Je to možná hloupost, ale napadlo mě, že tento makroobjektiv Nikonu se bude dobře pamatovat. Je to totiž jediná padesátka Nikonu v provedení pro makrofotografii – která se navíc vejde mezi makroobjektivy s bajonetem F – DX model AF-S DX Micro Nikkor 40 mm f/2,8G a fullframovou šedesátku AF-S DX Micro Nikkor 60 mm f/2,8G ED. Abych byl ale exaktní (i když věřím, že to všichni víte), naše nová padesátka, tedy testovaný makroobjektiv Nikkor Z MC 50 mm f/2,8 není objektiv „eFkový“, ale jedná se o sklo pro mirrorles fotoaparáty Nikon Z. Pojďme se na něj podívat blíže.
![Nikkor Z MC 50 mm f/2,8 na těle Nikonu Z 6II](https://nikonblog.cz/wp-content/uploads/2021/06/nikon-z6ii-z-mc50-28.jpg)
Menší brácha
Oproti minule testovanému – taktéž Zetkovému – makroobjektivu Nikkor Z MC 105 mm f/2,8 VR S, má tato padesátka nejen méně než poloviční ohnisko, ale je také fyzicky výrazně menší a lehčí. Průměr 74,5 mm a délka tubusu objektivu 66 mm, spolu s hmotností 260 gramů, svádí k dojmu, že jde o DX makroobjektiv – ale nenechte se mýlit – je to fullframové sklo. Byť tedy na DX tělech Nikon Z 50 nebo Z fc ho samozřejmě můžete použít také. A osobně si myslím, že právě majitelé těchto těl, po makroobjektivu Nikkor Z MC 50 mm f/2,8 sáhnou možná i častěji nežli fotografové, kteří používají fullframová Zetka.
![Nikkor Z MC 50 mm f/2,8 na fullframovém Nikonu Z 7. Vnitřní díl tubusu se při ostření na krátkou předmětovou vzdálenost řekněme výrazně vysouvá](https://nikonblog.cz/wp-content/uploads/2021/11/nikkor-z-mc-50mm-f28-produkt-03.jpg)
Proč si myslím, že po tomto objektivu sáhnout hlavně majitelé Zetek s menším snímačem? Kvůli crop faktoru, který ohnisko tohoto skla virtuálně posune na 75 mm. To už je použitelnější například na portréty, protože i portréty lze fotit makroobjektivem :-) Úhel záběru odpovídající 75 milimetrům zkrátka přináší přirozenější perspektivu.
Co se týká nejkratší předmětové vzdálenosti, tak ta je samozřejmě stejná u FX i u DX – ale u DX můžete, opět díky cropu, když je to potřeba například kvůli světlu, o něco couvnout. Kvůli světlu? Ano, kvůli světlu. Přední okraj vnitřního výsuvného tubusu této padesátky je totiž při největším zvětšení 1 : 1 pouhých 56 mm od foceného objektu. Můžete si zkrátka foťákem stínit.
![Nejkratší vzdálenost 56 mm od předního okraje vnitřního tubusu ke snímanému objektu](https://nikonblog.cz/wp-content/uploads/2021/11/nikkor-z-mc-50mm-f28-produkt-01.jpg)
No a pak je tu focení nejrůznějších makrozvířátek obvykle z hmyzího světa, která taky asi nebudou trpělivě pózovat, když se k nim přiblížíte do jejich takříkajíc intimní zóny. Na druhou stranu: Já jsem tento objektiv testoval převážně na Nikonu Z 7, jehož rozlišení 45 Mpx můžete klidně taky poměrně výrazně „cropnout“. Když obraz ze „Zet sedmičky“ oříznete 1,5× dostanete jenom o něco málo menší rozlišení nežli DX Zetka.
Neproneseš se
Když se ještě na pár vět vrátím ke konstrukci objektivu Nikkor Z MC 50 mm f/2,8, pak nízká hmotnost napovídá, že jsou zde ve větší míře využity plasty, byť bajonet je kovový. Objektiv není opatřený utěsněním proti stékající vodě a prachu, nicméně má fluorový ochranný povlak malé přední čočky. Mimochodem, filtrový závit má – vzhledem k vysouvacímu vnitřnímu dílu tubusu – nezvykle malý průměr – 46 mm. Majitelé základního zoomu pro DX Zetka, Nikkoru Z 16–50 mm, mohou s tímto objektivem sdílet sluneční clonu – i když u tohoto makroobjektivu je vlastní sluneční clona HN-41 v základní výbavě.
![Nikkor Z MC 50 mm f/2,8 na DX Nikonu Z 50. Dlužno dodat, že mu sluší](https://nikonblog.cz/wp-content/uploads/2021/11/nikkor-z-mc-50mm-f28-produkt-02.jpg)
Kromě dvou přepínačů pro autofokus – A/M a limiter ostřicí vzdálenosti FULL/0,3–0,16 m – na levé „straně“ objektivu, žádné jiné ovládací prvky nenajdete. Upozorňuji – na rozdíl od svého „velkého“ makrokolegy s ohniskem 105 mm, tento Zetkový makroobjektiv nemá optickou stabilizaci.
Každopádně zaostřování obstarává jako u všech Zetkových skel bezhlučný krokový motorek. Při běžném ostření pracuje tento objektiv rychlostí naprosto ucházející. S méně svižným chodem ale počítejte vzhledem k velkému výtahu objektivu při přeostřování z nejkratší vzdálenosti na nekonečno. Ale to není nic, co byste v praxi potřebovali často.
Z mechanických součástí zde pak máme ještě elektromechanickou clonu s maximální hodnotou F32 u maximálního výtahu (F22 u běžných ostřicích vzdáleností). Jako každý makroobjektiv, i tento Nikkor Z MC 50 mm f/2,8 ztrácí při focení v největším měřítku – právě kvůli onomu velkému výtahu – světelnost. V makroprostoru proto počítejte s nejmenší clonou o 2 EV horší – F5,6. Stejně ale budete clonit kvůli hloubce ostrosti, a to nejspíš hodně, takže tuto informaci uvádím jen proto, aby vás případně toto zjištění nepřekvapilo.
![Nikkor Z MC 50 mm f/2,8 na těle Nikonu Z 5](https://nikonblog.cz/wp-content/uploads/2021/06/nikon-z5-z-mc50-28.jpg)
Makro nakrátko
Optická konstrukce objektivu Nikkor Z MC 50 mm f/2,8 se skládá z 10 čoček, uspořádaných do 7 skupin, jeden člen je asférický a jedna čočka nízkodisperzní, typu ED. Jak už jsem uvedl, přední člen je navíc opatřený fluorinovým ochranným povlakem. Typ antireflexních vrstev Nikon u tohoto objektivu neuvádí.
![Optická konstrukce objektivu Nikkor Z MC 50 mm f/2,8](https://nikonblog.cz/wp-content/uploads/2021/11/nikkor-z-mc-50mm-f28-optical.png)
![MTF objektivu Nikkor Z MC 50 mm f/2,8](https://nikonblog.cz/wp-content/uploads/2021/11/nikkor-z-mc-50mm-f28-mtf.png)
Když bych měl porovnat ostrost a přenos kontrastu testovaného makroobjektivu s jeho větším bráškou Nikkorem Z MC 105 mm, pak na MTF křivkách vidím zřetelný pokles čili horší hodnoty „menšího objektivu“, zejména na koncích sagitálních křivek (plné čáry), tedy v rozích obrazu, a celkový pokles u vyšších frekvencí (30 linek/mm – modré linky). Obecně to znamená o fous horší přenos kontrastu, který byste ovšem zaznamenali patrně pouze u přímého srovnání u scén s velmi jemnými přechody barev a jasů a/nebo extrémně jemnými detaily.
Já osobně si na ostrost rozhodně stěžovat nemůžu. Objektiv je ostrý v celém obrazovém poli už od plně otevřené clony F2,8 (při běžné předmětové vzdálenosti), i od „uměle přivřené“ F5,6 v makroprostoru. Nejlepší kresba v makru je mezi clonami F16–22, po F22 se už začíná projevovat difrakce – nejvíce zavřená clona F32 už zapříčiňuje změkčení ostrosti.
![Zdrojová fotografie s vyznačeným 100% výřezem](https://nikonblog.cz/wp-content/uploads/2021/11/nikkor-z-mc-50mm-f28-difrakce-zdroj.jpg)
![100% výřezy](https://nikonblog.cz/wp-content/uploads/2021/11/nikkor-z-mc-50mm-f28-difrakce-crops.jpg)
Co se týče geometrického zkreslení, tak to je korigované už samotnou optikou výborně, byť tedy maličké poduškovité zkreslení zde zaznamenáte. Horší je to s vinětací plně odcloněného objektivu, což je „nemoc“ snad všech Zetkových objektivů. Naštěstí ani jednu z obou optických vad není problém bez ztráty obrazové kvality opravit přímo ve foťáku nebo posléze v počítači.
![Geometrické zkreslení Nikkoru Z MC 50 mm f/2,8 (vypnutá korekce ve fotoaparátu)](https://nikonblog.cz/wp-content/uploads/2021/11/nikkor-z-mc-50mm-f28-geometr.jpg)
![Vinětace Nikkoru Z MC 50 mm f/2,8 (vypnutá korekce ve fotoaparátu)](https://nikonblog.cz/wp-content/uploads/2021/11/nikkor-z-mc-50mm-f28-vignetting.jpg)
Chromatickou vadu jsem jako obvykle u Nikkorů Z nenašel :-) Subjektivně však musím ohodnotit bokeh…, který se mi upřímně řečeno zdá trochu slabší. Ano, při focení v makroprostoru si asi stěžovat nebudete, stejně tak, když dáte na pozadí světelný řetěz, budete s pěkně vykrouženými kuličkami světýlek na clonu F2,8 spokojení. Ale když pak tento objektiv vezmete do podzimního parku jako já, bude se vám možná zdát kresba listí na zemi v rozostřeném pozadí tak trochu „nervózní“. Není to zkrátka ten sametový bokeh, jakým vyniká „normální“ Zetková padesátka se světelností f/1,8, a už vůbec nemluvě o naprosto špičkové „jednadvojkové“ padesátce, kterou jsem testoval nedávno. Nicméně když si uvědomíte, že tento makroobjektiv porovnávám s nejvyšší kvalitou, pak na tom ten bokeh zase tak špatně být nemůže, že ano? :-)
![Lehce „nervózní“ bokeh u běžných snímků (clona F3)](https://nikonblog.cz/wp-content/uploads/2021/11/nikkor-z-mc-50mm-demoph-09.jpg)
Celkové hodnocení
V úvodu jsem sice napsal, že makroobjektiv Nikkor Z MC 50 mm f/2,8 je možná vhodnější pro DX Zetka nežli fullframové stroje, ale teď bych to, upřímně řečeno, nejraději vzal zpátky. Proč? Protože když si odmyslíte zkratku MC čili makro(objektiv), máte k dispozici pěknou kompaktní lehkou padesátku s řekněme dobrou světelností. A ta se hodí na leccos – jak na FX, tak i na DX tělech. Jak si můžete všimnout v galerii demosnímků níže, já jsem ji vzal na fullframovém těle na procházku do podzimního brněnského parku Lužánky, a myslím, že se jí to hodně líbilo. Pak jsem ji nasadil na DX tělo, a udělal nějaký ten portrét. Jako kratší portréťák například do malého ateliéru, je to pro DX optimální ohnisko.
Možnost zaostření nablízko, čímž úmyslně nepíši hned 1 : 1, se pak může hodit na spoustu záběrů, jež nemusí být čisté makro. Zmíněná padesátka f/1,8 má nejkratší ostřicí vzdálenost 0,4 m, takže s ní větší detail neuděláte. S objektivem Nikkor Z MC 50 mm f/2,8 ano, a když půjde do tuhého, tak můžete jít blíž a blíž… až na to zvětšení 1×. V makroprostoru bude na DX tělech slušet možná více novému Nikonu Z fc, protože ten na rozdíl od Z 50 umí také focus shifting čili skvělou funkci pro skládanou makrofotografii.
![Možnost ostření na krátkou vzdálenost se hodí i u „normálních“ fotografií](https://nikonblog.cz/wp-content/uploads/2021/11/nikkor-z-mc-50mm-demoph-12.jpg)
Podrobné technické parametry najdete zde
Doporučená prodejní cena: 18 490 Kč
Akční cena Ušetři s Nikonem – zima 2021: 17 190 Kč
Fotografie pořízené objektivem Nikkor Z MC 50 mm f/2,8
Snímky jsou bez úprav. Tělo Nikon Z 7 + (poslední dva snímky Z 50)
Stáhněte si zdrojové soubory bez úprav:
JPEG – 1. část (230 MB)
JPEG – 2. část (242 MB)
NEF – 1. část (237 MB)
NEF – 2. část (323 MB)
NEF – 3. část (271 MB)
NEF – 4. část (163 MB)
Jeden komentář
Je to detail, ale v čem tkví rozdíl mezi oběma makroobjektivy pro Z bajonet, že se u tohoto sníží na očekávaných 5.6 (2.8 x (1+1)) a u 105 na 4.5 ? Předpokládám, že zvětšení 1:1 je opravdu správný údaj
Znamená to, že u 105 hlavní čočka je „overcompensated“ (či jak to nazvat) a nemá průměr 105/2.8 ,ale 105/4.5*2 , když to takhle „okatě“ vyjádřím? A je tedy světelnost je „optimalizovaná pro makro“ a n né pro běžné focení „na nekonečno“. Pak by totiž mohl mít tam světelnost 2.25. ale tu nemá.