Jiná káva! Nikkor Z 24–200 mm f/4–6,3 VR v testu Nikonblogu

Vždycky, když jsem jako kluk něco provedl, tak mi moje matka říkávala „přiznej se bez mučení“ (v legraci samozřejmě, nemučila mě, ani když jsem se nepřiznal :-). Tak se nyní jako už starší muž přiznávám bez mučení, že jsem nikdy neměl rád širokorozsahové zoomy. Vždycky měly zbytečně moc kompromisů, než abych si místo jednoho univerzálního skla nevzal v zájmu lepší obrazové kvality raději dva nebo tři objektivy. Ovšem jelikož Zetka mění jaksi celý svět focení Nikonu, nutně musela ovlivnit i tuto kategorii fotografické optiky. A taky, že jo, Nikkor Z 24–200 mm f/4–6,3 VR je jiná káva!

Nikkor 24–200 mm f/4–6,3 VR na Nikonu Z 6II
Nikkor 24–200 mm f/4–6,3 VR na Nikonu Z 6II

Širší, ne však velký

Nemusím zdůrazňovat, že jde o nativní objektiv na Nikony Z, čili sklo, které na zrcadlovku nenasadíte. Těch specifických specifik objektivu Nikkor 24–200 mm f/4–6,3 VR je ale více. Například to, že Nikon doposud nikdy neměl širokorozsahový zoom začínající na 24 mm. „EFková“ skla tohoto typu měla široký konec vždy na 28 mm – však to znáte: Nikkor 28–200 mm nebo 28–300 mm. Všichni fotografové ví, že na širším konci se počítá každý milimetr navíc, takže… díky za to. Pokud byste ale čekali, že kvůli tomu se zvětší rozměry objektivu, budete velmi překvapení. Toto sklo není o nic moc větší nežli například pevná Zetková dvacítka.

Rozsah zoomu objektivu Nikkor 24–200 mm f/4–6,3 VR v reálu
Rozsah zoomu objektivu Nikkor 24–200 mm f/4–6,3 VR v reálu

Nikkor 24–200 mm f/4–6,3 VR má stavební délku 114 mm, průměr 76,5 mm a hmotnost 570 gramů. Fotografovi o rozměrech nejlépe napoví průměr filtrového závitu, který zde činí 67 mm. Takže skutečně cestovní zoom v pravém slova smyslu. Tomuto zaměření ostatně odpovídá i utěsnění proti stékající vodě a prachu a ochranný fruorinový povlak přední čočky. Další ochranu přední čočky – vykrajovanou bajonetovou sluneční clonu – najdete v základní výbavě s tímto objektivem. 

Nikkor Z 24–200 mm f/4–6,3 VR
Nikkor Z 24–200 mm f/4–6,3 VR

Další zajímavostí je bajonet objektivu z hliníkové slitiny – u Nikonu je to poprvé, kdy nebyla na bajonet použitá ocel (nebo plast). Ostatně celá konstrukce objektivu Nikkor 24–200 mm f/4–6,3 VR využívá lehkého kovu, nikoliv plastu. Nejde sice o prémiovou řadu objektivů S-line, ale kdyby na těle nechybělo ono eSko, nebo jsem vám to teď nenapsal, tak to ani nepoznáte – jde o dílensky výborně zpracovaný objektiv bez jakýchkoliv vůlí a dalších neřestí. Prostě Zetkové sklo jako vyšité! Včetně úzkého multifunkčního, uživatelsky nastavitelného „ostřicího“ kroužku poblíž bajonetu.

Utěsnění objektivu Nikkor 24–200 mm f/4–6,3 VR
Utěsnění objektivu Nikkor 24–200 mm f/4–6,3 VR

Zmíněná kompaktnost ve smyslu rozměrů je pak vykoupená vysouváním vnitřních tubusů objektivu při zoomování – kdy se stavební délka u nejdelšího ohniska prodlouží zhruba o polovinu – o 63 mm. Ale pak ji můžete zase zasunout :-) Na boku tubusu najdete pojistku proti samovolnému vysouvání, typicky při nošení objektivu s fotoaparátem na krku. Mně se to při testování nestávalo ani když jsem tuto aretaci nepoužil. Možná ale, jak se vnitřní mechanismus časem „zajede“, pojistku oceníte.
Nic dalšího se ale na tomto objektivu nevysouvá ani neotáčí, takže například klasiku, polarizační filtr, lze používat dosyta. 

Zcela vysunutý tubus objektivu Nikkor 24–200 mm f/4–6,3 VR
Zcela vysunutý tubus objektivu Nikkor 24–200 mm f/4–6,3 VR

Přestože se jedná o fullframové sklo, je Nikkor 24–200 mm f/4–6,3 VR vybavený také optickou stabilizací. K čemu je to dobré, když všechny fullframové mirrorlessy Nikon Z mají stablizovaný snímač? Proto, abyste tento objektiv mohli využívat i na DX Zetku – Nikon Z 50 (které stablizaci snímače nemá). „VéeRko“ v objektivu dosahuje výkonu 5 EV, není tedy co řešit, dvoustovku, přesněji na Z 50 v přepočtu crop faktorem 300 mm, udržíte v pohodě.

Jako u všech Zetkových objektivů, i u tohoto širokorozsahového zoomu pohání autofokus naprosto bezhlučný krokový STM motor. Protože jde o univerzální objektiv, můžete si s ním troufnout i na trochu toho zvětšení, byť samozřejmě makro to není. Na nejdelší ohnisko zaostřuje objektiv Nikkor Z 24–200 mm od 70 cm, což znamená, že nejmenší objekt, který se vám vejde na šířku obrazového pole, má něco málo přes 12 cm. Exaktně se jedná o zvětšení 0,28×.

Ohnisko 200 mm, clona 9, čas 1/6 s, ISO 100, korekce EV +1 Ohnisko 200 mm, clona 8, čas 1/20 s, ISO 100, korekce EV 0

Sedmilamelová clona je elektromagnetická, opět de facto bezhlučná – to už lze označit za standard Zetkových skel. Že tento objektiv není bůhvíjak světelný, to je na první pohled zřejmé z označení. Bohužel, také průběh světelnosti je poměrně strmý – na nejhorších f/6,3 se dostanete už na 80mm ohnisku (přičemž na 50 mm je světelnost f/5,6, na 35 mm f/4,8). Na hrátky s hloubkou ostrosti u portrétů typu ostré oko, rozmazané řasy, to moc nebude. I když… můžete zkusit použít delší ohnisko nežli obligátních 85 mm.

Obrazová kvalita

Ani optická konstrukce tohoto širokorozsahového zoomu není „normální“. Skládá se z 19 členů v 15 skupinách, dvě čočky jsou typu ED, dvě „běžné“ asférické a jedna ED-asférická. Takže čoček je mnoho a také mnoho druhů. Antireflexní vrstvy zajišťuje nové povlakování typu ARNEO Coat. Zajímavé je, že zde výrobce nekombinuje „staré“ antireflexní vrstvy Nano Crystal Coat s novými ARNEO Coat. Ale asi ví, proč to dělají. Každopádně v protisvětle tento objektiv nelze označit jako excelentní – kromě obvyklých „prasátek“ zde dochází i ke snížení kontrastu. Je potřeba si na to dávat pozor.

Optická konstrukce objektivu Nikkor Z 24–200 mm f/4–6,3 VR
Optická konstrukce objektivu Nikkor Z 24–200 mm f/4–6,3 VR
MTF křivky objektivu Nikkor Z 24–200 mm f/4–6,3 VR
MTF křivky objektivu Nikkor Z 24–200 mm f/4–6,3 VR

MTF křivky napovídají, že také opticky by tento objektiv měl svoje zrcadlovkové předchůdce překonávat. A také, že ano, a velmi výrazně! Když jsem se v úvodu přiznal ke svojí dřívější  „neoblíbenosti“ širokorozsahových zoomů – právě kvůli kompromisům v obrazové kvalitě – tak nyní mohu prohlásit jen „Beru zpět, na Zetkách je všechno jinak“.

Předně je zde, nebojím se napsat, už typický skvělý přenos kontrastu a vysoká ostrost Zetkových skel. Ne, tento objektiv se samozřejmě nedá srovnávat s pevnými Zetkovými ohnisky, ale pořád je to nadstandard. Ostrost v cca 70–80 % plochy obrazu je zde naprosto břitká v celém rozsahu ohnisek a na plně odcloněný objektiv. Totéž se týká i přenosu kontrastu. Malá ukázka kresby v rohu záběru plně odcloněného objektivu následuje:

Ohnisko 140 mm, clona F6,3 („plná díra“)
Ohnisko 140 mm, clona F6,3 („plná díra“)

Potřebujete-li z jakéhokoliv důvodu mít snímky dokonale proostřené až do rohů záběru, budete muset přiclonit. U většiny ohnisek se rohy proostří na clonách mezi F8 až (spíše raději) F11, pouze v rozsahu 105–135 mm je třeba clonu uzavřít až na F16. Zato je ale tento objektiv smířlivý co se týče difrakce. Tento, česky řečeno, ohybový jev – změkčení kresby – se začíná projevovat až za clonou F22.
Mimochodem, když jsme u toho clonění – ono napsat, že je potřeba zaclonit na F11 může vypadat hrozně, ale je třeba si uvědomit, že při světelnosti f/6,3 je to jenom něco málo přes jedno EV oproti plné díře.

Velmi překvapivě – v pozitivním slova smyslu – se tento objektiv chová co se týče vinětace. Zatímco většina kvalitnějších pevných Zetkových skel vinětuje docela dost, tento širokorozsahový zoom se naopak drží velmi nízko při zemi. Posuďte sami:

Bokeh není jako z Noctu, to jste ale ani nečekali, že ne? Po pravdě není ani jako z pevných Zetkových skel, ale myslím, že ani to jste si nemysleli. Přesto jej hodnotím dobře. Není to takové to „nervózně“ rozmazané pozadí u levných zoomů, které tahá za oči – bokeh Nikkoru 24–200 mm není hladký, ale je příjemný, koukatelný, nerušivý. Nemám s ním nejmenší problém.

O chromatické vadě jsem v souvislosti se Zetkovými objektivy doposud psal, že neexistuje, respektive je téměř bezezbytku korigovaná. U objektivu Nikkor 24–200 mm f/4–6,3 VR někteří testeři chromatickou aberaci našli. Já, ať jsem se snažil, jak jsem se snažil, jsem ji neobjevil. Respektive občas na mě vykoukla zřetelná fialová kontura na kontrastní hraně v hledáčku, nicméně na fotce byla fuč! Viz například následující fotografie – v hledáčku jsem jasně viděl na horních hranách věže fialovou čáru. Vidíte ji na fotce?

Chromatická vada je účinně softwarově odstraňovaná
Chromatická vada je účinně softwarově odstraňovaná

No a totéž se týká geometrického zkreslení tohoto skla. Výrobce se s tím nepáral – stejně jako například u zoomu Nikkor Z 14–30 mm f/4 S, koriguje geometrické zkreslení taktéž elektronicky – s tím, že korekce nejde vypnout ani v menu foťáku, ani v RAWu v Capture NX-D nebo v novém NX Studio. Každopádně obraz je za všech okolností rovný, a to jste přece chtěli, ne? :-)

Celkové hodnocení

Takže co to tady máme? Zoom s rozsahem od širokoúhlého ohniska ke střednímu teleobjektivu, který ovšem není větší nežli běžný standardní zoom. Dobře, „přenosné“ rozměry jsou zaplacené horší světelností. Primárně by nás však měla zajímat optická kvalita. Tu nemohu hodnotit jinak než slovem výborná! Dokonce bych napsal překvapivě výborná! Překvapivě, protože v této kategorii širokorozsahových zoomů se zkrátka tak výborná kvalita běžně nevidí.

Čili všude tam, kde vám nechybí světelnost a potřebujete velký rozsah ohnisek, se Nikkor 24–200 mm f/4–6,3 VR jeví jako výborná volba. Mimochodem… zrovna u Zetek, kde je snímač po sundání objektivu takříkajíc hned na ráně, je širokorozsahový zoom další plus. Tady už nejde o lenost nosit více objektivů a přehazovat je. Kdo má pořád čistit ten snímač od prachu?

Nikkor Z 24–200 mm f/4–6,3 VR
Nikkor Z 24–200 mm f/4–6,3 VR

No a použití na DX mirrorlessu Nikon Z 50? Zbavíte se okrajových vad, takže zde clonit nemusíte už vůbec. Co do velikosti, sedí Nikkor 24–200 mm f/4–6,3 VR i na Zet padesátce dobře, pouze je samozřejmě třeba počítat s crop faktorem, který rozsah ohnisek posune o známý jeden a půl násobek doprava – k delším ohniskům. Dostáváte tedy rozsah 36–300 mm. Mně by to nevadilo. Kdybych potřeboval širší záběr, malý pancake záklaďák ze Z 50, Nikkor Z 16–50 mm, můžu mít sebou i s Nikkorem 24–200 mm, dám ho totiž do kapsy, a ani o něm nevím.

Technické parametry objektivu Nikkor Z 24–200 mm f/4–6,3 VR najdete zde

Doporučená prodejní cena: 25 490 Kč

 

Nikkor Z 24–200 mm f/4–6,3 VR na těle Nikon Z 6II

Snímky jsou bez úprav (Kromě zmenšení na webové rozlišení. Originální soubory si můžete stáhnout níže.)

Stáhněte si zdrojové soubory v plném rozlišení bez úprav:

JPEG (117 MB)
NEF – 1. část (206 MB)
NEF – 2. část (197 MB)
NEF – 3. část (200 MB)

Sdílej

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

3 komentáře

  1. Tato recenze mi udělala radost:). Tento objektiv vlastním již řadu měsíců a jsem s ním nadmíru spokojen. I když jsme si pořizoval hlavně na dovolenou a výlety, abych toho s sebou nemusel tahat moc, ale nyní ho využívám při daleko více příležitostech. Je to návykové:). Má pochopitelně svoje limity, i ta aberace v některých situacích je pořádná, ale objektiv je i tak pro univerzální použití skvělý…

  2. Dobrý den, uvažuji o tomto objektivu, chtěl bych se zeptat na váš názor, mám z 24-70mm na Z 6, je 24-200 schopen nahradit z 24-70mm, děkuji.

  3. Hezký den a dobré světlo. Zprvu jsem myslel, že není, ale po zhruba roční zkušenosti si myslím, že tak z 80% určitě ano. Teď ho používám na Z 6 častěji, než zmíněný Z 24-70. Určitě se koupě vyplatí…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *