Když se rok s rokem sejde – nový fullframový Nikon D610

„Nalistujete-li“ Nikonblog o rok a měsíc nazpět, najdete zde mimo jiné také článek představující tehdy novou fullframovou digitální zrcadlovku Nikon D600. Dnes Nikon ohlašuje nástupce, model s malými inovacemi, a proto také velmi podobným názvem – Nikon D610.

Nikon D610


Klíčové vlastnosti Nikonu D610
FX snímač s rozlišením 24 Mpx

24 megapixelů představuje vydatnou porci pixelů na snímači velikosti kinofilmového políčka.

Full HD video

Záznam videosekvencí Full HD (1 080p) s možností plného manuálního řízení záznamu. To se týká jak obrazu, tak i zvuku.

Obrazový procesor EXPEED 3

Osvědčená elektronika, která je nejen velmi rychlá, ale také poskytuje špičkový obraz.

Vylepšené zpracování obrazu

Nově bylo vylepšeno podání pleťových odstínů a přirozená reprodukce barev při umělém osvětlení a pod modrou oblohou.

Velká citlivost snímací soustavy

V „základu“ ISO 100–6 400, rozšířený režim ISO 50–25 600.

Přesné a rychlé 39bodové automatické zaostřování

Devět bodů z celkového počtu je křížových, autofokus je řízený modulem Multi-CAM 4800.

Zrychlení sériového snímání a tichý mód

Posun z 5,5 na 6 snímků za sekundu není zásadní, ale potěší. Série jsou navíc doplněny tichým módem.

Hledáček se 100% pokrytím

Velký a jasný optický hledáček zobrazuje celou snímanou scénu a má zvětšení 0,7×.

3,3palcový LCD displej s rozlišením 921 tisíc obrazových bodů

Displej s úhlopříčkou 8 cm má novou strukturu pro snížení odlesků při přímém osvětlení.

Malé rozměry a hmotnost

Velikost i hmotnost je shodná s Nikonem D600 – stále tedy jde o nejmenší a nejlehčí fullframovou zrcadlovku.


Podrobné technické parametry najdete zde
Doporučená prodejní cena

Tělo: 45 990 Kč

Nikon D610

Změny pouze malé

Možnost držet Nikon D610 v ruce jsem ještě neměl, ale evidentně je skutečně téměř stejný jako jeho předchůdce. Na těle najdete asi jen jednu maličkou změnu – polohu Qc u prstence pod levým kruhovým voličem režimů. Jde o nový režim typu Quiet, čili tichý, v tomto případě ale pro sériové snímání. To se v běžném módu mírně zrychlilo z 5,5 na 6 snímků za sekundu, v tichém režimu však musíte počítat s poloviční rychlostí, kdy je omezen hluk mechanismu zrcátka a závěrky.

Výrobce také slibuje vylepšenou funkčnost automatického vyvážení bílé, které nyní klade větší důraz na korektní reprodukci pleťových odstínů. Stejně tak bylo vylepšeno podání barev při snímání pod modrou oblohou (potlačení žlutých odstínů) a v umělém osvětlení.

Nikon D610



Sdílej

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

32 komentáře

  1. d610 aneb co postrada na kvalite vyvojove oddeleni (myslim na mysli problem s prachem a olejem na snimaci), dozene PR oddeleni..

  2. Asi před třičtvrtě rokem se tu mimo jiné diskutovalo o problémech D 600 s olejem na snímači. Tehdy šéfredaktor tohoto blogu označil zmíněné diskutující za šiřitele poplašné zprávy… netrvalo dlouho a hlavní vedení Nikonu problémy s olejem přiznalo, to už šéfredaktor nereagoval… stačilo napsat: sorry.
    Nyní je tu D610 doufejme, že bude bez problémů a že bude stanovena cena rozumněji, než tomu bylo u D 600, jinak opět bude zůstávat v regálech i bez problémů s čistotou čipu.

  3. Mattithjah : presne jak rikas :/ jedinej duvod proc dotoho fotaku nejdu (osobne bych uvital jeste min mpx treba jak ma D4 ale i tech 24 se da zkousknout)

  4. Až doslouží D700 /tak za 5 let :-)) nebo budou peníze, zvážím ho, obrazová kvalita je super a 36 mega nechci. Nejvíc mě láká mínus cca čtvrt kila, odrazuje asi taky ostřicí systím (je to ale v praxi pri 3D tracking poznat?) a chybí 1/8000.

  5. D 600 mám od června letošního roku. Obraz je zkutečně kvalitní a tělo díky jeho hmotnosti se výborně hodí na cesty .Koupil jsem ho i s tím vědomím, že jsou problémy s čistotou čipu. Marně jsem doufal,že se tento problém u mého sériového čísla již vyřešil. Hned po 300 snímcích šel na reklamaci a po dalších 400 na druhou. Znečištění není zanedbatelné. Také jsem čekal alespoň nepatrnou zmínku v recenzi D610, zda byl tento problém vyřešen. Ale stále se o tomto problému mlčí. Podle mne to může být jediný problém, proč si toto tělo nekoupit. A je to velká škoda.

  6. Že problém s olejíčkem na snímači D600 mají, bylo jasné hned po prodeji pár stovek kusů. Na druhou stranu ovšem nutno říci, že alespoň v těch případech, o kterých vím, byl snímač vyčištěn servisem bez „ztráty desítky“, tj. tedy ztráty čistícího kuponu. Po jednom vyčištění již dále problémy nemám. Ale je to věc, která se zkrátka stává – je to rozhodně „lepší“ závada, než když automobilka svolává do servisu tisíce aut kvůli závadě na brzdách:) Jestli byl problém s olejíčkem vyřešen či nikoliv se asi oficiálně nedozvíme a v praxi fotoaparáty ještě nejsou. Ale byl bych velmi překvapen, kdyby se problém opakoval, výrobce není „pako“, aby si zopakoval i u dalšího modelu (Canonu se to také, pokud mé vědomosti sahají, také jenom u jednoho modelu). Zavrhovat fotoaparát jenom kvůli tomu, že se u něj tato závada vyskytuje, by bylo jako vylévat s vaničkou i dítě. Nemyslím si, že se něco razantně stane s cenou. Až se model D600 doprodá, bude se prodávat D610 (změn je naprosto minimálně – možná, že Nikon změnil druh mazání závěrky a přečísloval model:)

  7. makofoto:
    Ano, kvůli špatně pověsti bylo notné model D600 přejmenovat ve snaze dosáhnou větších prodejů. Popsaný problém snad vyřešili.
    Nikon teď bohužel s FF dvakrát šlápl vedle. U D800 s naprosto(pro 90% uživatelů) zbytečně velkým rozlišením a tím obludně velkými soubory a pomalým sériovým snímáním. A u D600 si nepohlídali výše popsaný problém. Osobně jsem zvědav, co přijde dál, protože většina zůstala u D700 a čekala na odlehčený model od D4, který nepřišel a čeká tak dál.
    O proti tomu DX 7100 je velmi povedený model a zaslouženě sklízí ocenění.

  8. mám dotaz:
    Jestliže D610 umí pracovat ve dvou barevných prostorech ( sRGB, Adobe RGB ) předpkládám, že v raw. Jaké to má praktické využití? Respektive co já, jako amatér, tímto můžu získat?

  9. Tomáši, když tak koukám na tu cenu, tak je lepší si pořídit D7100 a k tomu profi objektiv. Dostanete lepší AF, stejné rozlišení a jen nepatrně horší výsledky na ISO 1600. Ale já vim, ta ostuda nosit jen DX tělo :o)

  10. ——————
    mám dotaz:
    Jestliže D610 umí pracovat ve dvou barevných prostorech ( sRGB, Adobe RGB ) předpkládám, že v raw. Jaké to má praktické využití? Respektive co já, jako amatér, tímto můžu získat?
    ——————
    Pro laiky řečeno – nekamenovat mne, prosím:
    Co můžete jako amatér získat? Prakticky nic. Prostor Adobe RGB poskytuje větší barevný prostor, tedy více barevných odstínů. Problém je v tom, že musíte mít, nejlépe kalibrovaný, monitor, který dokáže tento prostor vůbec zobrazit a dále zařízení, které jej dokáže vytisknout (třeba plotr) – a také fotku, na které to někdo pozná:)

  11. I AM LESS OIL ON SENSOR :-)

    Momentálně se u Nikonu v diskuzích nadává prakticky úplně na všechno.
    Jediný nezastaralý model s rychlým sériovým snímáním je D4. Nikon D800 nebyl přijat jako nástupce D700, je pomalý a má „zbytečně moc megapixelů“. (Ona to není zbytečnost, ono to dost naostří všechny objektivy, protože to po zmenšení překoná Bayerovu masku, jenže to se moc neříká.) Navíc D800 je spojena s „left focus issue“. A je moc drahá a vůbec. D600, ač v mnoha specifikacích lepší, než Canon 6D, má mnohem horší pověst, i kdyby nebylo oleje na snímači, tak je to „příliš moc očesaný full frame“ a má amatérský autofokus, zatímco Canon 6D je bezvadný full frame, i když ten autofokus je ještě nižší třídy. Řadě DX chybí D400 tak, že se prakticky mluví o útlumu DX, o tom, jak se Nikon vykašlal na uživatele DX a jak D7100 nemůže vůbec nijak nahradit chybějící D400. Mám jak D300, tak D7100 a řekl bych, že mně D400 již nechybí, ale to se nesmí říkat nahlas, protože D7100 je nepoužitelná kvůli malému bufferu (ač nikdo ani nezkoušel, jak se chová D7100 se SanDiskem 95MB/s při 12bit ztrátově komprimovaném RAWu), nemá tlačítko AF-ON (dá se nastavit na AE-L/AF-L) a vůbec nemá ergonomii D300s (například při prioritě clony se u D7100 dá měnit ISO 2. rolerem a u D300/D300s nikoliv). A vůbec největší ostuda je, že Nikon prakticky nedělá žádné nové lepší DX objektivy a totálně ho zahanbila Sigma 18-35/1.8 (s tím jediným bych souhlasil). D5200 a D3200 jsou dětské hračky a Nikon 1 vůbec neměl vzniknout, protože je to totální nesmysl. Korunu všemu dal Pentax K-3, který Nikona vyškolil, jak se má dělat D400-ka. Kromě toho Nikon neumí implementovat video a Canon mu utekl, navíc totálně zaspal v DX bezzrcadlovkách. Vlastně by se člověk divil, jak to, že se od Nikonu vůbec něco prodává. A prodává se toho dost. Lidem, co nečtou Internet. Ti jsou pak s foťáky od Nikonu spokojení, protože z diskuzí na Internetu neví, že si koupili nefungující nemožný krám. ;-)

  12. Tomáši vtipný komentář (n). Mám 5 let D700 a nějaký ten olejíček – pár teček – na sklíčku před senzorem taky býval. Ale 10 čistění zdarma tak hned nevyčerpám – zatím asi 4x.
    Dotaz na makofoto: je poznat rozdíl ve sledování pohybujícícho se objektu při 3D tracking mezi D600 a třeba D700 nebo D3 ? S D700 jsem v tomhle směru spokojený, vadí mi na něm vlastně jen váha. I proto bych zvažoval do budoucna jako 2.tělo D600 nebo D610. I když teprve po loňském upgradu na nové PC mi končeně CNX2 zpracovávává 12 megové RAWy přijatelně svižně – což se nedá říci o RAWech z D600, o D800 nemluvě. Jinak na lehké cestování a nenápadné streetfoto je V1 po slevě perfektní.
    D7100 je super, ale Nikonu opravdu chybí k DX pevná širokoúhlá světelná skla a nový 2,8 zoom 16-50.

  13. Jirka: „ale Nikonu opravdu chybí k DX pevná širokoúhlá světelná skla a nový 2,8 zoom 16-50“

    Rád bych si koupil tato pevná skla:
    Nikkor AF-S DX 20mm f/1.8G
    Nikkor AF-S DX 24mm f/1.8G
    Nikkor AF-S DX 28mm f/1.8G
    Jenže oni je neprodávají zvlášť, mají je jen ve společném balení a ještě navíc je na tom napsáno Sigma 18-35/1.8. :-)

  14. Máme D600 i D610. Až ná pár zanedbatelých vylepšení jako je „revoluční“ tiché sériového snímání 3snímků za sekundu a téměř nepostřehnutelné zrychlení ryhlého sekvenčního snímání o „10%“ a také vylepšení vyvážení bílé, které je u obou kamer prakticky nerozeznatelná. Pokud se bavíme o formátu raw, je 0.

    Oba dvo foťáčky mají stejný tvar, materiál, hmotnost, dodávané příslušenství je stejné. Jen u D610 mi příjde příšlušenství mírně odlehčené, popruh je slabší, usb je více ohebné (možná to bude tím, že D600 kterou máme, byla jednou z prvních prodávaných u nás.

    … hlavní plus je tedy cena (D610 nás vyšla o 2tis levněji – bavíme-li se o distribuci pro ČR/SK).

  15. Možná by mě jen zajímalo, proč se Nikon u té 610 trochu nepopral s AF modulem, kterému už u D600 bylo vyčítáno malé pole pokrytí, kdy všech 39 ostřících bodů je vtěsnáno prakticky do středu hledáčku :o(

  16. Myslím že ostřící body jsou umístěny ve středu záměrně … spousta lidí, kteří si kupuji D600, D610 používají i DX objektivy (při řežimu DX pokrývají body celou plochu, tak jako například u D7000).

  17. Dobrý večer.
    Měl bych dotaz na Nikony, myslíte že byste mi mohli někdo poradit, prosím?
    V aparátu je rozsah WB v Kelvinech 2500-10000, ale v NX2 na to chybí posuvník. Resp. Daylight je 4132K (Direct Sunlight) až 9090 (Shade). Jak nastavím ručně 2500K?
    V jiných SW je na to posuvník jeden, ale zase nemám výhodu načtení Nikoních nastavení (Picture Control, Active DL atp).
    A kdepak najdu v Noise Reduction samostatné nastavení Luminance Noise Reduction a Chrominace Noise Reduction? Opět běžné funkce v jiných SW.

    Znáte prosím někdo dobře Canon SW Digital Photo Professional?
    Podobné funkce hledám v NX2 a nějak nevím jak v NX2 vyvolat fotku stejně jako z DPP či PS CameraRaw…

    Děkuji.
    Zdravím

  18. To je sice pravda, ale kvůli tomu to zcela jistě není – při nasazení DX objektivu není žádný problém je automaticky vypnout. A „spousta lidí“ to zcela jistě není – alespoň v procentickém vyjádření, protože většina uživatelů FX modelů si také koupí FX skla – jinak by to byla dosti pofidérní investice.

  19. Jsem bezradna. Odchazi mne D200 a ja stojim pred rozhodnutim, cim ji nahradit. V uvahu prichazi D7100 a D610. Vim, jsou to jine kategorie, kazdy fotoaparat ma sve pro a proti i ja si pisu plusy a minusy do dvou sloupecku, zejmena spojenych s DX a FF. Ani procitani vsech diskuzi a recenzi mne nepomohlo. Pomuze mne nekdo naklonit misku vah na jednu stranu?

  20. Jani, jako majitel D7100 rozhodně neposkytnu nestranné hodnocení, ale můj skromný názor je ten, že cenový rozdíl je rozhodně větší, než o co víc nabídne D610. Připadá mi, že obrazový výstup do ISO800 je naprosto stejný a k tomu D7100 nabídne lepší autofocus. Osobně bych si D610 nekoupil a to mám většinu skel pro FX formál kromě základního 16-85mm mám vlastně vše ostatní pro FF. Je asi potřeba říci, co fotíte a jaká vlastnost (cenu nevyjímaje) je pro Vás nejdůležitější. Nicméně pochopil bych, kdyby mne majitelé FX formátu přehlasovali názorem, že fullframe prostě nic nenahradí :-)

  21. Martine, D7100 je výborná, o tom žádná. Podle mě záleží především na tom, jaké objektivy člověk skutečně vlastní. Je spousta FX, které jsou vhodné i pro DX, jako například telezoomy. V případě FX zoomu od zoomu, do 85mm, a pevných skel, doporučuji jednoznačně D610. Já dávám přednost D610.

  22. Kdyby majitelce D200 neodcházela, tak by si ji patrně nechala nadále, tj. na dosavadní fotografické úkony dostačovala (jinak by si asi dávno koupila modernější přístroj). Proto ani nepředpokládám, že je vybavena větším množství objektivů na FX, má-li vůbec nějaké. Přechod na D7100 nebo D610 je z D200 ohromný kvalitativní skok po všech stránkách. Takže bych zvážil, které z fotografických situací nezvládne D7100 a D610 ano. Pokud se najde takový případ a současně bude pro zamýšlenou či stávající práci téměř nezbytný, potom D610 + další investice do objektivů. Pokud ne, tak D7100 (ale pozor, má-li člověk její kvality skutečně využít – hlavně rozlišení snímače, potřebuje hodně dobré objektivy. D7100 má v současné době naprosto rekordní počet pixelů na 1 mm2:)

  23. Dobrý den.Fotím již hodně let na kinofilm s F70 a k tomu mám objektiv Tokinu AT-X PRO 28-80 f2.8.Rozhoduji se přejít na digitál a použít tento objektiv.Spousty filmů mám oskenovaných,ale to se nedá s digitální fotografií vůbec srovnávat!Je to nesmírně časově náročné.Po přečtených komentářích se nemohu rozhodnout zda jít do D610 či D7100?Hlavně fotím krajinu i když toto sklo není k tomu zrovna určené.Mohu vůbec očekávat nějakou kvalitu u toho či onoho formátu?Děkuji.

  24. makofoto, prosím, které konkrétně pevné sklo je na ohnisku 16-24mm lepší, než zoom 16-85mm, když je to takový low-end? Moment, oni vlastně pro DX formát žádný pevný skla v tomhle rozsahu neexistujou! Protože buď je to rybí oko, nebo starý 20mm f2,8D a 24mm f2,8D, který teda lepší nejsou ani kdyby se rozkrájeli. Zachránit by to mohl až možná 24mm f1,4G, kterej ale opticky taky neni žádná pecka a za cenu víc než trojnásobnou 16-85???

  25. Franto:
    Jestliže preferujete krajinářskou fotografii pak sám víte, že výhoda fulfrejmu je právě v tom, že nezužuje zorné pole a Vaše Tokina bude mít stále svých 28mm. Naproti tomu DX „udělá“ z 28mm ekv. 42mm což se mi zdá na krajinu málo široké.
    O kvalitu se bát nemusíte, tu dostanete tak i tak a myslím, že Vás překvapí. Je to o penězích a tělem to jen začíná.
    Ještě k rozhodování doporučuji stránky dpreviewTEČKAcom . Tam najdete detailní obrazové porovnání obou uvažovaných.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *