Nikon D750 je už pár týdnů na světě, zájem je o něj podle všeho velmi vysoký, ale stejně tak kolem této nové FX zrcadlovky kolují ne úplně pravdivé informace či spekulace. Ty se týkají číslovky sedm v typovém označení fotoaparátu – spousta lidí totiž považuje Nikon D750 za nástupce v roce 2008 uvedeného modelu Nikon D700.
Ne. Nikon D750 není nástupce modelu D700. To jsem si nevymyslel sám u klávesnice, jde o naprosto jasné oficiální stanovisko společnosti Nikon. Model D750 tvoří samostatnou novou kategorii, stojící v portfoliu FX zrcadlovek mezi vyššími Nikony série D8xx a nejnižší řadou D6xx. Myslím, že více k tomu není třeba dodávat, pojďme se raději podívat na tento výborný fotoaparát podrobněji.
Úvod
Klíčové vlastnosti Nikonu D750
Kompaktní konstrukce s výklopným displejem
Tělo je ještě o něco málo menší a lehčí nežli dosud nejmenší Nikon D610. Typická odolnost FX Nikonů je však zaručena, novinku představuje výklopný 3,2palcový displej.
FX snímač s rozlišením 24 Mpx
Fullframový CMOS snímač o rozměrech 35,9 × 24 mm zajišťuje špičkovou kvalitu obrazu jak fotografií, tak i videosekvencí pořízených tímto přístrojem.
Obrazový procesor EXPEED 4
Nejnovější obrazový procesor nabízí kromě jiného vynikající reprodukci snímků a špičkovou citlivost ISO, a umožňuje vysoké snímací frekvence při záznamu videa.
Rozšířené možnosti Picture Control
Nově se i u Nikonu D750 objevuje režim Ploché (Flat), parametr Zřetelnost a také jemnější odstupňování kroků jednotlivých hodnot.
Velký rozsah citlivostí snímací soustavy
V základní konfiguraci má Nikon D750 citlivost ISO 100–12 800, v rozšířeném módu pak ISO 50 až 51 200. O neakceptovatelnou hladinu šumu se však obávat nemusíte.
Špičkový 51bodový autofokus
AF modul Multi-CAM 3500 FX patří mezi nejlepší technologie Nikonu. Poskytuje vysokou citlivost, rychlost a přesnost, plus nové funkce, které starší modely neměly.
3,2″ výklopný displej s rozlišením 1 229 000 obrazových bodů
Displej typu RGBW poskytuje kontrastní a barevně korektní obraz. Možnost naklápění usnadňuje používání v netypických polohách nebo také například při natáčení videa.
Vestavěné rozhraní Wi-Fi
Díky integrované konektivitě Wi-Fi můžete Nikon D750 propojit se smartphonem nebo tabletem se systémem Android™ nebo iOS, a bezdrátově jej ovládat, stahovat fotografie apod.
Podrobné technické parametry Nikonu D750 najdete zde
Doporučené prodejní ceny Nikonu D750:
Tělo Nikon D750: 54 990 Kč
Nikon D750 + AF-S Nikkor 24–85 mm F3,5–4,5G ED VR: 67 990 Kč
Nikon D750 + AF-S Nikkor 24–120 mm F4G ED VR: 71 990 Kč
Konstrukce a ovládání
Na první pohled před sebou máte poměrně malou DSLR – ano, v segmentu FX přístrojů dokonce nejmenší, tedy menší nežli Nikon D610. Na druhou stranu ale nejsou rozměry 140,5 × 113 × 78 mm a hmotnost 840 gramů nic, co by nemohlo vyhovovat i docela velkým mužským rukám. Tyto parametry jsou však příjemné na cestách a všude jinde, kde techniku nosíte „na hřbetu“. Navíc – Nikon D750 má vynikající ergonomii držení! Bude-li vám někdo tvrdit opak, zcela vědomě lže, případně má na rukách šest prstů či jinou anatomickou vadu.
V rámci úspory hmotnosti, ale také díky nově konstruovaným mechanismům zrcátkové šachty, závěrky a ovládání clony mohlo být tělo poměrně výrazně zploštěno. Grip pro pravou ruku však byl ponechán na obvyklých rozměrech, a proto je nyní nadstandardně hluboký. Vezmete-li si jen tak do pravé ruky zrcadlovku de facto stejných rozměrů – Nikon D610 a po něm D750, zažijete skutečně nepřehlédnutelný rozdíl v kvalitě držení. Ve prospěch D750 samozřejmě.
Ostatní konstrukční prvky, zejména tlačítka a další ovladače najdete takříkajíc na svých místech, druhou zásadní vlastností, kterou se však Nikon D750 liší od svých kolegů, je pak výklopný displej.
3,2palcový monitor typu RGBW s rozlišením 1 229 tisíc obrazových bodů (VGA; 640 × RGBW × 480 = 1 228 800 pixelů) je připevněn na kloubu, jenž umožňuje vyklopení o více než devadesát stupňů nahoru, o rovný čtvrtkruh pak směrem dolů. Kromě toho, že vyklápění využijete pro snímání z ptačí nebo žabí perspektivy, zcela jistě najde svůj velký význam při natáčení videa (viz článek Jak jsme natáčeli videotutorial – Nikon D750 jako kamera).
Tělo Nikonu D750, respektive jeho zadní a horní část, jsou vyrobeny z hořčíkové slitiny, přední díl je pak z odolného plastu vyztuženého kevlarovými vlákny. Ptáte-li se proč je přední část takto „ošizena“ (což samozřejmě není pravda, protože současné technické plasty mají neuvěřitelnou pevnost), odpověď je jednoduchá: Na „vině“ je vestavěný modul Wi-Fi. Pokud by celé tělo bylo kovové, působilo by jako klec stínící bezdrátový přenos. Přední kompozitová stěna ale tento potenciální problém odstraňuje.
Tělo Nikonu D750 nezůstalo pozadu za svými kolegy ani v rámci utěsnění proti stékající vodě a prachu, menší deštík by vás rozhodně měl nechat chladnými – pokud ale zároveň vlastníte stejně odolnou optiku. To stejné se týká i pobytu v silně prašném prostředí a opět to platí i pro zmíněný grip MB-D16.
Ovládání trochu jinak
Vzhledem k tomu, jak bylo tělo fotoaparátu Nikon D750 zploštěno, zmenšil (snížil) se i horní stavový displej, na který se nyní vejde méně informací. Pro „staré Nikoňáky“ bude například překvapením, že zde nenajdete údaje o rozlišení a kvalitě obrazu, nezjistíte odtud ani nastavení vyvážení bílé či režim autofokusu. Tedy přesněji – některé hodnoty se zde zobrazí (například onen režim AF), ale až po stisknutí příslušného ovladače.
To je malá daň ze štíhlosti, na kterou si ale velmi rychle zvyknete, protože veškeré informace samozřejmě přebírá po stisknutí tlačítka Info velký zadní monitor. Také při nastavování některých hodnot na něm zřetelně vidíte změny. Chce to zkrátka jen zvyknout si koukat místo nahoru, dozadu.
Novinkou, kterou má například také vyšší model Nikon D810, je tlačítko i a na něj navázané zjednodušené menu se základními snímacími parametry. Je ale škoda, že funkce zde obsažené, nejsou uživatelsky konfigurovatelné – osobně nejsem přesvědčen o tom, jestli poslední tři položky na následující ukázce musím mít rychle k dispozici.
Je třeba dodat, že tlačítko i je využito také v živém náhledu pro zobrazení některých funkcí, ať už při fotografování nebo ve videu (zde je „meníčko“ podstatně užitečněji navrženo – například se tady zapíná zebra či motorové ovládání clony).
Novinkou, o které jsem již psal v článku o videu Nikonu D750, je přepracování ovládání clony v živém náhledu – což se samozřejmě týká i fotografování v tomto režimu. Fotíte-li tedy v živém náhledu a potřebujete změnit clonu, nemusíte už – jako u nižších modelů – vypínat Live View, změnit clonu a poté zase živý náhled zapnout. U Nikonu D750 měníte clonu zcela stejně jako v módu focení přes hledáček. Díky přepracovanému mechanismu ovládání clony tak můžete při fotografování pomocí tlačítka pro hloubku ostrosti také zkušebně odcloňovat – to tedy funguje přesně opačně než u běžného focení s využitím optického hledáčku. Tuto funkci úspěšně využijí například makrofotografové, kteří hodně cloní a při využití Live View jim schází světlo – při zaclonění je obraz tmavý…
Funkce a vlastnosti
Tato kapitola se bude věnovat čtyřem technologiím, funkcím a vlastnostem. Vlastně jen třem, protože na video se opět jen odkáži. Které jsou tedy ty tři? Závěrka, autofokus a Wi-Fi…
Jak jsem již uvedl, závěrka byla stejně jako zrcátkový mechanismus a ovládání clony přepracována, nyní má Nikon D750 podobně „měkký“ zvuk jako D810. Mechanismus z kompozitu Kevlaru a uhlíkových vláken je testován na 150 000 pracovních cyklů a má jednu chybu… Nejkratším časem je 1/4 000 s. Majitelé vysocesvětelných objektivů sice jistě vezmou za vděk nejmenší citlivostí Nikonu D750 – ISO 50 – nicméně ani to mnohdy nestačí, takže se bez neutrálně šedých filtrů ne vždy obejdete.
Se závěrkou souvisí také synchronizace a režim blesku. Synchronizační čas je maximálně 1/250 s, s „velkými“ blesky je samozřejmě podporována funkce hi-speed synchro. Stejně tak funguje nikoňácká vychytávka CLS – Creative Lighting System čili bezdrátové řízení blesků buďto vestavěným bleskem fotoaparátu nebo externími kompatibilními blesky. Nutno podotknout, že nový Nikon D750 podporuje také ve stejné době ohlášený externí blesk Nikon Speedlight SB-500, který v tomto případě může pracovat jako master-blesk bezdrátově ovládající další externí blesky.
Autofokus je dalším z příjemných překvapení Nikonu D750 – využívá modulu Multi-CAM 3500 FX, což je „věc“, která pracuje například i ve vlajkové lodi Nikon D4s. Jak ale správně podotkl v rozhovoru Tomáš Racek, ostřicí body jsou u D750 oproti D4 více sražené k sobě. Rozdíl je sice malý, pokrytí snímané scény je však v horizontálním i vertikálním směru o něco málo menší, o tom není pochyb.
Na druhou stranu funkčnost, včetně nových vychytávek, je bezvadná. Stejně jako ona vlajková loď disponuje také Nikon D750 novým režimem AF Group, kdy sdružuje pět ostřicích bodů v jeden funkční celek, stejně tak umí pracovat s jiným nastavením při focení na šířku nebo na výšku, ale hlavně – autofokus je naprosto shodně citlivý a spolehlivý jako u modelu D4s. Patnáct křížových snímačů uprostřed obrazového pole je kompatibilních s objektivy se světelností F5,6 a vyšší, 11 zaostřovacích polí pracuje již od světelnosti F8. Celková citlivost je –3 EV. To vše doplněno jasným hledáčkem s velkým zvětšením 0,7×, a já coby „brejlovec“ jen lituji toho, že Nikon D750 nedostal plytkou kulatou očnici, jakou má například Nikon D8xx nebo velké profimodely.
Vestavěný modul Wi-Fi funguje ve spolupráci s volně stažitelnou aplikací WMU – Wireless Mobile Utility, určenou pro chytrá zařízení s operačním systémem Android™ nebo iOS. De facto jde o shodné řešení jako externí moduly WU-1a nebo WU-1b, pouze je Wi-Fi ve fotoaparátu „natvrdo“. O bezdrátovém ovládání fotoaparátu či stahování snímků jsem psal podrobněji například v tomto článku.
A video nakonec… Nechci to odbýt a jen vás už potřetí v této recenzi odkázat na článek o tom, jak jsme video Nikonu D750 využili prakticky. Nyní se ještě vraťme k faktům. D750 umí nahrávat video v těchto rozlišeních a snímkových frekvencích:
1 080/60p
1 080/50p
1 080/30p
1 080/25p
1 080/24p
720/60p
720/50p
Zvuk je samozřejmě stereofonní (lineární PCM, 16 bit, 48 Hz) a může být pořizován buďto pomocí vestavěné dvojice mikrofonů, nebo díky 3,5mm „jack“ konektoru také externím mikrofonem. Nikon D750 umožňuje nastavit citlivost mikrofonu ve dvaceti krocích, případně lze zvolit automatiku.
Frekvenční charakteristika se dá přepínat mezi módem Wide a Voice, čili široký frekvenční rozsah nebo optimalizace pro lidský hlas. Elektronický větrný filtr zde je také (byť o jeho praktickém využití lze dosti pochybovat – ale to není jen problém Nikonu), důležité je hlavně, že opět nechybí ani 3,5mm konektor pro sluchátka, odposlech je tedy – chcete-li – zajištěn.
Bohužel stejně jako u Nikonu D810 nejde ve videu použít snížené ISO (zde ISO 50), takže si musíte vystačit se stovkou. Ale to, myslím, vyváží další výhody videa, které jsou nesporné.
Obrazová kvalita, demosnímky a celkové hodnocení
Nikon D750 má 24megapixelový fullframový snímač – to už víme. Má také low-pass filtr, stejně jako jeho 24Mpx kolegové D600/610 nebo 16Mpx aparáty D4/D4s či Df. Je evidentní, že odstraňování low-pass čili antialiasingového filtru se děje u snímačů s vyšší „než nějakou“ hustotou obrazových bodů na čipu. Už jen proto, že DX snímače jej mají při svém 24Mpx rozlišení odstraněný všechny…
To je ale informace pro technicky založené jedince, o obrazové kvalitě nic nevypovídá. Můžete si ale být jisti, že zklamaní nebudete. Všechny obrazové parametry jsou vynikající, Nikon D750 má nadstandardně velký dynamický rozsah a míra šumu naprosto přesně odpovídá moderní DSLR s velkým FX snímačem – jinak řečeno je natolik malá, že jsem zcela běžně fotil s Auto ISO limitovaným hodnotou ISO 6 400. Ostatně podívejte se sami na ukázky.
Než se k nim ale dostaneme, dovolte mi ještě jeden postřeh ohledně obrazové kvality, respektive nastavení firmwaru Nikonu D750. Oproti ostatním DSLR Nikon se totiž u tohoto fotoaparátu nemůžu zbavit pocitu, že při nastavení Picture Control na hodnotu Standard je obraz více saturovaný a kontrastnější. To samozřejmě není vada, ale vlastnost, kterou jsem lehce „opravil v terénu“ – zapnul jsem si místo hodnoty Standard druhou volbu Neutrální. Při vyvolávání RAWů to pak sice chtělo pro změnu kontrast mírně navýšit, takže ideální volbou by bylo vytvořit si vlastní profil, buďto přímo ve fotoaparátu nebo pomocí programu Picture Control Utility 2 – psal jsem o tom zde.
Následují slíbené ukázky šumu na vysokých citlivostech. První výřez představuje JPEG s aktivním odšuměním Normal, prostřední výřez je z RAWu, vyvolaného v Capture NX-D standardními hodnotami, jaké program nabízí – tedy bez uživatelského zásahu. Poslední výřez je pak opět z RAWu, ale s vypnutou redukcí šumu.
Celkové hodnocení
Jsem přesvědčen, že Nikon D750 je fotoaparát, který půjde doslova „na dračku“. Je to výborná kombinace relativně malého, avšak ergonomického a odolného těla s vynikající technologií a funkčním vybavením. Fotoaparát je rychlý (viz článek Tomáše Racka z automobilových závodů), má skvělý autofokus, ovládání je tradičně nikoňácky přehledné. Obrazová kvalita je vynikající, 24 megapixelů na snímači poskytuje dostatek prostoru i k potenciálním větším výřezům, stejně kvalitní je i záznam videosekvencí.
Čili budete-li psát Ježíškovi, nezapomeňte také na Cashback Nikonu, který probíhá až do konce tohoto roku. Ovšem podotýkám, že chcete-li jej uplatnit na tělo fotoaparátu, je třeba uskutečnit nákup zároveň s některým z objektivů, jichž se cashback týká.
Galerie snímků pořízených Nikonem D750
Až na výjimky byla většina snímků pořízena s objektivem AF-S Nikkor 24–85 mm F3,5–4,5G ED VR, s nímž se Nikon D750 prodává v jednom z volitelných setů.
Většina demosnímků má upravené základní parametry – jas, kontrast, expozici. RAWy byly vyvolány v programu Capture NX-D.
Stáhněte si fotografie bez úprav v JPEGu v plném rozlišení
1. část (150 MB)
2. část (133 MB)
Stáhněte si fotografie v NEFu se soubory úprav pro Capture NX-D
1. část (140 MB)
2. část (131 MB)
3. část (131 MB)
4. část (137 MB)
Související články
Nikon D750 na automobilových závodech. Rozhovor s Tomášem Rackem
36 komentáře
Zaujalo mne vysvětlení skutečnosti, že Nikon D750 má přední díl z vyztuženého plastu. Nepochybuji o tom, že případný kompletní skelet z hořčíkové slitiny by působil jako stínící klec znemožňující bezdrátový přenos Wi-Fi signálu, ale současně se ptám: čím se tatáž skutečnost vysvětluje u modelů D7000, D600, D7100 či D610, z nichž ani jeden vestavěným modulem Wi-Fi nedisponuje?
U snímků porovnávající šum, by bylo dobré fotit místo s nižší hodnotou světla. Přijde mi až nereálná kvalita na ISO 6400 kdy je fotka dokonale čistá. Mám D610 a když fotím třeba noční záběr na ISO 4000 ve světle Lampionu, tak je tam šum výraznější .. a ne 2x .. ale třeba 10x :-(
Já si osobně myslím, že současné plasty už jsou v mnoha ohledech i lepší, než kov, hlavně s ohledem na pružnost a tepelnou vodivost. Už v době, kdy byla uvedena plastová D70 byla podle mě z tohoto hlediska lepší, než leckteré kovové zrcadlovky. Ale to by bylo na dlouhou diskuzi …. nicméně já osobně bych opravdu preferoval plast, tedy za předpokladu, že by byl opravdu kvalitní, jako tomu bylo například právě u D70.
Co jsem si tak pročetl diskuse, které se vyrojily na internetu ohledne D750 a proč je či není nástupcem D700 (jako kdyby to nebylo jedno), tak hlavní připomínky jsou následující:
– tělo je malé – pro někoho nevýhoda, pro většinu výhoda – malé jde nastavit gripem, velké zmenšit nejde
– nemá 1/8000 s – to je sice pravda, ale kolik promile uživatelů se bez ní skutečně nemůže objejít?
– nemá celokovové tělo – ještě jsem se nikde nedozvěděl, v čem je to opravdu přednost v reálném životě
a spousta dalších věcí, které jsou jinde, fungují jinak, nastavují se jinak atd. Ale to je holt vývoj:)
Můj osobní názor je, že je to v současné době fotoaparát s nejlepším poměrem cena/výkon (z Nikoní stáje). Kdybych neměl D800 a D3, tak si koupím dvě D750 a budu mít zase na pár let pokoj.
Domnívám se, že pokud nepřijde nějaká jiná technologie záznamu obrazu, tak současné zrcadlovky jsou již na takové úrovni, že vymyslet něco smysluplného do dalších modelů bude stále těžší a těžší:
– rozlišení – zvyšovat rozlišení nad 36 mil. bodů na FF je z praktického hlediska nesmysl, protože to nikdo nepotřebuje (ostatně objektivy mají problém při tomto rozlišení vůbec doručit odpovídající obraz)
– video – už je tam 60p, zvyšování na 4K je mimo hru, protože to není zatím masově na čem přehrát, o velikosti dat nemluvě
– rychlost snímání – přes 15 snímků za sekundu se mechanicky již zrcadlovka asi nedostane – to už bude lepší si koupit 4K kameru, z té lezou 8 mpx snímky:)
– rychlost ostření – už dnes to ostří tak rychle, že to málokoho zdržuje
atd.
Ale mám pro Nikon jeden návrh, bude „revoluční“ – USB 3.0 disk stojí dnes pár stovek a čip je velký jako nehet a má několik gigabyte. Co takhle vyrovnávací paměť o velikosti třeba 1 GB – konečně by přestaly problémy se zaplňováním paměti při sériovém snímání a výrobce by to stálo pár dolarů. Proč tam pořád cpou paměť, která se zaplní po pár RAW snímcích? Aby se nezadřelo zrcátko?
A ještě jeden, který by stál méně peněz – co takhle konečně vyhodit do propasti dějin Nikon popruh (u Canonu a dalších zrcadlovek je to stejné), který funguje zvláště v létě jako mučící nástroj a dávat tam pěkný měkký, pružný, pogumovaný, na karabinku odepínací popruh, který stojí v koncové ceně cca 12 dolarů?
Nebo snad skládací sluneční clony? Není to zcela nereálné – clona z tvrdší gumy, která by šla přehrnout při ukládání do brašny na objektiv a nebylo by nutné ji sundavat a nandavat obráceně, aby se vešel objektiv do brašny?
A co takhle čidla pro dálkové ovládání na obou stranách blesku? Nebo snad přenos informací rádiovým signálem, aby nebylo nutné kupovat za další tisíce malé krabičky, které to bez problémů dovedou?
Jenom těchto pár věcí, na které jsem si namátkově vzpomněl, by mnoho fotografů jistě potěšilo a náklady na jejich zavedení do výroby by byly jistě mizivé:)
Ať už recenze říkají cokoliv, v mé fotobrašně bude D750 skoro jistě nástupcem D700. Napřed jsem neměl důvěru k vyklápěcímu displeji, ale pomalu to začínám brát jako výhodu. Pro mne je to ve všech směrech téměř ideální přístroj. Dlouho jsem váhal, co si pořídit po skvělé D700, a teprve D810 a D750 přináší podle mého názoru něco opravdu potřebného – tichou závěrku, mnohem lepší ostření, lepší grip… (800 a 610 mají jen lepší snímač, nic víc oproti D700 nenabídly, video je pro mne podružné)
Až bude Nikon hledat středoevropského poradce, hlasuji pro Makofota. Podepisuju se pod vše, co tu napsal.
makofoto:
já osobně bych nejvíce uvítal body autofokusu pokrývající co nejvíce prostoru a ne natlačené ve středu
a k D750: při focení za jasného dne na clony 1.4 , 1.8 prostě 1/8000s někdy chybí… Ale asi to tak museli udělat, aby byl důvod si koupit D810, jinak si to nedokáži vysvětlit, protože 1/8000s mají i mnohem levnější modely než D750
fotopod:
Body autofokusu u FF jsou trochu problém, ale protože to nemá plně pokryté žádná FF zrcadlovka, tak tam bude (a je) konstrukční problém, jinak by to dávno udělali – ale třeba na to do budoucna něco vymyslí. Absence 1/8000 sekundy jde vyřešit ve většině případů slabým šedým filtrem – je to sice další sklíčko navíc, ale jde to. Protože těch fotografů, kterým nestačí 1/4000 pro zachycení rychlého děje, bude asi skutečně velmi, velmi málo. Důvod, proč tam 1/8000 není, asi odhadujete správně.
Zdravim,
recenze fajn, jen nerozumim proc v galerii nejsou fotografie v originalnim rozliseni.
V podstate k nicemu.
Jakub Viktora: Od příštího roku budeme mít nový test na šum. Lepší samozřejmě :)
Petr Tykvart: Omlouvám se, moje chyba, zapomněl jsem na to tentokrát. V galerii nicméně budou stále menší fotky, plné rozlišení je nyní níže pod galerií ke stažení.
1/8000 pro me neni dulezita kvuli zachyceni rychleho deje, ale hlavne kvuli pouzivano svetelnych skel na slunci.
Ano, ale D700 měla základní ISO 200, D750 má základní ISO 100, čili se ten jeden expoziční stupeň srovná a vyjde to nastejno (D700 měla snížené 100, D750 má snížené 50 – takže opět žádná újma).
Ano, ale D7100, která stojí 25 000 Kč 1/8000s má. A má i ISO 100.
A D750 za 55 000 Kč má jen 1/4000s.
Jednoduše řečeno cpát do foťáku za 55 000 Kč závěrku jen 1/4000s je poněkud směšné…
k doplnění makofota
ještě bych do toho dal GPS – na cestování se hodí a vždyť to dneska cpou do všeho
Zveřejněné názory jsou jistě velmi zajímavé, ale nikde jsem se zatím nesetkal s tím, že by se někdo
pozastavil na nízkou kvalitou gumových polepů na tělech a objektivech Nikon. Jsem velmi pečlivý fotograf, ale prakticky každý rok jsem nucen nechat si polepy na své D700 vyměnit. Není to laciné
a protože nejsem z Prahy ani jednoduché. Doufám, že nové výrobky Nikon budou v tomto směru
lepší a nebudou kazit dobré jméno firmy
Bohužel, Vaše doufání vyjde vniveč – po roce používání D 800 mi vyměňovali polepy – v té době měla za sebou asi 15 tisíc spuštění (používána max. jednu týdně), totéž objektiv 24-120/4 a jiné starší. Tenhle problém trva už dlouhé roky – pokud se dobře pamatuji, tak jsem polepy nemusel měnit pouze na D 100 – měl jsem ji asi pět let, od té doby na každém těle (200, 300, loni i 800). Holt, soudruzí v Číně, kde asi gumu na polepy vyrábějí, neumějí namíchat správnou směs. Ještě přidám perličku, když se mi odlepily gumy na D 200 a já z toho byl docela „stife“ a donesl to ještě na Kodaňskou, tak mi tam jedna paní řekla, že to je divné, že mám asi nějaký agresivní pot… ha, ha. Sedl jsem k internetu a zjistil, že agresivní pot má spolu se mnou půl světa….
To, co výše uvedli ing. Macháček, kterého osobně znám, a vím, o čem mluví ,a také Honza, je naprostá pravda. Pracoval jsem na magistrátě a pro potřeby tiskové mluvčí a kanceláře primátora jsme zakoupili Nikon D300 s objektivem 18-200. Objektiv vydržel něco málo přes jeden rok a gumový polep se odlepil a vypadal jako vytahaná nohavice. Fotoaparát naštěstí odolává snad ještě dnes. Já mám čtyři roky D90 s objektivem 18-105 a pevné FX sklo Nikkor 2,8. f 60 mm, a zatím v pohodě. Pan Lindner nám jistě odpoví, zda-li nikoňáci něco udělají.
Jindřich Kuneš: K vaší poslední větě bohužel nemám žádné informace, a obávám se, že je ani nedostanu. Nechci Nikon bránit, tenhle problém znám jako každý, kdo s tím intenzivně fotí, nicméně přesto jedna informace – tuhle potíž má de facto každá značka, ne jen Nikon. Je to sice pitomý, že v době, kdy se lítá málem na Mars není vychytané lepidlo, které by udrželo gumu na kovu či plastu, ale stejně to má i Canon, Sony nebo Pentax (omlouvám se všem ostatním značkám, které jsem vynechal. Ty to mají taky…) A to netvrdím proto, že kopu za Nikon, ale proto, že jsem deset let před tím držel v ruce stovky foťáků všech značek a mluvil jsem s fotografy, kteří je používají.
Zatím jsem neslyšel, že by podobný problém měl Canon či Pentax, což neznamená, že by ten problém neměli. Ale v žádném případě není problém v lepidlu, ale ve složení směsi gumy, která časem zvětšuje svůj objem a to pak neudrží žádné lepidlo. A je projev neschopnosti firmy tenhle problém vyřešit. Na F 90x, jsem krycí gumu měl místy „promakanou“ až na spodní plast či co, ale ani náznak odlepení. Totéž u D 100.. Počínaje D 200 začala gumová tragedie… S řešením se zřejmě čeká na okamžik, až se parta amerických právníků rozhodne podat hromadnou žalobu, jako tomu bylo u zaolejovaných čipů D 600 – problém byl vyřešen na totata. Výměna závěrek i celých foťáků i po záruční době – toto by mělo platit i u polepů. A hned bychom tu měli polepy, které vydrží léta….
Pane Lindnere děkuji za odpověď
Dobrý den, uvažoval jsem nad přechodem směrem k FF formátu. Fotím převážně wildlife, původní vítěz Canon 5D Mark III se zdál poražen výše uvedeným Nikonem. Na forech se se objevila potíž s natáčením a focením a odlesky slunce či zdrojů světla. Jedná se o chybu kusu či celé serie D750 ?
Děkuji za odpověď.
R.Pecha
Dobrý den,
včera jsem vložil dotaz na výše uvedený fotoaparát a t.č. není patrný, ani odpověď na něj. Udělal jsem někde chybu ?
S pozdravem R.Pecha
Pardon, už mi naskočil. Prosím, jak bude mít někdo čas a chuť o odpověď. Děkuji
Nejdou přidávat delší příspěvky! Cenzura?
Tak nevím, jak to funguje, včera jsem vložil odpověď panu Pechovi a dosud se neobjevila…
Nikonblog má standardní antispamovou ochranu, nikoliv cenzuru:) Predpokládám, že ve vašem příspěvku byly nějaké odkazy na zdroje – pokud je jich více než dva, automaticky se to háže do spamu. Při několika stovkách spamů denně není možné spamový koš ručně kontrolovat. Díky za pochopení.
V mém příspěvku byl jediný odkaz a to na oficiální stránky Nikon CZ – technická podpora, kde je prvotní stanovisko k problému D 750. Takže ve spamech se octl odkaz na majitele tohoto blogu, to mi připadá divné…
Tak to, že více než 2 odkazy jdou do spamu, by bylo vhodné uvést u formuláře pro odeslání komentáře.
A odkaz na oficiální vyjádření Nikonu opravdu vložit nejde! Takže pro Roberta Pechu – jděte na web nikon.cz – techn. podpora a tam se dočtete:
—
Byli jsme informovani od nekterych uzivatelu digitalni zrcadlovky D750, ze pri fotografovani sceny se silnym zdrojem svetla v urcite poloze, je videt zare s neprirozenym tvarem podel horniho okraje snimku.
V soucasne dobe pracujeme nad opatrenim k reseni tohoto problemu. Dalsi podrobnosti budou oznameny ihned jakmile to bude mozne.
—
Osobně doporučuji zájemcům o D750, zatím počkat, co s tím pánové udělají. Sám to tělo mám a ty odlesky jsou opravdu nepěkné. Domnívám se, že u přístroje v této cenové relaci by měl zákazník dostat bezproblémový výrobek a ne kvalitu, která se liší kus od kusu. Několik vlastníků D750 totiž tyto problémy nemá, ani je nedokáže nasimulovat.
Dobrý den, máte již někdo zkušenost s opravenou D750 kou
Děkuji
Mám zkušenost je zatím taková: oznámeno servisu 21.1. a od té doby čekám na vyzvednutí přístroje jejich smluvním dopravcem…
Svoji D750 si opravit dám, ale až za čas. Až budu mít vytahané gumové polepy :-(, tak to vezmu při jednom.
Podle výrobního čísla patří můj kus mezi problematické. Za několik měsíců používání jsem jakýsi nepřirozený odlesk zaregistroval jenom jednou a to ještě zdaleka ne tak špatný, jak ukazují videa. Nikonu jako firmy se zastávat nehodlám, je to ostuda jak prase, zvláště po podobných předcházejících přehmatech s D600 a D800.
Ale Nikonu D750 se zastanu, pokud vám jde o fotografování a ne o to „nachytat přístroj na tom, v čem má problém“, tak odlesky v jistých specifických podmínkách jsou naprosto směšně zanedbatelné ve srovnání s tím, co D750 nabízí.
Milí fotografové, můžete mi prosím poradit?
Dosud jsem fotil (D700) výhradně klasicky s hledáčkem u oka, ale s nákupem D750 jsem začal občas využívat i Live View pro podhledy/nadhledy. Vadí mi ale u něj jedna věc. Když namáčknu spoušť, zaostřím, vyfotím, tak aniž bych pustil prst z namáčknuté spouště, foťák začne hned znovu ostřit. Čekal bych, že bude AF zablokovaný po celou dobu namáčknuté spouště bez ohledu na počet expozic, alespoň se tak chová v normálním režimu a chovají se tak i všechny kompakty a bezzrcadlovky. Dost mě tato vlastnost irituje. Jde to sice obejít tím, že si některé tlačítko naprogramuji na AF lock a po zaostření ho držím, ale není to pohodlné a je to proti mým zvyklostem.
Otázka tedy zní: je to u D750 normální? Dá se to nějak v nastavení změnit? Chovají se tak i jiné zrcadlovky v režimu LV?
Děkuji za rady.
Pamatoval jsem si, že mi to taky dělalo a že v tom je nějaká zrada, a dneska jsem na to přišel.
Při zapnutém LiveView zmáčkni tlačítko na ovládání zaostřovacích režimů (to s páčkou vlevo u objektivu) a na displeji se objeví žluté ikonky, voliči pak přepínáš režimy v LiveView, tato volba podle mne není přístupná ve standardním menu.
Tomáši, ale tohle můj problém neřeší. Tím můžu jen přepínat mezi AF-S/AF-F (palcovým rollerem) a typ AF bodu (předním rollerem). Zablokování AF po celou dobu namáčknuté spouště tím nenastavím…
áha, to mi nedošlo, já ostřím pouze palcem na přeprogramovaném zadním tlačítku AFL-AEL, takže mi nic nepřeostřuje pokud nechci. Ale máš pravdu, při nastavení AF na spoušť dojde v liveview po každém snímku k přeostření bez ohledu na režim ostření, je to trochu otravné – nepřišel jsem na to, jak se toho zbavit… budu nad tím ještě přemýšlet… ;-)
Problem s polepem jsem mel y d300s tak jsem si je koupil na ebay asi za tri stovky, vymenil a drzeji snad lepe nez ty puvodni.
Pořídil jsem si tělo Nikon D 750 a mám z něho velkou radost. Používám ho hlavně k focení sportu ve spojení s objektivem Sigma 70-200 f/2,8 APO EX DG OS HSM Nikon a tady nastalo velké rozčarování. Téměř při každém záběru mě to pořád někam doostřuje a spousta výsledných snímků je rozmazaných… Poradí někdo, co s tím? Špatné nastavení?