V rámci projektu Pictures Worth 1 000 Words čili Jeden obrázek řekne více než tisíc slov jsme vám zatím představili dva fotografy a dvě klasické pohádky, které tito tvůrci ztvárnili ve čtyřech snímcích. Zatímco Sandro Giordano pojal Červenou Karkulku poněkud expresivně, fotografka Cristina de Middel přistoupila ke zpracování Andersenovy Malé mořské víly mnohem citlivěji, jako metaforu mexických slavností debutantek.
Třetí autor – italský fotograf Dan Bannino – získal mezinárodní uznání za snímky ve stylu obrazů starých mistrů na téma Diety celebrit (Still diets), a stylem malířů patnáctého století se inspiroval také ve znovuzrozeném příběhu Sněhurky. Podobně jako Sandro Giordano si však neodpustil jistou míru kontroverze, když do svých kompozičně bohatých snímků začlenil prvky moderní společnosti. Sněhurka drží v rukou vysavač, zlá královna sleduje stránku Googlu na monitoru iMacu a trpaslík fotí happy end příběhu digitální zrcadlovkou Nikon… Dan Bannino tím chce ukázat nadčasovost této pohádky. Sám to komentuje takto:
„Upřímná nevinnost příběhu o Sněhurce dává této pohádce trvalý smysl stejně, jako roste důležitost klasických děl s každou novou generací jejich obdivovatelů. Doufám, že tato série snímků povzbudí ctižádostivé a tvořivé talentované lidi, aby znovu objevili umění a interpretovali ho svým vlastním způsobem. Díky digitální fotografii je to snazší než kdykoli dříve.“
Dan Bannino, Itálie – rozhovor
Co je podstatné pro to, abyste zachytil klasickou pohádku na pouhých čtyřech snímcích?
Pohádky jsou příběhy staré jako svět sám. Abych mohl zachytit zevrubný příběh a předložit jej „univerzálnímu“ publiku, musel jsem nejprve prostudovat klíčové prvky obsažené v různých verzích této pohádky. Z toho vzešly moje vlastní nápady, které jsem zpracoval tak, aby každý obrázek zachycoval snadno rozpoznatelný příběh.
Jak byste popsal váš styl práce, který se logicky projevil i ve ztvárnění Sněhurky?
Vždy jsem o sobě rád uvažoval jako o malíři. Jen s tím rozdílem, že nepoužívám štětce, ale světla a fotoaparát, který zachycuje moji fantazii. A podobně jako u starých mistrů, i na mých obrázcích hraje zásadní roli světlo. Při fotografování jsem nejvíce času trávil nastavením světel, a snažil jsem se některé prvky kompozice zdůraznit právě způsobem nasvícení.
Světlo a bohatá kompozice, to jsou základní stavební kameny mého stylu. Vždy se snažím o snímek, který by mohl ocenit prakticky kdokoli, včetně mojí pětileté neteře i babičky, které je 86 let.
Proč jste rozhodl na klasickou pohádku pohlížet z moderního úhlu pohledu?
Za skvělými obrázky jsou vždy skvělé myšlenky. A obdobně jsou za každým snímkem dny, týdny a dokonce i měsíce studia, které navíc ovlivňuje každodenní život. Pro tuto sérii jsem našel klíčové prvky v klasické pohádce a ty jsem pak zasadil do současného prostředí. Chci, aby se lidé zasmáli, zamysleli se, a chci, aby měli radost z toho, co vidí.
Které prvky na vašich snímcích jsou nejdůležitější z hlediska vizuálního sdělení příběhu?
Vytvořit ty čtyři fotografie mě stálo spoustu času. Vše začíná výběrem perfektního místa. Teprve poté můžete začít shánět správný materiál, vybírat kostýmy a připravovat rekvizity. A samozřejmě správné modelky a modely. Podobně jako slavný italský producent Pasolini, i já rád pracuji s lidmi, které vidím kolem sebe a kteří mají normální, ale zároveň nějakým způsobem výrazné tváře. Například prince představuje člověk, kterého sotva znám, má ale perfektní charakteristiky. Když jsem ho spatřil, dal jsem mu vizitku a požádal jsem jej, aby se zúčastnil focení. Jistě se mnou budete souhlasit – má výraz jako vystřižený z Disneyho filmu.
Všichni autoři projektu Pictures Worth 1 000 Words čili Jeden obrázek řekne více než tisíc slov pracují s Nikonem D5500. Jak byste jej charakterizoval?
Nikon D5500 má skvělý snímač – rozlišení 24 milionů pixelů nabízí jedinečnou kvalitu fotografií. Je neuvěřitelně lehký a všechna tlačítka jsou tam, kde mají být. Díky otočnému a výklopnému dotykovému displeji lze fotografovat z neobvyklých úhlů. A co je také výborné – díky vestavěné bezdrátové komunikaci Wi-Fi jsem mohl své snímky ihned sdílet v sociálních sítích.
Jaké jste použil objektivy?
Při tomto projektu jsem používal objektivy AF-S DX Nikkor 10–24 mm F3,5–4,5G ED, AF-S Nikkor 14–24 mm F2,8G ED a AF-S Nikkor 50 mm F1,8G. Scéna musela obsahovat řadu detailů a klíčových prvků a samotná lokace mi většinou nedávala příliš prostoru k pohybu, proto jsem zvolil primárně širokoúhlé objektivy.
Které prvky jsou při vašem focení nejdůležitější?
Dobrá kompozice je klíčem ke skvělému obrázku. Všichni se můžete dívat na tentýž stolek s košíkem ovoce, ale to, jak košík na stole umístíte, jak ovoce naaranžujete, a jak celou scénu nasvítíte, teprve to utvoří z pouhého pohledu na scénu váš obraz.
Při své práci se vždy snažím vytvořit něco, čeho by mohl dosáhnout každý, a myslím, že právě proto se to lidem tolik zamlouvá.
Fotografování takového projektu je jistě také produkčně náročné. Jaká je cesta k úspěšnému konci?
Při takovém projektu pracujete se spoustou lidí, zvířat, lokací, světel a materiálu. Nejobtížnější je všechno – a všechny – zorganizovat. Zejména pak třeba na místě, kde máte jen pár okamžiků na to, abyste pořídili správný snímek. Pokazit se může cokoli, ale pomůže, když máte o konečném výsledku pevnou představu. K focení musíte přistupovat s radostí a zápalem. Fotografie jsou odrazem vás samých.
Byla v případě fotografií Sněhurky náročná postprodukce?
Normálně snímky neretušuji. Jen je oříznu a občas některé prvky zvýrazním. Preferuji efekty vzniklé použitím samotného fotoaparátu. To, co na mých obrázcích vidíte, bylo součástí okamžiku, kdy snímek vznikal. Proto je příprava místa a studium světelných podmínek tak klíčové.
Co byste poradil mladým fotografům, kteří by se rádi prosadili s nějakým zajímavým projektem?
Když se nad něčím dokážete zamyslet, dokážete to také uskutečnit. Představivost je vším, proto si nikdy neříkejte, že to nedokážete. A nebojte se chyb. Chyby jsou jediný způsob, jak nakonec na dalších fotografiích dosáhnout dokonalosti. Učte se od svých oblíbených autorů. Věnujte čas tomu, abyste „nakoukali“ jejich dílo a pochopili jejich styl, kompozici, světla a scénu. Pak popadněte svůj fotoaparát a každým stisknutím spouště se pokuste sdělit příběh.
Související články
Zn.: Vyměním 1 000 slov za jeden obrázek. A přidám ještě tři navíc…
Jeden obrázek za 1 000 slov – druhé dějství: Malá mořská víla
Jeden komentář
No super, to se nám to rozjelo. Vlastně se mi zdá zatím sněhurka nejlepší (ve smyslu opuštění normálního kýče a odvážného vstupu do kýče tak otřesného, že vás prostě musí zaujmout). Sláva přiznané a funkční estetice mistrů, vivat Pierre et Gilles!