Pokud Nikonblog čtete pravidelně a delší čas, víte, že jsem vždycky býval příznivcem spíše světelných pevných skel, a kdybych si měl vybrat jediný objektiv, který bych si vzal na obligátní pustý ostrov, by byla pevná pětatřicítka. Doba se však mění, fototechnika se neustále vyvíjí, a já jsem s příchodem mirrorless Nikonů Z a jejich nové nativní optiky musel poněkud poopravit svůj názor. Ne, neotáčím kabát naruby, pevná pětatříca je pevná pětatříca, o tom žádná. Ale ani ty nové zoomy nejsou vůbec k zahození. Co k zahození, jsou výborné! Třeba takový Nikkor Z 24–120 mm f/4 S…
Větší rozsah ve větším těle
Že bude objektiv s větším rozsahem také fyzicky větší, je jaksi nasnadě. Oproti svému staršímu bráchovi, Nikkoru Z 24–70 mm f/4 S, je „dvacet čtyři sto dvacítka“ téměř o 30 mm delší (118 mm vs. 88,5 mm) a má také větší průměr (89 mm vs. 84 mm). Tomu odpovídá také rozdíl v průměru filtrového závitu (77 mm vs. 72 mm). O 130 gramů se také zvýšila hmotnost – Nikkor Z 24–120 mm f/4 S váží 630 g.
Zajímavé porovnání se nabízí ale také s „cestovním zoomem“ Nikkorem Z 24–200 mm f/4–6,3 VR, který je i přes větší rozsah (ale horší světelnost) také – byť jen o příslovečný fous – menší a lehčí nežli Nikkor Z 24–120 mm f/4 S.
V podobě Nikkoru Z 24–120 mm f/4 S dostanete špičkově zpracovaný objektiv třídy S čili sklo, utěsněné proti stékající vodě a prachu, opatřené také fluorovou ochrannou vrstvou na přední čočce. Oproti svému kratšímu kolegovi s rozsahem 24–70 mm, u tohoto zoomu najdete na levé straně tubusu navíc funkční tlačítko L-Fn, kterému lze přiřadit jednu z dostupných uživatelských funkcí. Ve shodě s „dvacet čtyři sedmdesátkou“ pak ani zde není malý OLED displej, nahrazující „průhledítko“ se stupnicí zaostření. To zůstává výsadou objektivů profesionální třídy, jako například zoomu Nikkor Z 24–70 mm f/2,8 S.
Pojistku proti samovolnému vysouvání tubusu objektivu na těle Nikkoru Z 24–120 mm f/4 S nenajdete, avšak musím suše konstatovat, že vám nebude chybět. Slícování jednotlivých komponent těla zoomu je velmi přesné, zoomovací prstenec má optimálně nastavený odpor otáčení, který umožňuje komfortní používání, ale zároveň nedovoluje tubusu samovolné vysouvání.
Tiše a rychle
Ostřicí systém využívá technologie tichých a rychlých krokových motorků (STM)… jak jinak také u objektivu pro Nikony Z :-) To stejné pak platí i pro elektromagnetickou clonu s možností plynulého nastavení otvoru (videomakeři ocení). Clona je devítilamelová, v celém rozsahu zoomu poskytuje rozsah od F4 do F22. Ještě k zaostřování: Nejkratší ostřicí vzdálenost je opět v celém rozsahu zoomu stejná – 35 cm (od roviny snímače), což odpovídá měřítku zvětšení 1 : 2,5 (0,4×). Tento drobný posun oproti kratšímu zoomu Nikkor Z 24–70 mm f/4 S (měřítko 0,35×) vám umožní tímto základním zoomem s rozšířeným rozsahem dělat detailnější záběry.
Optickou stabilizaci objektiv Nikkor Z 24–120 mm f/4 S nemá, ale vzhledem k tomu, že jde o fullframové sklo – a všechna plnoformátová těla Nikon Z mají stabilizovaný snímač – nebude se vám po „Vé eRku“ v objektivu vůbec stýskat.
Jako vejce vejci
Optická konstrukce se skládá z 16 čoček, uspořádaných ve 13 skupinách. Tři čočky jsou asférické, tři typu ED, a jedna pak kombinuje obě optické technologie – jde o asférický člen z nízkodisperzního ED skla. Antireflexní vrstvy jsou použité hned dvoje: už nějaký čas známý a osvědčený Nano Crystal Coating, plus poměrně nové vrstvy Arneo Coat, které jsou určené k odstranění reflexů ze světelných zdrojů, mířících přímo do objektivu.
Na začátku tohoto testu jsem objektiv Nikkor Z 24–120 mm f/4 S porovnával s kratším zoomem Nikkor Z 24–70 mm f/4 S – a nyní to udělám znovu. Otázka totiž zní: Je v podstatě stejný zoom, „pouze“ s delším koncem, shodný také opticky, nebo zde najdeme nezanedbatelné rozdíly? Odpovím rovnou, nenajdeme. Zanedbatelné ano, ale zásadní nikoliv. Oba objektivy jsou totiž opticky plus-minus fifty fifty. A to je výborná zpráva!
Začněme laboratorně naměřenými MTF křivkami, které – jak už jsem několikrát na Nikonblogu napsal – společnost Nikon nijak „nefejkuje“, naopak odpovídají reálných schopnostem konkrétního objektivu.
Co nám MTF křivky říkají (čtěte také vysvětlující článek)? Červené čáry představují přenos kontrastu, který lze hodnotit jako téměř stejný. Malé odchylky v grafech okem na reálných fotografiích nemáte šanci poznat. Připomínám, že MTF křivky jsou výsledkem testů, prováděných v přísných laboratorních podmínkách na optických lavicích. Přesto si ale nemůžete nevšimnout viditelnějšího poklesu kontrastu v rozích širokého ohniska (na pravém konci křivek). Ostrost je parametr, který je v synergii s přenosem kontrastu, protože na celkovém vjemu ostrosti fotografií se podílejí obě tyto veličiny. Interpretaci ostrosti pomocí modrých křivek lze opět vnímat na 24mm konci tentokrát už výrazněji horší v rozích, ale zase lepší ve zbývající ploše obrazového pole. Na 120mm ohnisku pak sice nemáme přímou souměřitelnost, ale i tak vychází nejdelší konec zoomu stejně nebo možná i o něco lépe nežli u objektivu 24–70 mm.
Co to všechno znamená v praxi, na reálných snímcích? Pokud z nějakého důvodu vyžadujete řezavou ostrost až do úplných rohů záběru, budete muset clonu objektivu Nikkor Z 24–120 mm f/4 S o jeden (až dva dílky u nejširšího ohniska) čili jednu až dvě clony přivřít. Opakuji to sice pořád dokola, ale udělám to i nyní – toto je však situace, která se týká specifických případů, jako je ryze technická fotografie nebo třeba reprodukce plošných předloh. U normální fotografie naopak budete z celkové ostrosti – a to platí i na „plnou díru“ – zcela jistě nadšení. Pracujete-li naopak často s velkou hloubkou ostrosti čili hodně cloníte, měli byste vědět, že toto sklo skoro vůbec netrpí ohybovým jevem neboli difrakcí. Ani u maximální clony jsem v celém rozsahu ohnisek nepozoroval okem viditelné zhoršení ostrosti.
Téměř stejně jako Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, se zoom Nikkor Z 24–120 mm f/4 S také chová i co se týče vinětace, která zde přítomná je, a nedá se říci, že v malé míře. Není však nic jednoduššího, než zapnout její korekci ve fotoaparátu a/nebo v postprocesu. Následující ukázky jsou samozřejmě s vypnutou korekcí.
Také v případě Nikkoru Z 24–120 mm f/4 S se nemusíte starat o geometrické zkreslení, protože jeho automatická oprava je po nasazení na tělo v menu fotoaparátu nastavená „natvrdo“ – vypnout ji nejde. Obraz je tedy za každých okolností rovný. Samozřejmě pokud zpracováváte RAWy v jiném nežli nikoňáckém softwaru, geometrické zkreslení eliminované nebude, a v případě potřeby to musíte udělat manuálně.
Nekoná se ani chromatická vada – opět dokonale odstraněná firmwarovým a softwarovým zpracováním, takže nám zbývá už jen bokeh. Nemám bohužel přímé srovnání, ale tak nějak „okometricky“ se zdá, že podání částí obrazu mimo rovinu ostrosti je u Nikkoru Z 24–120 mm f/4 S o něco lepší než u staršího kolegy s menším rozsahem. A protože u tohoto objektivu Nikkor Z 24–70 mm f/4 S jsem bokeh hodnotil jako mnohem jemnější než u srovnatelných zoomů pro DSLR, v případě Nikkoru Z 24–120 mm f/4 S tedy takříkajíc není co řešit.
Celkové hodnocení
Abych řekl pravdu, po testování objektivu Nikkor Z 24–120 mm f/4 S bych nechtěl být v kůži majitelů kratšího zoomu Nikkoru Z 24–70 mm f/4 S. (Něco podobného jsem mimochodem před nedávnem psal v závěru testu DX zoomu Nikkor Z DX 18–140 mm f/3,5–6,3 VR :-)) Jak totiž – myslím naprosto jasně – vyplývá z předchozího textu, oba objektivy jsou de facto stejně kvalitní. A to tak, že hodně kvalitní. S tím, že nyní testované sklo poskytuje nikoliv nevýznamně delší konec zoomu. Jinak řečeno, jde o univerzálnější objektiv.
Aby to ale nebylo tak černobílé, je třeba dodat, že Nikkor Z 24–120 mm f/4 S je o dost rozměrnější a těžší, takže třeba fotografům, kteří preferují skladnost, se nejspíš zase tak zamlouvat nebude. Navíc Nikon má – jak jsem zmínil na začátku – ještě o něco menší a lehčí zoom Nikkor Z 24–200 mm f/f/4–6,3 VR s větším rozsahem a v podstatě stejnou obrazovou kvalitou (byť tedy horší světelností), takže z pohledu hledání univerzálního zoomu jde o těžké dilema.
Nic to ale nemění na tom, že základní zoom s rozšířeným rozsahem Nikkor Z 24–120 mm f/4 S se povedl náramně, a jeho pořízením rozhodně chybu neuděláte. Naopak.
Podrobné technické parametry
objektivu Nikkor Z 24–120 mm f/4 S najdete zde
Doporučená prodejní cena: 30 990 Kč (02/2022)
Nikkor Z 24–120 mm f4 S na těle Nikon Z 7
Snímky jsou bez úprav
Stáhněte si zdrojové soubory v plném rozlišení bez úprav:
JPEG (122 MB)
NEF – 1. část (295 MB)
NEF – 2. část (303 MB)
NEF – 3. část (294 MB)
NEF – 4. část (326 MB)
2 komentáře
Je tam ještě jedna drobnost a to cena v neprospěch. Ale mě by spíš zajímalo tvrzení, že toto sklo netvrdí difrakcí. Nakolik je to vážně nebo nějaká novinářská zkratka.
Já si myslím, že (při vysokých clonách*) je míra difrakce totožná na kterémkoli objektivu při stejně zvolené cloně a ohniskové vzdálenosti.
Nebo to tak není?
*Tuto podmínku jsem dal proto, aby se nemusela řešit difrakce na všech čočkách(kde asi nebude nějak velká), ale přesune se jen na oblast clony, která je teď tím prvkem s nejnižším průměrem.
Novinářská zkratka to fakt není – svá tvrzení mám osobně ověřená, v tomto případě na testovacím obrazci.