O přepalech, které podle logiky neměly existovat aneb když je primární barvy nadbytek

Histogram používá pro práci s fotografiemi mnoho autorů a všem, kteří se jej ještě nenaučili „číst“ a využívat, vřele doporučuji začít na sobě pracovat i v tomto ohledu. O histogramu jsem poměrně detailně psal v tomto článku, věřím, že vám pomůže tuto vynikající pomůcku digitálního fotografa pochopit a začít používat. Druhým výborným nástrojem je pak indikace přepalů ve fotoaparátu i v softwaru (Capture NX 2 například), či zobrazení podexponovaných částí (toto jen v počítači). I této problematice se věnuje výše odkazovaný článek. V praxi ale může nastat malá, na první pohled poněkud nepochopitelná kolize těchto indikátorů. Histogram se bude „tvářit“ naprosto dokonale, nicméně i přes to se budou vytrvale zobrazovat v některé části fotografie přepaly. Jak je to možné?

Jak rozložit histogram

Odhalení problému je jednoduché. Přeexponovaný je totiž většinou jen jeden kanál RGB. Jenže běžný jasový histogram představuje průměr všech tří kanálů RGB a dílčí přepaly separátního kanálu na něm obvykle neodhalíte. Je tedy třeba nechat zobrazit histogram pro každý kanál zvlášť a jasně odhalíte problém. Zkušení fotografové navíc vědí, že pokud jsou na snímku výrazné červené prvky, je přepálený červený kanál, a stejně je to i u zelené nebo modré barvy.

Podíváme-li se do softwaru Capture NX 2, tak ten zobrazuje histogram buďto složený, nebo pouze jednotlivé kanály RGB. I na složeném však odhalíte, který kanál je na vině přepalů.

Capture NX 2 – histogram
Zatímco bílý, jasový histogram se „tváří“ dobře, doprava přesahující červený graf jasně indikuje, že s červenými bundami to není úplně v pořádku

Pokud by vás složená podoba sdruženého histogramu mátla, můžete si pomocí rozbalovacího menu RGB nahoře vlevo v paletce Histogram nechat zobrazit každý kanál barevného prostoru RGB zvlášť. Vždy ale pouze jen jeden, nikoliv všechny tři pod sebou, jak vám nyní ukáži.

Capture NX 2 – histogram

Zapomeňte na logiku

Dobře, diagnóza je tedy stanovena. Je na čase zahájit léčbu. Možností je, jak už to při zpracování digitálního obrazu bývá, více, já jsem si oblíbil elegantní funkci, přesněji nástroj Capture NX 2 – kontrolní body barev (Color Control Point). Také kontrolním bodům jsem se už na Nikonblogu věnoval poměrně podrobně, čtěte zde.

Jak eliminovat přepaly jednoho – v tomto případě červeného – kanálu? Jednoduše. Necháte zobrazit přepaly (Shift + H) a umístíte kontrolní bod do přepálené oblasti, jež je na černém pozadí indikována také červeně. Co teď? Jako logické se zdá snížení jasu. Táhnete tedy myší za posuvník B (Brightness – Jas) a ubíráte. U našeho modelového příkladu jsem musel ubrat docela hodně – 60 %. A výsledek? Ne, tudy cesta nevede…

Capture NX 2 – histogram
Který snímek je „upravený“, jistě poznáte sami

Snížení jasu způsobí nepřirozenému nasycení barvy, která je nyní svítivá, až oči přecházejí. K realitě má však ještě dál než snímek před úpravou. Vraťte tedy posuvník jasu na nulu a jde se začít znovu. Co byste nyní radili? Ano, sáhnout na saturaci! Mně stačilo pouhých minus pět procent, aby se přepal eliminoval. Protože je ale červená barva poněkud „vyšisovaná“, pomůžu nasycení sice nelogicky, ale podle předchozího pokusu účinně pomocí malého snížení jasu. Řádově ale opět pracuji s jednotkami procent, více ne.

Opětovnou kontrolou přepalů ještě zjišťuji, že růžová helma má stále malý problém. Ten ale vyřeším velmi rychle a snadno – duplikuji kontrolní bod na bundě (pravé tlačítko myši a příkaz Duplicate Control Point) a přesunu jej na helmu. Hotovo!

Capture NX 2 – histogram
Rozdíl je malý, ale pozorný divák jej pozná
Tip: Používejte RGB histogram ve fotoaparátu

RGB histogram v Nikonu Přepálení jednoho kanálu se lze mnohdy vyhnout už při fotografování pomocí celkového mírného podexponování snímku. To ocení zejména ti fotografové, kteří nepracují s RAWem, ale tvrdošíjně trvají na JPEGu (jejich chyba).

Jak ale poznáte, že vám některý kanál „přetéká“? Zapněte si zobrazování RGB histogramu. Najdete jej v menu Přehrávání v části Možnosti zobraz. pro přehráv. (u starších modelů DSLR se menu jmenuje Režim zobrazení, v angličtině pak Display mode) | RGB histogram.


Sdílej

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

5 komentáře

  1. Je fakt, že s červenou je nejčastěji problém. Jak je něco v červených odstínech a svítí na to zdroj světla, tak je přepáleno skoro jistě. Já to nejčastěji řeším lehkým podexponováním a desaturací. Obrázek má pak sice nevýrazné barvy, ale jde to do určité míry dohnat prohnutím křivky do „S“ tak, aby se vrátil jas i nasycení barev na přijatelnou úroveň.

  2. Ještě si myslím, že je dobré doplnit, že přepal nejčastěji právě v červeném kanálu znatelně ovlivňuje vyvážení bílé tedy. Tedy mám-li špatně vyváženo (moc do tepla), tak často stačí jen upravit WB a přepaly zmizí, nebo zůstanou na přijatelné úrovni. RGB histogram ve foťáku je fajn věc, ale měl správnou vypovídající hodnotu musím mít i v případě, že fotím do RAW správně nastavenou WB. Jinak se stane to, že člověk nastaví expozici, podle toho, kde končí červený histogram, ale doma, když vyváží bílou v počítači zjistí, že má o 1.5 Ev podexponováno. Typicky je to v situacích kdy člověk fotí za žárovkového osvětlení Auto WB to většinou nezvládne.

  3. Fotím sice do RAW, ale vyvážení bílé věnuji velkou pozornost už před samotným focením. Pořídil jsem si bílou krytku objektivu, takže než před focením provedu ruční nastavení vyvážení bíle přes tuto krytku (max. pohodlné a spolehlivé), většinou pak v PC na vyvážení bíle nemusím sahat (někdy jo). Na foťáku si nechávám u náhledu snímku zobrazit histogram už rozložený na jednotlivé barevné kanály, takže hned po vyfocení vidím, který barevný kanál má tendenci k přepalu. V drtivé většině případu je to červený.

    Jinak šikovný článek.

  4. Ivane, s bílou krytkou zkušenosti nemám, ale teď mě napadá, jestli se Vám někdy nestalo, že by se bílá vyvážila špatně. Protože teplota světla, které dopadá na fotoaparát (a tedy i na krytku) může být v průměru jiná, než teplota světla dopadající na fotografovaný objekt.

  5. ad histogram:
    Všechny tři barvy zvlášť a k nim společný, úžasná vychytávka, kterou stále používám. Samostatnej histogram na všechny barvy už nepoužívám, tenhle 3+1 mi bohatě stačí, obvzlášť za slunečného dne, kdy na LCD vyfocený snímek není moc vidět, ale 3+1 je víc znatelnej a ještě k tomu vidím, který kanál. Jinak je pravda, červená blbne nejvíc a ani nemusím mít tolik zimních bund v záběru, stačí jeden ksicht a je zle.

    ad Ivan:
    Koupil jsem si taky mléčnou krytku objektivu na vyvážení bílé a připadá mi, že je moc průhledná, málo mléčná, protože vyvažuje trochu do studena. Asi není mléčná jako mléčná.

    ad Filip:
    Nevím jestli může být v tom nasvícení zásadní rozdíl, protože šedou tabulku taky musíte dát před celý objektiv, nestačí jenom kouskem, nestačí, když je o kytku opřená, ale opřená stačí na nabrání kapátkem až doma.
    Nicméně přes tu krytku se nabírá celá epozice co je za ní, ale nesmí si fotograf stínit rukou, kterou krytku drží. Z mého pohledu je tato pomůcka praktičtější než šedý „papír“, kterej na objektiv nelze „připlácnout“, musí se zržet s odstupem a když stojím pod stromem, nabrání je nemožné, musím mít „teleskopický“ ruce nebo popojít k objektu focení.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *