AF-S Nikkor 70–200 mm F4G ED VR – když je standardní zoom krátký

„Sedmdesát-dvoustovka“ je bezesporu nejoblíbenější kratší telezoom. Není se čemu divit, pokrývá totiž rozsah, na který už standardní zoomy nedosáhnou, stále ale ještě jde o všeobecně dobře využitelná ohniska, tedy žádný extrém pro úzkou skupinu uživatelů. Jde o zhruba trojnásobný zoom, takže ho lze vyrobit ve vynikající kvalitě, a při zachování „nositelných“ rozměrů a hmotnosti, také dostatečně světelný.

Nikon delší dobu telezoom 70–200 mm vyšší střední třídy v nabídce neměl. Model se světelností F2,8 je cenově vysoko, levný 70–300 mm zase postrádá světelnost. Takže nebudu vůbec přehánět, když prohlásím, že na nový AF-S Nikkor 70–200 mm F4G ED VR se těšil doslova celý svět.

AF-S Nikkor 70–200 mm F4G ED VR

Konstrukce

Kdysi jsem někde četl, že zoomy s neměnnou světelností jsou vlastně takový malý podvod na fotografy. Na širším konci je údajně clona uměle přivírána, protože jinak by zde byla světelnost nižší. Výrobci to samozřejmě nevadí, protože přicloněním dosáhne lepších optických vlastností a uživatel má ten slastný pocit neměnného clonového čísla.

Jaká je skutečná pravda je v tuto chvíli v podstatě jedno. Mám-li ale vyjádřit svůj názor, tak mně se zoomy s neměnnou světelností moc líbí. Vědomí, že nemusím stále držet v hlavě, jak mám vlastně zacloněno (já vím, že se to ukazuje v hledáčku i jinde) v závislosti na ohnisku je skutečně příjemné. A navíc, když se s novým objektivem 70–200 mm F4 tak dobře fotí i na plnou díru… Ale to už předbíhám, pojďme ke konstrukci.

AF-S Nikkor 70–200 mm F4G ED VR

Nová „sedmdesát-dvoustovka“ je překvapivě poměrně malý telezoom. Na FX tělech – pro která je ostatně určena – na první pohled zaujme štíhlý průměr tubusu objektivu. Exaktně jde o průměr 78 mm, délku 179 mm a hmotnost 850 g, tedy nic, co byste neunesli ani na delší pěší akci. Průměr filtrového závitu pak je příjemných 67 mm.

Tělo je kovové, široké pogumované zoomovací i ostřicí prstence mají hladký chod téměř bez odporu – na tom je vidět, že dílenské zpracování je precizní. Nicméně hlavně u zoomovacího prstence bych lehce tužší chod možná i přivítal. Přední příruba se nevysunuje ani neotáčí – to je v této vyšší střední třídě objektivů standardem.

AF-S Nikkor 70–200 mm F4G ED VR | Dosedací plocha bajonetu je jako obvykle u objektivů této třídy opatřena těsněním

Ve standardní výbavě dostanete poměrně mělkou – byť dostatečně účinnou – kulatou bajonetovou sluneční clonu, v krabici ale nehledejte otočnou stativovou patku. Budete-li však tento objektiv používat s FX těly, nikoliv s malými DX modely základní řady, nebudete ji vzhledem k jeho subtilnosti ani potřebovat.

AF-S Nikkor 70–200 mm F4G ED VR

Se čtyřmi ovladači

Optická konstrukce se skládá z 20 čoček ve 14 skupinách, tři optické členy jsou vyrobeny z ED skel, jeden je pak typu HRI. Objektiv je opatřen antireflexními vrstvami Nano Crystal Coat.

AF-S Nikkor 70–200 mm F4G ED VR

Autofokus využívá ultrazvukového motorku SWM, ostření je bleskové a bezhlučné – na to jsme si už v této třídě objektivů tak nějak zvykli automaticky. Pro zamezení přeostřování zejména ve špatných světelných podmínkách je Nikkor 70–200 mm F4 vybaven na boku těla přepínačem limiteru, který omezí rozsah ostření od 3 m do nekonečna.

AF-S Nikkor 70–200 mm F4G ED VR

Zde se také nacházejí další přepínače: Obligátní A/M | M a dva ovládací prvky redukce vibrací – vypínač, plus přepínač normálního nebo aktivního režimu (ten slouží pro používání například v jedoucím dopravním prostředku).

Obrazová kvalita

Co vám budu povídat… Je-li na tomto objektivu něco, co si okamžitě zamilujete, pak je to právě obrazová kvalita. Ostrost a přenos kontrastu jsou skvělé i s plně odcloněným objektivem v téměř celém rozsahu zoomu. Mírně se zhoršují až za ohniskem 135 mm, ale stačí přiclonit ⅔ clony a máte zase kresbu ostrou a kontrastní až do rohů FX snímače.

Výborně je zvládnutá vinětace, s tou se nemusíte vůbec trápit, podobně je na tom chromatická vada. Tu sice na velmi kontrastních přechodech (typicky větve stromů proti obloze) najdete, ale v zanedbatelném rozsahu. U běžných snímků na ni rovnou zapomeňte.

Nikkor 70–200 mm F4 je zoom, což mimo jiné indikuje přítomnost sférického zkreslení – ale i to je potlačené na maximum. Nejširší konec 70 mm má maličkou soudkovitou deformaci +0,7 %, která se – jak to bývá téměř pravidlem – velmi rychle mění na poduškovitou, jež se s přibývajícím ohniskem zvětšuje. Na 200 milimetrech pak činí -2,19 % (např. na 105 mm je ale stále jen -1,04 %).

Bokeh je silně subjektivní záležitost, já jej zde hodnotím na řekněme 75–85 %, což je u zoomu vynikající známka. Ostatně podívejte se sami v galerii snímků – mnoho z nich je pořízeno na clonu F4.

Celkové hodnocení

Obrazová kvalita byla právě pochválena, to stejné bylo řečeno o konstrukci a dílenském zpracování. Ještě nebyla zmínka o stabilizaci, která podle výrobce dosahuje „výkonu“ až 5 EV. Já jsem ji měl, kromě pár testů pořizovaných ze stativu, zapnutou permanentně a nepodařilo se mi vyrobit „stržený“ snímek. Je ale pravda, že jsem u delších časů závěrky podvědomě zvyšoval ISO, nicméně údaji Nikonu nemám důvod nevěřit – systém VR je dlouhodobě „vychytaný“ a spolehlivý.

AF-S Nikkor 70–200 mm F4G ED VR je zkrátka vynikající kratší telezoom vyšší střední třídy. Má široké pole využití, je skladný a lehký, ale konstrukčně dostatečně robustní a odolný.

Technická data objektivu AF-S Nikkor 70–200 mm F4G ED VR najdete zde
Doporučená prodejní cena: 31 490 Kč vč. DPH
Galerie demosnímků

(demosnímky byly pořízeny na těle Nikon D800)

Snímky ve formátu TIF si můžete stáhnout:
1. část (237 MB)
2. část (200 MB)
3. část (196 MB)
4. část (128 MB)


Sdílej

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

21 komentáře

  1. Díky za krátkou recenzi a ukázkové fotky. Vypadá to na moc hezké sklo, nad kterým opravdu v budoucnu pouvažuji.

  2. Josef Sýs: Tak dobře, vidím, že vtip nevyšel :) Objektiv se vyrábí v Thajsku.

    Milan Buzek: Srovnat jej bohužel nemohu, protože verzi F2,8 nemám k dispozici. Pokud by se našlo takových požadavků víc, zkusil bych půjčit od Nikonu oba a „postavit je vedle sebe“.

  3. Třeba Vám vedení Nikonu CZ 70-200/2,8 půjčí – bylo by to od nich velmi laskavé a srovnání by bylo jistě velmi zajímavé. Před časem jsem tu (nesměle) navrhoval podobné srovnání aspoň některých – „Déčkových“ a „Géčkových“ objektivů v obyklých ohniscích třeba 24, 35, 50…
    Leč, vyslyšen jsem nebyl, asi to neodpovídá marketingovým záměrům tohoto blogu. Nebo se mýlím?

  4. Srovnání 70-200/4 a 70-200/2,8 by bylo zajímavé. Mám starší verzi 70-200/2,8 VRI a jsem s ním velmi spokojený. Kvůli váze by mě zajímal nový objektiv 70-200/4, prože tahat 1,5 kila navíc někdy unavuje. Nová verze VR II má ale lepší kresbu na okrajích, menší vinětaci a asi i lepší VR. Cena je ale taková, že měnit nebudu. Jinak recenze a srovnání lze najít na různých webech, např.: https://www.photozone.de/Reviews/nikon_ff , https://www.slrgear.com/reviews/index.php. Nové objektivy jsou opticky lepší téměř bez výjimky, taky ale dražší, větší a těžší. Takže déčkové někdy poslouží lépe – třeba 20/2,8D nebo 35/2D kreslí při zaclonění perfektně, na krajiny prima, malé, skladné. Padesátky D nebo 85/1,8D jsou taky prima.

  5. jsem jednoznacne take pro test F2,8 a F4 objektivu. V blizke dobe budu menit dlouhy zoom (stara sigma zalostne nestaci:( ) a pomohlo by to s vyberem :)

  6. Dobrý den, pokud bych se mohl za něco hodně přimluvit, tak by to byl test DX a FX ekvivalentů, takže například:
    D5200 (24 MPx DX) + Nikkor 16-85/3.5-5.6 VR versus D600 (24 MPx FX) + Nikkor 24-120/4
    D5200 (24 MPx DX) + Nikkor 10-24/3.5-4.5 versus D600 (24 MPx FX) + Nikkor 16-35/4
    D5200 (24 MPx DX) + Nikkor 17-55/2.8 versus D600 (24 MPx FX) + Nikkor 24-70/2.8
    Na takovýto test bych rád přijel i asistovat a pomáhat se zpracováním.
    Zajímavý by byl jak test kresebnosti v krajině, tak na zátiší pár metrů vzdáleném, rozdíl střed-kraje, protiodlesková citlivost, CA, no a vliv zhoršení kvality obrazu foťákem na vyšší ISO versus kresba objektivu.

  7. Anketa vyhlášena nebyla, ale je zřejmé, že by toto lidi zajímalo více než číst „opsaná“ technická data objektivů a foťáků, která jsou podrobně uvedena ve specifikaci na ofiko stránkách Nikonu.

  8. To Tomáš:
    Když už testy, tak musí mít nějakou praktickou využitelnost. Srovnávat D5200+16-85 s D600+24-120 je sice teoreticky možné, ale praktická využitelnost? Nedovedu si jaksi představit potencionálního zájemce, který se bude rozhodovat mezi těmito dvěma variantami, které jsou od sebe cenově na hony vzdálené. Nejlepší testy jsou ty, které mají jednu proměnnou – tj. hodnotím jeden objektiv na různých tělech nebo jedno tělo se srovnatelnými objektivy. Proto je dobrý např. test porovnat na D800 70-200 verzi se clonou 2,8 a se clonou 4 – z toho si může udělat každý závěr, zda mu bude levnější verze stačit a jaký je vlastně mezi objektivy rozdíl v kresbě, vinětaci a aberaci. A takových fotografů, kteří se budou rozhodovat mezi těmito dvěma verzemi, bude hodně a tudíž bude test „celospolečensky prospěšnější“. Navíc lze takovýto test udělat poměrně „rychle“, tj. za jeden den by mohl být hotový:)

  9. makofoto: ta D5200 je tam výhradně proto, že zatím neexistuje vyšší třída DX těla s 24 MPx. No a pokud se má srovnávat řešení pro DX versus řešení pro FX, pak je velice vhodné, aby to mělo stejně MPx. 12 MPx už je trochu pasé a navíc to neotestuje rozlišení objektivů tak, jako 24 MPx. 16 MPx má za DX třeba D7000, ale za FX to má jen D4, což opět není tělo, které by stálo proti DX řešení. Pokud si někdo kupuje D4, pak zcela určitě neváhá, zda si nemá místo toho koupit DX variantu.

    Takže pokud se otestuje 24 MPx DX a 24 MPx FX s příslušnými objektivy, pak lze z DX testu odhadnout jak asi budou kreslit příslušné objektivy na D7100, případne D400.

