Create Your Light: Portrét

Sotva jsme začali, a už je tady třetí téma výzvy #CreateYourLight. Odstartovali jsme focením v přirozeném světle, které do našich domovů proniká skrze okna, naučili jsme se vyrobit improvizované fotostudio a nasvítili scénu umělým světlem. Ve třetím tématu tyto vědomosti zužitkujete také – jdeme fotit portrét/autoportrét, portrét jedné osoby nebo skupinový portrét. Tipy opět připravil lektor Nikon školy UK Neil Freeman.

Světlo

Dobrou fotografii od „výcvaku“ odlišuje mimo jiné také práce se světlem. Pokud sledujete výzvy #CreateYourLight od začátku, jak zkrotit světlo už víte. Pokud ne, můžete se vrátit k předešlým dvěma tématům:

Create Your Light: Fotografujeme při světle z okna
Create Your Light: Fotografujeme v domácím (a podomácku vyrobeném) studiu

​Kompozice

Stejně důležitá jako světlo je také kompozice. Má svoje univerzální pravidla, která pomůžou a inspirují. V jednoduchosti je krása. Nejjednodušší kompozice vytváří často nejpůsobivější obrazy. Nezapomeňte ale, že nestačí dobře komponovat jen hlavní objekt, ale i ostatní části obrazu.

Kompozice ale není exaktní věda – co funguje na jedné fotografii, nemusí působit dobře na jiném snímku. Velký vliv na jeho výsledný vzhled má samozřejmě také výběr ohniska objektivu a postavení fotografa. Nicméně kompozice a světlo spolu musí být v harmonii. Náš zrak přirozeněji přitahuje nejjasnější část obrazu. Pokud si dobře promyslíte, jaké světlo zvolíte, dokážete upoutat pozornost diváka přesně na tu část obrazu, na kterou chcete jeho pohled směřovat. V kombinaci s dalšími tipy, které zde najdete, dokážete upoutat pozornost na  portrétovanou osobu nebo více lidí. Vyzkoušejte některý z těchto nápadů:

Zjednodušte scénu

Zjednodušením kompozice portrétu okamžitě upoutáte pozornost na hlavní část obrazu. Obecně platí, že zajímavější jsou snímky s jednoduchou scénou než překombinované kompozice, vyžadující často vysvětlující komentář.

Naznačený směr

Když se díváte na portrétní fotografii, obvykle sledujete pohled osoby na portrétu. Váš zrak přitahuje směr, kterým se portrétovaný dívá. Nejčastěji bývá model umístěný v levé nebo pravé části fotografie a jeho pohled směřuje na opačnou stranu ke zdroji světla. Chcete-li snímku dodat tajuplný nádech, nechte osobu, aby se dívala mimo obraz – upoutáte diváka, podnítíte jeho zvědavost.

Vodící linie

K nasměrování pohledu diváka slouží také vodící linie. Využijte je tak, aby jeho pohled navedly na to místo obrazu, kam chcete vy. Linie nemusí být jen přímé, výborný efekt mají také oblouky nebo úhlopříčky.

Nakloňte fotoaparát

Dalším způsobem, jak dodat fotografii dynamiku, je naklonit fotoaparát. Tato technika focení se nazývá „dutch tilt“ a používala se v začátcích portrétování v Hollywoodu. Nejlepších výsledků dosáhnete s širokými ohnisky 16, 20 nebo 24 mm díky perspektivě, kterou tato ohniska poskytují. Náklon fotoaparátu by ale neměl být větší než 5 až 10 stupňů.

Create Your Light: Portrét


Pravidlo třetin

Nejčastější a nejznámější kompoziční pravidlo říká, abyste si scénu rozdělili – v našem případě vertikálně – na tři části. Fotografovaný model umístěte do levé nebo pravé části – ne do středu. Jeho pohled by měl směřovat tam, kde je více prostoru čili pokud model umístíte do levé třetiny, jeho pohled by měl směřovat doprava.

Úhel pohledu a perspektiva

Dynamiku a výsledný výraz fotografie může značně ovlivnit také úhel pohledu. Fotografováním shora nebo naopak zespodu změníte vnímání velikosti objektu. Chcete-li zdůraznit velikost/výšku objektu, foťte jej zespodu, fotoaparát nakloňte nahoru a použijte širokoúhlý objektiv. Pokud naopak chcete, aby objekt vypadal menší, fotografujte shora dolů. V kombinaci s technikou „dutch tilt“ může být portrét velmi lichotivý. Vnímání velikosti objektu můžete změnit také oddálením nebo přiblížením se k portrétovanému a využitím širokého ohniska nebo teleobjektivu. V takové perspektivě se hlavní objekt může vedle ostatních zdát větší nebo menší.

Při focení z podhledu vypadá fotografovaný vyšší, může dokonce vypadat i vyšší než budovy v pozadí
Při focení z podhledu vypadá fotografovaný vyšší, může dokonce vypadat i vyšší než budovy v pozadí

Abstrakce

Portrét nemusí být vždy jen snímek tváře – může to být i její detail. Představte si, jak se fotí módní fotografie. Ořežte fotku a nechte diváka vtáhnout do pohledu osoby. Ořezem můžete získat velmi nápaditou fotografii. Může na ní být zachycená jenom polovina tváře nebo třeba jen oko. Působením abstrakce a některé z kompozičních technik mohou vzniknout velmi zajímavé snímky. Abstraktní efekt najdete například v odrazu ve slunečních brýlích nebo v zrcadle. Když postavíte proti sobě dvě zrcadla, vytvoříte portrét s nekonečným počtem odrazů portrétované osoby. Můžete zkusit fotit skrz křišťálovou kouli nebo zkosené hrany skla. Dokonce i když podržíte druhý objektiv (ale i jiný předmět) před objektivem fotoaparátu, můžete dostat zajímavé výsledky.

Create Your Light: Portrét


Pozadí

Pozadí nesmí odpoutávat pozornost od hlavního objektu. Hlídejte si pouliční lampy, větve stromů a jiné předměty, které neúmyslně „rostou z hlavy“ portrétovanému. Při focení v protisvětle můžete vytvořit siluetu. Pro dosažení pěkného bokehu musíte použít vysoce světelné objektivy f/1,8 nebo f/1,4 (nebo světelné teleobjektivy).

Create Your Light: Portrét


Udržujte kontakt s fotografovanou osobou

I když fotíte portréty rodiny nebo přátel, které dobře znáte, mnohdy jsou při focení strnulí, škrobení… Je třeba vyvolat pocit pohody například neformálním rozhovorem před focením, přimějte je, aby se dívali na sebe a ne do objektivu, interagovali mezi sebou – rychle zapomenou, že jste tam i vy. Toho můžete využít i při focení dokumentárního portrétu. Nezapomeňte se ale ujistit, že na portrétované dopadá dobré světlo.

Při skupinovém focení můžete využít také efekt trojúhelníku. Nejvyšší osoby umístěte doprostřed obrazu, směrem k jeho okrajům pak postupně menší osoby. Naopak při požadavku vyrovnání výškových rozdílů, využijte stupínek, schody, pohovku… Pokud fotografujete jen hlavu a tělo – polopostavu, lépe vypadá, když portrétovaná osoba lehce pootočí tělo směrem od vás a hlavu pak – bez pohnutí ramen – natočí k objektivu. Tato póza zároveň lichotí postavě – portrétovaná osoba působí štíhleji. Tuto vychytávku lze použít jak při focení jednotlivců, tak i při skupinovém portrétování.

Portrétovaný se na fotografii nemusí vždy usmívat. Vaše nálada nebo nálada portrétovaného v aktuálním čase může být inspirací při focení, zvláště pokud na ni má vliv počasí nebo světlo. Tmavý zamračený den neposkytuje dostatek světla, a výsledkem může být fotografie s podobnou atmosférou. Déšť za oknem a osoba dívající se ven vypráví příběh a vytváří taktéž specifickou náladu ve fotografii. 

Pokud znáte kompoziční pravidla, začnete je vidět ve všech ikonických snímcích, slavných obrazech, ve filmech, v televizních pořadech. Začnete chápat, proč některé fotografie „fungují“ a jiné jsou jen „výcvaky“. Už máte představu o světle a kompozici, nyní přichází přemýšlení nad fotoaparátem a jeho nastavením.

Objektiv

Volba objektivu a ohniskové vzdálenosti

Objektiv, který použijete, má zásadní vliv na výslednou fotografii. Příliš široké ohnisko zkreslí perspektivu – zdeformuje a rozšíří tvář. Příliš dlouhý teleobjektiv tvář zploští, její vzhled bude nepřirozený. Ideální ohnisko pro fotografování portrétů se pohybuje mezi 50 až 200 mm. Pro portréty v interiéru jsou vhodné 50mm nebo 85mm objektivy se světelností f/1,8, pokud máte dostatek prostoru, můžete použít i ohnisko 105 mm. Případně lze využít také základní zoomy 24–70 mm nebo 24–120 mm. Pokud fotíte DX tělem, nejvhodnější pro vás bude objektiv 35 mm f/1,8, případně zoom 18–80 mm nebo 18–140 mm. 

Při focení v exteriéru nebo obecně pokud máte možnost delšího odstupu od portrétované osoby, focení s 200mm ohniskem vám dá mnohem dramatičtější výsledek než například 70 mm. Focením s delším ohniskem lépe oddělíte portrétovaného od pozadí. V kombinaci s nízkou clonou, například F2,8, dodáte fotografii téměř 3D efekt, osoba nebude zanikat na pozadí. Je-li však váš prostor pro focení malý, nebo přeplněný a neuspořádaný, objektiv s clonou f/2,8 nebo lépe f/1,8 vám umožní rozostřit pozadí, které by mohlo rozptylovat pozornost.

Ohnisko 70 mm, pracovní clona f/2,8
Ohnisko 70 mm, pracovní clona f/2,8
Ohnisko 200 mm, pracovní clona f/2,8
Ohnisko 200 mm, pracovní clona f/2,8

Fotoaparát a jeho nastavení

Režimy snímání a nastavení expozice

Expozice – osvit – je výsledkem kombinace rychlosti závěrky, pracovní clony a citlivosti ISO. Vše samozřejmě závisí na množství světla, které máte k dispozici. Každá situace je jiná, stejně jako se během dne neustále mění světlo. Záleží i na tom, je-li jasný nebo zamračený den. Jestliže fotíte v interiéru, nastavte si nejprve ISO 100 nebo 200 a potom zapněte funkci Auto ISO. Dále si nastavte režim priority clony (A) a zvolte clonu F4 nebo F5,6. Tyto hodnoty zajistí přiměřenou hloubku ostrosti, poloautomatika fotoaparátu pak zvolí odpovídající čas závěrky. V ideálním případě bude – pro zajištění ostrého obrazu bez rozhýbání – potřebný čas alespoň 1/100 s nebo kratší. Není-li dostatek světla, funkce Auto ISO automaticky zvýší hodnotu citlivosti. Jestliže chcete mít úplnou kontrolu nad světlem, rychlostí závěrky a clonou, můžete fotoaparát přepnout do manuálního režimu – ale nastavení ISO nechte na automatice.

Měření expozice

Díky pokročilým systémům měření expozice můžete pro většinu záběrů ponechat nastavené matricové měření, které vypočítá průměrnou expozici pro celou scénu. Jen ve výjimečných situacích je třeba změnit způsob měření expozice na bodový. Například v tom případě, když je objekt silně podexponovaný a vy nebudete mít k dispozici doplňkové světlo (typicky v silném protisvětle).

Vyvážení bílé

Pro správné podání pleťových odstínů je nastavení vyvážení bílé velmi důležité – a záleží na tom, jaké světlo při portrétování využíváte. Nejjednodušší je nastavení automatického vyvážení bílé (AWB), které dobře funguje, pokud je zdroj světla jednoho typu (například sluneční světlo). V mnohých světelně složitějších situacích ale oceníte možnost manuálního nastavení nebo kalibrace vyvážení bílé.

Zaostřování

Při focení portrétů digitální zrcadlovkou doporučuji využívat jednobodový autofokus – je to nejpřesnější ostřicí režim pro toto použití. Ostřicí bod nastavte na oko nebo na tvář a vždy se ujistěte, že jsou oči dobře zaostřené. Máte-li k dispozici mirrorless fotoaparáty série Z, můžete využít funkci automatického ostření na oči. Je to velmi rychlý a přesný způsob fotografování.

Samospoušť fotoaparátu

Zejména při focení autoportrétů je ideální využití stativu (nebo je možné fotoaparát položit na nějakou pevnou základnu – stůl, zídku apod.). K expozici je dobré použít dálkovou spoušť ML-L3 nebo rádiový odpalovač WR-10. I když ale žádné takové zařízení nemáte, pomůže vám samospoušť fotoaparátu, kterou lze nastavit v různých intervalech a také pomocí ní můžete vytvořit i série až pěti fotografií. Kromě toho se nabízí také využití smartphonu a bezdrátového ovládání vaší zrcadlovky pomocí aplikace Snap Bridge (u starších modelů pomocí aplikace Wireless Mobile Utility).

Doufáme, že pro vás byly tyto rady užitečné a inspirativní. Existuje ještě mnoho způsobů, jak fotit vynikající portréty, ale tyto tipy vám pomohou v začátcích. Těšíme se na vaše fotografie a budeme rádi, když je budete sdílet na sociálních sítích s hashtagem #CreateYourLight, zároveň je označíte @nikon_cz_sk a připíšete město, kde bydlíte.


 

Sdílej

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *