Širokáč na výsluní. AF-S Nikkor 24 mm F1,8G ED v testu Nikonblogu

Musím přiznat, že jsem se na nový pevný 24mm objektiv dlouho těšil. Můj starý AF Nikkor 24 mm F2,8D už moderním digitálním tělům s vysokým rozlišením jednoduše nebyl dobrým partnerem, a nová čtyřiadvacítka tedy byla netrpělivě očekávaná.

Ohnisko 24 mm s úhlem záběru 84° už představuje pěkný širokáč, který lze využít nejen při fotografování rozlehlých krajinářských celků, ale samozřejmě také v interiéru nebo prostě tam, kde nemáte možnost dostatečného odstupu od snímané scény, nemluvě o případech, kdy je vaším tvůrčím záměrem využít širokou zobrazovací perspektivu. Znám ale také pár street fotografů, kteří se s tímto ohniskem úspěšně vydávají do ulic. Ostatně sám jsem před lety se svou starou čtyřiadvacítkou, nasazenou na Nikonu FM2 nejednu street fotografii pořídil. Na co se tedy máte těšit u nového modelu se světelností F1,8?

AF-S Nikkor 24 mm F1,8G ED

Nová generace

S letitým „Déčkovým“ modelem nemá cenu nový 24mm objektiv srovnávat, protože za tu dobu se technologie ve fotografické optice posunula o řádný kousek dál. Jak jsem už uvedl v úterním souhrnném článku, v němž jsem krátce představil všechny tři srpnové objektivy Nikonu, nový AF-S Nikkor 24 mm F1,8G ED se podobá spíše půl roku staré (lépe spíše nové) dvacítce se stejnou světelností. Jednoduchý válcový tubus objektivu s širokým ostřicím prstencem se až u přední příruby mírně rozšiřuje, kromě přepínače M/A | M a horního okénka s orientační stupnicí zaostřené vzdálenosti, nic dalšího na těle nenajdete.

Průměr nejširší přední části objektivu činí 77,5 mm, stavební délka je 83 mm, hmotnost pak 355 gramů. Pokud používáte filtry, připravte se na průměr závitu 72 mm. Kovový bajonet je opatřen gumovým těsněním, nicméně jako voděodolný a prachutěsný tento objektiv deklarován není.

AF-S Nikkor 24 mm F1,8G ED

Menším FX tělům, jako je Nikon D600/610 či D750, nový 24mm objektiv sluší náramně, ani větší profesionální těla však nepřijdou zkrátka. S objektivem se díky větší délce tubusu (oproti kraťoučké staré „Déčkové“ čtyřiadvacítce) pracuje skvěle, držení je jisté, nemusíte se tedy bát ani delších expozičních časů.

O automatické ostření se jako u všech moderních Nikkorů stará ultrazvukový motor SWM. Na rychlost zaostřování jsem si při testování nemohl stěžovat, autofokus navíc pracuje de facto bezhlučně. Manuální ostření je ztíženo velmi krátkým chodem ostřicího prstence, což je však bohužel nemilou vlastností všech objektivů s automatickým ostřením – s tím těžko něco naděláme.
Příjemná je ale nejkratší zaostřovací vzdálenost 0,23 m (od obrazové roviny), díky níž lze do záběru s patřičnou dominancí zakomponovat i menší objekty v popředí.

AF-S Nikkor 24 mm F1,8G ED
AF-S Nikkor 24 mm F1,8G ED na těle Nikonu D600
AF-S Nikkor 24 mm F1,8G ED
Standardně dodávaná sluneční clona „objem hmoty“ poněkud zvětší, nicméně vřele doporučuji, abyste ji používali za každých okolností, byť by měla sloužit „jen“ jako ochrana přední čočky objektivu
Optická konstrukce a obrazová kvalita

Zbrusu nová je nejen celková konstrukce objektivu, ale i jeho optické složení. AF-S Nikkor 24 mm F1,8G ED obsahuje 12 čoček uspořádaných v 9 skupinách, dvě čočky jsou asférické a další dvě typu ED. Antireflexní vrstvy Nano Crystal Coat, kterými je tento objektiv opatřen, skutečně velmi výrazně pomáhají v extrémních podmínkách protisvětla. Clona je sedmilamelová, mechanická, maximální clonové číslo činí F16.

Pojďme však konečně k praktickému testování. Pokud bych měl jedním slovem ohodnotit ostrost a přenos kontrastu této nové čtyřiadvacítky, mohl bych říci jen… skvělé! I plně odcloněný objektiv poskytuje obraz ostrý až do rohů – byť ne zcela perfektní, ovšem clona F2,8–4 zajistí dokonalé prokreslení v celé ploše záběru. Ohybový jev čili difrakce se začíná projevovat až při nastavení vyšších clonových čísel. Při zaclonění na F11 je sice patrné velmi decentní změkčení kresby, v praxi bych se ale výrazné ztráty kvality nebál. U F16 už bych byl víc opatrný.

AF-S Nikkor 24 mm F1,8G ED vyniká také výborným přenosem kontrastu: i velmi jemné barevné nuance a jasové přechody jsou podané s realistickou přesností. Do toho navíc vstupují antireflexní vrstvy Nano Crystal Coat, které zachovají kontrast snímků i v podmínkách ostrého slunečního svitu nebo bočního protisvětla.

AF-S Nikkor 24 mm F1,8G ED

Ateliérové zkoušky ukázaly malé soudkovité zkreslení dosahující hodnoty +1,66 %. Nejde o žádnou viditelnou vadu, snad jen na technických fotografiích či snímcích architektury s přesně vodorovným ustavením fotoaparátu byste si zkreslení mohli všimnout. Oprava tohoto nedostatku v počítači je ale otázkou pár minut. U fotografií pořízených „na plnou díru“ však počítejte s poměrně výraznou vinětací, která se rapidně sníží už po zaclonění o jeden stupeň a postupně téměř mizí. Vinětaci, tak jako soudkovitost, není problém v počítači bezbolestně a rychle eliminovat.

AF-S Nikkor 24 mm F1,8G ED
Vinětace objektivu AF-S Nikkor 24 mm F1,8G ED

A co chromatická aberace? V partiích obrazu s velmi vysokým kontrastem, typicky na hranách objektů v protisvětle velmi decentní chromatickou vadu při pečlivém hledání přece jen objevíte. Nicméně známá barevná kontura má na snímcích pořízených fotoaparátem s 24 Mpx snímačem (tedy s šířkou delší strany přes 6 000 pixelů) šířku kolem jednoho obrazového bodu, takže ani u velkých zvětšenin si jí bez zkoumání lupou nevšimnete. Optická konstrukce využívající asférické čočky a nízkodisperzní ED členy je zkrátka i z pohledu korekce chromatické vady navržena na výbornou.

Stejně tak se tvůrcům širokoúhlého objektivu AF-S Nikkor 24 mm F1,8G ED povedlo zajistit velmi příjemné podání částí obrazu mimo rovinu ostrosti čili bokehu. Osobně jeho kvalitu hodnotím jako nadstandardní i v kategorii pevných skel, byť hloubka ostrosti širokoúhlého objektivu je přece jenom vyšší nežli například u stejně světelných skel s delším ohniskem, kde samozřejmě bokeh vypadá lépe.

AF-S Nikkor 24 mm F1,8G ED
MTF křivky objektivu AF-S Nikkor 24 mm F1,8G ED
Celkové hodnocení

Nemohu napsat nic jiného než toto: Čekání na novou čtyřiadvacítku bylo dlouhé, ale vyplatilo se. Objektiv AF-S Nikkor 24 mm F1,8G ED je po všech stránkách skvělý širokáč, ideální pro moderní digitální zrcadlovky Nikonu s vysokým rozlišením snímačů. Obrazová kvalita je vynikající, objektiv není nijak zvlášť rozměrný ani těžký… co víc si přát třeba na letní cestování, ale pochopitelně také pro mnoho dalších fotografických příležitostí? Za sebe AF-S Nikkor 24 mm F1,8G ED maximálně doporučuji.


Podrobné technické parametry objektivu AF-S Nikkor 24 mm F1,8G ED najdete zde.
Doporučená prodejní cena: 21 990 Kč
Ukázkové demosnímky byly pořízeny na těle Nikon D600

Všechny demosnímky jsou bez úprav

JPEGy v plném rozlišení stahujte zde (196 MB).
NEFy stahujte zde: 1. část (205 MB), 2. část (242 MB)


Sdílej

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

10 komentáře

  1. Sklo pekne, o kvalitach nepochybuji, osobne pro mne „mrtve ohnisko“ 24mm neni, ale neda mi to podivit se, proc zrovna tento je nejdrazsi z cele f/1.8G rady, dokonce vice nez predchozi oznameny 20/1.8G, ktery by mel byt z optickeho hlediska nejkomplikovanejsi z cele rady. Samozrejme je mozne, ze tam jsou vyssi vyrobni naklady nez u jinych, nebo je to ciste marketingova zalezitost (oblibenost 24mm zatim bez ART Sigmy napr., atd).
    Kazdopadne je dobre, ze Nikon prinasi dalsi a dalsi super skla, byt zrovna toto potencialne asi nejzajimavejsi pro DX uzivatele, kteri specifictejsi vyber pro DX moc nemaji, nema zrovna peknou cenovku.
    Ted uz chybi jen mala levna pevna 17/4 pro FX (nikdo nenabizi! 14mm je moc a 20mm malo, 17mm k 24-cokoliv naprosto idealni doplnek, vicemene pro kazdeho pri rozumne cene) a hlavne nova 135/2(1.8)(VR)G co pojme telekonvertory :)

  2. RE> Petr Klapper 6. 8. 2015 at 13:12

    Cena 22 tisíc za 24/1.8G je opravdu nepochopitelná, protože na začátku roku vydaná Sigma 24/1.4 ART je za 21 tisíc, se špičkovým výstupem a s mnohem vhodnějším filtrovým závitem 77mm.

    A pro DX uživatele tohle sklo také zajímavé není – za 19 tisíc je k mání mnohem univerzálnější Sigma 18-35/1.8 a pokud se v sigmáckem servisu nechá doladit ostření, tak je to pecka.

    DX uživatel by ocenil, kdyby byly KONEČNĚ (po více než 15ti letech existence DX) vydány odpovídající DX skla, tj. malá a kompaktní, s ohnisky širokých 24mm a portrétních 55-60mm, oboje se světelností f/1.4. Zatím Nikon udělal jen 35/1.8 a 40/2.8 a k tomu 20 různých 18-něco f/šero-tma.
    Jenže to by se inženýři Nikonu museli vykašlat na managory z obchodního a udělat stejná skla, jaká už má Fuji.

    Pokud jde o širokáč kolem 17mm, počkejte si měsíc nebo dva, než bude k mání Laowa Optics 15mm f/4 – širokáč pro FF s makrem a tilt-shiftem a 77mm závitem na filtry.

  3. SpookY: pořiď si FX a budeš nadšený z obrazové kvality na vysoké ISO, z jasného hledáčku atd. atd. a nebudeš pak řešit nějaké DX objektivy, které nikomu nechybí, teda kromě pár jedincům, kteří se v DX zasekli.

  4. > fotopot 7. 8. 2015 at 10:27

    … ano, FF snímač mám v plánu jako další logický krok – protože ISO, protože dynamický rozsah, protože hloubka ostrosti atd.

    Bohužel nevidím na trhu žádný vhodný model FF foťáku. Rozhodně ne u Nikonu, protože všechno od D7x00 je velký a humpolácký krám nevhodný na přenášení a cestování. Snad Nikon Df, ale i ten je velký. A u konkurence je na FF jen řada Sony A7 (což je zajímavé) a Leica (což je zcela mimo).

    Přitom by stačilo dát do těla D5500 plnohodnotný FX snímač, přidat jeden roler a dole konektor na plnohodnotný grip (nechápu, proč u D5x00 a D3x00 není – malé tělo na cestování a když přidám grip, tak mám pohodlné držení jako u velkého foťáku). Nepotřebuji kovové tělo.
    A kdyby to byl už mirrorless s elektronickým hledáčkem, tak by to nemělo chybu.

    Vlastně se mi za současné impotence (česky neschopnosti) u Nikonu jeví jako lepší řešení DX + Sigma 18-35/1.8 se všemi negativy. Nebo přechod na Fuji, kde optika je. Bohužel Nikon se stále nevyjádřil co zamýšlí s DX do budoucna a jestli plánuje FX mirrorless.

  5. poznámka k FX,

    osobně bych malý FX jako sony s elektronickým hledáčkem nebo očekávaný hybrid D5000 a FX nechtěl. To raději potáhnu o 250-350 gr v brašně více a místo Tabletu si přibalím malý zápisník :).

  6. Chlapci, nalejme si čistého vína…
    Nikonu na CZ/SK trhu až tak moc nezáleží. Keď si chcete niečo kúpiť, tak si kúpte a zbytočne neplytvajte energiou. Niekoľko ľudí tu má vďaka Nikonu teplé miestečko a to je všetko.
    To čo sa bude diať s Nikonom rozhodujú trhy ako USA, Japonsko, Nemecko a Čechy+Slovensko – povinná jazda!
    Tak kľud a jednoducho si treba porovnať všetko čo je k dispozícií v segmente, vyskúšať a potom si vybrať produkt a dodávateľa… Koho? To už záleží len na vás, ste slobodní (sú to vaše peniaze) a či si to kúpite v CZ/SK alebo v zahraničí je len a len vaším rozhodnutím.
    Je logické, že malý trh bude mať vyššie ceny ako veľký… pokrytie fixných nákladov (teda nákladov na teplé miesta v Nikon CZ/SK) sa rozpočítava na menej výrobkov a už sme doma… teda ak chcete dobrú cenu, treba sa naučiť aspoň jeden cudzí jazyk :-)…
    Prajem pekný deň a dobré svetlo…

  7. Parádní objektiv, stejně jako pevná 20 a 28.

    Pro běžné focení, pro mě vychází z uvedených tří nejlépe. Bez ohledu na testy, reakce a subjektivní dojmy. 24 má nejrychlejší AF a to i v horších světelných podmínkách. Oproti pevné 20 nemá zkreslení v rozích snímků, kterémůže vypadat zajímavě, ale po delší době jsem u většiny fotek použil drobný ořez právě v krajích. Ohnisko 28 je trochu specifické sklo s výbornou kresbou, ale limitujícím úhlem záběru. Spíše bych ho doporučil majitelům DX zrcadlovek jako alternativu pevné 35.

    Mějte se fajn.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *