Aktualizace Capture NX-D – kontrolní body jsou nazpět!

Ve stínu největších „pecek“ letošního léta, tedy hlavně nových mirrorless Nikonů Z, ale také třeba kompaktní pevné pětistovky nebo startovní DSLR Nikon D3500, zůstala neprávem opomenuta aktualizace free softwaru pro zpracování RAWů, Capture NX-D.

Obvykle na aktualizace neupozorňujeme, nyní však musíme udělat výjimku. Kromě podpory RAWů nových fotoaparátů, a několika vylepšení stávajících funkcí, totiž přináší Capture NX-D ve verzi 1.5.0 zásadní novou, respektive staronovou funkci – Color Control Point – Barevné kontrolní body (přesněji spíše Kontrolní body pro práci s barevností a tonalitou). Ano, je to přesně ta funkce, spíše vlastně nástroj, který měl starší software Capture NX 2. A který nám po „konverzi“ na NX-D tolik chyběl…

Color Control Point musí stačit

Pro přesnost – ve starším Capture NX 2 byly k dispozici celkem čtyři druhy kontrolních bodů: Color Control Point, tedy typ, o němž bude v tomto článku řeč, dále pak Selection Control Point – Kontrolní body výběru, Black/Neutral a White Control Point – Černý, Neutrální a Bílý kontrolní bod, a konečně Red-Eye Control Point – Kontrolní bod pro redukci červených očí.

Capture NX-D tedy nově zavádí pouze první typ kontrolních bodů, ale díky Bohu i za ně – beztak byly nejpoužívanější ze všech druhů. Protože jsem o nich už na Nikonblogu před časem psal zde a tady, v tomto článku se omezím de facto jen na jejich „znovupředstavení“ a malou ukázku funkčnosti. Takže neváhejte, a nainstalujte si novou aktualizaci Capture NX-D. Najdete ji na této adrese. Jako vždy… zdarma.

Capture NX-D

S prstem na klávese A

Krátká prohlídka prostředí programu odhalí na horní nástrojové liště novou ikonku kontrolních bodů, navíc pak zjistíte, že v pravé paletce přibyla třetí záložka Retouch. Ta se automaticky aktivuje, jakmile myší zvolíte onen nástroj pro kontrolní body. Příznivcům klávesových zkratek prozradím, že místo rejdění a klikání myší stačí pro aktivaci nového nástroje stisknout klávesu A.

Ale pojďme popořádku. Já jsem si pro ilustraci funkčnosti Color Control Pointů otevřel velmi kontrastní fotografii či chcete-li, snímek s velkým dynamickým rozsahem, který si žádá vylepšení. Nejprve jsem snížil expozici pomocí korekce EV, abych vrátil kresbu do okna v pravé části fotografie. Tím se ale samozřejmě ztmavil také interiér už tak tmavé chodby.

Capture NX-D

Nevadí. V obrazu jsem rozmístil deset kontrolních bodů. U několika z nich jsem přidával jas (hodnota B – Brightness) pro zesvětlení tmavých částí, u dalších jsem jej naopak ubral. Znovu opakuji, podrobný návod pro používání kontrolních bodů najdete zde – i po letech jejich absence je to stále stejné.

Capture NX-D

A je to! Stačilo skutečně několik málo minut práce, aby fotografie doslova „prohlédla“. V hlubokých stínech se objevila kresba, v nejvyšších jasech zůstala zachovaná. A přitom jsem nemusel vytvářet žádné pracné selekce, nepotřeboval jsem ani vrstvy ani bracketing, ani jsem nemusel složitě kroutit křivkou. Jednoduše jsem použil několik barevných kontrolních bodů. Tomu říkám pěkný dárek od Nikonu. Co vy na to?

Porovnání zdrojového snímku a fotografie upravené pomocí kontrolních bodů
Porovnání zdrojového snímku a fotografie upravené pomocí kontrolních bodů

Sdílej

3 komentáře

  1. už dlouho přemítám, zda NIK soft (nyní v držení DxO) je odvozen od „nikon“; podoba Control- a U- pointů je více než náhodná

    karel

  2. Jsem rád, že Control-pointy jsou zpět. Akorát nevím, kde soudruzi z Japonska udělali chybu. V případě fotek focených na výšku, nelze point umístit do dolní třetiny fotografie, tváří se jako by fotka nebyla otočena.
    I dle kurzoru se zdá, že programátoři nepočítali že je možné fotit na výšku.

  3. jdkjdk: Těžko říci, co vámi popsané závady způsobuje, nicméně mně to běží naprosto bez problémů i u fotografií na výšku. Zkusil bych NX-D přeinstalovat.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *