Fotografování s bleskem je poměrně specifickou disciplínou, tedy pokud tím nemyslíte pouhé vyklopení vestavěného „blikátka“ a jeho bezhlavé odpálení s obvykle nikterak povzbudivým výsledkem. Světlo blesku je mimo jiné také možné kombinovat s přirozeným osvětlením, a k tomu už jsou nutné nějaké znalosti. Práci s bleskem jsme se věnovali už v minulém dílu seriálu Funkce, o kterých jste možná nevěděli, ale určitě je chcete znát. V tomto zajímavém námětu budeme pokračovat i nyní, už jen proto, že tento díl na předchozí navazuje a požadavek na dnešní téma vzešel od vás, čtenářů Nikonblogu.
Řeč bude o blýskání s dlouhými časy a o synchronizaci na 2. lamelu závěrky čili o funkcích SLOW a REAR. Dobrou zprávou je, že zatímco většina dosavadních dílů našeho seriálu byla určena majitelům vyšších modelů zrcadlovek Nikonu, následující povídání využijí uživatelé všech DSLR, ale také vlastníci Nikonů 1 nebo vyspělých kompaktů.
Hlavně pomalu
Při práci s bleskem není nezbytně nutné využívat jen „normální“ časy závěrky, jak jsme si to vysvětlili v minulém dílu. Blýskat lze také s časy velmi krátkými – viz starší článek – nebo naopak s časy dlouhými. K čemu je to dobré? S nastaveným dlouhým časem závěrky zachytíte přirozenou světelnou atmosféru například vpodvečer, za stmívání nebo rovnou v noci, bleskem pak pouze nasvítíte popředí. Nechcete-li mít pozadí rozmazané, budete muset použít stativ, to se však jaksi rozumí samo sebou.
Zapněte tedy externí blesk (nebo vyklopte vestavěný blesk) a jde se fotit. Ale ouha! Fotoaparát vám vytrvale vnucuje relativně krátké časy závěrky, takže pozadí je tmavé. Problém je v tom, že pracujete buď v režimu P, nebo A a blesková automatika se řídí funkcí e2 – viz předchozí článek, na který vás již potřetí odkazuji. Co je třeba udělat k nápravě? Buďto aktivovat manuální řízení expozice M, případně režim priority času S, nebo zapnout mód blesku SLOW neboli synchronizaci s dlouhými časy závěrky.
Stisknete proto tlačítko se symbolem blesku na levém boku fotoaparátu (u některých, zejména starších a vyšších modelů DSLR může být i jinde na těle, někdy i v menu) a ovládacím kolečkem jednoduše nastavíte režim s označením SLOW. Na stavovém displeji si ihned můžete všimnout, že fotoaparát už nyní povolil delší časy závěrky, takže to hned vyzkoušíte a ono to funguje…
Couvající světla
Jak sami vidíte na ukázce, pozadí je s delším časem závěrky (zde 1/8 s) exponované „tak akorát“, o přesný osvit dcerky na koloběžce se postaral externí blesk. Funkce SLOW tedy pracuje správně. Ale co ty čáry od blikaček? To je samozřejmě záměr. Na koloběžku i na sportovkyni jsem připevnil několik běžných blikaček na kolo, abych ilustroval druhou funkci – REAR – synchronizaci s 2. lamelou závěrky nebo, chcete-li ve smyslu překladu, synchro se zadní či poslední lamelou závěrky.
Zkuste nyní zapomenout na odborné označení funkce, nepřemýšlejte o lamelách závěrky, ale uvažujte takto: Blesk svítí velmi krátkou dobu (setiny až tisíciny sekundy). Když ale zároveň použijete dlouhý čas závěrky, musíte se rozhodnout, zdali blesk spustí na začátku, nebo na konci tohoto dlouhého času. Standardní nastavení je na začátku. Podíváte-li se na předchozí snímek, vidíte, že blesk na začátku expozice osvítil naši malou modelku, ta však pokračovala v jízdě, což zachytil dlouhý čas závěrky v podobě světelných čar blikaček nebo světlé šmouhy čepice. Jenže je tady něco špatně – světelné čáry jezdkyni „předbíhají“, což nepůsobí přirozeně, naopak, vypadá to, jako by couvala…
Náprava je jednoduchá. V takovýchto případech, tedy když se objekt pohybuje, stačí zapnout mód REAR, při které blesk osvítí popředí nikoliv na začátku, ale na konci dlouhé expoziční doby. Ukázka následuje:
Režim REAR zapnete stejným způsobem jako mód SLOW, u některých modelů DSLR vám bude nabídnuta také kombinace SLOW/REAR – té se samozřejmě nebraňte.
Lehko na bojišti…
V obou popsaných zábleskových režimech samozřejmě funguje iTTL měření expozice blesku, ale popravdě je velmi často třeba pohrát si s korekcí, protože složité světelné podmínky i tento velmi inteligentní systém řízení záblesku často matou. Máte-li dostatek času na nastavení fotoaparátu a blesku, osobně doporučuji při takovémto večerním nebo nočním fotografování sáhnout raději po manuálu. Ručně si v klidu nastavte dlouhou expozici a taktéž ručně „seštelujte“ výkon blesku. A v případech podobných naší ukázce nezapomeňte také na manuální ostření.
Další části seriálu
Funkce, o kterých jste možná nevěděli, ale určitě je chcete znát
I. díl – Přepaly na druhou
II. díl – Auto ISO opět ve hře
III. díl – Kolečka opět v akci
IV. díl – Blesk a čas závěrky v režimech P a A
6 komentáře
Perfektní článek, pane Lindnere. Jak jste předeslal – s vysvětlením a rozborem jsem 100% spokojený. Díky!
Jo, to jsou super funkce. I když blesk nemám rád, tak s tímto si občas pohraju. Ne každému se to ovšem líbí. Na ukázku koukněte tady https://www.sskdolnilomna.cz/fotoalbum/09—spolecenske-vecery-ssk/4.spolecensky-vecer-ssk-dolni-lomna/ , obrázky 2014 41 až 2014 64
Jak to bude fungovat na „bulb“ ? Odpálí se současně s ukončením expozice i blesk ?
Rád bych to použil pro malování světlem a nevím, jak na konci blesk odpálit, pokud mi jej někdo neodpálí ručně tlačítkem na blesku. Nebo je jediným řešením radiové odpálení ? Samozřejmě, že až tak nezáleží na přesnosti, když celkový osvit je v desítkách vteřin či minut. Díky za odpověď.
Zbyněk61: Nejlepší učitelkou je praxe. Co to tak vyzkoušet a pak se s námi podělit o výsledek :)
Heluš, dík za nakopnutí ! :o) Já blesk používám minimálně, tak se mohl vyjádřit nějaký odborník. Zkouška v úplné tmě : D7000, externí blesk iTTL + interní řídící, režim REAR, bulb zapínaný dálkově, radiově, 7 a 14sec. Při počátku měřící předzáblesky, na konci to blýskne na osvětlení scény. Oči to oslní stejně, rozdíl síly jsem nepoznal. Na počátku mě to nezobrazilo (ani duch), pak jsem přešel jinam a tam jsem byl i na fotce. Výsledek přiměřený, jo, dobrý. Jsou to chytré mašinky, „všechno vědí“ :o))
Nabízí se však několik otázek :
1. Bude to tak fungovat a správně měřit i v prostorách, kde je nějaké okolní, i když minimální světlo ?
Jak si blesk nastaví správnou intenzitu, když měří na začátku a neví, jestli bude závěrka otevřená 5 sec. či 5 min. ?
2. Jak se nastaví celá soustava, pokud se bude fotit třeba skokan ve tmě a já ho chci blýsknout až na konci skoku, když na počátku akce vlastně tam nic není ?
Tohle by mohlo být zajímavé téma, avšak kdo to umí dobře, tak se o zkušenosti asi nepodělí.
Nebo snad ano ?
Píšu to na konci článku – že je lépe nastavovat blesk manuálně. Samozřejmě když jde udělat zkouška (zkoušky). Takovéto focení není standardní situace a spoléhat se na automatiku není nejlepší nápad :)