Blesky, jakožto pravděpodobně nejpoužívanější umělé osvětlení ve fotografii, se svou barvou, nebo chcete-li teplotou chromatičnosti, blíží tzv. dennímu světlu. S pojmem denní světlo je to však trochu složitější. Ano, existuje definice Mezinárodní komise pro osvětlování (CIE), která říká, že tzv. standardní denní světlo má teplotu chromatičnosti 6 500 Kelvinů.
Šedá je ale teorie, zelený strom života, jak praví (trochu jinými slovy) Mefistofeles ve slavném díle Johanna Wolfganga Goetha Faust. To skutečné denní světlo se totiž v závislosti na denní a roční době nebo například na počasí mění, a to v poměrně velkém rozmezí teploty chromatičnosti. Nicméně takové to fotografické „dobré (normální) světlo“ má kolem 5 000 až 6 000 K a… přesně mezi tyto teploty „naladili“ výrobci barvu světla svých blesků, tedy na hodnotu kolem 5 500 K. Mimochodem, pro tuto teplotu byly (nebo spíš ještě jsou) kalibrovány také klasické analogové filmy určené pro denní světlo.
Sladká nevědomosti…
Když jsem byl na malém novinářském workshopu výborného fotografa Marka Kučery, s nímž jsem poté publikoval rozhovor na Nikonblogu, zaujal mě fakt, že kalibruje vyvážení bílé i při focení s bleskem. Naprosto otevřeně přiznávám, že tohle mě nikdy nenapadlo. Funkci kalibrace bílé samozřejmě znám, nicméně použít ji s bleskem mi opravdu na um nepřišlo. V intencích výše zmíněného citátu z Fausta jsem tedy kalibraci vyzkoušel v praxi a ejhle… ono to funguje a dobře!
Vzal jsem tedy neutrálně šedou tabulku, klasickým způsobem zkalibroval bílou, postavil zkušební scénu – do které jsem kvůli exaktní kontrole onu šedou tabulku také umístil – a s chutí se pustil do focení.
Teplo i zima
Vyfotil jsem opakovaně sérii čtyř snímků s vyvážením bílé nastaveným vždy na jednu z následujících předvoleb:
1. Uživatelskou kalibraci na blesk
2. Předvolbu na blesk
3. Nastavení v Kelvinech na hodnotu 5 560 K
4. WB Auto
Ve Photoshopu jsem otevřel JPEGy do čtyř vrstev a do šedé tabulky a bílé kancelářské čtvrtky jsem umístil kapátko s průměrem 101 pixelů – viz následující výřez.
Jaké byly hodnoty barev RGB na kalibrované šedé (na průmyslově vyráběné neutrálně šedé tabulce) a nekalibrované bílé (na běžném kancelářském papíru, který může mít okem neviditelný nádech) části obrazu?
Uživatelská kalibrace vyvážení bílé na blesk
Šedá: 128/127/125
Bílá: 209/206/206
Předvolba WB na blesk
Šedá: 131/122/113
Bílá: 213/201/192
5 560 Kelvinů
Šedá: 128/129/129
Bílá: 209/209/212
WB Auto
Šedá: 120/120/124
Bílá: 200/202/207
Vyhodnocení testu
Čísla RGB vám nemusí nic říkat, pokud nevíte, že střední šedá má hodnoty RGB 128/128/128. Z testu je zřejmé, že nejvíce se jí blíží snímek s vyvážením bílé 5 560 K a poté uživatelská kalibrace WB na blesk. Rozdíl je v tom, že kalibrace WB na blesk podává obraz lehce teplejší, „Kelviny“ pak studenější, ale v absolutních hodnotách přesnější. Příčinou může být i moje pravěká šedá tabulka, která má už leccos za sebou a po letech používání může kolísat její stálobarevnost. Beztak se chystám pořídit novou…
Pojďme se ale podívat na zbývající dva snímky. Zatímco automatika si s vyvážením bílé poradila velmi dobře, pouze s mírným sklonem k chladnějšímu podání, předvolba vyvážení bílé na blesk zklamala nejvíce ze všech – snímek má zřetelné teplé zabarvení.
Jaké je tedy resumé? Předně musím doporučit, abyste si nejdříve sami otestovali vlastní fotoaparát s vaším bleskem – výsledky se totiž mohou u různých fotoaparátů lišit, stejně tak blesky nemusí mít stejnou barvu světla.
Z mého testu pak vyplývá, že v běžných situacích není třeba na vyvážení bílé při fotografování s bleskem vůbec sahat, neboť automatika si sama poradí na výbornou. Na ikonku blesku v předvolbách WB raději zapomenu, a když budu potřebovat co nejpřesnější barevnou reprodukci, sáhnu buď po uživatelské kalibraci WB, nebo po nastavení v Kelvinech. Jinak řečeno, Marek Kučera dobře ví, proč bílou kalibruje i s bleskem…
Použitá fototechnika:
Nikon D600 s objektivem AF Nikkor 50 mm F1,8D + blesk Nikon Speedlight SB-800
[poll id=“24″]
Další aktivní ankety
Řežete hlavy?
Jak pracujete s fotografiemi v počítači?
Využíváte možností digitálních (IPTC) popisek přímo v hlavičce fotografií?
5 komentáře
když už by bylo zle, strčím mu před čumák o malinko dražší šedou tabulku :-)))
X-Rite ColorChecker Passport
https://xritephoto.com/ph_product_overview.aspx?id=1257&catid=28
soft si udělá profil
karel
např. :
https://www.megapixel.cz/x-rite-colorchecker-passport?gclid=CKyqrLuvnsQCFSYHwwodPYEAfA
Ano, až budu reprodukovat významná umělecká díla a podobně, tak určitě :)
No téééda, zaskočila mne nespolehlivost předvolby WB pro blesk. Používám ji prakticky vždy, když mám jako hlavní zdroj světla systémový blesk a skutečně se stává, že nejsem s barevností spokojen (vždycky jsem to přisuzoval nějakému dalšímu zdroji světla s jinou teplotou, který se mi do toho přimotal, aniž bych si toho všiml.) Ještě, že to teď vím, příště si dám majzla a zkalibruji ručně. Díky
Ty rozdíly jsou celkem zanedbatelné a časová ztráta kalibrací při změně scény (pokud nefotím vše na jednom místě s jedním nasvícením) mi přijde větší, než použít automatiku, fotit do RAW a případně doladit vyvážení v LightRoomu kliknutím na šedou a následně aplikováním nastavení na celý nafocený set.
V případě větších změn ten X-Rite CikirChecker Passport, pokud má věrnost barev vysokou prioritu.
Předvolbu vyvážení bílé na blesk jsem zkoušel jak u D60, tak u D7000 a kdybych chtěl mít snímky ostatních focených věcí než lidí do teplého nádechu, koupil bych si rovnou Canona a ne Nikona (no fuj, brrr, ty hříšníku, kaj se!!), tudíž tuto předvolbu na blesk nepoužívám (škoda) a fotím na Auto, protože ve většině (no, nechám rezervu, 95% je taky dost) případů vyjde podání tak, jak má, žádný obarvovací „teplo“ navíc, které mi vadí už z principu, že mate to, co sem vyfotil, že to tam tak nevypadalo.
Na růčo nastavení WB hraním si se šedou tabulkou jednak nemám čas a jednak se mi to moc nedaří, když je čas, proto děkuju automatice, že se snaží, seč ji síly stačí.
Teplejší nastavení předvolby WB na blesk je bohužel nelogický, protože je to takové malé přenosné sluníčko, stejně nelogický, jako mnoho jiných doku*vovacích (ne)udělátek na nových tělech DSLR Nikon poslední dobou !!