    A celospolečenská objednávka? Neexistuje nikdo, kdo řeší relativně nejlevnější FX versus nejdražší DX?
    DX 16-85 VR stojí proti FX 24-120/4
    DX 10-24 stojí proti 16-35 VR
    DX 17-55/2.88 stojí proti 24-70/2.8

    A kdo tady umí opravdu spolehlivě říci, zda si s objektivem 24-120/4 polepší nebo alespoň nepohorší proti 16-85 VR?
    Na photozone.de má 16-85-ka 4 hvězdičky, 24-120 jen 2 a půl.
    10-24 versus 16-35 to samé.
    Především úbytek kresby do krajů je kritizován a na mnoha fotkách z dpr je vidět. Ale viděl někdo opravdu rozdíl proti DX objektivům? Seriózně uděláno?

  10. Teď už jdeme docela do „šířky“. Prvotní myšlenka byla porovnat Déčkové a Géčkové FF objektivy stejných ohnisek. Cesta vpřed vede beztak k FF.

  11. Tomáš: dovolím se nesouhlasit, protože je, dle mého názoru, chytána kočka za ocas.
    Fotografové se nepořizují fotoaparáty z FF snímači kvůli objektivům. Takže je to o tělech, nikoliv objektivech, protože na obě platformy (snad s výjimkou nejšírších ohnisek) lze najít vhodné kombinace podle peněženky. Např. bych si asi osobně místo FF fotoaparátu a objektivu Nikkor 200-400/4 koupil D7000 s 70-300 (po přepočtu bych dostal svých 450 mm na cloně 5,6) – rozdíl jedné clony a rozdíl přes sto tisíc a váhově na tom budu stejně:) Nebo D7000 + 70-200/2,8 a telekonvertor a budu na tom možná ještě lépe, protože si budu z té optické soustavy brát pouze prostředek s nejlepší kresbou – o opět o desítky tisíc levněji.
    Dle mého názoru a zkušeností si fotografové kupují FX fotoaparáty z jiných důvodů, než jsou objektivy – namátkově kvůli většímu hledáčku, menšímu šumu na vysokých citlivostech atd. Ale většinou jistě ne kvůli objektivům – ostatně řada uživatelů DX používá FX objektivy.

  12. makofoto: Nevím, jak Vy, ale já tělem bez objektivů fotografuji velice málo. No a pokud si někdo vybere dražší FX tělo, tak by mu to ty objektivy, na které mu zbydou peníze, neměly aspoň kazit, ne? Takže pokud existuje nějaký standard na DX, tak na drahém a těžkém FX by to mělo být ve všech ohledech lepší nebo aspoň stejný. No a o tomhle je právě to zjišťování, zda 16-35/4 není proti DX 10-24/3.5-4.5 opticky zhoršovák a zda není 24-120/4 oproti 16-85/3.5-5.6 opticky zhoršovák, např. ve smysu poklesu kresby střed – kraje. Ale dnes jsem měl možnost si něco nacvakat s D800-kou a všemi 4 těmito skly, takže uvidím.

  13. Tak jsem si postavil vedle sebe „starou“ 70-200/2.8 VR, novou 70-200/2,8 VR II a novinku 70-200/4 VR. Udělal jsem si první část testu na vinětaci (ta mne u 70-200/2,8VR trochu na nejnižších clonách trápila). Zatímto 70-200/4 obstála na výbornou (ve srovnání s dražšími brášky), tak výkon objektivu 70-200/2,8 VR II je pro mne v tomto ohledu zklamáním. Soudě podle zahraničních testů ostrosti je na tom nová 70-200/f4 snad nejlépe na trhu. Jakmile se trochu zlepší počasí (a hlavně bude stálé), udělám si vlastní testy ostrosti na reálných fotografiích. Zatím mi ale vychází 70-200/f4 obrazovou kvalitou tak dobře, že by zájemci o 70-200/2,8 VR II měli začít uvažovat, zda by jim nestačila „4“ a zvednou si ISO o jeden stupeň:)

  14. Koupil jsem si NIKON D5OO a uvažuji o koupi kvalitniho zoomu 70-200mm,f2.8 ??Vím,že je určen výhradně pro full frame,Nevím jak se bude chovat s DX zrcadlovkou.Diky za případné porovnání a hodnocení.Mirek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *