Test nové pětatřicítky – AF-S Nikkor 35 mm F1,8G podrobně

Kdybyste se mě zeptali, jaký objektiv bych si vzal jako jediný na pustý ostrov, odpověděl bych bez zaváhání – pětatřicítku. Nebudu nyní argumentovat výsledky vědeckých výzkumů či anket mezi fotografy, 35mm objektiv je zkrátka můj oblíbený, oblíbenější nežli obligátní padesátka, která se mi zdá trochu krátká. Ale o tom jsem už na Nikonblogu psal

Jistě víte, že Nikon ani ne před třemi týdny ohlásil celou řádku novinek (viz náš článek), mezi nimiž bylo i nové pevné sklo pro FX zrcadlovky AF-S Nikkor 35 mm F1,8G. Psal jsem zde, že jde o velmi očekávaný objektiv, proto jsem se také snažil jej co nejdříve dostat do rukou. Stalo se a zde jsou moje postřehy.

AF-S Nikkor 35 mm F1,8G
AF-S Nikkor 35 mm F1,8G
Větší než minule

Následuje malé opakování z předchozího článku: Nová pětatřicítka má průměr 72 mm, stavební délku 71,5 mm a hmotnost 305 gramů. Filtrový závit má průměr 58 mm. Byť jde pořád ještě o poměrně malé a lehké sklo, všimněte si jakéhosi trendu zvětšování a prodlužování tubusu objektivu. Starší monofokální skla do cca 50 mm bývala spíše „placatější“, hloubka byla obvykle menší než průměr. Třeba zrovna předchůdce nového 35mm objektivu, AF Nikkor 35 mm F2D má průměr 65 mm a délku jen 45 mm. Kde se vzal rozdíl? Průměr nabyl vzhledem k vestavěnému ostřicímu motorku, ten „Déčková“ pětatřicítka nemá, a proto může být štíhlejší. Nemá ale ani tak složitou optickou stavbu jako nový model.

AF-S Nikkor 35 mm F1,8G
Optická stavba AF-S Nikkoru 35 mm F1,8G

Dřívějších šest čoček versus současných jedenáct optických prvků, to je téměř dvojnásobný rozdíl, a ta hromádka skla se prostě musí někam naskládat. Na druhou stranu AF-S Nikkor 35 mm F1,8G není mezi současnými objektivy žádný bumbrlíček, který byste v brašně neunesli. Ke konstrukci ještě podotýkám, že gumové těsnění kolem bajonetu, coby nový nepsaný standard objektivů Nikonu, můžete očekávat i zde.

AF-S Nikkor 35 mm F1,8G
Například „Dé šestset desítce“ nový 35mm objektiv sluší náramně

Nejkratší zaostřitelná vzdálenost činí 0,25 m, motorek je samozřejmě typu SWM, čili zaostřování je tiché a rychlé. Ostatně díky delšímu tubusu objektivu mohl být také ostřicí kroužek konstruován v luxusní šířce. Tím se nová pětatřicítka podobá například v květnu 2012 představenému inovovanému monofokálnímu objektivu AF-S Nikkor 28 mm F1,8G (viz náš test).

Kromě samotného objektivu najdete v typické zlaté krabici také praktické měkké pouzdro a tvarovanou sluneční clonu s bajonetovým uchycením.

AF-S Nikkor 35 mm F1,8G
Měkké pouzdro a sluneční clona pro objektiv AF-S Nikkor 35 mm F1,8G
Obrazová kvalita

Jednou věcí si můžete být jisti – AF-S Nikkor 35 mm F1,8G poskytuje za každých okolností ostrý obraz. Ano, řeč je o FX formátu, na kterém jsou už od „plné díry“ fotografie proostřené s malým přivřením oka až do rohů. Jste-li nekompromisní, zacloňte na F2,8 a nebudete mít důvod k pochybám. Velké zaclonění by naopak mělo přinést známý ohybový jev čili difrakci, nicméně ani té se nemusíte obávat. Při nejvyšší cloně F16 je sice obraz o chloupek méně ostrý nežli na F11 či F8, není to ale klasické měknutí, jak jej známe u mnoha objektivů. To by mohla být dobrá zpráva například pro krajináře, kteří rádi hodně cloní, co říkáte?

AF-S Nikkor 35 mm F1,8G
MTF křivky objektivu AF-S Nikkor 35 mm F1,8G

Objektiv mírně soudkuje – naměřil jsem 1,33 % prohnutí, což není nic kritického a není problém jej v případě naléhavé potřeby v počítači de facto bezztrátově opravit. Psal jsem o tom zde. Trochu horší je to s vinětací, která je při plném odclonění hodně viditelná, na cloně F2,8 ji ještě lze zaznamenat také, od F4 už je to vcelku pohoda. Opět dodávám, že i vinětaci (o které jeden můj nejmenovaný kolega jednou prohlásil, že je vlastně sexy) lze v počítači bezbolestně potlačit, nemluvě o tom, že to dnes dokážou i samotné zrcadlovky.

AF-S Nikkor 35 mm F1,8G
Vinětace: F1,8, F2,8 a F4

Budete-li se shánět po chromatické vadě, najdete ji při focení na plnou díru až do F2,8 až F4, jako obvykle na hranách objektů v protisvětle. Při focení 24megapixelovým Nikonem D610 (6 000 × 4 000 px) má chromatická vada šířku max cca 3–4 pixely, je tedy zřejmé, že ji zaznamenáte de facto až při 100 % zvětšení. Se zacloněním na F5,6 a více se tato optická vada téměř ztrácí, i při F1,8 ji ale lze zcela odstranit při postprocessingu v RAWu.

Co se týká bokehu, pak bude velmi záležet na konkrétní scéně (a konkrétním zaclonění). Osobně jej hodnotím dobře, byť si nemohu nevšimnout lehce „nervózního“ projevu oblastí mimo rovinu ostrosti. Jako sametově jemný se bokeh nové pětatřicítky nazvat upřímně nedá. Ale jak říkám, špatný není, podívejte se na následující ukázku, co dělá bokeh a ostrost do clony F5,6.

AF-S Nikkor 35 mm F1,8G
Zdrojový snímek s vyznačeným výřezem

AF-S Nikkor 35 mm F1,8G

Celkové hodnocení

Nový FX objektiv AF-S Nikkor 35 mm F1,8G je mechanicky výborný, opticky jakbysmet. Není nijak extrémně velký a těžký, velmi solidní je také doporučená prodejní cena pod patnáct tisíc korun. Myslím, že ti, kteří čekali na nástupce „Déčkového“ modelu AF Nikkor 35 mm F2, mohou být spokojeni, novinka je nezklame.

A víte, co je na pětatřicítce ještě super? Že ji lze smysluplně použít i u DX zrcadlovek, kde pak supluje obrazový úhel padesátky. Navíc se zde díky 1,5násobnému výřezu téměř zcela potlačí vinětace a sníží také zkreslení objektivu. Já vím, na DX máme skvělý objektiv AF-S DX Nikkor 35 mm F1,8G, jenže ten zase nenasadíte na FX tělo (tedy nasadíte, ale…). Zkrátka a dobře, být majitelem FX (nebo FX a DX) těla, nemám se o čem dál rozhodovat – nová fullframová pětatřicítka je výborná.

Doporučená prodejní cena objektivu AF-S Nikkor 35 mm F1,8G: 14 390 Kč
Podrobné technické parametry najdete zde.
Galerie demosnímků AF-S Nikkor 35 mm F1,8G

Demosnímky byly pořízeny na těle Nikon D610

Stáhněte si fotografie v plném rozlišení
1. část (62 MB)
2. část (74 MB)


Sdílej

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

13 komentáře

  1. Zajímalo by mne porovnání mezi 35mm/1,8 DX a touto novou 35kou na DX těle. Jestli má smysl jít do nové. U té určené pro DX mám osobně na D7000 úspěšnost zaostřední tak 60%. Pokud objektiv zaostří správně, tak je ostrost slušná i na plně otevřenou clonu.

  2. Možná blbá otázka:
    čím se liší Nikon objektivy označené zlatým proužkem od těch, co jím označené nejsou?
    Třeba relativně nová 28/1,8 (střední třídy) je proužkem označena, zatímco zcela nová 35/ 1,8 (podle mého soudu stejné třídy jako 28/ 1,8) jím označená není. Rovněž tak třeba 50/1,4 – která je v seznamu profi objektivů zlatý proužek nemá. Jinak standardně profi objektivy zlatý proužek mají.
    Tak ti nevím…
    Kdosi mi tvrdil, že prý to je označení prachu a vlhkoodolnosti, ale nevím, nevím, nezdá se mi to…
    Díky za vysvětlení.

  3. Nikoni zase přišli s křížkem po funuse, když máme k dispozici Sigmu 35/1.4 :-)
    Každopádně na FX je tohle dobrý doplněk ke skvělé 85/1.8G. Doufám, že obrazově bude stejně kvalitní. S těmito dvěma ohnisky v brašně se dá odfotit skoro vše.

    Nicméně co mne zklamalo je průměr závitu 58mm. To opravdu není moc dobrý nápad. Sigma 35/1.4, Nikon 35/1.4, Nikon 28/1.8 i Nikon 85/1.8 mají díru 67mm, stejně jako další populární Nikony jako je 70-300 VR. Takže až budu shánět na FX tělo doplněk ke svojí 85/1.8, tak vezmu Sigmu 35/1.4, kvalita je lepší a relativně malý cenový rozdíl mi nahradí jednotné filtry.

    Prozatím mám ale DX tělo a zde je 35mm na prd. Klasická „padesátka“ (tj. 35ka na DX) je prostě ohnisko o ničem. Bylo by potřeba 24/1.8 :-/ … naštěstí je zde skvělá Sigma 18-35/1.8, která nahradí celý široký rozsah.

  4. Aha. V tom případě nechápu, proč Nano coat nedali Nikoni i na tu novou pětatřícitku… a už vůbec ne, proč ne na profi padesátku 1,4.
    Ale všechno se asi pochopit nedá.

  5. Já nechápu toho člověka, který tu recenzuje objektivy. Ty fotky, které mají presentovat, jsou příšerné. Nechápu jak nikon, kterému patří tenhle BLOG může strpět takové příšerné fotky k recenzím, pominu-li samotné recenze. Jak na nich mám poznat schopnost kresby, hloubku ostrosti. Navíc recenze pro NIKON hřbitově. To si děláte pr**l??? S pozdravem Jakub Mašek

  6. Je pravdou, že testovat objektiv na hřbitově je inovativní, ale zrovna hloubka ostrosti a ne zcela „profi“ bokeh objektivu jsou na fotografiích vidět více než dostatečně. Je to určitě lepší, než laboratorní test na skládacím metru:)

  7. Nano crystal je oznacen zlatym „N“kem
    Zlatý proužek opravdu značí utěsnění objektivu. 50/1,4 skutečně nemá ani jedno.

  8. Rozhoduji se o pořízení pevné pětatřicítky a po delší úvaze jsem se rozhodl vyřadit starší verzi 35mm f/2. Dnes jsem si krátce tento objektiv vyzkoušel, stejně jako Sigmu 35 f/1,4. Musím říct, že při prohlížení snímků je to těžká volba, Nikonova pětatřicítka je velmi dobrá, přesto se mi subjektivně zdá Sigma o chlup kontrastnější a s teplejším podáním barev. Sigma poměrně velmi dobře kreslí už na f/1,4.
    Na druhou stranu je Sigma o polovinu dražší (resp. Nikon o třetinu levnější) a dvakrát těžší.
    Jak jsme napsal, testoval jsem je pouze krátce a neměl jsem možnost objektiv vyzkoušet v podmínkách, kde se běžně pohybuji.

  9. Pane Lindnere odkud je tento objektiv? Made in Japan nebo China? A měl bych ještě jednu prosbu. Pokud budete dělat některou další recenzi na objektivy, uvádějte, prosím zemi, kde byl produkt vyroben. Mě osobně to vždy zajímá. Díky

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *