Ještě jedna zrcadlovka! Nikon D5200 v podrobné recenzi s demosnímky a ukázkami videa

Nevím jak čtenáři Nikonblogu, ale já jsem byl po uvedení D600 přesvědčen, že tím Nikon pro letošní rok vyložil na stůl všechny trumfy. Nikon 1 V2 mě sice maličko překvapil, ale je to přece jenom jiná třída než zrcadlovky. Podle rčení o tom, že nikdo není doma prorokem, jsem ale měl dávat větší váhu zahraničním „rumours“, které o D5200 cvrlikaly jako vrabci na střeše už nějaký ten pátek. Ano, je to tak, dnes, necelé dva měsíce před koncem roku 2012, přichází na svět digitální zrcadlovka Nikon D5200. (A já si jen tiše říkám, co ještě letos bude nového…)

Nikon D5200 je – už podle svého označení – nástupcem modelu D5100, který se po pravdě na pultech fotoobchodů moc neohřál (na trh byl uveden loni v dubnu). Jenže vývoj, místo aby se trochu uklidnil, dál štve koně za lepšími a lepšími parametry. A D5200 oproti předchůdci opravdu lepší v mnohém je, nejde jen o malý upgrade. Nicméně o tom všem bude tento článek, pojďme tedy na věc!

Úvod

Nikon D5200


Klíčové vlastnosti Nikonu D5200
DX snímač s rozlišením 24 Mpx

CMOS snímač o rozměrech 23,5 × 15,6 mm zaznamenává fotografie o velikosti 6 000 × 4 000 pixelů.

Záznam Full HD videa

Záznam videosekvencí Full HD (1 080p) – nově s možností plného manuálního řízení záznamu a vestavěným stereomikrofonem. Kromě kvality 1 080/25p můžete nahrávat také v režimu 1 080/50i.

Obrazový procesor EXPEED 3

Je zřejmé, že obrazový procesor EXPEED 3 se stává standardem zrcadlovek Nikon napříč všemi kategoriemi – od vlajkové lodi D4 přes nový D5200 až po nejmenší model D3200.

Velký rozsah citlivostí snímací soustavy

V základní konfiguraci má Nikon D5200 citlivost ISO 100–6 400, v rozšířeném módu pak až ISO 25 600.

Přesné a rychlé automatické zaostřování

Osvědčený 39bodový autofokus MultiCAM4800DX vám jistě bude povědomý. Vítejte v klubu s D7000 nebo také D600.

LCD displej s rozlišením 921 000 obrazových bodů

Třípalcový displej na kloubovém uchycení umožňuje komponovat snímky nebo natáčet video z rozličných více či méně krkolomných pozic.

Bezdrátové propojení s inteligentními zařízeními

Pomocí volitelného adaptéru WU-1a lze posílat fotografie do smartphonů nebo tabletů s operačním systémem Android nebo iOS. Smartphony nebo tablety mohou fungovat také jako bezdrátové dálkové ovládání D5200.

Nikon D5200

Podrobná technická data
Doporučená prodejní cena

– pouze tělo Nikon D5200: 18 990 Kč

– set s obj. AF-S Nikkor 18–55 mm F3,5–5,6G VR DX: 21 390 Kč

– set s obj. AF-S Nikkor 18–55 mm F3,5–5,6G II DX: 20 890 Kč

– set s obj. AF-S Nikkor 18–105 mm F3,5–5,6G ED VR DX: 23 890 Kč

– set s obj. AF-S Nikkor 18–55 mm F3,5–5,6 DX VR + 55–200 mm F4–5,6 VR DX: 26 390 Kč

– set s obj. AF-S Nikkor 18–55 mm F3,5–5,6 DX VR + 55–300 mm F4,5–5,6G ED VR: 27 690 Kč

Dostupnost

Prosinec 2012

Konstrukce a ovládání

Nikon D5200 náleží do třídy amatérských digitálních zrcadlovek, v hierarchii Nikonu stojí uprostřed mezi nejnižším D3200 a nebojím se nazvat poloprofesionálním D7000. Plastové tělo sice doznalo decentní designový facelift, stále však příbuznost s D5100 nezapírá. Ostatně rozměry 129 × 98 × 78 mm jsou až na milimetrové rozdíly shodné, stejně tak hmotnost, která u nové DSLR klesla o pět gramů. Na rozdíl od D5100, která byla k mání pouze v černém provedení, se bude nový model nabízet ve třech barvách: černé, červené a bronzové. Která se vám líbí nejvíce?

Nikon D5200

D5200 je jedinou zrcadlovkou Nikonu, která má displej umístěný na kloubovém uchycení, což je mimochodem vychytávka, která rozděluje příznivce této značky na dva tábory. Jedny flexibilní uložení LCD otravuje a raději by jej viděli postaru napevno, druzí naopak dokáží ocenit výhody tohoto technického řešení. Já patřím do druhé skupiny, přičemž mě baví už jen možnost přiklopit displej lícem k tělu fotoaparátu. Hlavně však mám rád LCD na kloubu při práci na stativu a nově také u natáčení videa.

Nikon D5200

Vzhledem ke kloubovému uchycení displeje Nikon – stejně jako u D5100 – nemohl použít tradiční rozmístění ovládacích prvků se sloupcem tlačítek vlevo vedle displeje, jak to mají všechny ostatní DSLR této značky a „čudlíky“ jsou pak rozmístěny po zbytku zadní a horní části těla. Zde najdete nově vpravo tlačítko snímacích režimů (single, sériové snímání, samospoušť atd.), nahoře na krytu pentaprismatu pak vestavěný stereomikrofon.

Nikon D5200

Dvě tlačítka pak najdete ještě na levé straně těla – jde o ovladač pro blesk a tlačítko Fn. K druhému je třeba dodat, že nabízí mnoho volitelně nastavitelných funkcí, bohužel mezi nimi není DOF, neboli zaclonění pro kontrolu hloubky ostrosti, pro kterou na tomto těle chybí klasicky umístěné tlačítko dole u objektivu.

Nikon D5200

Levý bok těla D5200 tradičně skýtá také konektorovou výbavu. Zde se žádné překvapení nekoná, pod gumovou krytkou najdete USB | A/V port, HDMI, 3,5mm „jack“ pro externí mikrofon a systémový port pro firemní GPS receiver GP-1.

Ergonomie držení a ovládání

Vzhledem k tomu, že jde o druhé nejmenší tělo zrcadlovek Nikonu, zejména pánská část populace musí počítat s tím, že malíček pravé ruky nenajde potřebnou oporu. D5200 je zrcadlovka, u které se nepočítalo s vertikálním gripem, takže ani takovouto pomoc nečekejte. Naštěstí je pravý grip v rámci možností typicky nikoňácky mohutný a mírně horší držení zachraňuje malá hmotnost těla. Problém nepředstavuje ani práce s odklopeným displejem „mimo tělo“.

Nikon D5200

Jediné, co vás v této situaci může lehce iritovat, je tlačítko Menu umístěné v levém horním rohu zadní stěny – při otevřeném displeji je jednoduše „přes ruku“. Jinak jsou ovládací prvky rozmístěné přehledně a zachovávají jakousi logiku Nikonu. Tedy ve své třídě samozřejmě – těžko srovnávat způsob ovládání například s D800 neřkuli D4…

Nikon D5200

Funkce a vlastnosti

Snad se na mě čtenáři nebudou zlobit, když „normální“ funkce přeskočím a budu se věnovat pouze novinkám a zajímavostem. Snad jen pro rychlé obeznámení: D5200 je takříkajíc typická moderní amatérská zrcadlovka se závěrkou do 1/4 000 s, synchronizací blesku na jedné dvousetině sekundy, při sériovém snímání je možné pořídit až 5 snímků za sekundu. Pozitivní je garance 100 000 cyklů u modulu závěrky – to v této třídě nebývá ani zdaleka běžné.

Modul závěrky Nikonu D5200
Modul závěrky Nikonu D5200

Nový model má také tichý režim Quiet, možnost vícenásobné expozice nebo intervalového snímání, chybí naopak třeba podpora CLS pomocí vestavěného blesku. Také pozor u starších objektivů bez vlastního AF motoru – D5200 nemá náhon autofokusu z těla a nebude tedy s nimi automaticky ostřit.

Nikon D5200

Rodinné stříbro

Jsou dvě funkce, kvůli kterým stojí D5200 za všechny prachy (trochu nadneseně samozřejmě…): autofokusový modul MultiCAM4800DX a video, respektive možnosti natáčení videosekvencí.

39bodový autofokus s devíti středními křížovými body důvěrně znají uživatelé vyššího modelu D7000 a nově také fullframového D600. Protože jde ale o modul primárně vyvinutý pro DX těla s menším obrazovým polem, získáváte samozřejmě větší pokrytí scény AF body.

Rozložení AF bodů (červeně vyznačené body jsou křížové)
Rozložení AF bodů (červeně vyznačené body jsou křížové)

Devětatřicet bodů lze v režimu Single AF přepnout na 11bodový autofokus, v módu kontinuálního ostření pak můžete body sdružovat do skupin po 9, 21, nebo 39 bodech. Shrnuto – nějak takto si představuji výborně navržený autofokus. Nijak malý, ale zároveň ne přehnaný počet bodů, pokrývajících velkou plochu záběru. V případě D5200 je jen škoda malého zvětšení hledáčku. D7000 je v tomto ohledu výrazně lepší (ale také dražší…).

Natáčení videosekvencí doznalo oproti předchůdci D5100 velký posun. Tam, kde bylo video pouze automatické, nyní máte k dispozici plné manuální ovládání a velkou škálu formátů. Formát Full HD (1 920 × 1 080 px) je k mání nejen 1 080/25p, ale také prokládaný 1 080/50i. V nižším rozlišení 1 280 × 720 obrazových bodů můžete natáčet 50 plných snímků za sekundu.

Také záznam zvuku lze ručně ovládat nastavením až ve dvaceti krocích citlivosti mikrofonu
Také záznam zvuku lze ručně ovládat nastavením až ve dvaceti krocích citlivosti mikrofonu
Budoucnost je bezdrátová

Nastartoval to menší model D3200, není tedy důvod, aby bezdrátové ovládání pomocí smartphonu nebo tabletu neměl také Nikon D5200. Opět je tato funkcionalita sice podmíněna dokoupením maličkého Wi-Fi adaptéru WU-1a (cena 1 690 Kč), nicméně jak jsme se přesvědčili u D3200, funguje to. Nově jsem navíc zaznamenal zprávu o podpoře operačního systému iOS, což by znamenalo, že bezdrátové ovládání nebude omezené jen na majitele Androidových zařízení, ale na své si přijdou také příznivci produktů Apple.

Nikon D5200

Obrazová kvalita, demosnímky a celkové hodnocení

Bylo by zcela pochopitelné a asi by se tomu ani nikdo nedivil, kdyby Nikon D5200 měl shodný snímač s D3200. Dostupné informace ale naznačují, že to však nemusí být pravda. Jiné je rozlišení, odlišné jsou i fyzické míry CMOS čipu. Zatímco D3200 má 6 016 × 4 000 pixelů, D5200 má přesně 6 000 × 4 000 px – tedy bez těch 16 (slovy šestnácti) obrazových bodů navíc na delší straně, které má menší model (D5200 tedy má naprosto přesně 24 Mpx, nikoliv 24,1 Mpx, jak Nikon tvrdošíjně udává). Podobné je to s rozměry snímače. U D5200 se udává 23,5 × 15,6 mm, Nikon D3200 má 23,2 × 15,4 mm.

24Mpx CMOS snímač Nikonu D5200
24Mpx CMOS snímač Nikonu D5200

Doposud to mohlo být jen hraní s čísly, nicméně odlišnosti vykazuje také obrazová kvalita – a to už je jiná káva. Začneme-li ale tím, co oba dva modely spojuje, pak je to vynikající dynamika snímací soustavy, na níž se podílí velké rozlišení, které je navíc zpracovávané špičkovým obrazovým procesorem EXPEED 3. Ke cti obou je třeba také přičíst velmi korektní barevné podání a schopnost správně exponovat v běžných i ztížených světelných podmínkách.

Zbytek – až na šum, ale tomu se budeme věnovat detailněji o něco dále – už je víceméně závislý na použité optice. Já jsem s Nikonem D5200 fotografoval povětšinou se setovým zoomem AF-S Nikkor 18–105 mm F3,5–5,6G ED VR. Ten je, jako snad každý laciný „seťák“, nutné clonit na F8 až F11, pak ale poskytne slušnou kresbu. Pár snímků jsem ale udělal také staršími pevnými „Déčkovými“ skly 24 mm a 85 mm, se kterými je evidentní jakési zklidnění obrazu. Je zkrátka vidět, že zoom 18–105 mm se s vysokým rozlišením D5200 tak trochu pere a data jsou ve snímcích „nacpaná“, kdežto pevná skla mají ještě rezervu.

Šumí málo, ale pořád

Poměrně výraznou odlišnost vykazuje Nikon D5200 oproti D3200, a de facto všem nebo spíše většině ostatním zrcadlovkám v práci se šumem v obraze. Je až neuvěřitelné, že zde téměř nespatříte žádný barevný šum. Ten se objevuje v rušivé míře skutečně až u nejvyššího ISO 25 600, a to ještě musíte zcela vypnout odšumování! Všechna čest a klobouk dolů. Ale… Snad jako daň z této výhody se jemného – opakuji ale naprosto monochromatického – šumu nezbavíte ani u opačného pólu, nejnižšího ISO 100. Ano, nejsme u fullframu, co bychom chtěli. Nicméně porovnáte-li výstup s D3200, zjistíte, že ta má na nejmenší ISO snímky „hladší“.

Osobně to považuji spíše za vlastnost než jako chybu, protože jemným zrníčkem na malých citlivostech se trápit nebudu, kdežto degradující šum na citlivostech vysokých by mi vadil mnohem více.

Jako vždy následují ukázky od ISO 800 do maxima, a také nyní je první z trojice výřezů JPEG s odšumováním Normal, prostřední je RAW ručně odšuměný v Capture NX 2 a poslední pak RAW s vypnutým odšumováním.

Zdrojový snímek s vyznačeným výřezem
Zdrojový snímek s vyznačeným výřezem
ISO 800
ISO 800
ISO 1 600
ISO 1 600
ISO 3 200
ISO 3 200
ISO 6 400
ISO 6 400
ISO 12 800
ISO 12 800
ISO 25 600
ISO 25 600
Celkové hodnocení

Nikon D5200 je takříkajíc důstojným nástupcem předchozího modelu D5100. Protože se nedal očekávat posun do vyšší třídy, je třeba se smířit s plastovým tělem a malým hledáčkem, který však významně povýšil co do výskytu ostřicích bodů na matnici díky 39bodovému autofokusu. Z pohledu funkcí se dá za nejlepší inovaci označit záznam Full HD videa s možností plně manuálního řízení expozice a dalších parametrů. To vše včetně zvuku, přičemž zde najdete vestavěný stereomikrofon, plus co je důležitější – konektor pro připojení externího mikrofonu. No a v poslední (nebo v první?) řadě samozřejmě také nový 24Mpx snímač, který uživatelům tohoto fotoaparátu ostudu rozhodně neudělá.

Galerie demosnímků Nikon D5200

Není-li uvedeno jinak, jsou demosnímky pořízené objektivem AF-S Nikkor 18–105 mm F3,5–5,6G ED VR

Stáhněte si fotografie v plném rozlišení
1. část (192 MB)
2. část (217 MB)
3. část (170 MB)

Ukázkové videosekvence (aneb pracovně Brněnsky šaliny)

Pozn: U ukázky videa v kvalitě 720/50p je kvůli rušení silným větrem vypnuta zvuková složka záznamu. Nahrávání zvuku D5200 se ale budeme věnovat v některém z dalších článků na Nikonblogu, takže čtenáři o nic nepřijdou.

Sdílej

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

40 komentáře

  1. Nejvíce by mě zajímal technologický pokrok oproti D7000.

    U D7000 byl pro mě AF-F v režimu natáčení videa ještě jednoznačným zklamáním a otázkou je, nakolik se D5200 podaří dostát tomu, co se píše v jejím představení na dpreview.com:
    „The camera’s subject tracking of moving objects in three dimensions, with full time servo AF (AF-F), ensures focus of moving objects throughout filming.“

    Co se týče autofokusu detekcí fáze, tak u D7000 byly s novým AF modulem střední třídy, tj. MultiCAM 4800 celosvětově diskutované relativní problémy. U D600 někteří uživatelé mluví o vyladění, někteří píší, že stále nemá na D300s. Teď je tenhle autofokus u relativně levné a zajisté brzy rozšířené D5200, takže bude svět brzy zaplaven zkušenostmi, i když většinou od méně zkušených uživatelů, kteří do pověstio tohoto autofokusu budou přimíchávat i vlastní chyby.

    Nikon High DR ze dvou expozic funguje zajisté hezky, ale konkurence se již naučila ponechávat při HDR zdrojové RAWy k tomu, aby si fotograf mohl udělat HDR z RAWů sám a mohl si tudíž sám vyvážit bílou a měl 14-bitový obrázek a nikoliv jen 8-bitový ztrátově komprimovaný JPEG. HDR volba se smazáním RAWů je jen hračka, byť je i v profi D4. Nesmazáním RAWů se z toho stane seriózní funkce. Kdy to konečně Nikon pochopí? Konkurence také nejprve¨mazala RAWy a už to přestala dělat. Nejnapínavější je pro mě to, zda to Nikon stihne pochopit do vydání nástupce D300s.

    No a nakonec cena D5200 také trochu napoví, zda Nikon opravdu ponechá cenový prostor pro nástupce D300s. Pokud by cena D5200 výrazně převýšila zaváděcí cenu D5100, pak by to naznnačovalo, že nástupce D7000 se posune s cenou také výš a nezbyde cenový prostor pro D400 (nebo D9000, název není důležitý).
    To, oč se teď hraje především, je to, zda příští rok na jaře bude nové DX tělo s MultiCAM 3500 DX a příslušně velkým bufferem a framerate okolo 8 fps nejlépe v kategorii robusnosti D300s/D700/D800
    anebo se high-endem DX stane evoluční nástupce D7100.
    Nejde o nic menšího, než o přežití DX zrcadlovek.
    Redukce dvou nejvyšších DX řad (D300s, D7000) na jednu jedinou by nepřímo dávala za pravdu těm, kteří po celém světě nahlas vykřikují následující:
    „Strategie Nikonu je všechny uživatele D300, D300s, D90 a D7000 převést do FX formátu, aby si museli nakoupit nové FX objektivy s tím, že DX crop na FX těle jim umožní chvíli nouzově pro DX objektivy používat FX tělo za cenu 0,70x pidihledáčku pro DX výřez. No a ono je to už donutí investovat do FX skel. A low end řadu D3x00 a D5x00 Nikon nejpozději do 1-2 let změní na DX mirrorless. DX objektivy se budou nechat dál používat přes drahou redukci (viz absurdní cena FT-1), ale stejně jako 4/3 objektivy na m4/3 a zrcadlovkové Sony a Minolta objektivy na NEXech, je autofokus buď nepoužtelný nebo groteskně fungující, když se motůrek konstruovaný na rýchlý nepřerušovaný posun řízený detekcí fáze pokouší krokovat podle toho, jak se z hlavního snímače po krůčcích vyhodnocuje změna kontrastu.
    Proto Nikon v DX třídě prakticky přestal vyvíjet dražší objektivy, aby jich nebyla velká škoda až je bude muset kompletně nahradit novými DX objektivy pro mirrorless DX, které budou mít krokový autofokus a kvůli o cca 20 mm menší vzdálenosti snímač-bajonet i zcela jinou konstrukci především u širokoúhlých objektivů.
    Paradoxní je, že ač se dlouhá léta tvrdilo, že retrofokální konstrukce kvůli prostoru pro zrcátko je strašná komplikace pro objektivy s ohniskovou vzdáleností pod cca 50 mm, tak Nikon má zrcadlovkové širokáče vynikající a všechny možné dnešní mirrorlessy (Olympus, Panasonic, Sony, Samsung, … a vlastně už i Nikon 1), které už mají tu opěvovanou výhodu bliýšího bajonetu ke snímači, nikterak v širokoúhlé oblasti neoslňují ve srovnání s Nikkorem. Pouze zvládnou udělat nějakou tu cca 20mm palačinku, ale kupodivu opticky nic moc a jakoby ten větší prostor pro zrcátko nutil výrobce více „narovnat“ světelné paprsky ze širokých úhlů a ta komplikace ho nutí dělat lépe kreslící širokáče.

  2. Dobrý den,
    v článku zmiňujete opět chybějící tlačítko náhledu hloubky ostrosti, což je škoda. Jako majitele D5100 by mne zajímalo, zda je nástupce D5200 vybaven alespoň dvěma funkcemi, které já osobně po více jak roce používání u D5100 dost postrádám: bezdrátové odpalování blesku (když už je ta budoucnost bezdrátová, měl by Nikon začít s těmito základními bezdrátovými komunikacemi) a synchronizace blesku s krátkými časy závěrky (D5100 zvládne tuším nejkratší 1/200s, což je žalostně dlouhý čas).

  3. Podekovani Tomasi, pekne sem si pocet. Taky souhlasim ze zakladni zrcadlovky do par let vymizi a zacnou valit microfour. podle me 5200 zbytecne zrcadlo, co chce nachytat posledni zakazniky na hafo megapixelíků.

  4. Ondřej: Bohužel vás zklamu – o absenci CLS, tedy bezdrátového odpalování externích blesků se v článku píše, to jste asi přehlédl ;) Nefunguje ale ani FP synchro, takže bohužel jen ona 1/200 s.

  5. V článku chybí jedna podstatná informace. Pokud je AF modul stejný jako u D7000, je tedy i u D5200 přítomna funkce AF- Microadjustment nebo ne?

  6. Nepatří to sem, ale hodně se mi líbí ta poslední hnědobronzová varianta:-). Jinak myslím, že DOF by mohli začít přidávat i do nižších řad, nebo aspoň náhled hloubky ostrosti přiřadit jako jednu z možností pro tlačítko FN

  7. Tlacidlo na nahlad dof v tak malych hladackoch je dobra ptakovina:-)

    Hlavne ze ma 24mpx, a TOP stroj D4 ma 16mpx, o niecom to asi hovori:-)

  8. Náhled dof je skutečně zbytečná věc. Mám ho na D90 a přijde mi, že je tam hloubka ostrosti zobrazena jinak, než na výsledné fotce. Podle mě je lepší rovnou udělat testovací snímek a zkontrolovat na displeji. Co mi opravdu vadí na levnějších Nikon tělech je, že nepodporují FP synch s bleskem. Jinak by byl podle mě D5200 téměř dokonalý foťák. Možná je to maličkost, ale je to důvod, proč si tento foťák nekoupí pokročilejší fotograf i když by v ostatních parametrech s přehledem stačil. Musí si koupit D7000, nebo Canon. Co se týče 24mpix, tak mě vysoké rozlišení nevadí. Pokud s tím člověk umí pracovat, dostane detailní snímky. Pokud ne, nemusí fotit do raw, ani na plné rozlišení.

  9. Na tenhle foťák jsem opravdu nedočkavě čekal, dlouho jsem byl v pokušení vzít D5100, ale jsem rád, že jsem vydržel. Jen ta cena mě úplně netěší, doufám, že v menších e-shopech bude tedy levnější…

  10. Jen malé upřesnění k textu v části konstrukce a ovládání – fotoaparát nemá v hledáčkovém systému hranol, ale zrcátka (tedy ne pentaprism, ale pentamirror).

  11. Ještě bych měl jeden dotaz, a to, zda-li se Nikon konečně uráčil implementovat do liveview takovou docela použitelnou fičurku, kterou má kdejaký kompakt, a to histogram?

  12. MartinV: Živý histogram v liveview není, ale je zde „teploměr“ ukazující správnost expozice. Něco jako je v hledáčku korekce EV. Jo a všechno nejlepší k svátku :)

  13. Aha, tak to je furt špatné. :-( Ale dík aspoň za přání. :)
    No a ještě by mě zajímalo, jestli byl odstraněn „konstrukční bug“, kdy v liveview, při změně hodnoty clony, se toto neprojevilo při náhledu na displeji (z hlediska DOF), ale nová hodnota clony byla správná až při zhotovení snímku. Toto u staré D5100 (ale i D3100, D7000) znamenalo, že při započetí záznamu videa, bylo toto zaznamenáno s jinou hodnotou clony (byla-li clona předtím v LV změněna). A nebo si lze vysvětlit, že „nová možnost plného manuálního řízení záznamu videa“, toto „nepochopitelné omezení“ řeší?

  14. MartinV: Jako „furt špatně“ bych to nenazýval – stejně jako v reálném kontrolujete expozici podle histogramu, to jde dělat i podle tohoto teploměru. Vím co říkám, dnes jsem s tím takto natáčel video a naprosto v pohodě.

    Co se týká vašeho dotazu na konstrukční bug při liveview, tak zde to chce vzít trochu složitěji ze dvou konců. Jednak D3100 ani D5100 nemají manuální video, takže jste tam mohl nastavovat co chtěl a fotoaparát si to stejně udělal podle sebe. Takže „nová možnost manuálního řízení záznamu videa“ bylo myšleno tak, že teď už to jde. A věřím, že jste to tak i pochopil ;)

    Nicméně druhá věc je ta, že s nastavováním clony je bohužel stejná potíž, jakou popisujete. Osobně to také moc nechápu, ale to je asi tak všechno, co s tím mohu udělat… Při nastavování clony sice funguje clonový simulátor, protože expozimetr změnu správně zaznamenává, fyzicky se ale lamely clony nepohnou. Při změně clony je tedy nutné vypnout liveview, zaclonit a znovu zapnout Lv :(

  15. Díky za odpověď. Takže bohužel nic nového, ono totiž to „manuální nastavení videa“ jde i předchozích těl, jen se musí vědět co a jak předem nastavit. :) Zde tedy asi ubude potom o 1 zmáčknutí tlačítka méně. Ono vlastně i ten „ezpozimetr (teploměr)“ vidím u D5100 v LV po namáčknutí jednoho tlačítka v režimu M.
    Jinak, co jsem se dočetl, tak ta „krkolomná“ clona v liveview je z toho důvodu, že mechanismus ovládání sklápění zrcátka ovládá současně i nastavení clony v objektivu. Proto při focení v liveview u Nikonu (nejen D3xxx, Dxxx, ale i D7000) „práská“ zrcadlo, i když by vlastně nemuselo. Ten pohyb je tam kvůli té cloně. Zatímco při spuštění natáčení videa žádný pohyb zrcátka (=změna a nastavení správné clony) už není.

  16. MartinV.: A můžete mně a našim čtenářům prozradit ten fígl, kterým například D5100 dokážete přinutit při natáčení videa k manuálnímu nastavení času a clony? :)

  17. Jistě, proč ne? :)

    Nejdříve je nutné nastavit tlačítko AE-L/AF-L pro tzv. „trvalé“ blokování expozice (Menu -> Menu uživ.funkcí -> F2 Funkce tlačítka AE-L/AF-L -> Expoziční paměť trvalá)

    No a pak už je to jednoduché – v režimu M nastavím danou clonu, čas, ISO, zapnu liveview a stisknutím tlačíka AE-L/AF-L zablokuji danou expozici a spustím natáčení videa.

    Jestli bude scéna příp. podexponovaná (přeexponovaná) jde vidět v LV v režimu M po zmáčknutí tlač. (obrazovka informací), kde se zobrazí naměřená indikace expozice (=“teploměr“).

  18. Martin: „Fotit opravdu dobře“, to není záležitost fotoaparátu, ale to jistě víte ;-) Ale k vašemu dilematu: Já bych radil určitě D5200. D90 má sice lepší ergonomii, nicméně obrazová kvalita D5200 to vyváží…

  19. Chtěla bych se zeptat k vánocům bych si chtěla pořídit zrcadlovku. Nikdy jsem zrcadlovku neměla a tak bych se chtěla poradit jaká by pro mě byla asi dobrá. Hledám cenově do 20.000 Kč. Do teď jsem měla Panasonic DMC – FZ7. Poradil by mi prosím někdo ? Předem děkuju

  20. sabinka: řeším úplně to samé – chci taky začít fotit se zrcadlovkou – nejdůležitější je asi co budeš fotit a co od sebe očekáváš do budoucna – na takové to základní naučení vybírám model kolem 10 až 13ti tisíc Kč bez objektivů – popř. nějaký ten cenově zvýhodněný set se základními objektivy 18-55mm a 55-200mm (kolem těch 18ti tisíc).

    Můj výběr nakonec skončil u 2 modelů – je to Canon EOS D600 a Nikon D5100 – nejdůležitější je samozřejmě to jak ti který fotoaparát sedne do ruky – ozkoušel jsem si oba naživo a lépe se mi drží (a podle mě má i krapet lepší umístění ovl.prvků) Nikon + pár kamarádů okolo má Nikony, takže nebude problém si půjčit nějaké objektivy, filtry apod.
    Model D5200 jsem porovnal, pročetl, co vše nabízí a zjistil jsem že kromě více Mpix nenabízí vlastně pořádně nic navíc – je to jen marketingový tah Nikonu a žádná mega inovace se stejně nekoná.. což mi ale nahrává do karet, protože jakmile se začne D5200 v prosinci prodávat, tak očekávám ještě nějaký ten pád cen u D5100.

  21. Uvazuji o koupi nikonu D5200,jen se chci zeptat v tehle cenove relaci,je nejaky fotak jeste lepsi nebo treba lepsi a levnejsi? A kdo mel moznost ho vyzkouset foti dobre i vecer,kdyz je tma? Predem moc dekuji za odpoved a radu

  22. U této moderně zpracované amatérské zrcadlovky mi více mrzí než zde popisované chybějící funkce (dálkové odpalování blesku nebo tlačítko hloubky ostrosti) to, že má pouze plastové neutěsněné tělo a nejkratší čas v manuálním režimu jen 1/4000.

  23. Dobrý deň uvazujem o kúpe tohto modelu D5200 myslite si že kombinácia D5200 a objektiv nikon 16-85 bude dostacujuca na rozdiel od 18-105mm Dakujem

  24. Volba skla vždy především záleží na tom, co se chystáte fotografovat. Objektiv s ohniskovým rozsahem 16-85 poskytne v přepočtu vůči plnému formátu ořez v rozsahu 24-127 (přesně 127,5), což je určitě bohatě postačující rozpětí ohnisek, jímž pokryjete spousty nejrozmanitějších fotografických situací od krajiny až k portrétu. Sklem 18-105 byste se dostal na ořezový rozsah 27-157,5, což samozřejmě jistě rovněž není k zahození – záleží na konkrétní situaci. K tomu všemu je však zapotřebí brát v potaz také další vlastnosti skel, především světelnost a kresbu. Nejideálnější je nakupovat tam, kde zákazníkovi umožní skla vyzkoušet a teprve pak si vybrat.

  25. zdravim, nasel by si nekdo moment mi poradit ohledne koupe zrcadlovky a skel zejmena pro:
    foceni sportovnich snimku/ sekvenci vetsinou za dobrych svetelnych podminek, nataceni hd videa- vsechno vetsinou na delsi vzdalenost. velkym plusem by bylo prachu a vodeodolne telo (vetsina foceni v neprilis cistem a sterilnim prostredi- pisek, voda..)
    ma predstava o cene je cca do dvaceti tisic za telo, ve sklech docela tapu. tak nejak se zatim rozhoduju mezi d7000 a d5200.
    predem diky za radu

  26. Jirko M. ve čtvrtek jsem si pořídil tohle tělo,původně jako výměnu za D5100.Takže mohu porovnávat.U D5200 je daleko rychlejší náběh na spoušť,téměř okamžitá reakce na pořízení snímku,což u D5100 není.Má daleko lepší automatické vyvážení bílé a věrnost barev,při vysokých ISo daleko menší šum(v sobotu jsem s ním fotil koncert skoro za tmy s 35mm f/1,8).Původně jsem měl strach s přepixelováním,ten strach byl naprosto zbytečný.Původně jsem chtěl D7000,kvůli odolnostem a hledáčku,ale když si dá člověk pozor…. .Jinak je tam procesor ex.3,jako u fullframů.Zatím jsem nafotil asi 500 snímků a spokojenost.

  27. Nikonu D5200 koupit ci nekoupit. Jsem amater laik..domam mam obycejny stary kompakt SONY a chtel jsem si koupit zrcadlovku D5100 pak jsem se rozhodl pro D5200 ale ted co jsem si precet a nejak tomu nerozumim…uz nevim nic koupit ci nekoupit? A co tedy koupit? Cena D5200 max limit pro me.

  28. Dobrý den, mám prosbu a dotaz. S poslední době se mi někdy stává, že přes fotografii se mi objeví stín. Vůbec nevím, čím by to mohlo být. Nejsem žádný profík, zatím se učím a s tímto problémem si neumím poradit. Byl by někdo tak hodný a poradil? Díky, Hanka

  29. Dobrý den Hanko, takhle, jak to popisujete, že velmi těžko identifikuje příčina problému. Můžete prosím někam uložit „postiženou“ fotografii a poslat nám odkaz? Samozřejmě neupravenou, včetně EXIF dat. Díky!

  30. Dobrý den….5200 je pro mě vcelku dobrý stroj a já sem s ním opravdu spokojen a to ho mám cca 2,5 roku :) (až budu mladý a hodně bohatý přejdu na FX) :D … na každém těle se něco najde, akždému bude něco scházet, či přebývat ve zbytečné funkci….
    v článku (recenzi) píšete že nikon tvrdošíjně udává rozlišení 24,1M :) mno usměvné je že vy tvrdošíjně udáváte 24M :) tedy 6000×4000 … mnooo ono se stačí kouknout na vlastnosti nafoceného raw snímku a uvidíte plné rozlišení to znamená 6036×4020 – https://prntscr.com/ann2fd ….. no a tady kdyby chtěl o tom ještě někdo diskutovat je to i s infem – že to bylo opravdu foceno 5200 – https://prntscr.com/ann5vx
    :) opravdu nechci rýpat :) a není to trochu k zamyšlení???? nicméně rád se nechám poučit pokud jsem v omylu :)
    hezký den

  31. Dobrý den pane Vojtku. Tvrdošíjně trvám na tom, že D5200 má rozlišení 6 000 x 4 000 pixelů :-)
    Informaci o rozlišení 6 036 × 4 020 px uvádí pouze ZPS a to u NEFů. Nicméně pokud z toho vyvoláte obrazový soubor, bude mít 6 000 x 4 000 px stejně jako to mají originální JPEGy. Pravděpodobně se tedy jedná o nějakou chybu nebo špatnou interpretaci Zoner Photo Studia u NEFů Nikonu. Například Capture NX-D (a nejen on) udává i u NEFů správnou hodnotu 6 000 x 4 000 px.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *