Jsme těsně za polovinou času, vyhrazeného pro 4. kolo soutěže Fotka Nikonblogu – nyní s tématem Minimalistická fotografie. Jako v každém kole, u každého tématu, se vám budeme i tentokrát snažit poskytnout základní know-how pro dobré zvládnutí zadání. A protože jsme ve světě minimalistické fotografie, budu se snažit být minimalistický také co do množství slov, která k tomuto tématu napíšu. O to více zde pak najdete ukázkových fotografií.
Volné plochy, voda, sníh, obloha…
Velké obrazové plochy, obvykle ozvláštněné jemnou texturou, jsou ideálním „podkladem“ pro to, abyste do nich vhodně zakomponovali nějaký ten osamocený objekt či více objektů. Že se pro to náramně hodí vodní hladina, obloha, pozadí v mlze, zasněžené pláně nebo pouštní duny a další, o tom nemůže být sporu.



Barvy, textury, rytmus
Minimalizovat lze nejen kompozici, ale také barevné provedení snímku. „Extrémem“ je samozřejmě černobílé, pokud možno hodně kontrastní provedení, ale zjednodušit barevnou skladbu lze i při zachování reálné barevnosti. Více o barvách čtěte v článku Barva ve fotografii – jak na ni kreativně.

Textury vhodně rozbíjí velké prázdné plochy a dodávají fotografiím to, co v principu mít nemohou fyzicky – hloubku, 3D efekt. Ať už je to již zmíněná textura vodní hladiny či sněhového poprašku nebo třeba omítka či cihlová zeď, vždy to snímek ozvláštní.


Opakující se motivy vlastně také vytváří texturu, byť tedy „hrubšího“ provedení. Mají ale navíc jiný efekt – dodávají snímku jakýsi rytmus. Ale pozor, skoro vždycky nestačí jen onen „rytmický námět“. Je třeba jej něčím ozvláštnit. Stejně, jako to udělali autoři následujících dvou fotografií.


Světlo jako základ (nejen) minimalistické fotografie
Bez světla by neexistovala fotografie jako taková, takže s tímto klíčovým „parametrem“ je třeba pracovat i v minimalistické fotografii. Ale… světlo můžete jak minimalizovat, tak i maximalizovat – myšleno tedy zejména co se týče kontrastu. Například u obligátních stromů v mlze je klíčové měkké světlo, nicméně jeho protiklad – velmi kontrastní osvětlení, představuje výborný prvek, který skvěle minimalizuje jasový rozsah fotografií.




Promyšlená kompozice
Jen tak „vypíchnout“ nějaký objekt vůči více či méně prázdnému pozadí, není nic těžkého. Buďte ale při komponování minimalistických fotografií tvořiví. Autorovi následující fotografie se nabízelo hned několik možností. Na pozadí vodní hladiny mohl vyfotit (a taky to udělal) osamělou loďku. Stejně tak mohl pořídit snímek hejna ptáků (což také udělal). Ale nejlepší je – alespoň podle mého názoru – kombinace obojího.


Berte to s humorem
Minimalistická fotografie doslova svádí k nejrůznějším hrátkám s objekty ve scéně. Nebuďte tak vážní, zkuste – alespoň občas – malý vtípek. Na ukázkovém snímku autor zakomponoval horní okraj trubky trčící z vody s horizontem. Pak už stačilo jen trpělivě vyčkávat, až na ni sedne nějaký pták. Všimněte si také minimalistické barevnosti snímku.
