Druhé kolo Fotky Nikonblogu je spuštěno, první soutěžící už poslali svoje snímky. Nové téma Noční město se pomalu dostává do obrátek. Pro ty z vás, kteří nemáte s focením nočních městských scenérií mnoho zkušeností, nabízíme několik tipů.
Fotografování města v noci má své kouzlo. Noční a večerní fotografie dokáže v divákovi vyvolat úplně jiné emoce než běžný snímek pořízený během dne. Noční město je často jako žena, která si večer obleče krásnou róbu. Rozsvítí se reflektory osvětlující památky, budovy a promenády. Pouliční lampy, výklady, neonové nápisy a poutače září a osvětlují okolí.
Nejkrásnější snímky, „pohlednicovky“, z nočního města nevznikají uprostřed noci, ale spíše večer po západu slunce (nebo ráno před jeho východem). V době, kdy se už na město snáší soumrak, ale na obloze je stále ještě zůstatkové modré světlo. V určité chvíli se intenzita tohoto zbytkového světla vyrovná intenzitě umělého osvětlení ve městě, a tehdy nastává ta správná chvíle. V jednom záběru dostanete pěknou kresbu jak na obloze (přirozené světlo), tak i v městské scenérii (umělé světlo).
Když zkusíte fotit dříve, zjistíte, že obloha je příliš světlá. Pokud budete naopak fotografovat později, budete mít oblohu zase příliš tmavou. V každém ročním období je chvíle, vhodná k nočnímu fotografování, různě dlouhá. Záleží na tom, jak rychle slunce klesá za horizont, tedy jak rychle ubývá zbytkového světla z tmavnoucí oblohy. Stačí pár podvečerních vycházek do města s fotoaparátem, a jednoduše na to přijdete sami.
Co se týká techniky fotografování, můžete večerní či noční focení pojmout různým způsobem. Můžete fotografovat bez stativu (z ruky), a tomu přizpůsobit expozici tak, aby čas závěrky byl dostatečně krátký na to, abyste zachytili ostré fotografie. Rozhodnete-li se fotit ze stativu, umožní vám to pracovat s delšími časy závěrky a nižšími hodnotami ISO. Můžete ale samozřejmě také experimentovat, kdy vaším cílem nemusí být ostrá fotografie, ale zachycení abstraktního obrazu, který vyjadřuje náladu ve městě.
Fotografování z ruky
Pokud fotíte ze stativu a chcete mít ostré fotografie, platí staré známé pravidlo o času závěrky odpovídajícímu převrácené hodnotě použitého ohniska. Jestliže například fotíte ohniskem 20 mm, rychlost závěrky by neměla být delší než 1/20 s. To platí pro FX Nikony, u DX Nikonů je třeba fyzické ohnisko přepočítat crop faktorem 1,5×. A navíc… toto pravidlo se vztahuje na objektivy či těla bez stabilizace obrazu. Máte-li stabilizaci v objektivu nebo stabilizovaný snímač v těle fotoaparátu, můžete pracovat i s výrazně delšími časy. Je však potřebné zjistit, jak moc můžete expozici prodloužit. To je rozdílné od fotoaparátu k fotoaparátu, od objektivu k objektivu.
S moderními mirrorless Nikony Z obvykle není při focení z ruky problém udržet mnohem delší časy závěrky – při zachování požadované ostrosti fotografie. Když dodržíte pár zásad, a máte slušný fotoaparát se stabilizací, můžete zhotovit ostré fotografie i s časem tak extrémním, jako je například 1/2 sekundy. Pravidla jsou podobná, jako když střelci namíří na cíl a jemně stlačí spoušť, aby nepohli zbraní. Běžnou chybou je nadechnutí se a zatajení dechu. Větší stabilitu do rukou dostanete, když se párkrát hluboce nadechnete a vydechnete. Tělu tak dodáte potřebný kyslík, a spoušť stisknete až po výdechu. Ruce je při tom potřeba držet lokty k sobě, a fotoaparát opírat o obočí. Dnes už není s moderním fotoaparátem a světelným objektivem problém vyfotit z ruky bez stativu krásnou noční scenérii města, která bude ostrá, atraktivně barevná a bez zbytečného šumu.
Co se týče fotoaparátu, pro focení v noci – a z ruky – je rozhodující jeho citlivost na světlo. Technicky zpravidla platí přímá úměra: čím větší snímač, tím více světla zachytí. Obraz je méně degradovaný nepříjemným šumem nebo ztrátou detailů, vznikající při odstraňování šumu. Fotografování z ruky má své kouzlo – jdete nalehko, neotravujete se se stativem, a můžete zachytit i momentky z ulice. Nicméně stativ svůj význam samozřejmě má také.
Fotografování ze stativu
Stativ velmi často používají krajináři, fotografové nočních scenérií a noční architektury z jednoduchého důvodu – pomocí něj získají maximální obrazovou kvalitu i při fotografování ve tmě.
Každý fotoaparát poskytuje nejlepší technickou kvalitu při nejnižším ISO. To zároveň znamená, že při nedostatku světla vychází expoziční časy velmi dlouhé, mnohdy řádově v celých sekundách i delší. Když navíc ještě pracujete s velkou clonou kvůli hloubce ostrosti od popředí až do pozadí, časy se dále prodlužují.
Odměnou za nošení stativu je technicky čistá a dokonalá fotografie s největším dynamickým rozsahem a barvami, s bezchybně ostrými budovami, památkami, ulicemi a nehybnými předměty – v kombinaci se zajímavými světelnými stopami, které zanechávají pohybující se objekty, vyzařující světlo – typicky světlomety projíždějících vozidel. Takto můžete noční fotografie ozvláštnit. Určitě znáte fotky, kombinující geniálně ostrý nehybný objekt s pohybově rozmazanými světly.
Hvězdice, hvězdy, hvězdičky!
Dalším benefitem použití stativu – spolu s extrémním zacloněním objektivu – je vznik hvězdic z ostrých bodových světel v noční scéně. Ovšem pozor! Ne každý objektiv „hvězdičkuje“. Nejlepší hvězdy vytváří starší objektivy s rovnými lamelami clony. Moderní objektivy se kvůli pěknému bokehu vyrábí se zaoblenými lamelami clony. Taková skla obvykle ani po zaclonění na F16 nedokážou vytvořit zřetelné hvězdičky. Samozřejmě to ale závisí na konkrétním typu objektivu.
Velmi dobré zkušenosti mám například s objektivem AF-S NIKKOR 24 mm f/1,8 G, který sice má zaoblené lamely clony, ale při použití vysokého clonového čísla vytváří otvor clony mnohoúhelník, který pak vykouzlí na nočních snímcích nádherné hvězdy. Obecně ale platí, že to, zdali ten či onen objektiv „hvězdičkuje“ nebo ne, se nedá zjistit z technických parametrů.
Nejlepší cesta, jak zjistit, jestli objektiv „hvězdičkuje“, je jednoduše to vyzkoušet. Jakási jistota nebo spíše vysoká pravděpodobnost je ale větší u starších objektivů s klasickou optickou konstrukcí a tvarem clony.
A co všechno vlastně můžete takto zachytit pomocí hvězd a hvězdiček? Přece každé silné bodové světlo – od pouličních lamp, přes světelnou výzdobu ve městě, až po světla stojících vozidel. Výsledky vás určitě pobaví a někdy i překvapí :-)
Experiment
Hrajte si… pracujte s různými časy závěrky, pohybujte fotoaparátem nebo zoomujte při expozici, experimentujte s rozostřením obrazu pomocí manuálního ostření…
Náměty na fotografování v noci
Street fotografie, fotografie lidí
Při soumraku, v šeru, jsou lidé zpravidla uvolněnější a nevnímají fotoaparát a fotografa tak intenzivně. Díky tomu můžete pořídit přirozenější fotografie lidí. Navíc večer už ve městě potkáváte lidi, kteří zde obvykle tráví volný čas – o to méně jsou upjatí.
Zvláštní skupinu nočních fotografií tvoří siluetovky :-) Jsou méně osobní, lehce se s nimi ztotožňuje i divák. Pěkné siluetovky v městské scenérii jsou dokonce dobře prodejnými fotkami – mohou sloužit jako ilustrace k příběhům, do knih, nebo k hudebním či filmovým dílům.
Městské scenérie
Je to vlastně krajinářská fotografie v městském prostředí. Využívá mnoho z pravidel krajinářské fotografie. Obvykle je focená ze stativu a obsahuje zajímavé městské části s dominantami města. Scenérie může být klasická, zaměřující se na historická centra měst, anebo se může soustředit na moderní čtvrti a architektonické prvky.
Detaily
Zaměřit se na detail ve městě, je opět podobné zaměření se na detail v krajině. Všimnete si možná zajímavé lampy, výzdoby, výkladu, architektonického detailu…
Pohyb a ruch města
Město si žije svým životem i po setmění. Mnohem intenzivněji než venkovská krajina či vesnice. Kolony aut, zástupy lidí, plné kavárničky v centru města, světélkující výškové budovy, blikající obrazovky reklamních ploch…
Klid města
Když vydržíte, nebo si přivstanete, můžete zachytit i klid města. První světla v oknech, která rozsvítili vstávající lidé, osamělé a klidné ulice bez chodců a aut. Město duchů… :-)
Mně se podobný záběr podařil, když jsem si přivstal, abych zachytil první zimní sníh. Celé město bylo tiché, ještě nezačala jezdit MHD ani auta. V jednom okně se rozsvítilo. Představil jsem si, že si právě někdo postavil na kávu…
Industriální části města
Ve městě a jeho bezprostředním okolí můžete najít také oblasti, které jsou vysloveně industriální. Budovy továren, průmyslovou infrastrukturu, elektrické vedení, komíny, speciální budovy… Ty bývají zpravidla osvětlené z bezpečnostních a provozních důvodů, což nám ale vůbec nevadí – naopak, přijdeme si zde na svoje.
Můžete si pohrát s časem závěrky a nechat tak rozmazat páru či dým, který se z objektu šíří, anebo přicloněním dostat do snímku atraktivní hvězdy, anebo oboje :-)
Barevně nebo černobíle?
Jak interpretovat noční fotografie? Logicky by se dalo říci, že jedině barevně. V barvě přece vynikne kontrast mezi chladným světlem oblohy a teplým umělým osvětlením města. Avšak noční fotka má svoje kouzlo i v černobílém provedení. Zvláště, pokud záběr obsahuje výrazné tvary, siluety a struktury. Zkuste svoje snímky nočního města převést do šedé škály – možná se rozhodnete do 2. kola soutěže Fotka Nikonblogu poslat právě černobílé fotografie :-)
Až do 30. dubna můžete své fotografie nočního města přidávat jako komentář pod příslušný příspěvek na facebookové stránce Nikonu. Autoři tří nejlepších fotografií získají od společnosti Nikon praktický kapesní zavírací nůž s řezačem bezpečnostních pásů a rozbíječem skla – a samozřejmě logem Nikon, a zároveň se stávají finalisty v celoročním hodnocení, v němž autor nejlepší fotografie roku 2022 obdrží Nikon Z fc s objektivem Nikkor Z 28 mm f/2,8 SE.
Podrobné zadání 2. kola soutěže Fotka Nikonblogu s tématem Noční město najdete zde.