Barva ve fotografii – jak na ni kreativně

Soutěž Fotka Nikonblogu má před sebou už jen poslední měsíc letošního ročníku, a jak jistě víte, tématem, které už běží od listopadu, je… Barva ve fotografii. Při vyhlášení posledního kola jsem mimo jiné napsal, že téma nezní Barevná fotografie, nýbrž Barva ve fotografii, abych to následně upřesnil krátkou definicí Barva, jako významný výrazový prvek (prostředek) fotografie. A barva nebo barvy skutečně umí být dominantní nebo i hlavní složkou obrazu.

Abychom ale nezůstávali jenom u slov, přinášíme pro vás nyní několik rad a inspirativních fotografií. Sice vám nezaručíme, že díky nim 6. kolo soutěže Fotka Nikonblogu vyhrajete, protože výsledek závisí jen a pouze na vaší vlastní tvořivosti, ale jakousi cestu bychom vám rádi ukázali. Pojďme se na ni společně vydat právě teď. 

Barevný minimalismus

Nejjednodušší, ale velmi účinný a efektní postup, jak angažovat barvu do hlavní role ve fotografii, je redukování barevné škály takříkajíc až na dřeň. Výsledkem může být barevně minimalistický snímek, v němž je zastoupená jedna jediná barva, a/nebo fotografie, využívající barevnou skladbu typu „tón v tónu“, tedy více odstínů – valérů jedné barvy.

V podstatě monochromatické provedení fotografované scény často dokáže vykouzlit barevné světlo | Foto Mitchell Luo, zdroj Unsplash
V podstatě monochromatické provedení fotografované scény často dokáže vykouzlit barevné světlo | Foto Mitchell Luo, zdroj Unsplash
Použití barvy stylem „tón v tónu“. U aranžované fotografie si můžete pomoci vhodně zvoleným pozadím a celkovou aranží objektů | Foto Dose Juice, zdroj Unsplash
Použití barvy stylem „tón v tónu“. U aranžované fotografie si můžete pomoci vhodně zvoleným pozadím a celkovou aranží objektů | Foto Dose Juice, zdroj Unsplash

Doplňkové a „vedlejší“ barvy

Ve dvou se to lépe táhne, takže pojďme k monochromatickému provedení přidat druhou barvu. Grafici, designéři, módní návrháři, architekti – a věřím, že krom dalších tvůrčích profesí také fotografové – znají takzvaný barevný kruh. Jeho základem je barevný model RYB (Red – Yellow – Blue), který se na rozdíl od známého RGB, využívá pro odražené světlo (RGB pro vyzařované světlo). Primární barvy, tedy červená, žlutá a modrá, jsou v kruhu doplněné barvami sekundárními, což jsou odstíny, vzniklé smícháním dvou primárních barev – například oranžová = červená + žlutá. No a konečně zde najdete terciální barvy, které se tvoří smícháním primární barvy a nejbližší sekundární barvy ve stejném poměru.

Barevný kruh (P = primární barva, S = sekundární barva, T = terciální barva). Mimochodem, věděli jste, že barevný kruh vymyslel slavný autor Fausta J. W. Goethe, který jej popsal ve své knize Teorie barev (1810)?
Barevný kruh (P = primární barva, S = sekundární barva, T = terciální barva). Mimochodem, věděli jste, že barevný kruh vymyslel slavný autor Fausta J. W. Goethe, který jej popsal ve své knize Teorie barev (1810)?

No dobře, ale k čemu mi to bude ve fotografii? Barevný kruh kromě primárních, sekundárních a terciálních barev ukazuje také – a to je pro nás důležité – takzvané doplňkové čili komplementární barvy, plus barvy, které jsem nazval „vedlejší“, odborně pak harmonické. Důležité je, že jak komplementární, tak i harmonické barvy lidově řečeno „jdou k sobě“.

Příklad komplementární (doplňkové) dvojice a harmonických (vedlejších/sousedících) odstínů
Příklad komplementární (doplňkové) dvojice a harmonických (vedlejších/sousedících) odstínů

O harmonických barvách jsem už vlastně psal výše, protože je to právě ona barevná skladba typu „tón v tónu“ (i když zde se může jednat také o světlejší a tmavší odstíny jedné barvy). Oproti doplňkovým barvám jde o takříkajíc jemné, decentní využití barev. Komplementární dvojice oproti tomu vykazuje mnohem větší barevný kontrast, nicméně zásadní je, že barvy spolu ladí. 

Je jasné, že pokud se nejedná o vysloveně aranžovanou fotografii, není vždy snadné najít v reálu scénu či objekty, vykazující přesné komplementární barvy. Ale to ani není účel. Stejně jako například nikdy nebudete při komponování záběru v hledáčku přesně vyměřovat zlatý řez, ale jednoduše kompozici vytvoříte v nějaké toleranci zlatému řezu blízké, tak podobně můžete pracovat i s komplementárními, potažmo pak harmonickými barvami.

Červená a žlutá na věži moderní sakrální architektury sice nepředstavují přesně komplementární barvy, nicméně i tak spolu pěkně ladí. Na proskleném oblouku pak vidíte téměř dokonalou ukázku harmonických barev. | Foto Petr Lindner
Červená a žlutá na věži moderní sakrální architektury sice nepředstavují přesně komplementární barvy, nicméně i tak spolu pěkně ladí. Na proskleném oblouku pak vidíte téměř dokonalou ukázku harmonických barev. | Foto Petr Lindner
Ani zde se nejedná o barvy, které na barevném kruhu leží přesně proti sobě, nicméně jsou tomu velmi blízko, a na snímku je vidět, že spolu výborně ladí | Foto Sebastian Staines, zdroj Unsplash
Ani zde se nejedná o barvy, které na barevném kruhu leží přesně proti sobě, nicméně jsou tomu velmi blízko, a na snímku je vidět, že spolu výborně ladí | Foto Sebastian Staines, zdroj Unsplash
Po barevném kruhu se můžete pohybovat i směrem dovnitř ke světlejším odstínům – a kombinovat je s doplňkovými barvami vyšší saturace | Foto Simon Berger, zdoj Unsplash
Po barevném kruhu se můžete pohybovat i směrem dovnitř ke světlejším odstínům – a kombinovat je s doplňkovými barvami vyšší saturace | Foto Simon Berger, zdoj Unsplash

Porušujte pravidla

Není náhoda, že zrovna autor barevného kruhu Johann Wolfgang Goethe, respektive jeho románová postava Mefistofeles z knihy Faust říká známou větu: Šedivá je teorie, jen strom života věčně zelená se. Píši to zde proto, abyste se nenechali pravidly barevného kruhu příliš svázat. Budete-li je dodržovat, chybu neuděláte. Nevyfotit ale zajímavou scénu jenom proto, že její barevná skladba neodpovídá teorii, by bylo trochu krátkozraké. Nebojte se porušovat pravidla, experimentujte, škála barev je široká až bych řekl rozlehlá, a nabízí obrovský prostor k tvůrčímu vyjádření.

Barvy domu jsou sice komplementární, auto s nimi ale kontrastuje „teoreticky nevhodnou“ barvou. Tím však scénu oživuje, dává jí „drajv“. Zkuste si snímek představit bez něj – byla by to taková akademická nuda :-) | Foto Claudio Fonte, zdroj Unsplash
Barvy domu jsou sice komplementární, auto s nimi ale kontrastuje „teoreticky nevhodnou“ barvou. Tím však scénu oživuje, dává jí „drajv“. Zkuste si snímek představit bez něj – byla by to taková akademická nuda :-) | Foto Claudio Fonte, zdroj Unsplash
Červená a zelená jsou doplňkové barvy, žlutá je však „mimo“. Vadí to? Nikoliv. | Foto Petr Lindner
Červená a zelená jsou doplňkové barvy, žlutá je však „mimo“. Vadí to? Nikoliv. | Foto Petr Lindner

Když více je lépe

Zatím jsme pracovali s omezenou barevnou škálou, nicméně druhý, dalo by se říci protikladný způsob využití barev naopak představuje velmi pestrá paleta – zkrátka hodně barev v jednom snímku. Aby to ale nebylo tak jednoduché, je dobré samotné barvy jako tvůrčí prvek doplnit ještě dalším „parametrem“ obrazu, což jsou většinou tvary. Chaotický shluk barev zpravidla nepůsobí dobře. Když ale hodně barev uspořádáte například do matice nebo využijete princip opakování motivu či tvaru, fotografie dostává úplně jiné grády. Jeden obrázek je lepší nežli tisíc slov, proto se podívejte na příklady.

Klasický příklad uspořádání mnohobarevných objektů v matici | Foto XiaoXiao Sun, zdroj Unsplash
Klasický příklad uspořádání mnohobarevných objektů v matici | Foto XiaoXiao Sun, zdroj Unsplash
Moderní architektura nabízí mnoho podobných záběrů, které „uspořádávají“ více barev do harmonického celku | Foto George Kedenburg III, zdroj Unsplash
Moderní architektura nabízí mnoho podobných záběrů, které „uspořádávají“ více barev do harmonického celku | Foto George Kedenburg III, zdroj Unsplash

Barevný akcent a klišé na závěr

Pevně věřím, že jste ve své fotografické kariéře nejednou narazili na scénu, která byla v podstatě monochromatická, avšak doplněná nějakým prvkem, objektem ve více či méně výrazné barvě – čili barevným akcentem. Mně se – aniž bych o to zvlášť usiloval – podařilo jeden takový snímek vytvořit při testování makroobjektivu Nikkor Z MC 50 mm f/2,8 (recenzi čtěte zde). Není to sice „pravý“ barevný akcent, protože růžové barvy je zde docela dost, nicméně tuto fotografii jsem zvolil záměrně jakožto oslí můstek pro následující popis nevhodného klišé.

Přiznám se, že původně jsem měl záměr fotit barevné pastelky, ale žádné jsem doma nenašel, tak jsem vzal zavděk obyčejnými tužkami. Růžové dřevo vytvořilo pěkný akcent k de facto černobílému „zbytku“ fotografie | Foto Petr Lindner
Přiznám se, že původně jsem měl záměr fotit barevné pastelky, ale žádné jsem doma nenašel, tak jsem vzal zavděk obyčejnými tužkami. Růžové dřevo vytvořilo pěkný akcent k de facto černobílému „zbytku“ fotografie | Foto Petr Lindner

Nyní tedy pojďme ke slíbenému klišé. Tento pojem se sice primárně používá pro slovní vyjádření, zkrátka jazyk (a také je to tisková matrice pro tampónový tisk), ovšem i my fotografové máme svůj jazyk – vyjadřujeme se obrazem. A klišé znamená otřelý, frázovitý, šablonovitý… – v převážně negativní konotaci.

A klišé, které souvisí s barevným akcentem sice ne tak často jako dříve, ale přece jenom ho ještě ve fotografii občas vídám. Myslím, že už víte, o čem je řeč – jde o snímky s barevným akcentem, u nichž autor zbývající části obrazu vyseparuje a odsaturuje. (Česky vybere a odbarví :-)) Určitě to znáte, vypadá to podobně jako snímek, který jsem pro ilustraci narychlo vytvořil.

I kdybych nechal barevného jenom Trabanta na střeše atomového bunkru v brněnské Husově ulici, pořád by to bylo klišé jako Brno :-)
I kdybych nechal barevného jenom Trabanta na střeše atomového bunkru v brněnské Husově ulici, pořád by to bylo klišé jako Brno :-)
„Originál“ čili neupravená fotografie
„Originál“ čili neupravená fotografie

Fotka Nikonblogu čeká na vaše barvy!

Onu Mefistofelovu šedou teorii bychom měli za sebou, byť tedy o barvách by se dalo psát ještě hodně dlouho. Každopádně na vás je nyní ozelenit ten strom života – vyfotit nebo najít ve svém archivu ty nejlepší snímky na téma Barva ve fotografii. Do Silvestra to určitě stihnete! :-) 

Až do konce soutěže Fotka Nikonblogu platí pravidlo, které říká, že tři vítězové každého jednotlivého kola postupují do celoročního finále. Zde už sice bude vyhodnocený jako nejlepší jen jeden autor, nicméně čeká na něj set Nikon Z 50 s objektivem Nikkor Z DX 16–50 mm f/3,5–6,3 VR. Tak do toho! Zadání posledního kola Fotky Nikonblogu najdete zde.

Těšíme se na vaši barvu ve fotografii!

Nikon Z 50 s objektivem Nikkor Z DX 16–50 mm f/3,5–6,3 VR
Nikon Z 50 s objektivem Nikkor Z DX 16–50 mm f/3,5–6,3 VR – cena pro absolutně nejlepšího autora Fotky Nikonblogu 2021

Sdílej

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *