Mimochodem: Chvála nedokonalosti. A (možná) nechtěný marketing

Stále mám v živé paměti, jak někdy po přelomu tisíciletí mnozí profesionální, ale i hobby fotografové prohlašovali, že „na digitál nikdy nebudou fotit“, protože „ten obraz je příliš sterilní“. Digitální fotoaparáty byly v té době v příslovečných plenkách a ten obraz nebyl ani zdaleka tak sterilní, jako je dnes. Podotýkám, že slovem sterilní myslím technicky dokonalý, ale to jste asi pochopili. Pochopitelně, že všichni nebo spíše asi drtivá většina těch, kteří tato či podobná slova říkali, dnes naprosto samozřejmě fotí digitálně. V profesionální branži je to víceméně nevyhnutelné, pro hobbíka snadnější, a nemusíme si nic namlouvat, oproti focení na film také levnější (byť tedy záleží na tom, jak moc kdo fotí).

Kdo se však o fotografii trochu zajímá, nemohl nezaznamenat jakousi módu focení „starosklíčky“ čili více či méně starými objektivy různého původu, adaptovanými na digitální zrcadlovku nebo mirrorless foťák. A přehlédnout nelze ani nekončící, nebo dokonce zvyšující se zájem o focení na film, často spojený s vlastním zpracováním obvykle černobílého materiálu. Co to všechno říká o nás fotografech a o fotografické technice a technologii?

Mimochodem: Chvála nedokonalosti. A (možná) nechtěný marketing

Od sterility k nedokonalosti

Nepochybuji o tom, že vývoj digitálních fotoaparátů ani zdaleka neskončil a máme se ještě na co těšit. Ale i tak je už dnes vyspělost této snímací technologie na velmi vysoké úrovni. Nebojím se napsat, že výstupy z DX Nikonů, tedy aparátů se snímačem menším než 35mm film, tento, čili kinofilm, ve všech parametrech hravě strčí do kapsy. A obraz fullframových mirrorlessů může v klidu soupeřit s analogovým středoformátem, přičemž v některých ohledech, jako je focení na vysoké ISO, i ten předčí. S potřebnou mírou relativity tedy můžeme už dnes říct, že digitální obraz je dokonalý.

A právě to je – byť tedy paradoxně – dost možná příčina zájmu o… nedokonalost. Přemýšleli jste někdy, proč jsou vysoce ceněné hand made výrobky různého druhu? Ve hře je samozřejmě řemeslný fortel, někdy také původní technologie a jiné. Nicméně to, co nás k hand made výrobkům přitahuje asi nejvíce, jsou právě třeba jen drobné nedokonalosti ruční výroby, které z každého kusu dělají originál.

Když bychom měli být důslední, pak ve fotografii takovéto jedinečné originály představují pouze zvětšeniny z filmu, pořízené klasickou fotochemickou cestou, s menšími nároky na jedinečnost pak možná ještě výtisky z naskenovaného nebo digitálem ofoceného filmu. To jsou ale poněkud náročnější cesty, proto mnoho fotografů s gustem nasazuje na své nejmodernější foťáky staré objektivy, které punc nedokonalosti dodají takříkajíc instantně…

NIKKOR Z 35 mm f/1,4
NIKKOR Z 35 mm f/1,4 sice není „starosklíčko“, ale v mnohém se jim podobá

Starosklíčka 21. století

Nevím, co vedlo vývojáře a marketéry Nikonu k uvedení nové pětatřicítky a padesátky se světelností f/1,4 – objektivů NIKKOR Z 35 mm f/1,4 a NIKKOR Z 50 f/1,4, které se nepřehlédnutelně liší od dosavadní produkce skel pro mirrorlessy Nikon Z. Domnívám se ale, že si byli a jsou dobře vědomi právě jakési touhy po nedokonalosti a originalitě. Ona nepřehlédnutelná odlišnost totiž spočívá právě v nedokonalostech. Objektiv je sice světelnější než jeho dražší kolega, ale není tak řezavě ostrý, má horší přenos kontrastu, vykazuje chromatickou vadu, a tak bychom mohli pokračovat dál. Ale tyto vlastnosti ho dělají jedinečným, protože lepší skla jsou… sterilní. Perfektní, ale ve své dokonalosti zároveň nudná.

Nová nedokonalá skla od Nikonu mají oproti „starosklíčkům“ své výhody. Ostří autofokusem, jsou dostatečně ostrá i na plnou díru, mají moderní antireflexní vrstvy, jsou utěsněná proti stékající vodě a prachu… Myslím, že Nikon udělal skvělý krok, když vedle svých perfektních objektivů nabídl i tato méně dokonalá skla. Nemám žádné informace, ale tak trochu doufám, že se dočkáme pokračování této řady…

NIKKOR Z 50 mm f/1,4
NIKKOR Z 50 mm f/1,4 slibuje podobné podání obrazu jako pětatřicítka se světelností f/1,4

Paradox horšího

Konkrétně s uvedením prvního „nedokonalého“ objektivu, pětatřicítky NIKKOR Z 35 mm f/1,4 se pojí ještě jeden paradox. Nevím, kde se to vzalo, ale o jeho starším a dražším kolegovi NIKKOR Z 35 mm f/1,8 S jsem docela často slyšel nebo četl, že jde o jeden z nejméně povedených objektivů pro Zetka. Já sám si dovolím trvat na opačném názoru (viz recenze Nikonblogu). Toto sklo mě, jakožto jeden z prvních objektivů pro Nikony Z, okamžitě přesvědčilo o tom, že přechod z DSLR na mirrorless byl naprosto správným krokem, vedoucím k novému charakteru obrazu, který se, co do prostorového podání, nebojím srovnávat se středoformátem.

Co se však s příchodem světelnější pětatřicítky NIKKOR Z 35 mm f/1,4 nestalo? Starší „eSkový“ model se světelností f/1,8 najednou i u těch fotografů, kteří ho dříve kritizovali, stoupl v ceně. Nyní to napíšu poněkud bulvárně, ale nebojím se toho: Nikon zkrátka musel přijít s horším objektivem, aby si uživatelé začali vážit toho, co zde bylo dobré už několik let před tím. Z mého pohledu je ale nejvíc paradoxní to, že ono dobro se nijak nezměnilo, jen ho prostě někdo nechtěl vidět. Ale možná se pletu :-)

Pod čarou

Můžete samozřejmě namítnout, že v touze po větší či menší nedokonalosti existuje také cesta focení špičkovou fototechnikou, jejíž obraz se pak v posprocesu „znedokonalí“ (napadá mě i jiné slovo, ale to je v seriózním médiu nepublikovatelné :-)) To samozřejmě nelze rozporovat. Tento ale postup ztrácí kouzlo přímé cesty. Fotografování je fascinující v celém svém procesu. Stisknout spoušť a vědět (nebo aspoň tušit), že fotografie bude rovnou pořízená ve „starém stylu“, je mnohem zábavnější než dělat technicky dokonalé fotky a pak je „ničit“. Ale i v tomto se možná pletu. Napište mi, prosím, do komentářů pod článkem, jak to máte vy. Budu rád za každý názor.

Související články

Velké překvapení. NIKKOR Z 35 mm f/1,4 prakticky

Velké překvapení. NIKKOR Z 35 mm f/1,4 prakticky

Jedním z prvních objektivů NIKKOR Z byla pevná pětatřicítka se světelností f/1,8. Od té doby se čekalo – a Nikon to také avizoval ve svých plánech už pro rok 2023 – na druhý 35mm objektiv. Sice nebyla předem oznámená světelnost, ale označení S-line dávalo tušit, že to bude logicky ještě světelnější sklo. A tak se všichni začali upínat ke světelnosti f/1,2 – snad díky takto „rychlým“ 50mm a 85mm objektivům, které Nikon pro Zetka vyrobil. Jenže stalo se, co skoro nikdo nečekal – nový NIKKOR Z 35 mm f1,4 nemá ani světelnost f/1,2, ani nejde o objektiv typu S-line. A aby toho nebylo málo, v době vydání tohoto článku je nová pětatřicítka o 5 500 Kč levnější než její méně světelný kolega…

Celý článek »
Skvělá volba: NIKKOR Z 35 mm f/1,4 na DX těle

Skvělá volba: NIKKOR Z 35 mm f/1,4 na DX těle

Novou světelnou pětatřicítku, NIKKOR Z 35 mm f/1,4, jsem zatím testoval na FX těle – čili na formátu, pro který je primárně určená. Jak je však u Nikonu zvykem, nic nebrání fullframový objektiv nasadit také na DX tělo s menším snímačem. Objektiv s ohniskem 35 mm pak představuje plus-minus padesátku, tedy klasický úhel záběru, který je využitelný pro spoustu záběrů. Tak jsem NIKKOR Z 35 mm f/1,4 nasadil na Nikon Z 50 a vydal se s ním na procházku…

Celý článek »
Situace se opakuje. NIKKOR Z 50 mm f/1,4 právě představený

Situace se opakuje. NIKKOR Z 50 mm f/1,4 právě představený

Není tomu tak dlouho, co Nikon představil pevnou pětatřicítku se světelností f/1,4 – a ne, že by to nebylo docela velké překvapení. Nevím, jestli jste to čekali nebo ne, ale nyní zde máme jako přes kopírák úplně stejnou situaci – Nikon uvádí padesátku v podobném stylu – NIKKOR Z 50 mm f/1,4. Co o něm zatím víme?

Celý článek »

Sdílej

2 komentáře

  1. Dobrý den Petře,

    to jste napsal a popsal je přesně tak, když jsme vyzkoušel 35/1.4 a musím se vám přiznat, že šla z domu hned a musel jsme si znovu pořídit 35/1.8 S, které jak píšete si vážím více. A dělá mi parádní službu.
    Všichni v Nikonu čekají 35/1.2 S, ale ta bude dokonalá, ale z jiný peníz ( 70-80 tis Kč ).
    Nové Nikony 35 a 50 jsou fajn, ale opravdu ne každý to pochopil, proč?
    Řada “ S “ opravdu garantuje určitou ostrost a rychlost. Děkuji a zdravím.
    Každý si prostě vybere u Nikonu co mu vyhovuje.

  2. Dobrý den Petře,

    to jak jste to napsal a popsal je přesně tak. Když vyzkoušel 35/1.4 měl jsme stejný pocit, že na clonu 1.4 tomu něco chybí. Musím se vám přiznat, že šla z domu hned a musel jsem si znovu pořídit 35/1.8 S, která jak píšete si ji i já vážím více. A dělá mi parádní službu.
    Všichni příznivci Nikonu čekají 35/1.2 S, která jak se předpokládá, bude dokonalá. Ale z jiný peníz ( 70-80 tis Kč ).
    Nové Nikony 35 a 50 jsou fajn, ale opravdu ne každý to pochopil, proč?
    Řada “ S “ opravdu garantuje určitou ostrost a rychlost.
    Každý si prostě vybere u Nikonu co mu vyhovuje.
    Děkuji a zdravím

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *