Na „lovu“ vysoké objektivem 1 Nikkor 70–300 mm F4,5–5,6 VR

Nejsem žádný univerzální fotograf – co se týče objektivů, vyžil bych s pětatřicítkou, padesátkou a pětaosmdesátkou – a nestěžoval bych si. I když… Při focení sportu jsem vděčný za vynikající zoom AF-S Nikkor 70–200 mm F4G ED VR, a nevadilo by mi ani, kdyby byl o polovinu delší. 300 mm je však to nejdelší ohnisko, které umím „vědomě“ využít. Co si pak počít s objektivem 70–300 mm? Ano, s objektivem pro Nikon 1 čili optikou s crop faktorem 2,7×, tedy ohniskem úctyhodných 189–810 mm! Seznamte se s 1 Nikkorem 70–300 mm F4,5–5,6 VR…

1 Nikkor 70–300 mm F4,5–5,6 VR
1 Nikkor 70–300 mm F4,5–5,6 VR
Velký? Relativně…

Ihned si všimnete, je, že tento objektiv svojí velikostí a hmotností do portfolia malých 1 Nikkorů zrovna moc nezapadá, naopak produktovou linii výrazně přesahuje. V reálu jde o optiku rozměrově srovnatelnou s lepším základním zoomem pro DSLR – rozměry jsou tyto: průměr 73 mm, délka 108 mm a hmotnost pěkných 550 gramů. V konstrukci se kovem nešetřilo, soudě podle obrazové kvality, také čočky budou poctivé skleněné. Objektiv je podobně jako mnoho dalších skel pro Nikony 1 vysouvací – má tedy transportní, zasunutou polohu a pracovní vysunutou. Vysunuje se dále i při zoomování, přičemž na nejdelší ohnisko se velikost tubusu prodlouží o dalších 80 mm. Průměr filtrového závitu je 62 mm, dokoupit lze malou stativovou patku TR-N100.

1 Nikkor 70–300 mm F4,5–5,6 VR
1 Nikkor 70–300 mm F4,5–5,6 VR na těle Nikonu 1 V3

Pokud si říkáte, že je to fakt velké sklo, rád bych připomenul souvislost s obrazovým úhlem. Vím, že to není relevantní srovnání, nicméně i tak: osmistovka pro DSLR je dlouhá skoro půl metru a váží 4,5 kilogramu. O ceně se raději ani nebavit…

Vždy bezhlučně

Optická konstrukce tohoto objektivu vyráběného v Japonsku se skládá z 16 čoček v deseti skupinách, z toho jeden člen je typu Super ED, optika má antireflexní vrstvy Nano Crystal Coat. Clona je sedmilamelová.

1 Nikkor 70–300 mm F4,5–5,6 VR
Optická konstrukce 1 Nikkor 70–300 mm F4,5–5,6 VR

Zaostřování je samozřejmě vnitřní, absolutně bezhlučné a rychlé. Nejkratší ostřicí vzdálenost je podle ohniska od 1 m do 1,6 m, Nikon to nazývá makrorozsahem. Byť do skutečného makra to je trochu daleko, vyzkoušel jsem, že na ohnisko 70 mm lze zachytit objekt o nejmenší šířce cca 16 cm, u 300mm ohniska pak poloviční velikost. Pomocí Limiteru, přepínače poblíž bajonetu, lze naopak omezit rozsah zaostřování od 5 m dále. To je výhodné, pokud například fotíte nejrůznější průhledy přes traviny či keře – objektiv v tom případě nemá tendenci ostřit na blízké objekty.

Foťák hezky k oku

Přestože díky optické stabilizaci není problém ani s tímto ultradlouhým sklem fotit z ruky, jedna podmínka zde přece jen je – budete potřebovat tělo Nikonu 1 s hledáčkem. Fotografovat s předpaženýma rukama před displej u objektivu s obrazovým úhlem tři stupně skutečně dost dobře nejde. Já jsem toto sklo používal na Nikonu 1 V3 s externím hledáčkem, který byl ještě navíc vybaven volitelným gripem GR-N1010, a z pohledu ergonomie šlo o výborně použitelnou sestavu.

1 Nikkor 70–300 mm F4,5–5,6 VR
Kulatou sluneční clonu najdete v základní výbavě, měkké pouzdro nebo patici na stativ si ale musíte dokoupit

Určitě nejsem sám, kdo se na podobně dlouhá skla dívá s despektem také z pohledu obrazové kvality. Jenže zde je všechno jinak… Jednak jde opticky o ohnisko 70–300 mm, tedy nic nezvládnutelného, za druhé pak je třeba počítat s mnohem menším obrazovým kruhem, který musí objektiv vykreslit v porovnání se zrcadlovkami. Nebudu vás napínat, výsledky jsou excelentní! Nejprve se podívejte na MTF křivky, ty by vás mohly dostatečně navnadit.

1 Nikkor 70–300 mm F4,5–5,6 VR
MTF křivky objektivu 1 Nikkor 70–300 mm F4,5–5,6 VR

Strávil jsem půl dne ateliérovými testy, přičemž některé jsem pro jistotu dvakrát opakoval, abych se ujistil, že ten vynikající výsledek nevznikl mojí chybou. Takže krátce a stručně: Objektiv 1 Nikkor 70–300 mm F4,5–5,6 VR de facto vůbec nevinětuje a nemá žádné geometrické zkreslení. Samozřejmě, že kdybych měřil s přesností na setiny procent, nějaká odchylka by se našla. Okem i jednoduchým měřením je však obraz bez zkreslení a rovnoměrně exponovaný v celé ploše.

1 Nikkor 70–300 mm F4,5–5,6 VR
Vinětace – ohnisko 70 mm, clony F4,5, F5,6, F8
1 Nikkor 70–300 mm F4,5–5,6 VR
Vinětace – ohnisko 100 mm, clony F4,8, F5,6, F8
1 Nikkor 70–300 mm F4,5–5,6 VR
Vinětace – ohnisko 150 mm, clony F5,3, F8, F11
1 Nikkor 70–300 mm F4,5–5,6 VR
Vinětace – ohnisko 200 mm, clony F5,6, F8, F11
1 Nikkor 70–300 mm F4,5–5,6 VR
Vinětace – ohnisko 300 mm, clony F5,6, F8, F11

Ostrost opět v celé ploše začíná už na plně odcloněném skle, ideál nastává, pokud o jednu clonu otvor přivřete. Pozor ale na velké clonění – difrakce se projevuje už na F11, na nejmenší cloně F16 je hodně měkká kresba. Chromatickou vadu asi jako já nenajdete a bokeh… Je z mého pohledu lehce „nervózní“, ale vzhledem k tomu, že se bavíme o zoomu, nikoliv o pevném skle, chová se vlastně také výborně.

Dnešní menu: dančí a srnčí

Vzhledem k počasí, jaké v poslední době v české kotlině panovalo, jsem kromě zmíněných ateliérových testů neměl moc příležitostí tento objektiv vyzkoušet v plenéru. Pro sklo s ohniskem delším nežli 800 mm to už chce přece jenom hodně průzračný vzduch. Našlo se ale pár dní a mě nenapadlo nic jiného, než vyrazit na „lov“ vysoké do blízké obory. Nebudu si hrát na fotografa divoké zvěře – přiznávám, že místní daňci jsou tak trochu zvířecími herci – jde o velmi krotká zvířata, navyklá na přítomnost člověka. I přes to se ale snímací vzdálenost téměř vždy pohybovala v rozmezí odhadem 50–80 metrů, někdy i kolem 100 metrů – laně jsou na rozdíl od majestátních samců přece jenom plašší.

1 Nikkor 70–300 mm F4,5–5,6 VR
Ohnisko (eq. 35mm filmu) 459 mm, clona F5.3, čas 1/250 s, ISO 450

Jak jsem již uvedl, snímal jsem výhradně z ruky, časy se pohybovaly kolem 1/200 až 1/250 s. Zde se ukazuje v podstatě jediná nevýhoda objektivu 1 Nikkor 70–300 mm F4,5–5,6 VR, kterou je průměrná světelnost. Byť jsem fotil permanentně na plnou díru, stoupala citlivost i v relativně jasném počasí (vzhledem k danému období) až k ISO 800, a to už je na Nikonu 1 poznat na šumu v obraze.

V každém případě jsem byl ale skutečně velmi mile překvapen optickými kvalitami tohoto objektivu, a i když jsem původně považoval cenu 25 790 Kč za „hůře akceptovatelnou“, musel jsem velmi rychle změnit názor. Tento objektiv si kromě aplikací vyžadujících velké přiblížení – čili typicky ony lovy beze zbraní – dovedu výborně představit například pro technickou či produktovou fotografii (i když zde rozsah ohnisek asi plně nevyužijete), na začátku rozsahu také třeba jako delší portrétní sklo, možností se samozřejmě najde mnohem více. Využití se pochopitelně nevyhýbá ani videu, kde kromě optické kvality oceníte také bezhlučné ostření.


Technické parametry objektivu 1 Nikkor 70–300 mm F4,5–5,6 VR najdete zde
Doporučená prodejní cena: 25 790 Kč

 

Stáhněte si fotografie v plném rozlišení včetně souborů úprav pro Capture NX-D


zde (183 MB)


Sdílej

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

13 komentáře

  1. Tak fotky jsou na použité ohnisko a čas opravdu na dané možnosti excelentní! Vím, že spousta lidí to zde odmítá, ale jistě by se daly postprodukcí udělat ještě mnohem působivější. Asi jediné, co se dá možná vytknout je opravdu ta světelnost. Být to čtyřka v celém rozsahu, bylo by to možná té ceně blíž.
    A ještě malá poznámka těm ohniskům. Moc se mi líbí, jak se dělají dnes běžně právě takováto ohniska i na kompakty – ultrazoomy, ale když se pak podíváte majitelům ultrazoomu na fotky, zjistíte, že prakticky nenajdete fotku, na které by nebyl fotografovaný objekt pouhá tečka uprostřed plochy vyplněné prázdnotou :o( Nápis 48x zoom je pak pouhý marketingový nástroj, který stejně nikdo nevyužije :o(

  2. Tady je vidět, že Nikon nějak ztrácí kontakt s realitou. Nejenže udělal nejmenší snímač (CX) čímž pohřbil celou řadu Nikon 1. Ale ještě na to bude nasazovat astronomický dalekohled :-)

    Proč se sakra nepodívá na konkurenci? … Olympus, Panasonic a hlavně Fuji a Sony. Takhle mají vypadat bezzrcadlovky. Systém mFT má už kompletní sadu příslušenství i skel ekvivalentních s fullframe ohnisky 24/35/50/85 i pokrytí zoomy a makro skly. Fuji a Sony mají mirrorlessy s APS-C čipem. A redukce Metabounce SpeedBooster otevírá nové možnosti pro použití FF skel s výhodou fantastické světelnosti.

    A co Nikon?
    Nikon dodneška nebyl schopen pro DX snímače udělat široké pevné sklo 24/1.8 G DX ani portrétní 56/1.8G DX. Podívejte se na Fujiny – snímač APS-C a objektivy XF14/2.8, XF24/1.4 a XF56/1.2. Tohle je systém pro budoucnost! A segment DX zrcadlovek se evidentně rozhodl Nikon vyhubit, protože už vydává jen skla pro FX. Proč uvedli zcela zbytečný formát CX a neudělali svoje bezzrcátka na DX platformě? S klasickou redukcí na DX skla a redukcí SpeedBooster z FX skla? Bajonet 4/3 a micro4/3 jsou přece příkladem řešení, které mohlo fungovat.

    Jediné, co může Nikon těšit je, že Canon svoje mirrorlessy zabil ještě hanebněji.

  3. Pěkný článek i výsledky, ale rád bych se zeptal, zda by bylo možné dodat k tomuto článku i zdrojové snímky (nejlépe v RAWu)?

    jinak Canon zatím svůj CSC systém nezabil, i když se to tak může zdát – skel má málo a u nás jediný prodávaný EOS-M moc nepochodil se svoji pomalostí, ale na příští rok plánují (podle zvěstí) u Canonu dát více prostoru CSC než dosud, tak uvidíme s čím přijdou… on zrovna EOS-M není špatný koncept, jen ho chce trochu doladit…

  4. Já jsem přesvědčen, že Nikon 1 je vynikající platforma, která nabízí všechno akorát – velikost snímače, rozlišení, rozměry těla i objektivů a navíc ohromnou rychlost. Největší slabinou jsou tu ovšem uživatelé. Každý, kdo držel někdy fotoaparát, je totiž fotograf a kdo umí sundat a nandat objektiv je vynikající fotograf. No, a bude si vynikající fotograf kupovat přístroj, který je akorát pro normální lidi? Kdepak, vynikající fotograf potřebuje vyšší rozlišení a obrovský snímač, přestože v životě nevytiskl ani nevytiskne jedinou fotografii větší než 10×15 cm. Čili prakticky a technicky to má Nikon vymyšlené správně, jenom o tom ještě musí přesvědčit fotografy.

    P.S. Osobně – jako vynikající fotograf – mám FF zrcadlovku, jak jinak:-)
    P.P.S. Kompaktnost tele-tele-teleobjektivů pro Nikon 1 je parádní, teleskop do kapsy:-)

  5. RE: Tomáš Trojan 10. 12. 2014 at 13:33

    Velikost snímače JE bohužel pro CX tragédií. Ono se nejedná jen o to vzít foťák o ruky a vyměnit objektiv. S velikostí snímače a hustotou pixelů souvisí i tři významné vlastnosti – hloubka ostrosti, citlivost na šum a crop faktor.

    Hloubka ostrosti je jasná – pokud mám menší snímač, tak je mnohem těžší odtrhnout focený objekt od okolí. Pokud si Nikon myslí, že je u CX tohle v pořádku, tak ať Nikon dělá raději jen fotoaparáty do mobilů. Ty fotí opravdu dobře – nejde prakticky udělat nezaostřenou fotku. Nebo bude muset Nikon udělat objektivy se světelností f/0.5

    Druhá věc je šum – čím více pixelů na malé ploše, tím více šumu. A tím horší podmínky pro focení za špatného světla. U APS-C je v 80% případů na focení málo světla, v 10% moc světla. U CX bude toho nedostatku světla minimálně v 95%.

    A crop faktor? … Celá DX platforma trpí na AKUTNÍ nedostatek širokých světelných objektivů. Lehkých, širokých, levných a NIKOLIV importovaných z FX :-) V praxi končíme u 35/1.8G DX, což je „záklaďák“ (50mm f/2.8 FF). Do místností je příliš dlouhý! A nic kratšího nemáme. Situaci zachraňuje jen Sigma Art 30/1.4 (nic moc výhra proti 35mm) a skvělý, ale těžký zoom 18-35/1.8 (super, ale je velký a jsou problémy s ostřením).
    Olympus má 17/1.8 na cropu 2 (34mm f/3.6 FF). Fuji má XF23/1.4 na cropu 1.5 (34.5mm f/3 FF). Nikon zde nemá NIC. Nikon nebyl schopen za celou dobu (15 let?) udělat pro DX malé, lehké a světelné sklo s ekvivalentem 35mm FF. Nikon 24/1.8 G DX prostě není.
    A jaká je situace u CX? Má crop 2.8. Nikon vydal objektiv 10mm f/2.8, který se po nasazení sice mění na 28mm FF, ale s děsivou světelností f/8. Pokud ta 10mm nebude mít světelnost f/1.0 (f/2.8 FF) a lepší, tak nemá smysl o CX vůbec uvažovat.
    Crop faktor totiž děsivým způsobem zkracuje šířku záběru a pokud musíte fotit v místnostech, ve stísněných prostorách, kde nemůžete udělat krok zpět kvůli zdi za zády… máte problém. A konstrukčně jít s ohniskem dolů je velice drahé. Platí, že nejlevnější objektivy jsou 50mm FF – čím více se od této hodnoty vzdálíte, tak o to víc připlatíte na ceně. Na CX udělat pevné sklo 10-12mm s f/1 je takřka mission impossible.

    Takže snímač Nikonů 1 je prostě průser, neštěstí a koule na noze. Kdyby měli u Nikonu rozum, tak udělají Nikon 1 se snímačem velikosti DX a k tomu odpovídající skla a já bych byl mezi prvními, kdo by si ho koupil.

  6. Mohu jen Nikon (a Canon – vitej jako spojenec…) blahorecit, ze se na ty mirrorlessy vykaslal, resp. udelal ten Nikon 1 system. Po osobnich zkusenostech s 43 systemem zrcadlovek i mirrorlessu Olympusu, coz jsem po velkem zklamani vse zlikvidoval, jsem skoncil u sestavy D4, D700, 2xD7100, 1xD3200 a jen doufam ze zrcadlovky diky nejakym idiotum z marketingu nevyhynou. Vzdy budou mit sve priznivce, jen se odstrani ten balast zbloudilych pristehovalcu z rad kompaktu a mobilnich telefonu, kteri (jako vetsina obhajcu mirrorlessu) vlastne ani poradne nevi, co chteji. Vetsina lidi, co znam, se bud vratili k lepsimu kompaktu nebo k zrcadlovce. A nebo foti mobilem, tabletem,… a pilne zaplnuji webgalerie sajrajtem.

  7. Odkaz na technické parametry je jistě skvělý, ale proč v článku chybí odkaz na stažení fotek v plném rozlišení, je mi záhadou. Spekulace o „kvalitě“ fotek z malého snímače se tak nabízí velmi snadno…

  8. No dobře. Tak dodáme i další pohled na věc:
    https://www.milujemefotografii.cz/moje-prvni-bezzrcadlovka-fujifilm-x-t1
    https://www.jiriruzek.net/proc-jsem-presel-od-nikonu-k-fuji-x.html

    Pokud se nám nezamlouvá formát mFT od Olympusu a Panasonicu, tak máme i APS-C od Fuji a Sony, které fotí stejně dobře jako zrcadlovky s malým čipem… ale mají lepší výběr skel než Canikon a mnohem skladnější a přenosnější rozměry než zrcadlovky.

    A ukažte mi, co chce postavit Canikon proti sklům od Fuji – 14/2.8, 23/1.4 a 56/1.2
    Odpovídající FF výbava je Nikon 20/1.8, Sigma 35/1.4 a Nikon 85/1.8 nebo 85/1.4 a k tomu ještě tělo D6**/7**/8** … to abych si vzal vozíček s kolečkama.

    Je ale jasné, že takové malé foťáky se asi nehodí tam, kde zákazník prostě psychologicky očekává, že fotograf bude týpek s velkým foťákem a obrovskou brašnou. Jsou prostě oblasti, např. svatba, kde se podle velikosti vybavení odvíjí částka na faktuře. A např. modelka by se asi smála, kdyby na ni fotograf vytáhl tak malou výbavu :-D

  9. Omlouvám se, tento článek mi snad někdo nepřeje :( Link na demosnímky je již funkční. Opět moje chyba :(

  10. SpookY
    16. 12. 2014 at 12:41
    „… A ukažte mi, co chce postavit Canikon proti sklům od Fuji – 14/2.8, 23/1.4 a 56/1.2
    Odpovídající FF výbava je Nikon 20/1.8, Sigma 35/1.4 a Nikon 85/1.8 nebo 85/1.4 a k tomu ještě tělo D6**/7**/8** … to abych si vzal vozíček s kolečkama…“

    Tak špatně bych to neviděl. Nikon D750 + 20/1,8 + 35/1,8 + 85/1,8 je komplet váhou na 1760 g. Oproti tomu je Fujifilm X-T1 + 14/2,8 + 23/1,4 + 56/1,2 na 1380 g.

  11. Petře,
    oceňuji Váš nápad/odvahu vzít testovanou sestavu do obory i za špatného počasí a fotit z ruky. Souhlasím s Martinem z prvního příspěvku. Technická kvalita fotek je dle mého výborná až velmi dobrá, obzvlášť pokud se vypne odšumování v Capture NX-D.
    Při obecně uváděné ne-použitelnosti systému Nikon 1 (malý CX obrazový čip) bych čekal mnohem horší výsledek.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *