Capture NX 2 – kontrolní body podruhé

[indizar:0,]

V minulém dílu tutorialů na Capture NX 2 jsme poprvé načali kontrolní body coby jednu z nejzajímavějších funkcí tohoto fotoeditačního programu. Probrali jsme dva ze čtyř typů kontrolních bodů Color Control Point a Selection Control Point, zbývají tedy Black/Neutral a White Control Point a Red-Eye Control Point. Vy, kteří jste se od minule ještě nestačili dostatečně naučit první dva zmíněné druhy kontrolních bodů, nevěšte hlavu – v tomto dílu uděláme malé opáčko.

Kapitoly článku

[chapters]


[firstchapter:Black a White Control Point – kontrolní body od černou po bílou]

Černý, šedý a bílý kontrolní bod najdete zhruba uprostřed horní nástrojové lišty. Spolehlivě je poznáte podle ikonky kapátka s kroužkem. Tyto nástroje mají v podstatě dvě možnosti využití – dobře to ilustrují hned první dvě věty u Black Control Pointu – kontrolnímu bodu černé barvy z manuálu k programu, cituji:

„Kontrolní bod černé je možné umístit přímo do snímku a provést tak nejen změnu cílové barvy na černou, ale rovněž neutralizovat tmavé části obrazu. Kontrolní body černé se normálně umisťují do oblasti snímku, která má být nejtmavší částí snímku, a slouží tak k nastavení jedné z hranic dynamického rozsahu snímku.“

A já dodávám: Na první citovanou větu nyní raději zapomeňte (byť se k ní ještě vrátíme u šedého bodu) a věnujte pozornost větě druhé. Ta totiž říká důležitou informaci – opakuji – pomocí černého kontrolního bodu lze v obraze nastavit nejtmavší oblast. Logicky pak pomocí bílého bodu určíte část nejsvětlejší. Sečteno a podtrženo tím vyvážíte jas a kontrast snímku tak, jako byste to dělali třeba pomocí křivek nebo úrovní! Pojďme si to hned ukázat na příkladu.

Fotografie je podexponovaná a chybí jí kontrast, to je zřetelné na první pohled. Ne, nyní ale nebudeme sahat na posuvník korekce expozice a jiné „běžné“ nástroje – k vylepšení použijeme černý a bílý kontrolní bod.

Klepněte nejprve na tlačítko pro bílý kontrolní bod a umístěte jej do nejsvětlejší části mraků. Obraz se viditelně projasnil, ale kontrast je stále slabší. Zvolte proto tlačítko pro černý kontrolní bod a „položte“ jej do tmavé části zastíněné nohy lavičky. Změna oproti zdrojové fotografii je nezpochybnitelná.

Abyste lépe poznali, která část snímku je nejtmavší a která nejsvětlejší, můžete použít volbu Double Treshold (dvojitý práh, mezní úroveň), která se nachází v paletce Histogram ve spodní části Edit Listu. Když tuto volbu aktivujete, zobrazení se změní na šedou plochu s vyznačenými bílými – nejsvětlejšími – částmi a černými – nejtmavšími – oblastmi obrazu. Detailní umístění kontrolních bodů tedy můžete udělat v tomto režimu náhledu.

Opakování je matka moudrosti

Snímek sice doznal vylepšení, histogram se pěkně roztáhl, barvy ožily, nicméně obloha je značně „vyšisovaná“. Takže nalistovat minulý díl našich tutorialů a šup do oblohy pár barevných kontrolních bodů – Color Control Point…

Obloha velmi hezky prokoukla, já jsem ještě pomocí D-Lightingu lehce obnovil kresbu v nejtemnějších stínech. K tomu jsem použil druhé opáčko – Selection Control Point – Kontrolní body výběru. Označil jsem prvním bodem oblast u nohy lavičky, ale výběr se částečně aplikoval také na tmavší křoviny v pozadí. Pomocí dvou nových – „jen tak položených“ – kontrolních bodů v oblasti křovin jsem je z výběru jednoduše odečetl…

Takže už jen aplikovat zmíněný D-Lighting, lehounce „přitlačit“ na kontrastu a máte hotovo! Práce všeho všudy na pět až deset minut… Výsledek je nesporně o sto procent lepší než zdrojová neupravená fotografie.

Poznejte hranice

Na ukázkové fotografii zafungovaly černý a bílý kontrolní bod skvěle, to musíte uznat. Abyste si ale nedělali zbytečné iluze – tyto nástroje nefungují dobře na každém snímku. Například u portrétů se bílý kontrolní bod téměř nedá použít, u fotografií, které mají záměrně nízký kontrast (např. metoda Low Key) taktéž naděláte víc škody než užitku apod. Běžné snímky, podobné dnešní ukázce, však obvykle nemají s aplikací těchto nástrojů žádný problém.

Kapitoly článku

[chapters]



[chapter:Neutral Control Point – Šedý (neutrální) kontrolní bod]

V případě prostředního z kontrolních bodů mezi černou a bílou si dovolím opět citovat manuál k programu Capture NX 2:

„Neutrální kontrolní body umožňují korigovat barevné závoje na snímcích neutralizací cílové barvy. Ve výchozím nastavení změní neutrální kontrolní bod barevnou hodnotu cílové barvy tak, aby byly hodnoty jednotlivých barevných kanálů R, G, B shodné…“

Tak… Potud by všechno mělo být jasné, jen dodám maličkost: Všimněte si, že hned v první větě citace bylo použito množné číslo – „kontrolní body“. Na rozdíl od černého a bílého bodu, které do fotografie můžete logicky umístit jen po jednom, šedých kontrolních bodů lze použít více a rozšířit tím definovanou oblast.

Nicméně dovolte mi ještě pokračovat v citování návodu, protože následující část vyžaduje širší vysvětlení:

„Neutrální kontrolní body jsou často nápomocné v případě, kdy snímek obsahuje neutrální referenční oblast, například šedou kartu. Výběrem objektu, o kterém s jistotou víte, že je neutrální, umožníte programu Capture NX 2 určit rozdíl mezi skutečnou barvou objektu a jeho barvou na snímku. Neutrální kontrolní bod následně umožní odstranit rozdíl v barvě cílového objektu i zbytku snímku. Výsledkem je změna barev ovlivňující celý snímek.“

A to není pravda… Tedy přesněji. Podle uvedeného výkladu se může zdát, že Neutral Control Point dokáže nahradit funkci vyvážení bílé. Můžete mi věřit, nedokáže. Manuál ale nelže, pouze nepodává vyčerpávající informace. Neutrální bod skutečně skvěle neutralizuje barevné závoje a také „s sebou bere“ i ostatní barvy ve snímku. Rozdíl oproti vyvážení bílé je ten, že zatímco WB skutečně posune barevnost fotografie globálně v celém spektru, šedý kontrolní bod se jiných než vybraných barev dotkne jen velmi lehce. Dovolím si to ilustrovat na následujícím příkladu.

Šedá jen tam, kde má být

Pro ilustraci jsem si vypůjčil oficiální fotografii zadního pohledu na nový Nikon 1 J2 v červené barvě. Jak si můžete všimnout, černá zadní část má zřetelný načervenalý nádech. Pravděpodobně to byl záměr, mě to však „tahá za oči“.

Odstranění tohoto závoje a jeho „neutralizace“ – to je přesně práce pro neutrální kontrolní bod. Prostě jím klepněte někam do tmavé části zadní stěny. Voilà! Bez jakékoliv námahy je odstraněn barevný závoj, šedá má naprosto shodná procenta R, G a B. Důležité je, že se nezměnila barevnost červených partií fotoaparátu (k jemným změnám popravdě došlo, ale neovlivnily celkový dojem).

Co se stane, když budete chtít být důslední a odstranit i modravý nádech plochy displeje (byť to zde vůbec nevadí)? Prostě přidáte další neutrální kontrolní bod, protože jak jsme uvedli, na rozdíl od černého a bílého, šedých může být více. Co se nám to ale s fotografií přihodilo?

Oba kontrolní body zprůměrovaly vybrané oblasti s rozdílným zabarvením a vyšel z toho tak trochu paskvil. Nevadí, nyní alespoň víte, proč jsou u neutrálních kontrolních bodů posuvníky R, G a B, případně ještě L (Luminosity – jas), pokud si jej pomocí volby Affect Luminosity zapnete v paletce B/W/N Control Point.

V těchto a podobných případech zkrátka musíte neutralitě šedé pomoci ručně laděním jednotlivých kanálů RGB. Počítejte ale s tím, že to není vůbec jednoduché – jednotlivé kontrolní body se totiž budou vzájemně ovlivňovat i při ručním nastavování barev, takže když například jeden z nich vyladíte, úpravami druhého bodu si nastavení předchozího „rozhodíte“. Výsledek nicméně může vypadat třeba nějak takto:

A jaké že z toho všeho plyne ponaučení? Šedý/neutrální kontrolní bod je skvělý nástroj jednak pro eliminaci barevného závoje na plochách, které mají být neutrální, ale také jako výborný doplněk funkce vyvážení bílé. Ano, tu šedou tabulku do záběru dávejte dál. Pomocí ní pak v Capture NX 2 „nahrubo“ vyvážíte bílou a následně použitím našeho prostředního kontrolního bodu doladíte barevnost k dokonalosti.

Kapitoly článku

[chapters]



[chapter:Red-Eye Control Point – kontrolní body pro opravu červených očí]

Poslední kapitola tohoto dílu tutorialů o Capture NX 2 bude naštěstí krátká – týká se odstraňování červených očí pomocí nástroje Red-Eye Control Point – Kontrolní bod pro redukci červených očí.

Jak vznikají na fotografiích červené oči, o tom s dovolením psát nebudu – to, jak předpokládám – každý čtenář Nikonblogu ví. Jak je v Capture NX 2 odstranit? Velmi jednoduše a rychle. Pojďme opět na ukázku. Z naší dcery se mi pomocí digikompaktu s bleskem podařilo udělat malou zombie.

Neváhal jsem a v paletě nástrojů zvolil „očičko“ – Red-Eye Control Point – Kontrolní bod pro redukci červených očí – nacházející se hned vedle Color Control Pointu. Umístil jsem jej ideálně doprostřed oka a pomocí jednoho jediného posuvníku nastavil průměr účinné oblasti. Program tento kruh okamžitě odsaturovává, takže je kontrola zajištěna.

Aby nebylo odbarvení tak násilné (málokdo má sytě černé oči), nastavil jsem ještě v paletce Red-Eye Control Point hodnotu Opacity (průhlednost) na 80 %. Tím se částečně zachová lehce načervenalý nádech zornic, ale oprava působí přirozeněji.

Jakmile máte jedno oko „hotové“, klepněte pravým tlačítkem myši na kontrolní bod, zvolte Duplicate Control Point (duplikovat kontrolní bod) a přesuňte duplikát na druhé oko. Toť vše.

Kapitoly článku

[chapters]



Sdílej

5 komentáře

  1. Malinko z cesty, ale majitelé MCB Air (a nejen těch) (bez CD romky) tohle nikdy asi nevyužijí?!… (teď mě napadá, dokoupit si externí, ale za ty prachy by toho bylo daleko víc)

  2. Je sice škoda, že Nikon Capture NX 2 neprodává na App Storu, na druhou stranu i do Airu a obecně všeho bez CD mechaniky se to dá dostat… :) U Airu bych ale byl opatrný – s max. 4 GB RAM to zrovna svižně chodit nebude:(

  3. No, já mám CNX2 v poslední verzi na svém PC s 8GB RAM a 4jádrovém CPU Intel a také to moc svižně neběhá, narozdíl od ostatních profi SW.. :( Ale stejně mám CNX2 nejradši :) Díky za polopatické vysvětlení kontrolních bodů ;)

  4. Já už jsem to tady asi někde napsal…
    Napřed ty soubory NEF trochu učesat v Rychlém nastavení a pak si pohrát s kontrolními body. Není to nic těžkého a výsledky opravdu stojí za to… Nebojte se toho.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *