[indizar:0,]
Do portfolia fotoaparátů typu Nikon 1 bylo ke dni publikování tohoto článku uvedeno na trh šest modelů. Označení V představuje nejvyšší řadu Nikonů 1 a tou se obvykle neplýtvá – nelze se tedy divit, že Nikon 1 V2 je teprve druhým fotoaparátem této třídy. Protože se ale nerozhazuje plnými hrstmi co do počtu typů přístrojů, je mezi jednotlivými modely očekáván větší technologický posun než u fotoaparátů, které se upgradují každého půl roku. Lze totéž říci také o Nikonu 1 V2? Nebudu vás napínat, i když tím předjímám výsledek testu – „Vé dvojka“ je velmi povedený aparát standardu Nikon 1.
Kapitoly článku
[chapters]
[firstchapter:Úvod]
Klíčové vlastnosti Nikonu 1 V2
CX snímač s rozlišením 14,2 Mpx
CMOS snímač o rozměrech 13,2 mm × 8,8 mm má nyní 14,2 Mpx – vytváří fotografie o rozměrech 3 072 × 4 608 px. Neopominutelnou zajímavostí je absence low-pass filtru.
Záznam Full HD videa
Záznam videosekvencí Full HD (1 080p) – s možností plného manuálního řízení záznamu a s vestavěným stereomikrofonem. Možnost připojení externího mikrofonu.
Ultrarychlé a přesné automatické zaostřování
Hybridní autofokus podle potřeby přepíná mezi AF ostřením s fázovou detekcí a 73 zaostřovacími poli nebo ostřením s detekcí kontrastu a 135 zaostřovacími body.
Extrémně rychlé sériové snímání
15 sn./s s průběžným zaostřováním. Při jednorázovém zaostření poskytuje Nikon 1 V2 snímky v plném rozlišení při frekvenci až 60 sn./s.
LCD displej s rozlišením 921 000 obrazových bodů
Třípalcový displej má nově poměr stran 3 : 2, čímž se výrazně efektivněji využívá jeho plocha bez zbytečných černých okrajů.
Vestavěný elektronický hledáček s vysokým rozlišením
1 440 000 obrazových bodů hledáčku s dioptrickou korekcí může konkurovat hledáčkům digitálních zrcadlovek a ještě zobrazuje mnohem více užitečných informací.
Výklopný blesk a systémový konektor
Oproti předchozímu modelu V1 má již nový Nikon 1 V2 vestavěný výklopný blesk. Stejně tak lze ale použít externí blesk, SB-N5 nebo SB-N7, který je kompatibilní s Nikonem 1.
Bezdrátové propojení s inteligentními zařízeními
Pomocí volitelného adaptéru WU-1b lze posílat fotografie do smartphonů nebo tabletů s operačním systémem AndroidTM nebo iOS. Smartphony nebo tablety mohou fungovat také jako bezdrátové dálkové ovládání Nikonu 1 V2.
Podrobná technická data Nikonu 1 V2
Doporučené prodejní ceny
Nikon 1 V2 tělo: 18 590 Kč
Nikon 1 V2 + objektiv 10–30 mm: 20 990 Kč
Nikon 1 V2 + objektivy 10–30 mm a 30–110 mm: 24 990 Kč
Kapitoly článku
[chapters]
[chapter:Konstrukce a ovládání]
To, že po stránce designu lze nejvyšší Nikon 1 jen stěží považovat za nástupce modelu V1, je zřejmé na první pohled. Zatímco Nikon 1 V1 byl (a je) víceméně krabičkou se zaoblenými hranami, jednoduše popsat tvarové řešení „Vé dvojky“ dost dobře nejde. Nicméně koncepčně jde vidět nepřehlédnutelný styl à la zrcadlovka, což je nakonec dobře z pohledu ergonomie.
Typickými rysy tak je rozměrný a relativně hluboký grip pro pravou ruku s obdélníkovým průřezem a výrazná „kaplička“ nad objektivem – výstupek, skrývající elektronický hledáček a vestavěný výklopný blesk.
Očekáváte-li kopii zrcadlovky také z pohledu vnějších rozměrů, měli byste vědět, že V2 je de facto menší než jeho předchůdce. Exaktně jde o souboj rozměrů 107,8 × 81,6 × 45,9 mm a hmotnosti 338 g modelu V2 versus 113 × 76 × 43,5 mm, 383 g u V1. Když změříme výšku těl bez vyčnívajících hledáčků, je nový Nikon 1 V2 o 5 mm nižší než jeho předchůdce (nikoliv tedy vyšší, jak to vychází v „absolutních“ hodnotách).
Zatímco modely řady J, a nově také Nikony 1 typu S, jsou nabízeny v šesti barevných mutacích, „Véčka“, coby nejvyšší třída Nikonu 1, zachovávají konzervativnější pojetí a můžete si u nich vybrat pouze z provedení v černé matné nebo bílé lesklé barvě. Za sebe se musím přiznat, že nová „Vé dvojka“ v bílém lesku ve mně vyvolává utkvělou asociaci s filmovou ságou Hvězdné války, které se prostě nemůžu zbavit.
Vrátím-li se ještě ke gripu Nikonu 1 V2, pak uvnitř něj očekávaně najdete slot na paměťové karty SD a akumulátor. Ten je jiný než u V1, má také číselně menší kapacitu, nicméně v praxi jsem si nevšiml, že by to mělo vliv na výdrž – ta je s „Vé jedničkou“ zhruba stejná.
Vestavěný blesk se směrným číslem GN5 je u řady V novinkou, která i se svým malým výkonem a omezenými možnostmi potěší. Synchronizační čas při použití mechanické závěrky je 1/250 s, s elektronickou závěrkou jen 1/60 s (tak tomu je u všech ostatních Nikonů 1). Je škoda, že Nikon neimplementoval funkci CLS, o což si V2 doslova říká.
Nechybí ani sáňky na blesk, resp. přesněji systémový konektor (nejde o klasické sáňky jak je známe např. z DSLR), můžete tedy použít například výkonnější nový externí blesk Nikon SB-N7, který byl s modelem V2 představen také.
Jak zkrotit V2
Ať vezmete designové či velikostní a hmotnostní rozdíly mezi starším modelem V1 a novým V2 z jakéhokoliv pohledu, jisté je, že odlišný design modelu V2 výrazně přispěl k lepšímu a pevnějšímu držení a – spolu s novými ovládacími prvky – také k jistějšímu a přímočařejšímu ovládání. Ostatně počet a rozmístění ovladačů je dalším výrazným rozdílem mezi těmito dvěma fotoaparáty.
Potěšeni jistě budou všichni ti, kterým tak zoufale chyběl kruhový volič s režimy P/S/A/M, protože na horní stěně trůní zapuštěné kovové kolečko, obsahující kromě nich všechny ostatní provozní módy Nikonu 1 V2, tedy Automatiku, Pokročilé videosekvence, Pohyblivé momentky a režim Zachycení nejlepšího okamžiku.
Horní stěna obsahuje ještě jedno kovové kolečko „pod palcem“ pravé ruky – jde o klasický roller, tedy více klasický, než u V1 použitá páčka na hraně zadní stěny. Ovladačovou výbavu horní stěny pak doplňují ještě videospoušť s červenou tečkou a fotospoušť s páčkou, která slouží jako hlavní vypínač. Mimochodem – vypínač u spouště nemusíte používat se „zasunovacími“ objektivy pro Nikon 1, protože zde už kromě zapnutí vysunutím tubusu objektivu funguje také vypnutí fotoaparátu po jeho zasunutí do „parkovací “ polohy. Vypínač u spouště tedy slouží v případě použití pevných skel nebo třeba videozoomu 1 Nikkor VR 10–100 mm F4,5–5,6 PD-ZOOM. Také pomocí něj můžete zapnout nebo vypnout fotoaparát v případě, kdy si chcete jen na displeji prohlédnout pořízené fotografie nebo videa.
Ke změnám došlo ale i na zadní stěně – tlačítka, u V1 rozmístěná kolem zadního kruhového voliče, byla u V2 přesunuta do sloupce vlevo vedle displeje. Malá změna postihla i čtyřsměrný kruhový ovladač – ve spodní poloze již není volba AF, ale díky integraci vestavěného blesku zde najdete tlačítko pro jeho režimy.
F – jako funce
Na tomto místě se ještě musím vrátit k hornímu ovládacímu kolečku. Tím běžně nastavujete čas, clonu či „shift“ (v režimu P), existuje ale nové rozhraní, ve kterém se kolečko také mačká. Zkusíte-li na něj zatlačit palcem, skutečně zaznamenáte povědomé lupnutí mikrospínače. Jak se dostat do onoho „speciálního“ módu? Stiskněte v jednom z režimů P, S, A nebo M tlačítko F na hraně mezi zadní a horní stěnou fotoaparátu…
Ano, tlačítko F už v uvedených pracovních módech neslouží k přepínání mechanické a elektronické závěrky (pro to musíte nově do menu fotoaparátu), ale k vyvolání rychlé nabídky, která se zobrazuje po obvodu displeje. Nahoře vidíte styly Picture Control, vedle vyvážení bílé, kousek pod pravým horním rohem najdete režimy autofokusu a nastavení ostřicích polí, dole uprostřed ISO a v levém spodním rohu pak přepínání způsobů měření expozice. Otáčením kolečka vyberete požadovanou funkci, stisknutím ji potvrdíte a dalším otáčením změníte, abyste ji posledním stiskem potvrdili. Velmi příjemná inovace! Podotýkám, že se dobře používá s fotoaparátem u oka, tedy když fotografujete přes hledáček.
Tlačítko F má svoji funkci také v ostatních provozních režimech – to se od modelu V1 nezměnilo. Namátkou uvedu například přepínání HD videosekvence vs Zpomalený záznam v módu Pokročilého videa nebo nově změna mezi Zpomaleným zobrazením nebo Inteligentním výběrem snímku v režimu Zachycení nejlepšího okamžiku (dříve jen Inteligentní výběr snímku).
Kapitoly článku
[chapters]
[chapter:Funkce a vlastnosti, video]
Pokud bych to měl shrnout do jedné věty, pak je Nikon 1 V2 vybaven funkcemi obvyklými u fotoaparátů této třídy, ale dostal do vínku i pár novinek. Většina z nich je určena začátečníkům, což je ale logické – vyspělý uživatel si bohatě vystačí s režimy P/S/A/M a nic jiného téměř nepotřebuje. Bude ale možná potěšen o možnost bezdrátového ovládání fotoaparátu pomocí volitelného Wi-Fi modulu Nikon WU-1b. Funguje stejně jako u zrcadlovek – viz náš článek.
Pojďme krátce k dalším novým funkcím. V režimu plné automatiky (tzv. zelený mód) je nově dostupné Živé nastavení pro funkce korekce expozice, Active D-Lightingu a clony s časem – zde nazvané jako Změkčení pozadí a Nastavení pohybové neostrosti. Fotoaparát na displeji „živě“ ukazuje co ta která funkce dělá, takže například u Změkčení pozadí reálně cloní, aby byla vidět hloubka ostrosti.
Inovací doznala také oblíbená Pohyblivá momentka. U ní nově v menu najdete možnost zvolit délku a rozložení „bufferovaného“ a aktuálně natáčeného času (volby 1,0/0,6 s nebo 1,6/0 s) a také dva formáty záznamu Pohyblivé momentky – soubory NMS a MOV. Ve skutečnosti jsou to oba MOVy, ale první z nich zaznamená pouze 4sekundové video (plus jeden JPEG) bez doprovodné hudby, druhý formát pořídí to stejné, ale bez statického snímku, ovšem zato včetně zvolené hudby a ještě i se stmívačkami. Video tak má celkem 10 sekund. Největší síla Pohyblivých momentek je ale podle mého názoru v jejich skládání do delšího videa – viz následující ukázku. Stačí trocha šikovnosti ve střihovém programu a je to…
Jen malá zajímavost – zatímco video zaznamenává Nikon 1 V2 se snímkovou frekvencí v násobcích 30 sn./s, Pohyblivé momentky jsou nahrávané „filmovou“ frekvencí 24 sn./s.
Úplnou novinkou mezi funkcemi je variace Inteligentního výběru snímku nazvaná Zpomalené zobrazení – oboje je nyní sdruženo pod pojmem Zachycení nejlepšího okamžiku. Zpomalené zobrazení se používá tak, že namáčknete do poloviny spoušť a držíte. Fotoaparát déle než jednu sekundu zaznamenává do vyrovnávací paměti až 40 statických snímků, které poté – pokud stále držíte namáčknuto – zpomaleně přehrává pořád dokola. Vaším úkolem je v nejlepším okamžiku spoušť domáčknout a pořídit tím tak ex-post jeden jediný snímek. Jde o zajímavou funkci, kterou ale chce vyzkoušet – takto verbálně se poněkud obtížně vysvětluje.
Všechny tyto funkce jsou logicky možné díky živému náhledu a elektronické závěrce, to je ale u Nikonů 1 samozřejmost. Za zmínku se ale sluší dodat, že mechanická štěrbinová závěrka, kterou mají jen modely řady V, má u „Vé dvojky“ garantovaných 100 000 cyklů, takže o žádné „ořezávátko“ nejde.
Jsme-li u funkcí, pak musím bohužel zmínit jednu nepříjemnost – z menu zmizelo intervalové snímání. Prostě zde najednou není… Je to škoda, protože ve spojení s elektronickou závěrkou jde o výborný aparát pro časosběrné video. Zájemci tak budou muset vykoupit poslední kusy modelu V1, který intervalové snímání má.
V – jako video
Silnou stránkou „Véček“ obecně jsou videosekvence, které stojí na pomyslném rozmezí mezi špičkovou kvalitou, ale uživatelskou nepřívětivostí a funkční omezeností zrcadlovek, a specializovanými kapesními kamkordéry s miniaturními šumícími snímači s omezeným dynamickým rozsahem.
S Nikonem 1 V2 si můžete nechat při natáčení videa zapnutý kontinuální autofokus, aniž by to poznamenalo obraz „poskakováním“ ostření nebo hlukem zaostřovacího motorku. Autofokus je velmi plynulý a naprosto tichý.
Malým testem jsem také zjistil, že je „Vé dvojka“ méně náchylná na tvorbu moaré ve videu. To je sice pozitivní – ale ve světle faktu, že V2 nemá low-pass filtr před snímačem (viz další kapitolu) – také docela překvapivá informace.
„Papírově“ je video téměř shodné s předchozími modely – maximem je prokládané 1 080/60i, následuje 1 080/30p, 720/60p a nově i 720/30p. Zpomalený záznam umožňuje pořizovat video s frekvencí 400 sn./s nebo 1 200 sn./s – samozřejmě ve zmenšeném rozlišení.
Nikon 1 V2 používá kodek H.264, videa jsou ukládaná do kontejneru MOV. Ve Full HD 1 080/30p se datový tok pohybuje kolem 21 Mbit/s.
Zvuk je zaznamenáván stereofonně, vestavěné mikrofony jsou dostatečně citlivé, ale poněkud náchylné k přebuzení. Úroveň záznamu lze nastavovat manuálně ve třech krocích nebo ji nechat na automatice. Nejlepší je přikoupit si externí mikrofon, nezapomeňte ale na redukci do systémového konektoru AS-N1000.
Kapitoly článku
[chapters]
[chapter:Obrazová kvalita, demosnímky a celkové hodnocení]
Snad nikdo si nemyslel, že rozlišení Nikonů 1 zůstane na původních deseti megapixelech, a pokud se někdo takový najde, tak se mu omlouvám, ale je trochu naivní. „Vé dvojka“ šla o rovných 40 % nahoru – jednopalcový snímač CMOS (rozměr 13,2mm × 8,8 mm) má nyní 14,2 Mpx – vytváří fotografie o rozměrech 3 072 × 4 608 px.
Co to znamená v praxi? Nic! Musím říci, že jsem srovnání obrazové kvality V1 a V2 věnoval skutečně mnoho času a došel jsem k názoru, že oba fotoaparáty fotí stejně dobře, pouze V2 má vyšší rozlišení a… Nelze přehlédnout také vyšší ostrost obrazu. Víte proč? Už to zde zaznělo, ale je třeba opáčko – snímač Nikonu 1 V2 nemá low-pass filtr (nemají ho ani jeho novější kolegové J3 a S1). Jak se zdá, Nikon se rozhodl s touto – dříve neodmyslitelnou – součástí snímače pracovat více než jen experimentálně. Dokladem budiž špičkový stroj D800E, Nikony 1 jsou pak pokračováním na malém snímači…
Šumí jako desetimego
Vlastnost, kterou byste nejspíš vzhledem ke vzrůstajícímu rozlišení nejdříve zpochybnili, je samozřejmě míra šumu. I já jsem byl zvědavý, jak si s ním vývojáři Nikonu poradí. Udělal jsem tradiční test a zde jsou výsledky. Krátké hodnocení: I zde je obrazová kvalita shodná s 10Mpx předchůdcem. Prohlédněte si také demosnímky v Galerii – viz níže – vzhledem ke špatnému počasí jsme tentokrát používali vyšší ISO velmi často.
Jako vždy následují ukázky – nyní od ISO 400 do maxima. První z trojice výřezů představuje JPEG se zapnutým odšumováním, prostřední je RAW s vypnutým odšumováním a poslední pak je RAW ručně – a decentně – odšuměný v Capture NX 2.
Celkové hodnocení
Než vyslovím „konečný verdikt“, musím ještě zdůraznit vlastnost, která v celé recenzi nezazněla i přes to, že je velmi důležitá: Nikon 1 V2 je neskutečně rychlý fotoaparát. Zaostřuje tempem srovnatelným s profesionálními zrcadlovkami, s klidem Angličana si vystřihne patnáct snímků za vteřinu s přeostřováním, a bez něj zvládne s využitím elektronické závěrky 60 sn./s! To jen abyste věděli, že nejde o žádného loudala, naopak.
Obrazovou kvalitu hodnotím taktéž výborně, sázka na odstranění low-pass filtru se evidentně vyplatila, fotografujete-li do RAWu (silně doporučuji), dostanete z dat o pětinu až čtvrtinu více obrazových informací, které jsou navíc kvalitnější. To je ale u RAWu takříkajíc obecné pravidlo asi u všech fotoaparátů.
Jediné, co mně nemile překvapilo, je již zmiňovaná absence intervalového snímání, jinak musím říci, že se Nikon 1 V2 povedl po všech stránkách. Nabídka objektivů se nám rozrůstá, zdá se tedy, že standardu Nikon 1 se daří. Přejme mu to.
Galerie demosnímků Nikon 1 V2
Všechny demosnímky byly pořízeny setovým zoomem 1 Nikkor 10–30 mm F3,5–5,6 VR
Stáhněte si fotografie v plném rozlišení
1. část (120 MB)
2. část (100 MB)
3. část (110 MB)
Kapitoly článku
[chapters]
3 komentáře
Jako manžela majitelky J1 + 10-30 mě zajímalo, kam se 1“ systém vyvinul od té doby. V2-ku jsem si mohl osahat na jedné výjezdní předváděčce a díky Vám a dpreview.com teď mám i snímky v plném rozlišení. Po onom osahání V2-ky mohu potvrdit, že přesotřování při sériovém snímání je opravdu extrémně rychlé. Nikon také začíná pomalu rozšiřovat nabídku objektivů. Tolik k pozitivům.
Když budu považovat subjektivně nepovedený design V2-ky za nepodstatnou drobnost, pak se ale nebudu tajit zklamáním, že nárůst rozlišení z 10 na 14MPx se projevil viditelně negativně co do čistoty obrazu už na nízké hodnoty citlivosti. Objektiv 10-30 není tak ostrý, aby zvyšení rozlišení přineslo alespoň jiná pozitiva. Na jedné straně jsem rád, že Vaše TIFFy až do ISO 800 jsou opravdu bez NR, protože rozpatlávání opravdu nemám rád, ovšem bohužel to jen potvrzuje fakt, že 1-palcový snímač má své přirozené limity. Ovšem měl bych Nikonu oprávněně za zlé následující věc: oba základní zoomy mají světelnost f/3.5-5.6, což je na 1-palcový snímač opravdu málo. Když se na objektiv 10-30 podívám, tak je to dost široký válec, který má uprostřed malinkou dirku na sklo. Aby ne, když 10mm / 3.5 = 2,85mm a 30mm / 5.6 = 5,36mm. Bylo tohle opravdu nutné???
Třeba by se to dalo vysvětlit, ale stojí tu proti tomu Sony RX100 s objektivem se světelností f/1.8-4.9 téměř jako němá výčitka. Celý kompakt za 18 000 Kč. Když se podívám na dpreview.com na obrázky z RX100, pak těch 20MPx je drsně odšuměných, ale ten CZ objektiv opravdu kreslí, všechna čest.
Na mnoha zahraničních fórech se unisono píše, že Sony RX 100 opravdu dramaticky zahanbil Nikon 1 a ukázal Nikonu co se dá nad 1-palcovým snímačem vyrobit. Já bych s nimi nesouhlasil v komplexu všech vlastností, nenechám se ošidit softwarovým kouzly a divil bych se, kdyby RX100 konkuroval Nikon V2-ce v ostření, ale co se týče objektivu, tak dostal Nikon na frak opravdu ošklivě moc. Nevím nakolik je konstrukční výhodou nevýměnný objektiv, ale Nikon by měl rychle vyrobit nějakou dražší 10-30mm f/2.0-4.x aby nabídl něco konkurenceschopného pro náročnější uživatele. Doufám, že 32mm f/1.2 bude opravdu realita a pak teprve nebude Nikon 1 mezi bezzrcadlovkami a špičkovými kompakty s velkým snímačem outsiderem v očích pokročilých fotografů. Jistě, v Evropě se prodává výborně a já jsem jednu J1-ku manželce taky koupil, ale dnes už by to byla asi RX100. A přitom by stačil světelnější zoom….
Já bych to až zas tak dramaticky neřešil. ;-)
Tuhle třídu foťáků si koupí jen ten, kdo ví, co od toho může očekávat a kde jsou jeho limity. Pokud je manželka ne zrovna vášnivá, zapálená fotografka, stačí jí bohatě přístrojek typu „zmáčkni mne“ o pár tis. levnější a víc řešit nepotřebuje.
Já jsem zatím s touhle hračkou – i když uznávám, že dost předraženou – spokojený. Potřeboval jsem něco malého, nenápadného, „neprofesionálního“, co velice dobře sedne do ruky, ale přitom s možnostmi různého nastavení jako u velké zrcadlovky, se stabilizací, rychlého, s focením do RAWu, aby s tím šumem šlo pak ještě něco udělat při dalším zpracování a hlavně s hledáčkem! Na čtení musím mít brýle, tj. i na čtení displeje, ale s nasazenými brýlemi zas nevidím na scénu před sebou. A V2 má velice slušný EVF s dioptrickou korekcí.
Navíc pohledem do hledáčku se i lépe komponuje než jen přes displej.
Dlouho jsem nemohl přijít na to, proč, až rozhovor s fotografkou Markétou Navrátilovou mne navedl na to, v čem je rozdíl, protože ona to má stejné. Když fotí přes hledáček, jsou ty fotky krásně prostorové, když přes displej, tak jí z toho vychází dvourozměrná grafika. To je naprosto trefná charakteristika.
https://www.myshadows.net/recycling/cz/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Mark%C3%A9ta_Navr%C3%A1tilov%C3%A1
A pokud vím, Nikon dál pracuje na různých vylepšeních spojených s kvalitou zobrazení a softwareovou korekcí různých vad záznamu, např. odstraňování neostrosti způsobené aberacemi objektivu atd.
V2 je opravdu hodně rychlá. Zkoušel jsem sekvenční snímání 60 sn/s na plné rozlišení do RAWu a při rychlé kartě (95 MB/s) je prodleva při ukládání mezi 2 záběry minimální.
Zatím jediné omezení, na které jsem ještě nevyzrál, je možnost nechat foťák předostřený na určitou vzdálenost, aby tak zůstal i po vypnutí a následném zapnutí. Zde bohužel se vždy vrátí na svou výchozí pozici a je úplně jedno, jestli se po zaostření přepne na manuální zaostřování nebo se zablokuje ostření na zadním voliči. Zde vidím velké omezení pro živou reportážní fotografii, protože někdy je třeba se koukáním do hledáčku moc nezdržovat a fotit intuitivně na manuálně předostřenou vzdálenost.
Ale jak říká jeden klasik:“ Není důležité, čím fotíte, ale co fotíte, a focení musí člověka bavit.“ ;-)
https://digiarena.e15.cz/bohdan-holomicek-neni-dulezite-cim-ale-co-fotite_4
Nikon je už léta moje srdeční záležitost, a i když mne leckdy štvou, jak si z uživatelů často dělají takové „betatestery“, ale věc na testování si nikon-tester musí koupit za své (mohl bych jmenovat svou zkušenost s typy, kde je to zcela markantní), tak nicméně se k němu nakonec stejně po čase vrátím. I teď jsem strávil podzim zkoumáním různých „udělátek“, až už ze mne nakonec prodavači v jedné prodejně asi měli docela zábavu, ale ze všech možných hraní nakonec vyšla V2. I při vědomí jejích limitů. Na focení např. svatby bych si jí vzal jen jako pomocný foťák, je mi jasné, že nakonec pro profesionální obživu do velké zrcadlovky budu muset jít, ale na 80% focení tohle zatím stačí.
porizeni V2 mam v planu jakmile to financni situace umozni. podle me je to zajimavy doplnek k DSLR na kterem se mi libi, ze clovek nasadit i klasicka FX skla