Život k sežrání. Jak se točí loutkový film Nikony Z 6

Loutkové divadlo, jehož tradice u nás sahá až do 18. století, bylo původně doménou kočovných divadelníků. Fenomén pohyblivých obrázků, promítaných na plátno, ho postupem času dostal také do filmů. Česká animátorská škola je světově proslulá – jména jako Jiří Trnka, Jan Švankmajer nebo Karel Zeman, myslím každý zná. Jako snad všechno, co se týká statických nebo pohyblivých obrázků, se ale i animace postupně digitalizovala. Na velké filmové trikové kamery se práší v muzeích, animované filmy se dnes natáčí na digitály. Ke známým jménům českých tvůrců animovaných filmů si přidejte ještě jednu ženu, Kristinu Dufkovou. Ta totiž právě dokončuje natáčení svého dalšího animovaného loutkového filmu Život k sežrání. S fiktivním podtitulem: Natočeno na Nikon Z 6.

Zdroj foto: Produkce filmu Život k sežrání
Zdroj foto: Produkce filmu Život k sežrání

Loutky na základce

Život k sežrání je rodinný film o dvanáctiletém puberťákovi Benovi, trpícím nadváhou. Synopse k filmu k tomu dále uvádí:

Dosud mu ale to, jak působí na vnější svět a obzvlášť na opačné pohlaví, bylo trochu jedno. Po letních prázdninách se ovšem vrací do školy a nemůže uvěřit svým očím. Chlapci se protáhli a zuhrovatěli, z děvčat se staly vyvinuté slečny. Především z Klárky je najednou neodolatelně přitažlivá, mladá dáma. A Ben by se jí rád líbil, ale co dělat, jeho fyzická kondice mu to zatím nedovoluje. Za nadváhu Ben sklízí posměch některých spolužáků a vyslouží si i varování školní lékařky… 

Film vzniká jako adaptace stejnojmenné knihy francouzského spisovatele Mikaëla Olliviera, scénář napsali Petr Jachovský, Anna Vášová a Barbora Dřevikovská, a za výtvarnou stránkou a režií stojí Kristina Dufková. 

Zdroj foto: Produkce filmu Život k sežrání
Zdroj foto: Produkce filmu Život k sežrání

Pět Nikonů Z 6 v akci

Pozvání k návštěvě pražského studia Barletta, kde se film natáčí, se jednoduše neodmítá. Nikony Z 6 v kulisách s loutkami o velikosti 20 až 30 centimetrů prostě chcete vidět.

Po svých filmových kolezích zdědilo pět Nikonů Z 6, které zde více než dva roky zaznamenávají políčko po políčku, bytelné trikové stativy, všechno ostatní je jinak. Fotoaparáty jsou trvale připojené k napájecímu zdroji, stejně tak data jdou ihned do počítače. Paměťové karty se zde nepoužívají. Tím, jak je foťák připojený k počítači, který postupně skládá jednotlivé snímky na timeline, animátor si může snadno kontrolovat průběh práce. To je samozřejmě obrovská výhoda oproti filmovým kamerám, kde tato vymoženost jednoduše neexistovala.

Natáčí/fotí se RAW+JPEG, přičemž JPEG slouží jen pro tyto náhledy. Finální film bude samozřejmě zpracovaný z RAWů, s výstupem ve 4K cinemascope formátu 2,39 : 1. Film bude mít stopáž 75 minut při 24 sn./s. Nechám na vás, abyste si sami spočítali, kolik je to jednotlivých snímků, které bylo třeba jeden po druhém de facto vyfotit… Tedy, kdyby jen vyfotit, ale pokaždé pohnout loutkou nebo i více loutkami ve scéně. Promiňte mi ten výraz, ale je to neuvěřitelná piplačka. Animátoři a vůbec všichni tvůrci filmu mají můj obdiv.

Foto Eliška Dobnerová
Foto Eliška Dobnerová

V případě natáčení animovaného filmu zapomeňte na vymoženost jménem autofokus. Všechny použité objektivy jsou manuální NIKKORy, nasazované na Nikony Z 6 přes adaptér FTZ. Tvůrci používají ohniska od 20 mm do 85 mm, na detaily 55mm makroobjektivy. Vzhledem k tomu, že se souběžně pracuje na pěti animátorských pracovištích, v pěti dekoracích, všechny objektivy jsou zdvojené, některé mají k dispozici i třikrát.

Kameraman filmu Život k sežrání Václav Fronk si Nikony Z 6 pochvaluje. Říká k tomu:

„Dekorace jsou malé, takže s malým fotoaparátem se dostaneme dovnitř – což s velkými filmovými trikovými kamerami nejde. Díky tomu můžeme být s foťáky blízko loutkám, používat široká ohniska, aby divák, když se na ten film bude dívat, měl pocit, že i on je v té dekoraci. Aby to nevypadalo, že kamera je někde mimo čtyři stěny, a loutky jsou v divadle. Dokonce by se nám hodilo, kdyby ten foťák neměl ani hledáček :-)“ 

Skvělou referencí je, že všechny Nikony Z 6 fungují nonstop osm hodin denně od pondělí do pátku už více než dva roky. „Občas sice dojde k přehřátí foťáku, ale při tomto zápřahu se tomu nelze divit“, říká Václav Fronk a dodává:

„Překvapilo mě, že ani nevzniká moc mrtvých pixelů. Sem tam se nějaký objeví, ale stačí použít funkci Clean sensor, a je vše v pořádku.“

Kameraman Václav Fronk | Foto Eliška Dobnerová
Kameraman Václav Fronk | Foto Eliška Dobnerová

Na shledanou v kinech

Několik let trvající animací, natočením nebo vlastně nafocením, práce na filmu nekončí. Tvůrce čeká ještě náročná postprodukce – retušování, color grading…, a to jsem ani nezmínil zvukovou stránku filmu. Mimochodem, hlasy loutkových postav namlouvají známí čeští herci, namátkou třeba Tatiana Vilhelmová, David Novotný, Emília Vašáryová, Jiří Bartoška a další.

V kinech film uvidíte na podzim roku 2024.

Režisérka a výtvarnice Kristina Dufková (v zeleném) | Foto Eliška Dobnerová
Režisérka a výtvarnice Kristina Dufková (v zeleném) | Foto Eliška Dobnerová

Život k sežrání

Podle knihy Mikäel Ollivier: La vie, en gros (Život k sežrání)
Režie, výtvarník: Kristina Dufková
Scénář: Petr Jachovský
Kamera: Václav Fronk
Střih: Matěj Beneš
Animátoři: Matouš Valchář, František Váša, Viliam Vala, Barbora Valecká, Noémie Besombes a další
Hudba: Michal Novinski
Texty písní: Jiří Macháček
Namluvili: Hugo Kovács, Tatiana Dyková, David Novotný, Eliška Křenová, Klára Melíšková, Simona Babčáková, Martha Issová, Jiří Bartoška a další
Produkce CZ: Matěj Chlupáček/Barletta
Produkce SK: Agata Jeleneková/Novinski
Produkce FR: Marc Faye/Novanima Productions

Foto Eliška Dobnerová
Foto Eliška Dobnerová

Sdílej

Jeden komentář

  1. Tak toto sa nedá nazvať pojmom „filmový priemysel“. Ten nech robia inde. Toto je skutočné umenie a virtuozita, ktoré sú skĺbené s remeselnou zručnosťou a predovšetkým zanietením všetkých aktérov. Cesta animovaného filmu v česko-slovenskej kinematografii je bohatá a obdivuhodná. My obyčajní konzumenti si z filmu odnášame tie najlepšie dojmy, hlboké zážitky a ani netušíme, čo všetko bolo pre to urobené. Fantázia, predstavivosť a vynaliezavosť človeka s využitím všetkých možností techniky. Veľký potlesk tvorcom aj Nikonu Z6!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *