Objektivy typu AF-P čili skla s novými krokovými ostřicími motorky, má Nikon v době vydání tohoto článku zatím dva: AF-P DX Nikkor 18–55 mm F3,5–5,6G a ten, o kterém bude řeč nyní – AF-P DX Nikkor 70–300 mm F4,5–6,3G ED. Pro upřesnění, ony AF-P objektivy jsou ve skutečnosti čtyři. Každý z obou zoomů je totiž dodáván buďto v provedení s obrazovou stabilizací VR nebo bez ní.
Zatímco u základního zoomu s rozsahem 18–55 mm se bez „VéeRka“ můžete dost dobře obejít, u telezoomu 70–300 mm bych o variantě bez stabilizace osobně vůbec neuvažoval. Ano, ještě je třeba dodat, že oba dva objektivy jsou určené pro zrcadlovky se snímačem typu DX, tudíž je nutné jejich ohnisko násobit crop faktorem 1,5×. Z objektivu AF-P DX Nikkor 70–300 mm F4,5–6,3G ED tedy máte rázem sklo o „virtuálním“ ohnisku 105–450 mm, a to už si stabilizátor žádá. Však také proto jsem jej v této verzi testoval…
Hlavně nenápadně
Z pohledu vnější konstrukce a designu představuje nový AF-P DX Nikkor 70–300 mm F4,5–6,3G ED VR takříkajíc „prostou trubku“. Téměř přesný válcovitý tvar tubusu objektivu bez jakýchkoliv výstupků má vnější průměr 72 mm a délku – při nastavení nejkratšího ohniska – 125 mm. O dalších 53 mm se vnitřní část tubusu vysune při vyzoomování na 300mm ohnisko. Průměr filtrového závitu je 58 mm, hmotnost činí 415 gramů. Jinak řečeno: nic velkého ani těžkého, právě naopak. Naprosto racionálně – vzhledem k rozsahu ohnisek je tento telezoom nebývalý drobeček.
Tubusu objektivu dominuje 80 mm široký zoomovací prstenec (to je skoro celá délka tubusu), v přední části pak máte k dispozici cca 15mm ostřicí kroužek. Přední část objektivu se sice vysouvá, nicméně neotáčí se. Polarizační či přechodové filtry se vám tedy budou používat snadno.
Stejně jako u menšího kolegy s rozsahem 18–55 mm, nenajdete ani na této „trubce“ běžně obvyklé přepínače AF a VR. Jak režimy autofokusu, tak i stabilizace se ovládají v menu fotoaparátu. K tomu je třeba doplnit důležitou informaci – oba AF-P zoomy jsou určené pro nejnovější digitální zrcadlovky Nikonu. Konkrétně jsou to fotoaparáty série D3xxx počínaje modelem D3300, série D5xxx – model D5200 a vyšší, fotoaparáty série D7xxx od modelu D7100. Kompatibilní je samozřejmě také vlajková loď DX zrcadlovek Nikonu – Nikon D500. Ovládání VR z menu pak funguje jen u řad D3xxx a D5xxx, u ostatních modelů je stabilizace trvale zapnutá.
Držte se!
Po vnějším „ohledání“ objektivu AF-P DX Nikkor 70–300 mm F4,5–6,3G ED VR se pojďme podívat na optickou konstrukci. Ta se skládá ze 14 čoček v 10 skupinách, použitý je jeden ED člen.
V našem případě je v objektivu jeden nebo více členů (přesnou informaci bohužel nemám) plovoucích, zajišťujících optickou stabilizaci VR s účinností 4 EV. Výkon stabilizátoru se udává podle standardu CIPA při nejdelším ohnisku – a já mohu potvrdit, že to vážně funguje.
Tento telezoom jsem testoval na malé zrcadlovce Nikon D3400, která se sice drží dobře, ale ergonomie je přece jenom horší než třeba u D500. Stabilizace však dostála svému slibu a dovolila mi pracovat s časy, které byste bez ní neudrželi ani náhodou – viz například následující fotografie.
V souvislosti s novým ostřicím krokovým motorkem typu AF-P pak musím s trochou nadsázky napsat, že jde o poměrně schizofrenní záležitost :-) Předně je třeba uvést, že je NAPROSTO bezhlučný. Ostatně podobně jako také optická stabilizace VR, jejíž zapnutí sluchem nepoznáte jako u některých jiných objektivů.
Ona tichost však dává fotografovi falešný dojem, že objektiv nic nedělá… neostří, nevyrovnává chvění. Ale dělá! A dělá to zatraceně rychle – tedy co se zaostřování týče. Klidně mě ukamenujte, ale trvám na tom, že rychlost zaostřování objektivu AF-P DX Nikkor 70–300 mm F4,5–6,3G ED (VR) je zcela srovnatelná s profesionálními skly Nikonu (a platí to i pro základní zoom AF-P DX Nikkor 18–55 mm F3,5–5,6G /VR/)! Jediným limitujícím faktorem je autofokusový modul konkrétního těla. Takže na D3400 bude rychlost a spolehlivost autofokusu nižší nežli třeba u D500. To dá rozum…
Obrazová kvalita
Když jsem poprvé viděl grafy MTF křivek AF-P DX Nikkoru 70–300 mm F4,5–6,3G ED (VR), řekl jsem si: „To se asi někdo spletl. Vždyť jsou lepší nežli u profesionálního FX zoomu AF-S Nikkor 70–200 mm F2,8G ED VRII!“ Nespletl. Tento telezoom klame tělem nejen svým vnějším vzhledem, ale také obrazovým výkonem.
Samozřejmě, jsme v kategorii levného objektivu, což znamená – k dosažení nejvyšší kvality obrazu musíte clonit. Ale… Na nejširší ohnisko 70 mm je cca 70 % plochy obrazu krásně ostré už „na plnou díru“. V rozích ostrosti pochopitelně ubývá. Chcete-li proostřit až sem, musíte jít na clonu F11. Klidně i na F16. Více už ale clonový otvor nezavírejte, protože od F22 se začíná projevovat difrakce – změkčení kresby.
Ohnisko 105 mm je z hlediska ostrosti nejlépe korigované – clona F5,6 představuje super kresbu. A opět od F22 klesá ostrost v důsledku ohybového jevu. Od ohniska 135 mm až do nejdelších 300 mm se pak můžete spolehnout na de facto konstantní projev, kdy plná díra je měkčí, nicméně zaclonění na F8–11 poskytuje obraz ostrý až do rohů. Ale pozor, hned vzápětí se projevuje – už na cloně F16 – difrakce.
Téměř dokonale je tento objektiv korigován z pohledu geometrického zkreslení. Podívejte se na následující ukázku. Budu to komentovat jen pěti slovy: geometrické zkreslení je naprosto zanedbatelné.
Vinětace? Ano, ta zde je. A v podstatě– vzhledem k malému průměru čoček objektivu – být musí. Úbytek světla v rozích záběru je však na každém ohnisku velmi pozvolný, na reálných záběr jej téměř nepoznáte. Zajímavé je, že na nejdelším ohnisku 300 mm je vinětace menší nežli třeba u 200 mm.
Velmi příjemně jsem byl překvapen bokehem tohoto telezoomu. Takto jemné podání míst záběru mimo rovinu ostrosti se skutečně u objektivů této třídy – čti cenové kategorie – nevidí. Je to měkké, příjemné, rozostřené…
No a chromatická vada, to je kapitola sama pro sebe. V digitální době, kdy ji účinně odstraňuje – při focení do JPEGu – firmware fotoaparátu nebo posléze konverze RAWu v počítači – to je pro testera těžká situace. Prostě ji budete hledat těžko. Nikon použil všechny dostupné nástroje, aby ji potlačil v míře maximální.
Celkové hodnocení
Recenzent by neměl za každou cenu hledat na testovaném produktu mouchy. Objektiv AF-P DX Nikkor 70–300 mm F4,5–6,3G ED VR se však do této chvíle jeví jako téměř ideální telezoom. Jasně, jedna masařka kolem létá už od začátku – reprezentuje malou světelnost. To je pochopitelně největší nedostatek respektive spíše vlastnost tohoto objektivu. Nicméně je to vyváženo rozměry, hmotností a cenou. U takto malého, lehkého a levného objektivu jednoduše nemůžete očekávat světelnost srovnatelnou s profesionálním zoomem. Ostatně testovaný objektiv AF-P DX Nikkor 70–300 mm F4,5–6,3G ED VR si ani neklade ambice soupeřit s rodinným stříbrem Nikonu – je to telezoom určený pro začátečníky až mírně pokročilé uživatele, vybavené DX zrcadlovkami. Profíci holt budou lovit v jiných vodách…
Jinak jde ovšem o sklo, které má naprosto skvělý poměr cena/výkon, poskytuje výbornou obrazovou kvalitu, a to, že ve vašem cestovním zavazadle zabere málo místa a nezatíží jej, je pro mnohé uživatele nezanedbatelná výhoda.
Podrobné technické parametry objektivu AF-P DX Nikkor 70–300 mm F4,5–6,3G ED VR najdete zde
Doporučené prodejní ceny:
AF-P DX Nikkor 70–300 mm F4,5–6,3G ED: 9 290 Kč
AF-P DX Nikkor 70–300 mm F4,5–6,3G ED VR: 10 690 Kč
Fotografie pořízené na těle Nikon D3400
Snímky jsou zcela bez úprav.
Stáhněte si zdrojové soubory bez úprav:
JPEG (192 MB)
NEF – 1. část (150 MB)
NEF — 2. část (169 MB).
2 komentáře
Potvrzuji, tohle sklo je milé překvapení, fotím s ním měsíc a díky velikosti a váze jej beru raději než FX 70-200 f4 (kde o ostrosti nejsou žádné pochybnosti). Jestli bych něco malinko vytkl: stabilizace mi dává dost nepravidelné výsledky, někdy 300mm (tedy 450mm ekvivalent) udržím v pohodě v časech 1/30-1/100, jindy se mi zdají mázlé i fotky nad 1/100 ( v přímém porovnání mi přijde VR u 200-500 skla o dost lepší, ale nevím, zda to třeba není i váhou sestavy FX versus DX). Ostrost na 300mm i na otevřenou clonu je ale dost dobrá. Většina fotek v prolincích níže je focena tímto sklem:
https://krasnesvetlo.cz/blog/2017/05/24/ranni-svitani-nad-suchymi-skalami/
https://krasnesvetlo.cz/blog/2017/04/17/recka-meteora-vznasejici-se-klastery/
Prosím mám dotaz.Přemýšlím jaky objektiv si koupit a hodně váhám.Jsem jen amatér s hezkým koníčkem.Ráda fotim zvířata v zoo a přírodě a ptáky na krmitku.Je tak tři čtyři metry daleko a chtěla bych i detaily. Jde to s timto objektivem nebo mám spíše koukat na novější 5,6.