Soutěž Fotka Nikonblogu má před sebou už jen poslední měsíc letošního ročníku, a jak jistě víte, tématem, které už běží od listopadu, je… Barva ve fotografii. Při vyhlášení posledního kola jsem mimo jiné napsal, že téma nezní Barevná fotografie, nýbrž Barva ve fotografii, abych to následně upřesnil krátkou definicí Barva, jako významný výrazový prvek (prostředek) fotografie. A barva nebo barvy skutečně umí být dominantní nebo i hlavní složkou obrazu.
Abychom ale nezůstávali jenom u slov, přinášíme pro vás nyní několik rad a inspirativních fotografií. Sice vám nezaručíme, že díky nim 6. kolo soutěže Fotka Nikonblogu vyhrajete, protože výsledek závisí jen a pouze na vaší vlastní tvořivosti, ale jakousi cestu bychom vám rádi ukázali. Pojďme se na ni společně vydat právě teď.
Barevný minimalismus
Nejjednodušší, ale velmi účinný a efektní postup, jak angažovat barvu do hlavní role ve fotografii, je redukování barevné škály takříkajíc až na dřeň. Výsledkem může být barevně minimalistický snímek, v němž je zastoupená jedna jediná barva, a/nebo fotografie, využívající barevnou skladbu typu „tón v tónu“, tedy více odstínů – valérů jedné barvy.
Doplňkové a „vedlejší“ barvy
Ve dvou se to lépe táhne, takže pojďme k monochromatickému provedení přidat druhou barvu. Grafici, designéři, módní návrháři, architekti – a věřím, že krom dalších tvůrčích profesí také fotografové – znají takzvaný barevný kruh. Jeho základem je barevný model RYB (Red – Yellow – Blue), který se na rozdíl od známého RGB, využívá pro odražené světlo (RGB pro vyzařované světlo). Primární barvy, tedy červená, žlutá a modrá, jsou v kruhu doplněné barvami sekundárními, což jsou odstíny, vzniklé smícháním dvou primárních barev – například oranžová = červená + žlutá. No a konečně zde najdete terciální barvy, které se tvoří smícháním primární barvy a nejbližší sekundární barvy ve stejném poměru.
No dobře, ale k čemu mi to bude ve fotografii? Barevný kruh kromě primárních, sekundárních a terciálních barev ukazuje také – a to je pro nás důležité – takzvané doplňkové čili komplementární barvy, plus barvy, které jsem nazval „vedlejší“, odborně pak harmonické. Důležité je, že jak komplementární, tak i harmonické barvy lidově řečeno „jdou k sobě“.
O harmonických barvách jsem už vlastně psal výše, protože je to právě ona barevná skladba typu „tón v tónu“ (i když zde se může jednat také o světlejší a tmavší odstíny jedné barvy). Oproti doplňkovým barvám jde o takříkajíc jemné, decentní využití barev. Komplementární dvojice oproti tomu vykazuje mnohem větší barevný kontrast, nicméně zásadní je, že barvy spolu ladí.
Je jasné, že pokud se nejedná o vysloveně aranžovanou fotografii, není vždy snadné najít v reálu scénu či objekty, vykazující přesné komplementární barvy. Ale to ani není účel. Stejně jako například nikdy nebudete při komponování záběru v hledáčku přesně vyměřovat zlatý řez, ale jednoduše kompozici vytvoříte v nějaké toleranci zlatému řezu blízké, tak podobně můžete pracovat i s komplementárními, potažmo pak harmonickými barvami.
Porušujte pravidla
Není náhoda, že zrovna autor barevného kruhu Johann Wolfgang Goethe, respektive jeho románová postava Mefistofeles z knihy Faust říká známou větu: Šedivá je teorie, jen strom života věčně zelená se. Píši to zde proto, abyste se nenechali pravidly barevného kruhu příliš svázat. Budete-li je dodržovat, chybu neuděláte. Nevyfotit ale zajímavou scénu jenom proto, že její barevná skladba neodpovídá teorii, by bylo trochu krátkozraké. Nebojte se porušovat pravidla, experimentujte, škála barev je široká až bych řekl rozlehlá, a nabízí obrovský prostor k tvůrčímu vyjádření.
Když více je lépe
Zatím jsme pracovali s omezenou barevnou škálou, nicméně druhý, dalo by se říci protikladný způsob využití barev naopak představuje velmi pestrá paleta – zkrátka hodně barev v jednom snímku. Aby to ale nebylo tak jednoduché, je dobré samotné barvy jako tvůrčí prvek doplnit ještě dalším „parametrem“ obrazu, což jsou většinou tvary. Chaotický shluk barev zpravidla nepůsobí dobře. Když ale hodně barev uspořádáte například do matice nebo využijete princip opakování motivu či tvaru, fotografie dostává úplně jiné grády. Jeden obrázek je lepší nežli tisíc slov, proto se podívejte na příklady.
Barevný akcent a klišé na závěr
Pevně věřím, že jste ve své fotografické kariéře nejednou narazili na scénu, která byla v podstatě monochromatická, avšak doplněná nějakým prvkem, objektem ve více či méně výrazné barvě – čili barevným akcentem. Mně se – aniž bych o to zvlášť usiloval – podařilo jeden takový snímek vytvořit při testování makroobjektivu Nikkor Z MC 50 mm f/2,8 (recenzi čtěte zde). Není to sice „pravý“ barevný akcent, protože růžové barvy je zde docela dost, nicméně tuto fotografii jsem zvolil záměrně jakožto oslí můstek pro následující popis nevhodného klišé.
Nyní tedy pojďme ke slíbenému klišé. Tento pojem se sice primárně používá pro slovní vyjádření, zkrátka jazyk (a také je to tisková matrice pro tampónový tisk), ovšem i my fotografové máme svůj jazyk – vyjadřujeme se obrazem. A klišé znamená otřelý, frázovitý, šablonovitý… – v převážně negativní konotaci.
A klišé, které souvisí s barevným akcentem sice ne tak často jako dříve, ale přece jenom ho ještě ve fotografii občas vídám. Myslím, že už víte, o čem je řeč – jde o snímky s barevným akcentem, u nichž autor zbývající části obrazu vyseparuje a odsaturuje. (Česky vybere a odbarví :-)) Určitě to znáte, vypadá to podobně jako snímek, který jsem pro ilustraci narychlo vytvořil.
Fotka Nikonblogu čeká na vaše barvy!
Onu Mefistofelovu šedou teorii bychom měli za sebou, byť tedy o barvách by se dalo psát ještě hodně dlouho. Každopádně na vás je nyní ozelenit ten strom života – vyfotit nebo najít ve svém archivu ty nejlepší snímky na téma Barva ve fotografii. Do Silvestra to určitě stihnete! :-)
Až do konce soutěže Fotka Nikonblogu platí pravidlo, které říká, že tři vítězové každého jednotlivého kola postupují do celoročního finále. Zde už sice bude vyhodnocený jako nejlepší jen jeden autor, nicméně čeká na něj set Nikon Z 50 s objektivem Nikkor Z DX 16–50 mm f/3,5–6,3 VR. Tak do toho! Zadání posledního kola Fotky Nikonblogu najdete zde.
Těšíme se na vaši barvu ve fotografii!