)) nepoužitelný, nicméně eSDéčka se vrátila, a hned ve dvojici s obvyklými možnostmi využití pro zálohování, přeplňování či separátní ukládání JPEGů na jednu a RAWů na druhou kartu.

Nikon Z 5
Pravá strana Nikonu Z 5 se dvěma sloty na karty SD

Moderní rozhraní USB-C, kterým jsou vybavené všechny fullframové bezzrcadlovky Nikonu, Z 5 tedy nevyjímaje, umožňuje kromě přenosu dat napájet také klidně třeba notebooky (až 5 A při 20 V čili 100 W), tak proč by nemohlo napájet i foťáky. „Však Z 6 i Z 7 to umí“, můžete namítnout. Ano, umí, ale jen při vypnutém aparátu. Nový Nikon Z 5 to umí lépe – i v zapnutém stavu. Věřím, že videotvůrci a „časosběrači“ jásají. Pouze technická poznámka: Podmínkou je použití nového akumulátoru EN-EL15c (který samozřejmě najdete ve standardním balení s fotoaparátem). Starší typy těchto baterií s písmeny a nebo b na konci (nebo bez nich) nabíjení za chodu neumožňují, byť použít se v Nikonu Z 5 dají.

Nebát se šumu

Ne, že by předchozí změny nebyly důležité, nicméně nyní se dostáváme k asi nejzásadnější odlišnosti Z5 vs. Z6 – ke snímači. Nový model je sice taktéž „čtyřiadvacetimegáč“, stejně tak je jeho snímač typu CMOS – avšak není to typ BSI čili snímač s tzv. zadním podsvícením. Tato skutečnost by měla mít vliv hlavně na míru šumu v obrazu, která by měla být větší. Jak je tomu ve skutečnosti?

Reálně má Nikon Z 5 o 1 EV nižší rozsah ISO při fotografování, což znamená, že dosáhnete „jen“ na ISO 102 400, což už je o 1 EV rozšířená hodnota oproti nejvyšší „nativní“ citlivosti ISO 51 200. A v praxi to funguje přesně, jako u Nikonu Z 6 – co je v oné „nativní“ citlivosti, to je ještě použitelné. U vyšších hodnot ISO už dochází k celkovému barevnému posunu, a to nechcete. Takže zatímco u Z 6 je použitelné ISO do hodnoty 51 200, u nového Nikonu Z 5 je to právě o to jedno EV níž – do ISO 25 600. Ale i to je výborné, co říkáte?

Přikládám obvyklý test šumu, a stejně jako u předchozích Zetek dodávám, že cca do ISO 1 600, ale klidně i do 3 200 na redukci šumu vůbec nesahejte – nechte ji vypnutou. U vyšších citlivostí si pak vystačíte jen s nízkou redukcí. Vyšší hodnota Normal už docela rozmazává obraz.

Zdrojový snímek testu šumu s vyznačenými 100% výřezy
Zdrojový snímek testu šumu s vyznačenými 100% výřezy

Stáhněte si zdrojové soubory testu šumu v NEFu: zde (445 MB)


Se snímačem ještě souvisí také barevnost obrazu, která se mně u Zetek líbí moc a Z 5 jde, díky Bohu, ve stejné linii. Velmi rád používám režim Picture Style Portrét, který podává příjemně lehce pastelovější barvy fotografií. Demosnímky na konci článku jsou nicméně – jako obvykle – pořízené v nastavení Picture Style – Standard. Vyzkoušejte si je však po otevření v Capture NX-D přepnout do zmíněného Portrétu. Myslím, že mi dáte za pravdu.

Život není závod

S parametry, kterými se nový Nikon Z 5 liší od Nikonu Z 6, jsem ale ještě neskončil. Co tu máme dalšího? Pomalejší sériové snímání, a to tak, že o dost. Nikon Z 6 umožňuje v rozšířeném režimu až 12 sn./s, v běžném pak 5,5 sn./s. Pokud bychom brali ten pomalejší, pak je nový Nikon Z 5 jen o jeden snímek pomalejší – 4,5 sn./s. Ale nechci být alibista ani demagog – „Zet šestka“ jednoduše umí 12 sn./s a to je o hodně víc než 4,5 sn./s u Z 5. Druhá rovina je sériové snímání s využitím elektronické závěrky, což je funkce, která u  Nikonu Z 5 není v režimu sérií podporovaná vůbec. Byť tedy elektronický závěrka existuje, protože bezhlučné focení jednotlivých snímků možné je.

A ještě jedna odlišnost týkající se focení – Nikon Z 5 neumožňuje nastavit menší rozlišení při snímání do RAWu. Bude se vám po tom stýskat? Myslím, že ne. Tohle není 45Mpx fotoaparát, kde to má význam. Těch 24 mega zpracujete na běžném hardwaru v pohodě.

Nikon Z 5
Nikon Z 5

Ořezané video

Nyní dva roky starý Nikon Z 6 je prodávaný také jako Movie kit – protože je to fotoaparát, který navíc skvěle pracuje také s videem. Nový Z 5 je v tomto hodně jiný, bohužel směrem k horším parametrům. 

Ve Full HD rozlišení je omezený „frejmrejt“ na maximum 50|60 p, což zároveň znamená, že zde nenajdete ani režimy slowmotion, které má Z 6. „Čert je vem“, můžete si říci. Co však 4K video? Mno… to je hodně ořezané. A to tak, že doslova. 4K UHD video má totiž crop faktor 1,7×. Z širokého konce standardního zoomu Nikkor Z 24–50 mm máte najednou čtyřicítku objektiv… asi bude třeba začít šetřit na ultraširoká skla.

Nikon Z 5 také nemá možnost nahrávat video v 10bitové kvalitě na externí rekordér, o N-logu, potažmo RAWu ani nemluvě. Možnost připojit externí mikrofon (3,5mm jack konektor) nebo odposlechová sluchátka ale samozřejmě u Nikonu Z 5 je.

Ukázka 4K UHD videa

I přes výše uvedená omezení při natáčení videa, musím napsat, že kvalita záznamu je výborná. Datové toky jsou dostatečné (4K UHD – 144 Mbit/s, Full HD – 56 Mbit/s), s režimem Ploché (Flat) se dobře pracuje v postprodukci, při natáčení bez problémů pracuje sledovací autofokus, s rychlými kartami standardu UHS-II nejste ničím omezeni.

A ještě byste měli vědět, že u videa je snížená maximální hodnota citlivosti oproti focení na ISO 25 600. Ale to by s relativně dlouhými časy závěrky ve videu neměl být nepřekonatelný problém. Navíc jak jsem napsal výše, zrovna přes tuto hodnotu není moc radno jít.

V čem je Nikon Z 5 stejný jako Z 6

Zatímco na začátku minulé kapitoly jsem napsal, že rozdíly budou někdy do plusu, jindy do minusu – v této části budou jen shody a jen pozitivní. 

O de facto stejném těle jsem se už zmínil. Nevím jak vy, ale já k tělům fullframových Zetek nemám jedinou výhradu. Pardon, kromě známého divně umístěného tlačítka korekce EV, které se však dá nahradit zadním příkazovým kolečkem, takže no problem.

Řez hledáčkem Nikonu Z 5
Řez hledáčkem Nikonu Z 5

Slovo už padlo také o vynikajícím elektronickém hledáčku. Přiznám se, že když jsem poprvé zaslechl zvěsti o chystaném Nikonu Z 5, první omezení, které mě napadlo, byl právě elektronický hledáček. Stratégové Nikonu měli naštěstí jiný názor a ponechali i ve startovním modelu Nikon Z 5 výborný hledáček s rozlišením bezmála 3,7 milionu obrazových bodů a velkým zvětšením. Díky tomu mě vůbec netrápí poloviční rozlišení zadního displeje. Hledáček je mnohem důležitější.

A pak tu máme autofokus. Opět naprosto shodný s Nikonem Z 6 – 273 ostřicích bodů pokrývá téměř celé obrazové pole – 90 % horizontálně i vertikálně v matici 21 × 13 bodů. Můžete namítnout, že Nikon Z 7 je na tom ještě lépe. Po pravdě… vážně potřebujete tak hustou matici ostřicích bodů? Odpovím si sám: Běžný uživatel bez speciálních nároků – což je „cílovka“ Nikonu Z 5 –, a zvláště pak ten, který přechází na Zetko z digitální zrcadlovky, bude z celoplošného autofokusu na vrcholu blaha. Tomu pevně věřím. Když k tomu navíc připočteme moderní funkce typu Eye AF čili automatického zaostřování na oči – nejen lidiček, ale už i zvířat – není takříkajíc co řešit.

Nikon Z 5
Nikon Z 5

A poslední věc, u níž si cením toho, že ji zodpovědní v Nikonu „nezkrouhli“, je závěrka fotoaparátu. I ta zůstala stejně rychlá jako u Z 6 – nejkratší čas je 1/8 000 sekundy, a závěrka má deklarovanou výdrž na 200 000 pracovních cyklů. Můžete si tak – kromě jiného – například vychutnávat komfort malé hloubky ostrosti světelných pevných skel i za slunečného počasí, aniž byste se museli otravovat s nasazováním neutrálně šedých filtrů. K tomu mimochodem přispívá i snížené ISO 50. Škoda, že není také u videa.

Setový zoom Nikkor Z 24–50 mm f/4–6,3

Minimálně v Česku je Nikon Z 5 dodávaný pouze v setu s novým základním zoomem Nikkor Z 24–50 mm f/4–6,3 (byť samotný objektiv je možné koupit i zvlášť). Jeho hlavní předností je skladnost – velikost a hmotnost – to se ví. Ale co ostatní parametry, a hlavně kvalita obrazu?

Nejprve však samotný popis pro ty čtenáře, kteří se s objektivem Nikkor Z 24–50 mm f/4–6,3 setkávají poprvé. Je to opravdu malý základní zoom. Průměr 73,5 mm, délka pouhých 51 mm a hmotnost? 195 gramů. Celá sestava s Nikonem Z 5 tedy váží pouhých 870 gramů. To je na fullframe moc pěkné číslo!

Objektiv je konstruovaný jako „skládací“ – v transportním stavu je vnitřní tubus zasunutý (to je ona délka 51 mm), pro focení je nutné pootočit zoomovacím prstencem, aby se tubus vysunul a objektiv byl připravený k focení. Zvětšení není velké – vysunutí činí zhruba 25 mm čili polovinu délky objektivu. Filtrový závit má průměr 52 mm.

Vysouvání setového zoomu je minimální
Vysouvání setového zoomu je minimální

S malou hmotností se bohužel pojí plastový bajonet, což je asi jediné, co mi na tomto objektivu vadí. Tedy kromě toho, že sluneční clona není v základní výbavě, což je ale nemoc všech „seťáků“. Každopádně vám doporučuji si ji přikoupit. Kvůli bočnímu parazitnímu světlu, ale hlavně kvůli ochraně přední čočky (psal jsem o tom už někdy v roce 2012). 

Na malém vnějším tubusu objektivu je kromě širšího zoomovacího prstence také úzký příkazový kroužek, jemuž můžete v menu fotoaparátu přiřadit jednu z několika podporovaných funkcí – a nemusí to být jen manuální ostření. Stejně jako všechna skla pro Zetka, je i Nikkor Z 24–50 mm f/4–6,3 vybavený krokovým ostřicím motorkem. Při zaostřování je de facto absolutně tichý, ale dostatečně rychlý. Nejkratší ostřicí vzdálenost činí v celém rozsahu zoomu 0,35 m.

Opět ve shodě s ostatními Zetkovými skly je i u tohoto „seťáku“ ošetřený tzv. Focus breathing – změna měřítka obrazu při zaostřování – potlačení onoho známého „dýchání“ obrazu při přeostřování. K čemu je to dobré? Hlavně při natáčení videa, ale také třeba při využití Focus stackingu – fotografií složených z více dílčích, postupně přeostřovaných snímků. Tedy záležitosti typické pro příznivce makrofotografie, ale využívané také třeba u krajinářů. Samotný Nikon Z 5 touto funkcí vybavený je, tak jsem ji jen tak narychlo „prubnul“. Zde je výsledek – fotografie složená z 15 snímků.

Snímek pořízený v režimu Fotografování s posunem zaostření. Složeno z 15 dílčích automaticky přeostřených záběrů
Snímek pořízený v režimu Fotografování s posunem zaostření. Složeno z 15 dílčích automaticky přeostřených záběrů

Prostě Zetková optika

A nyní k obrazové kvalitě, protože to je parametr, který je u objektivů nejdůležitější. Samotná  optická konstrukce se skládá z 11 členů v 10 skupinách, 3 čočky jsou asférické, 2 pak typu ED. Elektromagnetická clona je sedmilamelová, maximální clonové číslo se pohybuje ruku v ruce se snižováním světelnosti v závislosti na nastaveném ohnisku od F22 do F36. 

Optická konstrukce objektivu Nikkor Z 24–50 mm f/4–6,3
Optická konstrukce objektivu Nikkor Z 24–50 mm f/4–6,3
MTF křivky objektivu Nikkor Z 24–50 mm f/4–6,3
MTF křivky objektivu Nikkor Z 24–50 mm f/4–6,3

MTF křivky tohoto fullframového základního zoomu jsou v podstatě skoro stejné jako MTF křivky „seťáku“ pro DX Nikon Z 50 – objektivu Nikkor Z DX 16–50 mm f/3,5–6,3 VR. Co to znamená? Že podobná bude i optická kvalita. Tedy podobně výborná! :-) A je tomu skutečně tak. Předně je tu řezavá ostrost v celém rozsahu ohnisek. A jak je u Zetkových skel zvykem, je to ostrost od plné díry. Ne, tento seťák skutečně nemusíte clonit proto, abyste dosáhli optimální kresby. Toto sklo kreslí skutečně výborně už plně odcloněné. 

Výborně je korigovaná také difrakce čili ohybový jev – měknutí kresby na vysokých clonách. Ta se totiž začíná výrazněji projevovat až za clonou F22, tedy až cca od 30mm ohniska.

Ohnisko 24 mm, clona F4 (plně odcloněné). Ostrost? Břitká… :-)
Ohnisko 24 mm, clona F4 (plně odcloněné). Ostrost? Břitká… :-)
100% výřez z předchozího snímku
100% výřez z předchozího snímku

Základní zoom je základní zoom, a jako takový trpí geometrickým zkreslením optiky. Tedy trpí… ono tam fyzicky je. Nicméně nemusí vás vůbec trápit. Stačí zapnout v menu fotoaparátu jeho korekci, a všechny fotky budou rázem rovné jako když střelí.

Geometrické zkreslení objektivu Nikkor Z 24–50 mm f/4–6,3
Geometrické zkreslení objektivu Nikkor Z 24–50 mm f/4–6,3

Pokud na zapnutí korekce zkreslení ve fotoaparátu zapomenete, můžete to udělat dodatečně na jedno kliknutí v RAWu (i JPEGu) v programu Capture NX-D. Ze softwarové opravy (nebo firmwarové ve fotoaparátu) této optické vady skutečně nemusíte mít strach – na kvalitě fotografií žádnou degradaci nepoznáte.

Základní zoom Nikkor Z 24–50 mm f/4–6,3 také vinětuje – jak už to bývá, nejvíce na nejširší ohnisko, nejméně u nejdelšího konce zoomu. Opět platí, že vinětace se dá elegantně a bezztrátově zbavit jak rovnou ve fotoaparátu, tak posléze v počítači. Nicméně od poloviny rozsahu, od ohniska 35 mm bych ji osobně vůbec neřešil.

Vinětace objektivu Nikkor Z 24–50 mm f/4–6,3


Větších hrátek s bokehem si při malé světelnosti tohoto objektivu bohužel moc neužijete. Přesto si však nelze nevšimnout, že části obrazu mimo rovinu ostrosti mají měkce rozostřené hrany, v obrazu nejsou zřetelné hrubší artefakty, bokeh je zkrátka příjemný. 

Chcete ho, i když o tom ještě nevíte

Osobně mi nevadí rozsah tohoto základního zoomu, který nejde za padesátku. Trochu sice podezřívám výrobce, že širší ohniska na úkor rozsahu až k portrétnímu ohnisku preferoval kvůli cropu ve 4K videu, ale to je jen moje spekulace. Každopádně na zmíněné portréty a vůbec záběry, vyžadující delší sklo, si rád koupím skvělý Nikkor Z 85 mm f/1,8 S. Nikkoru Z 24–50 mm f/4–6,3 si cením za malé rozměry a hmotnost, které z něj dělají skutečně kompaktní cestovní sklo – a z celé sestavy Nikon Z 5 + Nikkor Z 24–50 mm f/4–6,3 pak fotoaparát, který kdykoliv jen tak, mýrnyx týrnyx seberu ze stolu, hodím ho do tašky a jdu fotit. Ano, jsem omezený světelností, nicméně s fullfrejmem typu Z 5 se nebojím fotit na vysoké ISO, a optická kvalita setového objektivu je skvělá. Howgh! :-)

Celkové hodnocení

Závěr uvedu méně povzbudivými zprávami, aby se nám pak lépe přijímaly plusy :-) Je třeba otevřeně napsat, že Nikon Z 5 není nejvhodnější pro videomakery, kteří často využívají slowmotion, nebo ty, jež pořizují videa za všech okolností ve 4K UHD. Crop faktor 1,7× je upřímně řečeno dost velkým omezením. Nicméně znovu opakuji, pro běžné natáčení videa poskytuje Nikon Z 5 i tak skvělé výsledky. Druhé větší omezení je v rychlosti sériového snímání, kdy problém budou mít „sporťáci“ nebo třeba lovci beze zbraní. Běžnému „still fotografovi“ těch 4,5 sn./s k občasnému využití postačí.

A nyní všechno nejlepší v jedné větě. Nikon Z 5, potažmo kit s objektivem Nikkor Z 24–50 mm f/4–6,3, je cenově dostupná fullframe bezzrcadlovka, která poskytuje vynikající obrazovou kvalitu při skvělé ergonomii a spoustě moderních funkcí.

Final word? Mně se líbí moc. A víte, co nejvíc? Právě ten set s malým placatým, sice celoplastovým, ale výborně kreslícím základním zoomem. Nepřekáží ani nepřeváží. Mám k dispozici foťák, který poskytuje skvělou obrazovou kvalitu, ale skoro o něm nevím. Všechno ostatní je už pak jen na samotném fotografovi. Technika má tvůrci sloužit, a Nikon Z 5 je výborný sluha, o tom není pochyb.

Galerie fotografií Nikonu Z 5 + Nikkor Z 24–50 mm f/4–6,3

Demosnímky jsou bez úprav

Stáhněte si zdrojové soubory bez úprav:

JPEG (228 MB)
NEF – 1. část (233 MB)
NEF – 2. část (226 MB)

Sdílej

3 komentáře

  1. Z 5 – ve své třídě je nejspíš opravdu povedený foťák. A konečně se konstruktéři, resp. ti, co rozhodují, chytili za nos a dali foťáku opět dva sloty na karty. Ty pohádky, co se různě objevovaly i na tomto webu v souvislosti se Z 6 a Z 7 jak je druhý slot zbytečný patřily do říše „rozprávok starej mamy“. Ta vlna kritiky, která se zvedla na nepřítomnost druhého slotu u Z6 a Z 7 snad jednu provždy přiměje šéfy Nionu, aby podobné „experimenty už neopakovali – tedy u foťáků stření a nejvyšší třídy.. Docela by mě zajímalo oficiální vyjádření představitelů Nikonu k těmhle „úletům“ – jedním slotem se jim „podařilo“ zaříznout i jinak naprosto skvělý foťák Df a zjevně u Z 6 a Z7. Kdyby tomu tak nebylo, jistě by i Z 5 postrádala druhý slot.. K úletům patří i použití karet XQD u 850 a 500, které jsou na okraji trhu, dnes nahrazeny CF fast – bohužel nepoužitelných pro D 850 a D 500. Majitelé těch foťáků marně čekají na upgrade, který by umožnil použití použít CF fast karty. Tož tak… jsem si poplakal.¨
    Honza

  2. Ve vašem testu se objevila chyba, kvůli které není možné stáhnout archiv.
    Máte: „…/Nikon-Z5_demo_NEF-01.zip“
    Mělo by to být (pracovní odkaz): „…/Nikon-Z5_demo_NEF01.zip“, BEZ DASH

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *