Tři sta koní pod kapotou – první pohled na objektiv AF-S Nikkor 300 mm F4E PF ED VR

Těch koní po pravdě nebylo ani deset, ale protože moje první cesta s novou třístovkou vedla kolem koňské ohrady – a toto sklo, řečeno motoristickou terminologií, rozhodně disponuje nadstandardním výkonem – titulku jsem neodolal. Ostatně kdybych měl být přesnější, název článku by začínal slovy: Tři sta koní pod kapotou VW Brouka.

Miniatura třístovky

Chápu, že číst si o tom, jak je něco malé, a nemít možnost onu věc držet v ruce, není úplně to pravé ořechové, ale nemohu odolat. Natolik mě nový objektiv AF-S Nikkor 300 mm F4E PF ED VR v reálu překvapil svou „malostí“ a lehkostí. Vy, kteří vlastníte nebo znáte vynikající zoom AF-S Nikkor 24–70 mm F2,8G ED, budete mít představu lepší – nová třístovka je totiž skoro stejně velká, má jen o 6 mm větší průměr a je o 15 mm delší, ovšem i tak váží o 150 gramů méně…

AF-S Nikkor 300 mm F4E PF ED VR
Na „obyčejném“ Nikonu D600 nepůsobí nová třístovka vůbec nepatřičně

V podstatě to znamená, že pokud se nechystáte fotit extrémně dlouhé expozice ze stativu třeba ve vichřici, volitelné příslušenství v podobě stativové patky nebudete potřebovat, stativový závit fotoaparátu totiž tento objektiv v pohodě udrží.

Pojďme však k prvním zkušenostem z jednodenního focení. Nejprve mě zaujala mechanika, respektive elektromechanika objektivu. Zaostřování je naprosto tiché a… bleskové! Po prvních pár snímcích jsem si ihned vzpomněl na „Tlustou Bertu“, onu monstrózní dvoustovku se světelností F2, která by mohla být etalonem v rychlosti zaostřování. Nový AF-S Nikkor 300 mm F4E PF ED VR je na tom stejně nebo se aspoň jejímu výkonu velmi těsně blíží. I když nemáte zapnutý limiter, jenž redukuje ostřicí rozsah a zaostřuje až od tří metrů (nikoli od standardního 1,4 m), přeostření z nejkratší na nejdelší vzdálenost je skutečně otázkou zlomku sekundy. A to jsem sklo testoval na Nikonu D600, jehož autofokus nepatří k nejlepším.

AF-S Nikkor 300 mm F4E PF ED VR
Se sluneční clonou sice vypadá o něco mohutněji, ale my víme, že je to jen prázdný plastový tubus

Druhou „elektromechanickou“ záležitostí je obrazová stabilizace VR. Objektiv AF-S Nikkor 300 mm F4E PF ED VR kromě běžného režimu VR nově nabízí také mód Sport. Co že to znamená? Stabilizace s účinností 4,5 EV je natolik citlivá, že v režimu Normal reaguje i na méně jisté domáčknutí spouště. Při nastavení rychlých časů závěrky se vám tedy může stát, že se v okamžiku expozice ještě nechtěně pozmění kompozice.

Tento mód si tedy nechte pro opačné případy, kdy je potřeba udržet z ruky dlouhé časy závěrky, a při dostatku světla klidně používejte režim Sport, který stabilizuje – jak to jen říci – decentněji. Mód Sport se samozřejmě uplatní také při sériovém snímání a dalších příležitostech, při nichž se rychle mění záběr.

Jako břitva!

Posouzení obrazové kvality si nechám až do komplexní recenze, po pár desítkách snímků je na hodnocení ještě brzy. Nicméně jedno mohu prozradit hned: objektiv AF-S Nikkor 300 mm F4E PF ED VR je řezavě ostrý! Pokud nechcete stahovat demosnímky v plném rozlišení bez úprav, podívejte se na následující výřez.

AF-S Nikkor 300 mm F4E PF ED VR
100% výřez. Pracovní clona F5,6 v JPEGu. Můžete si být jisti, že při správném vyvolání z NEFu bude ostrost ještě vyšší

Když poprvé dostanu do ruky nový objektiv, nezkouším jej hned plně odcloněný a „nevyměkl“ jsem ani v případě nové třístovky. Všechny zde publikované fotografie jsou tak pořízené s clonou nastavenou na F5,6. Ve finálním testu samozřejmě ukážu také snímky vyfocené na „plnou díru“, už teď jsem ale přesvědčen, že kromě hloubky ostrosti se fotografie nebudou z pohledu hranové ostrosti nijak lišit. Ale nechme se překvapit.


Podrobné technické parametry objektivu AF-S Nikkor 300 mm F4E PF ED VR najdete zde
Doporučená prodejní cena: 51 990 Kč

Galerie demosnímků pořízených objektivem
AF-S Nikkor 300 mm F4E PF ED VR

Fotografie byly pořízeny Nikonem D600 a nebyly nijak upraveny.

JPEGy v plném rozlišení bez úprav stahujte zde (87 MB).
NEFy stahujte zde (274 MB).


Sdílej

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

5 komentáře

  1. Dobrý den,

    nová 300 bude určitě skvělá. Nemáte prosím otestovanou 70-200 f4 s novým telekonvertorem TC-14E III. Uvažuji o koupi, ale nikdo ji nemá v této kombinaci vyzkoušenou. Zajímá mě právě ostrost na 280mm. Předchozí TC II, značně zpomaloval autofokus a ztráta kresby u 280mm byla zřejmá.

    S pozdravem
    Petr

  2. Petr U:
    – je nutné, aby vešlo v obecnou známost, že žádný konvertor na žádném zoom objektivu neposkytuje dobré obrazové výsledky. Vždy je to loterie. Používat při dnešním rozlišení snímačů (od 18 mil. bodů výše) konvertor 1,4x mi přijde dost zbytečné – většinou je ostřejší výřez ze snímku bez konvertoru. Nepodléhejte zbožnému přání či iluzi, že TCIII bude výrazně lepší než TCII – na zoomech nikoliv. A Nikon by udělal nejlépe, kdyby jejich použití na všech zoom objektivech mechanicky zablokoval.

    Dosti obsáhlý test této nové třístovky, se kterou jsem strávil celý týden, najdete na http://www.makofoto.cz a to včetně použití na D800, D7100 a v kombinaci s konvertorem TC20-EIII.

  3. Raguji na makofoto
    20. 3. 2015 at 16:55
    No přihlédl jsem i k názoru „makofoto“ a při rozhodování zda pořídit novou 80-400/5,6 nebo 70-200/2,8 a TCIII jsem zvoli druhou variantu. Teď zírám jak proti vlastnímu názoru horuje dokonce striktním zákazem přímo od NIKONU :-)) .
    Já zatím mám ale sám názory ( nejsem odborník) smíšené, někdy mi extentr příjemně zaboduje, někdy lituji , že jsem ho použil a výsledky bez s dotažením na počítači dopadají výrazně lépe.
    Nějakou dobu mám KENKO 1,4 zkusil ho na NIKON 70-300 VR II a nic moc , pak jsem ale měl tento objektiv nepřístupný a na Helgoland vyrazil s půjčenou Sigmou 70-200/2,8 a extender posloužil dobře. Nyní mám i 70-200/2,8 (zažívám asi nejlepší foto pocit a je mi už dost let) a s tím Kenkem někdy zklamání třeba vzdálené budovy, ale zrovna na papoucha v zoo zafungoval super (i peří je prokresleno).
    Také jsem zkoušel- porovnával vcelku dobře hodnocený 70-300 VR II versus 70-200 /2,8 s extenderem 1,4 na ohnisko 300 a vycházelo to zrovna tak nějak srovnatelně.
    S novým TCIII koupeným k 70/200 moc zkušeností nemám fotil jsem večer vzdálené nasvícené budovy a není to ono, možná i že foukal vítr a rozhýbal stativ… doma s bleskem jsem u snmíků vzorových předmětů s extendrem a objektivem bez a z kratší vzdálenosti (stejná velikost na snímku) jako laik významné kvalitativní rozdíly zrovna nepozoroval.
    Proč to ale píši , docela bych uvítal odborný příspěvek na tuto problematiku, ne ale o tom že jsou extendry na prd, ale spíše jak je co nejlépe využít (když už jsou a když není delší plnohodnotné ohnisko z různých důvodů k dispozici). V.

  4. Vlada 1:
    V žádném z testů, pokud mi paměť sahá, jsem nepropagoval použití konvertorů na zoom objektivech. Již u Nikkoru 70-200/2,8 jsem napsal, že si raději udělám výřez z ostré fotografie bez konvertoru. Podle mých (a nejen mých) zkušeností, poskytují konvertory přijatelné výsledky na pevných ohniscích o světelnosti 2,8. Nejlepším příspěvkem je test na normálních fotografiích. Což je současně i odpověď, jak extendry nejlépe využít – na pevných sklech o světelnosti 2,8:)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *