Sychravé jaro s „plechovou“ oblohou a pochmurným šedivým světlem je už snad definitivně pryč. Nad námi se čím dál častěji objevuje sluníčko a jak jeho intenzita a doba svitu roste, pro fotografy začíná být stále více aktuální téma neutrálně šedých filtrů. Pojďme si o nich něco povědět a můžete se u toho také pobavit neobvyklou „příhodou z natáčení“.
Co je ND filtr?
ND (Neutral Density) filtry jsou neutrálně šedé filtry s různou hustotou. Jejich úkol je jediný – snížit množství světla dopadajícího přes objektiv na snímač. Pokud bychom se nad tím více nezamysleli, mohl by se účel ND filtrů zdát poněkud kontraproduktivní. Proč se dobrovolně ochuzovat o menší či větší podíl světla? Důvody jsou k tomu zhruba tři a všechny mají společného jmenovatele – možnost použít delší časy závěrky.
Na potřebu „zkrocení“ světla narazíte hned poté, co si ke své amatérské zrcadlovce s nejkratším časem závěrky 1/4 000 s přikoupíte vysoce světelný objektiv. Stačí levná pevná padesátka nebo oblíbený 35mm DX Nikkor se světelností F1,8. Oproti běžnému setovému zoomu s obvyklou světelností F3,5–5,6 najednou dostáváte minimálně o dvě EV (oproti delšímu konci zoomu pak o 3,3 EV) světelnější sklo. Budete-li chtít využít malé hloubky ostrosti odcloněného objektivu, narazíte v hledáčku při jasném osvětlení na blikající čtyřtisícinu i při nejnižší citlivosti ISO. Co s tím? Zaclonit? Ne, to jste přece nechtěli, kvůli tomu jste si světelnější objektiv nepořizovali… Tak to bychom tedy měli první důvod pro použití ND filtru: nejkratší čas závěrky a nejnižší citlivost snímače nekoresponduje s vysokou světelností objektivu.

Pokud je výše uvedený důvod jediný (postupně jich uvedu více) pro pořízení ND filtru, měli byste si vystačit s hustotou ND2, raději bych ale volil ND4. Čísla v názvu značí, o kolik se sníží osvit – v tomto konkrétním případě tedy dvakrát (1 EV) nebo čtyřikrát (2 EV). Mohou však nastat situace, kdy budete potřebovat ND filtr s větší denzitou. Mnoho čtenářů Nikonblogu vlastnících DSLR s nejkratším časem závěrky 1/8 000 s by se mohlo domnívat, že zmíněný první důvod k pořízení ND filtru(ů) je pro ně bezpředmětný. Není.
Jak jsem nedávno napsal v článku Kreativní využití času závěrky…, ne vždy je žádoucí pracovat jen s nejkratšími časy, které fotoaparát nabízí. Nejen clona, ale i doba expozice totiž může být tvůrčí nástroj fotografa. Co vám pak bude platná ona osmitisícina sekundy (nebo třeba 1/16 000 s u elektronické závěrky Nikonů 1), když chcete – jako já na příkladu ve zmíněném článku – při cloně nastavené na F2 použít čas kolem 1/400 sekundy? Já jsem sice fotil v dešti, takže ND filtr nebylo potřeba, ale co když bude příště svítit sluníčko?
Našlehaná voda
Nesmím samozřejmě opomenout další – takřka učebnicový – příklad využití ND filtrů při fotografování krajiny s rozmazanou vodou, letícími mraky apod., kdy fotografujete s časem závěrky nastaveným řádově na jednotky až desítky (někdy i stovky) sekund. O tom ale až na závěr článku ve slíbené „příhodě z natáčení“.
Ještě před tím se musím zmínit o třetí možnosti využití ND filtrů, a to při natáčení DSLR videa. Jak jistě víte (a jestli ne, tak čtěte tento článek), aby mělo video ten správný filmový efekt, je vhodné natáčet jej s expozičním časem odpovídajícím polovině snímkové frekvence videa. Pokud má videozáznam framerate 25p (25 sn./s), měli byste na zrcadlovce (ale i na Nikonu 1 nebo vyspělém Coolpixu) pevně nastavit čas 1/50 s, při snímkové frekvenci 50p pak čas 1/100 s. Ale zkuste s takto dlouhými časy natáčet za obyčejného jasného dne! To budou clony za hranicí difrakce! U videa je tedy situace doslova nad slunce jasná, i když pro přesnost se sluší dodat, že v této branži jsou ještě lépe využitelné variabilní ND filtry s proměnlivou hustotou. Psali jsme o nich zde.
ND filtry Hoya PRO ND
Kromě plastových čtvercových ND filtrů Cokin, které občas využívám při natáčení videa, žádný jiný typ neutrálně šedých filtrů nevlastním. Proto jsem si pro účely tohoto článku zapůjčil od firmy EKG Hradec Králové klasické šroubovací ND filtry Hoya PRO ND, představující nejvyšší řadu „eNDéček“ tohoto japonského výrobce optického příslušenství.
Název PRO ND označuje neutrálně šedé filtry využívající technologii oboustranných metalických ACCU-ND vrstev na broušeném optickém skle, které předně zajišťují naprosto neutrální barevné podání – filtry jsou tedy opravdu neutrálně šedé a neinklinují k žádnému nežádoucímu barevnému odstínu – a zároveň minimalizují odlesky, čímž je eliminována ztráta kontrastu zejména v bočním parazitním protisvětle.
ND filtry Hoya PRO ND jsou k dostání v devíti hustotách od ND4 až po, v současné době mezi krajináři oblíbený, ND1000 (–10 EV) a v taktéž devíti velikostech – od průměru filtrového závitu 49 mm do 82 mm. Podrobně viz cenová tabulka níže.
Vzhledem k technologickým omezením bohužel není možné tuto řadu filtrů vyrábět v tzv. slim verzi, filtry Hoya PRO ND jsou proto k mání pouze s běžnou 5,5mm hliníkovou objímkou. Ta by u velmi širokoúhlých objektivů mohla způsobovat vinětaci v rozích záběru. Protože to ale nemám vyzkoušené, berte to prosím jen jako hypotézu. Osobně jsem fotil s objektivem AF-S Nikkor 50 mm F1,8D nasazeným na DX těle, proto jsem si klidně mohl dovolit nasadit dva i tři filtry na sebe.
ND filtry Hoya PRO ND nejsou nikterak laciné, nicméně jak jsem stačil poznat, patří skutečně mezi nejlepší výrobky na trhu. Barevná neutralita je příkladná, nezaznamenal jsem žádné snížení kontrastu ani ostrosti fotografií.
Velikosti a ceny ND filtrů Hoya PRO ND
Průměr filtru | ND4×, 8×, 16×, 32×, 64×, 100× | ND200×, 500×, 1 000× |
49 mm | 940 Kč | 1 105 Kč |
52 mm | 1 030 Kč | 1 190 Kč |
55 mm | 1 100 Kč | 1 275 Kč |
58 mm | 1 230 Kč | 1 430 Kč |
62 mm | 1 660 Kč | 1 920 Kč |
67 mm | 1 800 Kč | 2 080 Kč |
72 mm | 1 960 Kč | 2 270 Kč |
77 mm | 2 290 Kč | 2 650 Kč |
82 mm | 2 590 Kč | 2 995 Kč |
Zdroj: EKG, Hradec Králové
Kakao v lese
Při zkoušení ND filtrů Hoya PRO ND jsem si nemohl odpustit vyfotografovat obligátní rozmazanou vodu s nastaveným dlouhým časem závěrky. Nemaje však v plánu žádnou výpravu k některému z atraktivních horských toků, vydal jsem se do blízkého lesa k malému potůčku. S nasazeným filtrem ND4 jsem zkomponoval záběr, uklidil jsem pár překážejících větviček, zkusmo snímek „cvakl“, ale protože čas vycházel na 1/4 s, rozhodl jsem se nasadit „tučnější“ filtr. To jsem ale ještě nevěděl, že právě vznikl první a poslední normální snímek tohoto záběru.

Otočil jsem se k fotobrašně, abych vytáhl tmavší ND filtr, když tu najednou zaslechnu podivné hučení. Nevěnoval jsem tomu příliš pozornosti, neboť jsem se domníval, že jde o aktivitu lesníků, zhusta využívajících těžkou techniku. Jakmile jsem si ale uvědomil, že se hukot ozývá přímo za mnou – v korytu potoka – opatrně jsem se otočil. A nevěřil svým očím…
Místo slabého čirého pramínku tekl korytem nejméně dvacetinásobek hnědě zakalené vody! Nevím, co bylo příčinou této razantní změny, s největší pravděpodobností však někdo výše proti proudu do potoka vypustil rybník nebo snad hasičskou nádrž. Kouzlo lesního potůčku bylo tatam, což mi ale nezabránilo v pořízení několika snímků. Vyfotit „kakao“ v lese se totiž hned tak nepodaří.

3 komentáře
a jak so na tom nd filtry od vyrobce B W,s porovnanim s filtry Hoya.
Dobrý den,
můj dotaz zní – pokud použiji dva filtry, které našroubuji na sebe, např. ND 4 a ND 8 (= stav nouze, operativní potřeba v terénu), bude výsledný posun součtem 2 + 3 EV? Expoziční čas mi totiž vyšel mnohem delší, než odpovídá posunu – 5 EV.
Děkuji za odpověď.
Myslím, že to bude ne + ale krát