Se slunečními brýlemi potmě

Protože na Nikonblogu tak trochu flákám „lehkou múzu“ – rubriku Mimochodem – je čas zase pustit do světa nějaké moudro. O čem bude tento text, to jsem naznačil u článku Pětatřicítka jako záklaďák pro DX zrcadlovky. Napsal jsem zde, že nepoužívám moc krytku na objektiv a raději místo ní preferuji sluneční clonu. Je to tak a nyní bych tuhle „kauzu“ rád více rozvedl.

Nejprve však musím upřesnit pár faktů. Jednak nejsem fotoreportér, takže s sebou nenosím portfolio optiky od rybího oka až po šestistovku teleobjektiv. Obvykle mám s sebou jednu digitální zrcadlovku s nasazeným objektivem (velmi často s tím, který zrovna testuji) plus další sklo, obvykle světelný pevný objektiv k zoomu a naopak.

Za druhé skoro nikdy nemám fotoaparát pověšený na krku – rozčiluje mě, jak mi za chůze „škádlí“ solar plexus. Obvykle proto nosím přístroj přes jedno rameno, ale když to jde, schovávám jej do brašny či do fotobatohu. A – následuje ono příslovečné jádro pudla – aparát schovávám bez toho, abych na objektiv nasadil krytku. Zdržuje to při schovávání do brašny, stejné je to i při vytahování z ní. Krytky rády padají na zem a protože obvykle zapomenu, do které kapsy jsem krytku dal, musím se před tím kompletně prošacovat. Zkrátka s tímhle příslušenstvím je jen otrava.

Protože jsem si ale vědom toho, že „nějak“ by objektiv přece jenom chráněný být měl, mívám trvale nasazenou sluneční clonu – i když je slunce dávno za obzorem a jediné světlo produkuje měsíc v úplňku. Jeden můj přítel s oblibou tvrdí: „To je stejné, jako bys chodil se slunečními brýlemi potmě.“ A nenechá si vymluvit, že tohle je jiný případ.

Sluneční clona je pro mě cennější než krytka objektivu
Sluneční clona je pro mě cennější než krytka objektivu

Sluneční clona je totiž nezanedbatelnou ochranou přední čočky objektivu. Spolehlivě „odstíní“ boční nárazy, dobře funguje v dešti nebo při sněžení či krupobití, chce-li vám při reportáži snaživý aktivista či politik dlaní zakrýt objektiv, narazí na sluneční clonu. Pouze proti čelně mířeným kulkám je neúčinná, ale v takových případech vám už osud objektivu může být lhostejný.

Takže tento kousek plastu mívám u „provozního“ objektivu (nepoužívaná skla samozřejmě uchovávám s nasazenými oběma krytkami) stále v pracovní poloze a když sestavu schovávám do brašny, neobtěžuji se sundáváním clony a nasazováním krytky. Prostě to tam „vrazím“ tak, jak to je. A abych nezapomněl – nepoužívám ani UV filtry, jež má mnoho fotografů na všech objektivech jako ochranu. Považuji další sklo před optimalizovanou optickou soustavou objektivu za zbytečnou degradaci objektivu. Navíc vím, že menší mechanický kontakt přední čočky snesou v pohodě. I ty antireflexní vrstvy jsou překvapivě odolné…

Na úplný závěr mi dovolte malou – napůl vážně a napůl z legrace myšlenou – noticku: Tento text není návod – toto je popis, jak to dělám já. Chcete-li to po mně opakovat, budu poctěn. Jen po mně, prosím, nechtějte uhradit případné škody, které vám mohou vzniknout nesprávným používáním.


Sdílej

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

11 komentáře

  1. super čánok clonu treba používať vždy…
    ja by som len odporučil nasadiť aj clonu a aj tie kvalitné UV filtre (HOYA HD napr.) na poriadne drahé objektívy od 400-500,- Eur . Najmä ak fotíte profi tak to dosť zachráni (aspoň mne), aj pretesnený objektív je často odolnejší s UVčkom – viď príručky výrobcov. A objektív po 2-3 rokoch intenzívneho používania má stále čistú optiku a v bazare ho nie je problém predať… Len ruky preč od lacných UV O filtrov – to je čistý obrazový grc.

  2. Já jsem se naučil dávat krytky vždy do levé zadní kapsy u kalhot, takže se mi nestává, že bych ji nějak dlouho hledal. Prostě tam je vždycky :)

  3. šak englicky se ten wercajk jmenuje Lens Hood, (ochranný) kryt fazole či čočky, o slunci tedy ani zmínka, že :-) ?

  4. Používat sluneční clonu coby ochranu objektivu před mechanickým poškozením jsem si navykl před drahnými lety, takže s tím nemám problém. Podobně jako krytku objektivu a UV filtr. Jakkoliv chápu, že další sklíčko před objektivem snižuje množství světla dopadajícího na snímač, tak po několika nepříjemných zkušenostech si na dražší objektivy (např. Nikkor 70-200/2.8VR) pořizuji kvalitní UV filtry (např. B+W XS-PRO Digital) Jsem toho názoru, že raději přijdu o 2500Kč za UVčko, než abych platil násobně vyšší částku za výměnu přední čočky a byl měsíc bez objektivu.
    Podobně jako autor článku, i já pouze popisuji svůj přístup k dané problematice a své názory nikomu nevnucuji.

  5. Jo jo. Svatá pravda. Když si jen vzpomenu kolikrát sluneční clona zachránila moje skla před betonem u zákopu pro fotografy na koncertech, před lehce společensky unavenými lidmi na párty i před mou lehkou neomaleností a neopatrností. Clona je zkrátka vynález za všechny prachy. A jen k focení v noci s clonou… I hodně svíticí měsíc může našvíkat odlesky tam, kde by neměly být :)

  6. Když to jde, používám sluneční clonu vždy. Když pominu její pravý význam, tak jako ochrana proti nanadálým cizím útokům batohů, karabin, zdí, zábradlí, či vlastní neopatrností (i to se stává) je k nezaplacení.
    Přidám se k p.Nephilim (rád vás čtu i jinde), jenom z mého pohledu trochu poopravím. UV filtry B+W MRC NANO XS-PRO Digital (každý obchod to značí jinak) používám na „lacinějších“ objektivech (např.16-85), protože: a) pro mně nejsou laciný ani omylem, bohužel, b) mockrát se mi stalo, že dotyku s objektivem nezabránila sluneční clona (takové klíče zavěšené na řemínku na otáčejícím se batohu někoho před vámi je pěkné malé „kladivo“…), za c) musí to být kvalitní UV, aby „nesvinil“ v záběru, což se mi už vymstilo zakoupením sice značkového, ale levného UV. Takže, když UV, nešetřit.

    Ještě mám poznámku ohledně schované krytky v některé z kapes hader na těle. Nevím jak komu, ale každá kapsa v ošacení skýtá hromadu vláken, chlupů, smetí, které jako magnet ulpí na krytce objektivu, takže po nasazení na zpět je dílo zkázy kompletní. Taky se mi stalo, že v propocené kapse košile to taky není ono, to pak máte objektiv samou slanou vodu. Nepraktické, ale nejlepší je nechat krytku v batohu, brašně. Nebo máte jiné zkušenosti?

  7. Souhlasím s tím že clona je extrémě praktická a nepostradatelná. Krytky také schovávám v brašně či batohu a behem focení ji ani nenasazuji, zbytečně to zdržuje opětovné požití aparátu. Clona bohatě postačí. Kvalitní UV je sice taky dobré ale musí člověk vědět jak s ním pracovat a kdy ho použít.

  8. Souhlasím s používáním sl. clony jako ochrany objektivu, jen mne velmi omezuje při používání
    pol. filtru. Proto bych chtěl sehnat šroubovací gumovou sl. clonu na N16-85, která by se otáčela
    zároveň s pol. filtrem. Má někdo zkušenosti s tímto řešením? Jaký typ clony použít, ať nevadí
    na širokém ohnisku? Díky za vaše rady a praktické zkušenosti.

  9. ad monter:
    Polarizační filtr+sluneční clona, levou rukou pootočím sl.clonu, sundám, navlíknu na některý(é) prst (y)levé ruky, pootočím pol.filtr a clonu nasadím zpět. Jenom dát pozor na nechtěné pootočení filtru při nasazování sl.clony zpět. Po úspěchu je pol.filtr chráněn proti pootočení a přímé spojení sl.clony s objektivem je takto pevnější, odolněší. Žádný problém i nad mořskou hladinou, chce to jenom cvik.

    Sluneční clona s pol.filtrem v jednom, to nebude šťastné řešení (jestli to vůbec existuje, nevím). Filtr by musel zvládnout váhu clony, proto musí být robustnější a proto kvůli vinětaci i větší průměr (dražší) a kvůli tomu nějaký redukční mezikroužek na menší-větší závit. Při samovolném pootočení clony se vše mění a pevnost-odolnost (i když jak chceš, guma) nic moc.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *