Na inspirativní a poučné články ze slovenského Nikonblogu jsem upoutával naposledy v polovině listopadu minulého roku, je tedy na čase opět se podívat na bratrský web. Tradičně tedy přinášíme trojici zajímavých článků, které na Nikonblog.sk v poslední době vznikly. Všechny tři spojuje jedno společné klíčové slovo: fototechnika.
Streetová pětatřicítka
O tom, že se šéfredaktor slovenského Nikonblogu Julo Kotus věnuje představování starších monofokálních objektivů typu D, jsme už psali. A příběh pokračuje… V prosinci Julo čtenářům představil další z nich, pevnou pětatřicítku, objektiv AF Nikkor 35 mm F2D.
Coby vášnivý street fotograf, oceňuje Julo malé rozměry, rychlé a spolehlivé ostření, a také odolnost vůči protisvětlu této kompaktní pětatřicítky. Objektivně píše, že starší AF Nikkor 35 mm F2D nedosahuje takového rozlišení jako moderní skla typu AF-S, dodává však že zrovna pro street foto to považuje za podružný problém. Čtěte v článku Nenápadný spoločník. Nikon AF 35mm f/2 D.
Když to nejde neutrálně
Trochu Julovi závidím, že už měl možnost otestovat nový profesionální světelný telezoom AF-S Nikkor 70–200 mm F2,8E FL ED VR. Toto „sklíčko“ jej dokonce tak nadchlo, že hned v úvodu článku přiznává, že recenze nebude neutrální. Ano, emoce – pozitivní samozřejmě – z článku tryskají měrou vrchovatou :-)
Co tak autora na novém objektivu AF-S Nikkor 70–200 mm F2,8E FL ED VR nadchlo? Julo oceňuje vylepšený autofokus – ať už ve zhoršených světelných podmínkách, v protisvětle či při zaostřování rychle se pohybujících objektů. Optickou kvalitu hodnotí jako vynikající, nadšený je z bokehu, který přirovnává k pevným portrétním objektivům. No a je toho více… čtěte v článku Keď je ťažko ostať neutrálnym… Nikkor AF-S 70-200mm f/2,8 E FL ED VR v praxi.
Rádiové blýskání
Z posledního článku jsem pro změnu zase tak trochu nadšený já. Julo Kotus testoval nejnovější systémový blesk Nikonu – Speedlight SB-5000. Na tom by samo o sobě nebylo nic zvláštního, kdyby test nepojal zároveň jako malou fotoškolu kreativního focení s externím rádiově odpalovaným bleskem.
Kromě samotného popisu techniky, funkčnosti a nastavení, tedy v článku Keď externý blesk supluje štúdio. Nikon SB-5000 najdete nákresy rozlišných rozestavení blesku a fotoaparátu – a pochopitelně pak také výsledné fotografie, ilustrující výsledek konkrétního způsobu nasvícení. Autor názorně ukazuje, že pro tvůrčí práci s umělým světlem není nutné vždy pracovat ve studiu vybaveném sestavou blesků s rozličnými nástavci. Předvádí, že jeden jediný vhodně použitý systémový blesk s dostupným příslušenstvím dokáže udělat velkou spoustu práce.