Nikon D500 poprvé v ruce

Včera uspořádala společnost Nikon tiskovou konferenci, na které oficiálně představila všechny lednové novinky (psali jsme o nich zde a tady). Největší pozornost přítomných novinářů se pochopitelně upírala k oběma novým vlajkovým lodím zrcadlovek – fullframovému Nikonu D5 a nejvyššímu modelu řady DX, Nikonu D500. A protože právě D500 je tím dlouho očekávaným, snad by se dalo napsat i „vymodleným“, fotoaparátem, tyto první postřehy věnuji právě jemu.

Nikon D500

Velký jak má být

Nikon D300s jsem už sice pěkně dlouho v ruce nedržel, ale i tak mi s odstupem času na první „dotek“ připadlo, že to byl poněkud větší „tank“ nežli D500. Letmý pohled na technické parametry mě však rychle vyvedl z omylu. Nikon D500 je téměř stejně velký jako jeho předchůdce (v některých „partiích“ i o pár mm větší), pouze zhruba o hmotnost akumulátoru lehčí.

Z hlediska ergonomie se tělo nového Nikonu D500 povedlo skvěle. Grip pro pravou ruku je hodně zahloubený, podobně jako u Nikonu D750, prsty do něj dokonale zapadnou a držení je jisté a bezpečné. Pokud měli designéři zadání vytvořit jakési univerzální tělo (a věřím, že tomu tak bylo), které bude vyhovovat jak fotografům s takříkajíc konfekční velikostí rukou, ale i lidem s menšími či naopak velkými dlaněmi a prsty, udělali pro to všechno a výsledek je dokonalý.

Nikon D500

Zadní stěna a horní kryt těla Nikonu D500 jsou vyrobeny z hořčíkové slitiny, pouze přední stěna a boky jsou zhotoveny z odolného plastu vyztuženého karbonovými vlákny. Také díky tomu, že tato DSLR nemá výklopný blesk – horní kryt je z jednoho kusu hořčíkové slitiny –, lze očekávat velkou mechanickou odolnost. Tělo je samozřejmě utěsněné proti vnikání vlhkosti a prachu. I výklopný dotykový displej je poměrně robustní – není to taková tenká „placička“ jako třeba u Nikonu D5500.

Nikon D500

Jako výkladní skříň…

Pokud vás doposud nic nepřesvědčilo o tom, že před sebou máte veskrze profesionální DX zrcadlovku, přiložte vaše ctěné oko k hledáčku. 100% pokrytí je samozřejmostí, stejně tak jasný a velký obraz. Technické parametry uvádí zvětšení hledáčku 1,0× (po přepočtu na DX formát 0,67×), což je hodnota, která rozhodně není běžná. Pokud byste na Nikon D500 přecházeli z nižších modelů DSLR Nikonu (D3xxx nebo D5xxx), patrně by vás pohled do hledáčku doslova ohromil. Mě osobně potěšila také mělká očnice čili požehnání pro nás obrýlené fotografy.

Nikon D500

Při pohledu do hledáčku vás ovšem překvapí také rozložení ostřicích bodů. 153 AF bodů pokrývá odhadem kolem 80 % plochy záběru, přičemž ve vodorovném směru je to bezmála 100 %. Jen pro pořádek – uživatelsky volitelných ostřicích bodů je „jen“ 55, z toho je 35 křížových. Autofokusový modul je zcela stejný jako u Nikonu D5, takže lze uvést, že menší D500 má vůbec nejlepší autofokus v kategorii DSLR značky Nikon – protože body pokrývají díky crop faktoru větší plochu než u D5.

Nikon D500

10 v sekundě a 200 celkem

Když se nabažíte pohledem do hledáčku Nikonu D500, chcete si samozřejmě zkusit „cvaknout“. Takže první dojem: Chod zrcátkového mechanismu a závěrky je příjemně „měkký“ a tichý, podobně jako tomu je například u Nikonu D810. Jak ale asi víte, Nikon D500 zároveň není žádný lenoch – deset snímků za sekundu při sériovém snímání, to je hodnota, kterou se dosud chlubily jen Nikony s jednociferným označením. Takže si ještě vyzkoušíte „cvaknout“ v módu sériového snímání a… Ozve se známý zvuk „šicího stroje“, který jste doposud znali opravdu jen z „velkých“ zrcadlovek Nikonu. Mimochodem – vyrovnávací paměť D500 má takovou kapacitu, že lze v jedné sérii pořídit až 200 RAWů…

Tolik tedy první dojmy ze skutečně letmého setkání s Nikonem D500. V Česku je zatím bohužel k dispozici jen jeden kus, který je navíc předprodukčním vzorkem, z nějž není povoleno publikovat snímky. Na test s ukázkovými snímky a videi tedy budeme muset ještě počkat. Zatím se můžete kochat produktovými fotografiemi tohoto „mazlíka“.

Nikon D500 ve fotografiích

Sdílej

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

4 komentáře

  1. Moc pěknej foťáček. Škoda jen, že je tak drahý. V kombinaci se zoomem, který máte ve fotkách se ani nechci domýšlet, na kolik by vyšel u nás …

  2. fuu, este stastie ze cca pred tyzdnom u mna pristala 7200vka, keby nie, TOTO by bola jasna volba… ma VSETKO co 7200vke chyba do oznacenia APS-C Flagship…

  3. Zcela určitě to je skvělý přístroj, o tom nepochybuji. S Nikony fotím přes 35 let a při rozumném
    zacházení to byly vždy spolehlivé stroje. Nikon umí, když chce… a nechá si to vždy zaplatit.
    Nechci diskutovat o ceně, v kombinaci s 16-80 cena dost mimo realitu… nakonec nikdo mne
    nenutí to kupovat. Chtěl bych se spíš vyjádřit k něčemu jinému, dlouhodobě nerozumím tomu,
    kam to vše směřuje? Dnešní výkonnost DX strojů stačí na 99% všech fotek, nemá cenu zde
    probírat výhody FX. Platilo a bude platit – záleží na kvalitě objektivu. A jsme u toho – roky čekám
    na kvalitní DX širokoúhlá skla, 1.8/35 mne opravdu vzrušit nedokáže. Možná, že by ti kluci japonský
    měli více naslouchat lidem, kteří ty jejich výrobky používají. A úplně zbytečně nahrávají konkurenci.
    Nebo je ještě někdo zvědavý na již v pořadí x-tý 18-55?

  4. Výrobce nenaslouchá lidem, řídí se statistikami prodeje a vyrábět na DX snímače drahé, byť kvalitní objektivy (= drahé) se mu patrně nerentuje. Ostatně také již z tohoto důvodu si řada majitelů DX fotoaparátů pořídila FX objektivy (třeba i 14-24/2,8, ze které mají 17-36). Navíc DX snímač použije pro snímek pouze středovou část objektivu, čímž se vyhne optickým nedokonalostem okrajů obrazu a výsledky jsou špičkové (ceny kvalitních FX objektivů ovšem také:). Cenou již D500 patří (alespoň v ČR zcela jistě) do kategorie profi přístrojů – cena profi DX objektivu by se již klidně mohla blížit ceně FX objektivu, takže žádný velký boom profi DX objektivů zrovna nečekám.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *