NX Studio – dokonalá retuš nečistot na bílém pozadí

Zejména produktová fotografie je žánrem, u kterého běžnou editaci snímků po jejich pořízení téměř bez výjimky doplňuje více či méně náročné retušování. Čím menší produkty fotíte, a čím jsou tmavší, tím více na fotkách najdete chloupků a dalších nečistot, o nichž jste před stisknutím spouště neměli ani potuchy. Přestože produkty důsledně čistíte a oprašujete štětečkem, vždy je toho k retuši dost. Práci navíc ale přidávají také nečistoty na snímači. V produktové fotografii se často hodně cloní, a to, co u běžných snímků není vidět, je najednou jako na dlani.

Z omezení přednost

Nedávno jsem fotil držáky smartphonů na kolo od firmy, kterou my fotografové dobře známe – Peak Design. Žádné „lajfstajlovky“, běžné víceméně technické snímky na bílém pozadí. Nikon Z 50 se setovým telezoomem NIKKOR Z DX 50–250 mm f/4,5–6,3 VR a k tomu dva rádiově odpalované blesky v improvizovaném domácím „studiu“ s nekonečným pozadím.

Jedna z finálních fotografií pro test na webu Priblizovadla.cz
Jedna z finálních fotografií pro test na webu Priblizovadla.cz

Kvůli potřebné hloubce ostrosti jsem clonil na F16, a protože nečistím snímač před každým focením, bylo mi jasné, že kromě chloupků na samotném produktu, budu muset vyretušovat i nečistoty na snímači. K tomu mi, možná trochu paradoxně, pomáhá omezené technické vybavení mého „ateliéru“.

Protože nemám třetí blesk, kterým bych „vypálil“ pozadí doslova doběla, doháním to při vyvolávání RAWů. Nikon Z 50 nebo obecně nové mirrorlessy Nikonu mají velký dynamický rozsah, takže u dobře exponovaného zdrojového RAWu není problém nejvyšší jasy na histogramu hodně ořezat zprava. Pozadí se tak stane čistě bílým (alespoň ve velké části plochy fotografie), ale kresba samotného produktu nijak neutrpí.

Zdrojový snímek a verze s ořezanými jasy
Zdrojový snímek a verze s ořezanými jasy

Když v NX Studiu posunuji křivku nástroje LCH (Lightness, Chroma, and Hue Adjustment), vizuálně fotku kontroluji se zapnutým zobrazením přepalů (menu View | Image Viewer Options | Show Highlights, nebo rychleji klávesa H). 

K čemu je to ale dobré pro retušování nečistot na snímači? V tomto režimu zobrazení jsou fleky jednoduše vidět zřetelněji. Jen o něco málo tmavší kolečko na bílém pozadí u normálního zobrazení snadno přehlédnete. Zapnete indikaci přepalů, a ejhle, vidíte i to, co tam před tím nebylo :-)

Zvýraznění nečistot (ne všechny jsou od snímače) v režimu indikace přepalů
Zvýraznění nečistot (ne všechny jsou od snímače) v režimu indikace přepalů

No a pak už jen stačí – přímo v režimu zobrazení přepalů – zvolit retušovací nástroj, který pro tento účel funguje bezvadně, a jednoduše nečistoty z fotografie „vyklikat“. Za pár minut máte hotovo s jistotou, že jste na nějaký ten flíček nezapomněli, respektive nepřehlédli jej.

Stejný postup samozřejmě můžete využít nejen u produktové fotografie, ale také například při portrétování či u jiného žánru s bílým pozadím. Tedy přesněji – tento fígl funguje s trochu menší účinností i na šedém pozadí. Na černém jsem to nezkoušel, ve svém miniaturním „studiu“ nedokážu sytě černé pozadí „vyrobit“. Možná maximálně u makrofotografie, ale jak jsem napsal, ověřeno to nemám. A konečně na jiných podkladech, jako jsou nejrůznější texturovaná pozadí, u těch se nečistoty ztratí samy od sebe :-)

Sdílej

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.