Nový Nikon Df – ryzí fotografie moderního věku

Novinky jsou před svým uvedením na trh nejen ve fotobyznysu a nejen u Nikonu téměř vždy úzkostlivě utajované. Na nejrůznějších blozích a „rumorsech“ vždy dochází k více či méně podloženým spekulacím, jsou i lidé, kteří vyznávají konspirační teorii „výrobcem řízeného rádoby nechtěného úniku informací“. Letos byla ale od 24. října u Nikonu situace trochu jiná – únik informací byl v přiznané režii výrobce, který se jej dopustil pomocí série šesti videí Pure Photography.

V každém videu byly naznačeny obrysy nového fotoaparátu, stejně tak mohlo jít ale „jen“ o objektiv. Detailnějších záběrů jsme se mohli dočkat až v pátém a šestém videu, kde již byly poměrně zřejmé linie, boční pohled a některé prvky fotoaparátu. Ještě před tím, už ve čtverce, byl oznámen termín uvedení nového přístroje – den dnešní. Seznamte se proto nyní: Nikon Df!

Nikon Df

Jízda na retrovlně

Ano, už nějaký ten čas se v komunitě Nikoňáků šuškalo o digitální „eFeM dvojce“. A co to tu máme? Digitální Nikon FM2 nebo chcete-li FM3A – to je nicméně podružné – na první pohled jde zkrátka o fotoaparát, jehož design dobu mechanických kinofilmových strojů imituje s podobností nikoliv náhodnou. Řekněme si ale nejprve, co se skrývá uvnitř Nikonu Df.

Nikon Df
Která verze se vám líbí víc? Celočerná nebo stříbročerná – ta druhá je klasičtější, viďte?

Předně byste měli vědět, že jde o plnoformátovou čili FX zrcadlovku se snímačem „vypůjčeným“ od vlajkové lodi Nikonu – modelu D4. Rozlišení tedy činí 16 Mpx, obrazový procesor je také typu EXPEED 3, zkrátka nelze očekávat nic jiného než kvalitu shodnou s Nikonem D4. Nikon Df se navíc může pyšnit prvenstvím v takzvané „absolutní“ kompatibilitě s objektivy s bajonetem Nikon F – budou podporována de facto všechna, i ta nejstarší skla bez Al technologie, čili onoho zářezu v clonovém kroužku zapadajícího do clonového simulátoru na těle fotoaparátu. Jak to bude fungovat v praxi, to ještě nevím úplně přesně, materiály Nikonu ale slibují bezchybné měření expozice (jak se bude pro expozimetr simulovat pracovní clona, to uvidíme).

Staré manuální objektivy by mohly být výzvou pro DSLR filmaře – viz postřehy tvůrců filmu Pojedeme k moři, natáčeného na Nikon D4. V případě Nikonu Df to má ale „drobnou“ chybu – pravděpodobně pro soulad s retro provedením či řekněme puristickým stylem totiž tento aparát vůbec nepodporuje video.

Nikon Df

V duchu šestistovek

Zatímco hledáček očekávejte krásně velký a jasný (zobrazení 100 % scény se zvětšením 0,7×), což je ostatně pro fullframové stroje Nikonu nepsaným standardem – a v tomto případě alespoň mě navíc ještě potěší kulatá mělká očnice ideální pro „brejlovce“, uvnitř hledáčku už se výrobce bohužel neinspiroval „Dé čtverkou“. Rozložení 39 autofokusových bodů v hledáčku jasně indikuje modul shodný s nejnižšími FX zrcadlovkami Nikon D600/610 – Multi-CAM4800. Jinak řečeno – bodů je dost, jsou ale tak trochu zbytečně moc natěsnané uprostřed hledáčku.

Stejně „šestistovková“ je i závěrka s nejkratším časem 1/4 000 s a synchronizací blesku na 1/200 s. Kontinuální snímání má rychlost 5,5 sn/s., opět jde tedy o hodnoty shodné s „šestistovkovými“ modely. Závěrka má garantovaných 150 000 cyklů a můžete počítat i s tichým režimem – Quiet mode.

Nikon Df

Retro v každém detailu

Tak, to bychom měli základní data, nejvíce ale nesporně zaujme příznivce Nikonu design modelu Df. Tělo rozměrů zhruba stejných opět jako u „šestistovky“ (143,5 × 110 × 66,5 mm a 710 gramů) má zadní, horní a spodní část tvořenou hořčíkovou slitinou a je utěsněno proti vodě a prachu, podobně jako například řada D800/800E. Ostatně to, že nejde o žádné plastové šidítko, je vidět už na fotografiích.

Zde si také všimněte klasických koženkových potahů, ale i loga Nikonu na hořčíkovém krytu pentaprismatického hranolu. A teď se podívejte na váš soudobý fotoaparát… Ani na odlišnost loga společnosti tvůrci „Déefka“ nezapomněli – na modelech řady FM (a na mnoha dalších starších Nikonech) totiž bylo písmo stojaté, na rozdíl od dnešní dynamičtější nakloněné varianty. To však jen na okraj…

Nikon Df

V duchu analogových modelů je u Nikonu Df nezvykle mnoho funkcí vyvedeno do mechanických, obvykle kruhových ovladačů. Pomocí nich tak nastavíte jak ISO či korekci expozice, tak čas závěrky. Pohled shora byste si klidně mohli splést s jakýmkoliv kinofilmovým aparátem – i ten stavový displej je koncipován velmi jednoduše.

Nikon Df

Jistě jste si také všimli, že Nikon Df není v duchu klasiky vybaven ani vestavěným výklopným bleskem. Zároveň ale disponuje PC konektorem (nebo chcete-li X-kontakty) například pro studiové blesky. Jsme-li u komunikačního rozhraní, pak k mání je samozřejmě vše, co moderní DSLR Nikonu nabízí – připojit tedy můžete externí GPS modul, jednoduchý Wi-Fi dongle WU-1a nebo pokročilé dálkové ovládání pomocí jednotky WR-1 (WR-10). V „rytmu retra“ se pak nese možnost použití klasické drátěné spouště, což je velmi příjemné.

Nikon Df

Nový fullframový Nikon Df bude dodáván v setu – jak jinak, než stylově – s 50mm objektivem. Opticky se jedná v podstatě o běžný AF-S Nikkor 50 mm F1,8G, pouze je designově přizpůsoben tělu Nikonu Df.


Podrobné technické parametry najdete zde
Doporučené prodejní ceny:

Nikon Df + AF-S Nikkor 50 mm F1,8G: 71 990 Kč
samotný objektiv AF-S Nikkor 50 mm F1,8G: 6 990 Kč

Předběžné zahájení prodeje:

konec listopadu 2013

Nikon Df


Galerie demosnímků Nikon Df

Sdílej

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

26 komentáře

  1. … no, fotky z toho polezou jistě moc pěkné, ale připadá mi to jako Nikon vyráběný v ruské licenci. Netuším kdo má dnes touhu, nebo potřebu ovládat čas/ISO přes takový volanty, trochu schizofrenie. Snad marketingový stratégové vědí co dělají.

  2. Doufám, že nebudu moc kamenovanej za svůj názor a budu se snažit ho co nejvíc zkrátit.

    Mě se to nelíbí.

    Mohl by mi prosím někdo objasnit, jaká je cílová skupina pro tento přístroj?
    To opravdu tolik fanoušků nikonu volalo po něčem takovém?
    Upřímně bych moc rád zavdal návrh na „anketu“, protože by mě opravdu zajímalo, jestli by na nikonblogu uživatelé mohli vyjádřit, co jim naprosto vážně u jejich přístrojů chybí a jak by „uvařili“ ten svůj ideální model.
    Nutno zohlednit i cenu, jakou si kdo může dovolit, protože poskládat to nejlepší z nejlepšího by uměl nejspíš každej.

    Schválně kolik jich bude volat po Nikonu Df.

    Nechci tím říci, že by se tento model nemohl líbit nikomu, ale moc mě zajímá, kolik profesionálních fotografů si ho pořídí pro práci nebo jen jako záložní, případně kolik amatérů si ho za 70.000,- koupí jen tak.

  3. Naopak! Na rozdíl od zcela nepovedeného (a i neprodejného) Áčka, které mělo konkurovat např. Fuji X 100 S, je tady skutečně super kvalitní a povedený foťák ve stylu retro, který si zcela jistě najde spoustu příznivců. Kladem je, že zmizelo to video a že ovládní je přes „ty volanty“, což je rychlejší, než se proklikávat přes menu. Možnost používat „historické“ objektivy považuji za vysoké plus – ono se nakonec ukáže, že ta stará skla nejsou ani pro digi tak mizerná, jak mnozí tvrdili, či tvrdí. Samozřejmě, i já bych rád viděl nějaké drobnosti udělané jinak, ale co člověk, to názor – rozhodující je, že celkové pojetí je správné. Držím Dfce palce. Snad ji obchodníci nezničí nereálnou cenou. Ani Škoda Superb se nemůže prodávat za cenu Mercedesu.

  4. Bohužel, bohužel… svůj komentář jsem psal ve chvíli, kdy jsem neměl tušení o koncové ceně, kterou obchodníci nasadí. Nejsou to snad agenti konkurence, kteří chtějí zlikvidovat hned od samého počátku super výrobek nasazením nereálné ceny? Cenou se dá potopit úplně všechno! Zkuste prodat Fábii za 400 tisíc nebo Oktávku za milion. A jste v koncích…

  5. No každopádně je to od pohledu dílensky pěkný kousek a Nikonu v nabídce chyběl.

    Kdo je nejen fotograf, ale také ctitel fototechniky to nemůže rozporovat. Cena je vysoká, ale asi odpovídá zpracováni. Já si ho kupovat nebudu, ale kdo může, umím to pochopit. Já používal snad půl života Asahi Pentax Spotmatic F m.j. s precizním objektivem TAKUMAR 1:1,4/50 a bez výhrad bez, jediného selhání… někoho může retro a návrat možného rozsahu mechanického ovládání oslovit.
    Jinak po D80 (která rozhodla o mé orientaci na NIKON ) jsem dlouho používal k plné spokojenosti D300S. D600 , kterou jsem měl možnost vyzkoušet u kamaráda, mě přetáhla na full frame (musel jsem si přiznat , že určitě lepší volba D800 už je pro mě luxus a šel s D600 i do povedeného objektivu TAMRON 2,8 24-70) . Změna byla pro mě vždy přínosem a jsem spokojený Nikonista. Určitě přijdou lepší a vychytanější aparáty , ale současně nám při vyčkávání a já to tak vnímám, utíká čas a příležitost a to byl pro mě dúležitý faktor pro rozhodování. Jedna věc je rozebírat parametry pro mě překvapivě spíše kritizované D600 (má s uvedenou novinkou hodně společného) a jedna věc je podívat se na výsledky a s těmy jsem, objektivně po technické stránce, velmi spokojen. Přínosem je hlavně „svoboda“ při volbě ISO a i svoboda při vytahování detailů.. a nových kompozic z původních záběrů. Proti tomu je třeba uváděný malý záběr polí autofokusu skousnutelný problém. S čím se trochu nerad potýkám, je náchylnost k znečištění snímače a k tomu nepovažuji za solidní nastavenou cena za čištění, ale nemyslím si, že je to problém jenom D600 .
    Jinak budoucím uživatelům tohoto retro NIKON přeji dobré světlo.

  6. to: Martin me ste ten fotak libi moc. Vzhledem k pouzitemu snimaci, velikosti a celkovemu vybaveni je to super stroj na reportaze. Na rozdil od D610 pro me nema zbytecnych 24 mega rozliseni. Rychlost snimani je vyjma sportu zcela dostacujici. Navic to provedeni je dle me nadherny, zvlast ve stribrne barve. A cena ta mi prijde naprosto umerna tomu co to umi. Je v tom snimac a procesor z D4 zaverka z a AF D610 telo je horcikove, je v tom klasickej hranol, zadny lepeny zrcatka takze dle me je logicky ze cena je na pul cesty mezi D4 a D610. Pro me osobne se jedna o tridu vyuzitelnejsi fotak nez je D800.

    Jediny ceho se bohim, ze mi nesedne do ruky, pokud ano, tak ji budu mit podstromeckem.

  7. Sid kdyz se na to podivas poradne, tak zjisit ze vse muzes ovlasat bud pres kolecka a nebo rolerama.. navic to ma auto iso a expozicni automatiky, takze kdyz nastavi auto iso, rezim A tak nemusi do niceho hrabat.. a kdyz si chces hrat tak muzes tocit koleckama.. a to je prave to super, je to pro zabavu…

  8. … to je jasný, já jsem cílová skupina….jen mít sponzora, šel bych do něj hned
    s malým zklamáním z AF bodů na nevhodných místech…respektive z absence na některých vhodných…)
    čas T
    spolupráce s MF objektivy
    MLU
    uzávěr okuláru ?snad)
    náhled DOF (vím – lze zjistit ze záznamu)
    „volanty“ místo menu a submenu a subsubmenu
    drátospoušť
    bez videa

    samozřejmě budou časem opět lepší verze… větší rozlišení… výklopný displej, režim Velvia, Ilford HP5, Across :)

    ale s tímhle bych si asi vystačil dlouho

  9. Jo, je svym zpusobem fuk, cim kdo foti – zajimavej je vysledek. Ale – toci se tu otazka pro koho to je, malo ostricich bodu, hodne volantu na ovladani atd. Jsem ceskej proflaklej fotograf, reportaz a dokument miluju, fotim , neni meta, kterou bych nedosah ;)
    Dovolim si teda tvrdit, ze jak jsem starej – sem kdysi privykl koleckum a jednoduchejm aparatum, ktery jeste mam a urcite me prezijou. Neni Nikon z profi a polprofi rady, kterej bych nemel. Nevim, jak tenhle fotak bude rychlej na obsluhu, ale kdyz se v noci probudim, jsem schopnej nastavit cas a clonu instinktivne diky jednoduchosti kolecek okamzite.A to tu bezi – jako na klasickejch fotakach na kinak. U D3,D700,D4, ktery se moc povedly a mam je denne na ocich a pracuju s nima, me strasne zdrzuje to proklikavani skrze displej. Jasne, jsem starej pes, mam rad klasiku a vy vsichni mlady s tim problem nemate, se vi… Ale svet je velikej, neni jen kotlinka kolem Pragru, ze… Spousta strasich lidi, co pamatujou klasiku, si to koupi, protoze je podvedome zvykla – na ty hejblata. Taky nezapomenme, ze manualni ostreni je uzasny a casto lepsi. To, ze vsichni jedeme autofokus, je taky vopruz. Vezmete jedinyho klasika repo ci dokumentu, kterej da prednost af proti leica M ci manual ostrenim nebo AiS objektivum. Jo, na novejch strojich se blbe manualne ostri, neb ty matnice jsou tak vyfrezovany, ze se nejni ceho chytit… Taky vaha je dulezita. Kdyz si vezmu kilo, je to min, nez 3 kila. Kdyz to taham celej den… A velikost – znate to – prijela televize. S timhle prckem clovek vypada jak jouda, coz je prima, pokud ten pristroj nejni jako sperk na zlatym retezu a nehonim si ego…kdo trochu foti lidi, bude vedet, vo cem ta poznamka je. Takze suma sumarum – co clovek – to fotograf dnes i zitra. Vysledek me zajima nejvic. A obcas je dulezity pro dobrej vysledek mit spravnej nastroj. Jako ve vsem. Preju mnoho zdaru, panacci a panenky ;)

  10. Mírním nadšení mnohých, myslím že pokud nezůstanete u základního objektivu 50 (který je skoro zadarmo v ceně základního setu – ironie) a budete chtít použít kvalitnější objektiv, do ruky zdaleka nepadne tak dobře jako 600, 800 apod.

    Cena? Absolutní šílenství v porovnání s OM-D EM-1 …

  11. Fotim od děcka a Nikon držím v rukách přes 40 let. Začínal jsem v ČTK Nikkormatem FT. Pak přišla řada F, FT, FM, F3, F5 Takže ty hejblátka a kolečka mi jaksi zůstali v krvi… Je tomu doopravdy tak, jak to píše pán jménem starej pes…
    Mimochodem, co se týče barvy, Nikon přišel jako první v roce s celočerným profi foťákem. Bylo to myslím kolem roku 1970. Pokud si dobře pamatuji, tak to byl model F Photomic FT s jeho charakteristickou prizmou. Do té doby se všechny foťáky dělali jenom ve stříbročerném provedení. A všichni výrobci foťáků se přidali a celočerná barva se stala neoficiálním označením profi mašin.

    Přeji dobré světlo všem!

  12. zajímalo by me porovnani tohoto skla s Nikon 50mm f/1,8 AF-S NIKKOR G, zjimalo by me rychlost ostreni a kvalita fotek na d800 jedno sklo bych chtěl, ale nevim které cenove tam takovy rozdil není dekuji za odpověď.

  13. Těžko hodnotit, málokdo jej měl v ruce. Snad se mi to podaří cca z 14 dnů. Ale:
    – kolečka se mi moooooc líbí, akorát na tu spoušť zase nahoře bych si musel zvyknout
    – rozlišení 16 mil. bodů je přesně tak akorát
    – pro 1/8000 sekundy (kterou foťák nemá) skutečně nepláču
    – cena – proč absolutní šílenství? Snad nikdo neočekával, že bude stát stejně jako D600? Nikon DF stojí i s objektivem 72.000,- Kč, bez objektivu to bude dejme tomu cca 65.000,- Kč. D610 stojí 46.000 a D800 65.000,- Kč. Takže je vlastně postaven do stejné lajny, jako D800. Takže v tomto ohledu nejsou obchodníci Nikonu (bohužel) zcela mimo realitu.
    – asi si jej nekoupím, protože z hlediska funkce je hlavní přínos proti D600 asi závit pro drátěnou spoušť
    – ale kdyby mi jej někdo daroval, tak bycho rozhodně nebyl proti:)

  14. Aha – málem bych nezmínil jednu věc, kterou skutečně nechápu – pouze jeden slot pro SD kartu, navíc umístěný pod společný kryt s menší baterií – to jde zcela proti duchu polo(profi) fotoaparátu. Alespoň doufám, že k fotoaparátu nebude nikdy dostupný bateriový grip, protože potom by to už byla stupidnost:)
    Očekával bych alespoň kombinaci CF a SD. Při známé náchylnosti SD karet k chybám (za posledních 8 let jsem neviděl vadnou CF kartu, zato SD nepočítaně), je použití jedné SD karty hodně velké riziko. A to je snad jediná věc, která mi na Nikonu FD SKUTEČNĚ vadí.

  15. Vnitřek určitě skvělý, referenční snímky vypadají dobře. Zajímalo by mě, jestli i tento stroj ponese něco, čím se NIKON moc chlubit nemůže – rostoucí pryžové obložení těla a objektivů. Může mi někdo vysvětlit. jak je možné, že stroje s cenou vysoko nad 50 tisíc cca po roce používání jsou pryže na gripu a objektivech o číslo větší?

  16. Odlepování pryžových polepů bylo při častém použití, zvláště v teplejším prostředí, největším problémem u D700, kde se polepy měnily jak na běžícím pásu – totéž se dalo říci o pryžových částech (zvláště u zoomu) např. u objektivu 24-70. Mám k dispozici jednu D600, která prošla již jednou pár měsíci v Indii a zatím to vypadá OK (zatímco D700 bylo nutné vždy po návratu přelepit). Tak snad se Nikon již poučil a změnil kvalitu lepidla. Zajímavé je, že např. u často používané D3 se mi to za celou dobu nestalo, gumy se nehnuly ani o milimetr. Že by nějaké „profi“ lepidlo?:)

  17. Gumy, gumy, gumy… nechápu. Tak tenhle problém mne pronásleduje od D 200. U D 300 – ta bylo naštěstí ještě v záruce, mi to komplet přelepili (u D 200 jsem to zaplatil i s chlupama). no, a od loňska jsem šťastným a spokojeným majitelem D 800, která je super po všech stránkách, leč po roce a půl se začaly gumy odlepovat – to už jsem nevěřil vlastním očím (a to foťák nebyl ani v Indii ani v džungli, jen v normálních podmínkách – nafoceno cca 20.000 záběrů). V servisu mi komplet vyměnili všechny gumy, protože foťák je ještě v záruce, ale jak dlouho to vydrží? Příště si to zaplatím?
    Prostě nechápu, že tohle Nikon za uplynulých deset let ještě nedokázal vyřešit. Přitom mám na stole Nikon F – někdy z roku 1960 – koženka se neodlepuje ani na milimentru a že už toho zažil…
    co kdyby Nikon vydal ofiko stanovisko? Když tu byl problém s olejem na snímači na D600, tak se na tomhle webu parádně mlžilo (byl jsem spolu s dalšími panem Lindnerem nazván šiřitelem poplašné zprávy), ale záhy byl problém oficiálně přiznán. Tak, jak to bude s polepy? D 800 není foťák „pro každého“ tak by tam gumy mohly vydržet, leč…

  18. Včera jsem si jej osahal u Škody. Na rozdíl od většiny si myslím, že si to cílovou skupinu najde. Já to bohužel kvůli ceně nebudu, to však neznamená, že bych tu chtěl Nikonu radit, kolik tento fotoaparát má stát. O tom rozhodne poptávka, a ja myslím že bude. Mně se třeba analogové ovládní „volanty“ líbí. S padesátkou seděla v ruce pekně, ten jiný grip je možná trochu nezvyk, težko říci, jak by to bylo pocitově s teleobjektivem. Souhlasím s makofoto: ukládání u profi mašinky na jednu SD je trochu riziko, letos už jsem si SD taky užil svoje…

  19. Zajímalo by mě, jak je to u nového Df-ka s dálkovým ovládáním. Teď používám infračervený ML-L3, což je jednoduchý sympatický pomocník. WR-T10 bude Df ovládat podobně, nebo je věc složitější a musí se do foťáku strkat WR-R10?

  20. Na stránkách dprewiew je k vidění obrazový výstup z nového Df-ka ve volitelném porovnání, např. k D610. Překvapilo mě jak malý rozdíl je ve výstupu z těchto dvou strojů.
    Je to vskutku zajímavá „alchymie“ volit mezi velikostí rozlišení a citlivostí snímače. Jsem zvědavý kam se bude ubírat vývoj, protože právě ta modla – velikost snímače odpovídající 35mm kinofilmu, je to největší „retro“ které může digitální fotografie nabídnout.

  21. Postrádám převíjecí páčku. Po vybití baterek by jedno „převinutí“ dodalo ve vnitřním dynamu energii na jeden snímek, bez možnosti prohlížení. To by pak bylo dokonalé retro :)

  22. Nevím, jestli to s odstupem času (cca týden) tady bude ještě někdo číst, ale podělím se o zkušenost.
    Mě chytil okamžitě a už ho mám víc jak týden doma. Jsem také už „starý pes“, takže jsem věděl, proč do něj jdu. O tom, co z něj leze se nebudu zmiňovat – D4. Vyměnil jsem ho za D800 a opravdu nelituji, těch 36 Mpi na D800 na reportáž šílenost a zbytečnost, vest.blesk a video nemají na fotoaparátu co dělat, po roce gumy out. Někdo namítne – proč jsi ho kupoval? Prostě nic jiného krom D4 za dvojnásobnou cenu nebylo a já si to platím sám, tak bohužel jsem „zkusil“ osmistovku. Takže k Df. Po cca dvaceti letech od F100, F5, D2x, D800 kde byly ovládací prvky skoro identické a ovládal jsem je intuitivně to byl počáteční nezvyk, ale brzy jsem si vzpoměl na mládí a ovládání bez problémů, včetně spouště na horní straně. Prakticky zbytečný je malý horní displ., není na něj moc vidět, ale vše je v hledáčku, tak no problém. Volič režimů šel vyřešit možná líp, ale problém to není. V menu mi celkem zásadně chybí stav baterie, který u všech minulých Nikonů fungoval naprosto přesně a skvěle. Na ikonu stavu se nikdy nedalo spolehnout a u Df to asi nebude jiné, ale při použití dvou baterií se to dá také přejít. Slot na druhou kartu by se taky hodil, ale na rozdíl od přispěvatele v této diskuzi, mě CF (SanDisk Ultra) zkolaboval a u Sd se mi to zatím nestalo. Jinak tomu aparátu není co vytknout. Mladé to zřejmě moc neosloví, ale určitě si zájemce najde. Kvalitní aparát, designová záležitost, zkrátka retro.

  23. Já už ho mám také objednán. A už vytahuji i stará kinofilmová skla … Dokonce i efkovou 1,2/55 jsem objevil … Bude se hodit … Takový návrat do mládí … A myslím, že nás, takových „starých psů“ bude víc! A víme proč … No holt jsme pro tu mašinu cílová skupina! …:-)
    Přeji Vám dobré světlo a krásné fotky!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *