Softwarové doostřování digitálních snímků se zdá být triviální činností, ke které není dohromady co říci. Nicméně spousta fotografů i v této – v podstatě nezbytné součásti pracovního procesu úpravy fotografií – tak trochu plave. Důkazem jsou zejména silně přeostřené snímky, připomínající spíše pérovkovou grafiku než fotografii.
Capture NX 2 naštěstí nedisponuje – tak jako některé programy – mnoha nástroji k doostřování, ale vystačí si s klasickou funkcí Unsharp Mask (Neostrá maska), plus se nám tam v případě zpracování RAWů do workflow trochu motá ještě Sharpening (Ostření) u Picture Control. Ale nebojte, obě funkce zvládnete raz dva…
Trochu moc jednoduše
V těchto návodech pro Capture NX 2 automaticky předpokládám, že pracujete s RAWy, tedy NEFy nebo soubory NRW, a nebudu dělat výjimku ani nyní. Pouze si vy, kteří do RAWu z jakéhokoliv důvodu nefotíte, budete muset odmyslet pojednání o zmíněném Sharpeningu v Picture Control.
Teď se už ale podívejte na následující tři výřezy z fotografie. První část je zcela bez softwarového doostření, prostřední využívá právě Sharpening v Picture Control na standardní hodnotě 3, pravý výřez pak ukazuje doostření v Capture NX 2 pomocí funkce Unsharp Mask.
Rozdíl mezi levým a prostředním výřezem je jasný, co nám však říká prostřední versus pravý? Podíváte-li se pozorně, vidíte, že kontrastní hrany pravé ukázky jsou přeci jen výraznější než u prostředního výřezu – a to jsem se snažil, aby vypadaly co nejpodobněji.
Jde o to, že ostření Sharpening v Picture Control (položka Camera Settings v Edit Listu) je omezeno na pouhých devět hodnot plus automatiku. Uživatel ale v podstatě neví, co tato funkce přesně dělá. Tedy samozřejmě ví, že doostřuje, ale netuší podle jakého principu, pouze vidí, že s vyšší hodnotou je snímek ostřejší až posléze přeostřený.
Jednoduché doostřování pomocí funkce Sharpening poskytuje sice relativně dobré výsledky, dokud však neochutnáte pokročilejší způsob doostřování díky Unsharp Mask. Kdybych měl uvést pochopitelnější srovnání, pak Sharpening je jakoby JPEG, který „nějak vypadne“ z fotoaparátu, Unsharp Mask je poctivá funkce pro RAW coby digitální negativ fotografa jedenadvacátého století.
Na ostrost neostrou maskou
Nyní tedy nastavte Sharpening v Picture Control na nulu, dále se budeme věnovat funkci Unsharp Mask. Tu najdete v menu Adjust | Focus | Unsharp Mask.
V paletce najdete tři posuvníky Intensity, Radius a Treshold, dole je pak ještě pod položkou Opacity další stejnojmenný posuvník. Vysvětlovat význam Intensity je, myslím, zbytečné, zastavme se ale u Radiusu – to je totiž velmi důležitá hodnota.
Radius představuje virtuální poloměr, v jehož rozsahu funkce pracuje. Onen poloměr je navázaný na kontrastní hrany ve snímku, které funkce Unsharp Mask automaticky vyhledává. Pokud tedy nastavíte Radius na malou hodnotu, doostřování se bude týkat jen malé oblasti poblíž kontrastních hran, bude-li mít naopak hodnotu velkou, zaostří se i oblasti vzdálenější od těchto hran. Otázka ale zní, jaké hodnoty nastavovat v praxi? Podle čeho se řídit?
Jednak byste měli vědět, že oblíbená poučka, která říká, že malé hodnoty Radiusu dělají čistší ostření a velké naopak necitlivé hrubé zaostření, je pravdivá jen částečně. Účinek poloměru (v nerozdělitelné spolupráci s hodnotou Intensity) je totiž velmi silně závislý na rozlišení fotografie. U snímků s vysokým rozlišením 24 nebo 36 Mpx si můžete dovolit pracovat s větším číslem Radius a také větší hodnotou Intensity než u fotografií, které mají třeba běžných 12 Mpx, neřkuli pak o snímcích určených na web. Podívejte se na následující dvojici výřezů:
Levá část představuje 100% výřez ze snímku pořízeného Nikonem D800, je to tedy 36Mpx obr. Hodnoty Unsharp Mask jsou zde nastaveny na 65 % Intensity a 9 % Radius. Ostření je velmi decentní, není třeba to přehánět. Pravá část představuje tu stejnou fotografii, ale zmenšenou na 50 % – to vidíte na 100% výřezu jasně. Snímek vypadá stejně ostře jako levá část, ale hodnoty Unsharp Masky byly 50 % Intensity a 5 % Radius – tedy menší poloměr s menší intenzitou účinnosti.
[pullquote]Raději méně než více – to platí u doostřování fotografií dvojnásob[/pullquote]Nemusím asi dodávat, že při doostřování je třeba náhled prohlížet vždy ve 100% velikosti – jinak jemné změny mezi pixely nemusí být přesně viditelné.
Mnozí čtenáři patrně čekají, že zde uvedu konkrétní hodnoty. Dobře, učiním tak, ale jen omezeně – Capture NX 2 používám de facto jen na zpracování snímků v maximální kvalitě, tedy i plném rozlišení (nepracuji zde tedy například se snímky o „stapixelových“ velikostech pro web).
Pokud zpracovávám fotografie s rozlišením 12–16 Mpx, obvykle používám Radius 4–5 %, Intensity kolem 50 %. U vyšších rozlišení 24–36 Mpx volím logicky hodnoty větší – viz předchozí příklad Intensity 65 % (ale klidně až ke 100 %), Radius 9–11 %. Podotýkám, že jsem zvyklý softwarově doostřovat skutečně decentně, raději preferuji ostré objektivy.
Pozor na pořadí funkcí!Pokud v Capture NX 2 měníte také velikost fotografií (funkce Edit | Size / Resolution), dávejte pozor, v jakém pořadí ji máte ve vztahu k Unsharp Mask v Edit Listu programu. Pokud jste nejprve použili Unsharp Mask a pak teprve fotografii zmenšili, je třeba při doostřování pracovat s hodnotami pro vysoké rozlišení. Jestliže ale snímek nejprve zmenšíte a až poté jej doostřujete, je třeba počítat s menšími hodnotami nastavenými v Unsharp Mask – jinak byste totiž fotografii přeostřili. V reálu může zcela běžně nastat ještě třetí varianta – snímek jste nejprve doostřili, poté zmenšili, ale bylo by vhodné jej po resamplování doostřit ještě jednou. To je logické, protože převzorkováním vzniká neostrost v obrazu. V tomto případě znovu klepněte v menu Adjust | Focus | Unsharp Mask a do Edit Listu se vloží tato funkce podruhé za funkci Size / Resolution. |
Na prahu dokonalosti
Zatím jsme se věnovali pouze posuvníkům Intensity a Radius, k čemu však je Treshold a Opacity? Treshold se překládá jako práh a ovlivňuje to, při jaké míře kontrastu doostřovaných hran funkce Unsharp Mask pracuje. Standardní nastavení je 0 – to si představujte jako 100 %. Každá vyšší hodnota Tresholdu zmenšuje rozsah kontrastu, v němž ostření funguje – účinnost funkce se tedy snižuje. Pozor – nesnižuje se plošně! Ostření je menší na hranách s menším kontrastem, na vysocekontrastních hranách zůstává původní účinek.
To je zásadní rozdíl oproti druhé funkci Opacity, která naopak snižuje účinnost funkce plošně v celém rozsahu. Ostatně podívejte se na následující dvojici ukázek.
Vlevo je Unsharp Mask s nastavením Intensity 90 %, Radius 10 % a Treshold 100 %. Dobře je zde vidět, že hrany s menším kontrastem – ruka nebo ucho panáčka – jsou zaostřeny méně než například bílý prach v černých vlasech (porovnejte s předchozími výřezy v tomto článku).
Ukázka vpravo má naopak Treshold standardně na nule, je zde ale nastavená průhlednost (Opacity) na 15 %. Tím se snížil účinek doostření v celé ploše fotografie rovnoměrně.
Malý tip: Právě tato funkce se s úspěchem dá používat při ostření malých snímků s webovým rozlišením, kdy i malé hodnoty Radius a Intensity činí doostřování příliš hrubé.
Když dva dělají totéž
Před koncem tohoto tutorialu je třeba uzavřít problematiku ostření pomocí funkce Sharpening v Picture Control (u RAWů) a Unsharp Mask. Nebudu měnit názory, stále tvrdím, že Unsharp Mask je lepší – i kdyby to bylo jen kvůli větším možnostem uživatelského nastavení. Pár odstavců výše jsem napsal: „Nyní tedy nastavte Sharpening v Picture Control na nulu, dále se budeme věnovat funkci Unsharp Mask.“ A k tomu jsem se chtěl nyní vrátit. Neuvedl jsem totiž důležitou informaci – nekombinujte obě metody ostření dohromady. Obvykle to totiž nevede k ničemu jinému, než k nepěknému přeostření snímku – viz následující ukázku:
Levá část má vypnuté Sharpening a Unsharp Mask na hodnotách 65 % Intensity a 8 % Radius. Pravá strana je pak to stejné, ale přidal se Sharpening na hodnotě 3…
Rozmazané nezaostříte
Na úplný závěr jen douška ve stylu „aby bylo naprosto jasno“. Přestože se funkce Unsharp Mask v Capture NX 2 nachází v menu Focus, se zaostřováním optiky nemá nic společného. Jinak řečeno – rozostřený snímek, ať už dlouhým časem nebo prostě špatně zaostřený – touto funkcí (a žádnou jinou) nespravíte. Na fotografii, na níž nejsou kontrastní hrany, zkrátka softwarové ostření nefunguje a z principu ani fungovat nemůže. Pro takovéto snímky je určena jiná funkce – koš…
24 komentáře
Dobře napsáno. Já bych ještě doporučil, v případě že člověk fotí jen do RAW, vynulovat sharpening ve fotoaparátu. To jednoduše z důvodu zjednodušení práce v CNX2, kde to pak musí člověk nulovat u každé fotky v Camera Settings, nebo na to zapomene ;)
Jinak ještě takové zamyšlení. Má vůbec význam fotografie doostřovad v plném rozlišení? Totiž zpravidla si takto velikou fotografii na žádném monitoru v celku neprohlédnete. Prohlížeč si ji stejně sám zmenší a lépe, či hůře upraví pro zobrazení. Podle mě ideální je doostřovat až těsně před tiskem, kdy si člověk přesně spočítá potřebné rozlišení vzhledem hustotě tisku. Nebo před uploadem na web ve známém rozlišení např. 1200x800pix. Pak vypadají fotky na monitoru špičkově. Já se snažím fotografie v plném rozlišení doostřovat jen velmi slabě. Řekl bych tomu spíš předostření. Fotky na vysoké ISO před zmenšením nedoostřuji kvůli zvýraznění šumu vůbec.
Díky za další pokračování.
Souhlasím s Daf, dobře napsáno a opravdu to funguje. Avšak hodnoty zde uvedené platí pro NX2, nikoli pro Photoshop. Zde je míra ostření až 500 %. Radius lze použít pro fotku 60 cm dlouhou max na hodnotu 2. A co je zajímavé, Jan Karbusický z ČSF říká, že zaostřovat se má při velikosti 50 %. Osobně v NX2 neostřím vůbec a finální doostření dělám až ve Photosopu jako úplně poslední úpravu, pak už jen tisk. A taky hotové JPG už nikdy dále neupravuji, pracuji s kopiemi. Je třeba podotknout, že opravdu dobré doostření fotografií lze zhodnotit až na finální papírové zvětšenině.
Fajn článek, jen bych doplnil, funkce Unsharp Mask umožňuje nejen doostřovat celé RGB, ale i jednotlivé barvy. Můžete si prostě vyhrát…
Přeji ostré pero :-)))))
Daf: S tím vynulováním ostření máte samozřejmě pravdu. Já ho mívám zapnuté, protože je to jednak jakousi součástí standardní testovací metodiky a druhak jak se mi střídají fotoaparáty v ruce, tak je pro mě jednodušší vždy je nastavit do továrního režimu a doladit si jen to nezbytné. K doostřování v plném rozlišení: Není to vůbec od věci udělat (decentně ale), i když budete snímek zmenšovat a poté znovu doostřovat. Nesmí se to ale přehnat…
Ivan: O RGB samozřejmě vím, ale nechtěl jsem to zesložiťovat – je to přece jenom vyšší dívčí a tento článek si víceméně vyžádali začátečníci. Ono je pak ještě prolnutí v Opacity a jsme někde úplně jinde, že ano? ;-)
jjjjj souhlasím, pane Lindner. Rád čtu Vaše návody (a nejen ty), jsou moc užitečné a nejen pro začátečníky. Nikdy nezapomenu jak jsem zápasil před léty s NX 2. Anglicky moc neumím, návodu v češtině – nic. Manuál sice český, ale praktické použití je něco zcela jiného. Dneska jsem o kus dál a na Capture NX2 nedám dopustit. Zkoušel jsem Capture One, Photoshop, Lightroom, ale nic z toho není pro mně… i když některé jejich funkce se mi moc líbí. Jen doufám, že se Capture NX2 dočká nové verze.
CNX2 mi vyhovuje tak jak je. Jen je škoda, že v něm nejdou rovnat sbíhající se linie při focení architektury a taky neumí načíst tiff z Huginu.
Pane Lindnere, možná byste mohl k článku přidat ještě jeden odstavec, který by se týkal vztahu doostření a šumu. Stručně bych k tomu nastínil možný obsah:
Podstatný rozdíl Sharpening a Unsharp Mask je ve zvýraznění šumu. Unsharp Mask na stejnou míru doostření MÉNĚ zvýrazní šum. Kromě jiného i proto, že právě třetí posuvník Práh/Threshold umožní u více zašuměných obrázků zvyšováním své hodnoty na cca 4-10 zmírnit doostření šumu, alespoň toho jemnozrnného, který má nízky kontrast, takže zvýšením prahu jej doostření vynechá.
Poslední možností jak nedoostřovat šum je použití masky vytvářené štětcem na vrstvě doostření.
Pokud máme část obrázku mimo hloubku ostrosti, tj. máme v té části obrázku tzv. bokeh, lze pomocí štětce s velkým poloměrem vynechat tuto oblast z doostření, což nemusíme dělat nijak zvlášť pečlivě, prostě jen v rychlosti vygumujeme doostřený šum tam, kde žádná kresba tak jako tak být nemůže. Do určité míry to platí i na tmavěmodrou oblohu a podobně. Prostě doostřovat selektivně je účinné, byť to z časových důvodů nebudeme dělat u každé fotky. On šum je zvláště patrný tam, kde není nic jiného ostrého, takže šum na rozostřených částech snímku bije do očí více, než tam, kde je vizuálně přebit ostrou kresbou. No a v bokehu můžeme beztrestně zrušit doostření maskou nebo dokonce i přes masku přidat intenzivnější NR nebo lehce Gaussovsky rozostřit. Doostřit v hloubce ostrosti a odšumět mimo ni. Jak se postarat o hranice, to je již na estetickém cítění každého.
Dobré shrnutí , ale pokud je to návod na to, jak správně doostřovat, potom mi tam chybí tzv. Capture sharpening, které eliminuje vliv AA filtru a je to jeden z prvních globálních kroků při úpravě NEFu v CNX2. Nastavení jednotlivých parametrů USM je závislé na konkrétním použitém modelu zrcadlovky:
d300; 50/5/4
d200; 50/4/4
d80; 45/5/4
d2h(s); 66/5/4
d2x(s) 50/5/4
d60, d40, d40x; 40/5/4
d50; 45/5/4
d3; 40/5/2
Teprve potom následuje creative and output sharpening.
PiNa: prosím o doplnění – jaká je doporučená hodnota pro D300s?
ZK: Stejná jako pro D300.
Ešte doplním PiNa
D700: 40/4/2
D90: 40/4/4
D3x: 30/6/2
Autor také úplně zapomněl na doostřování přes High Pass, které je v některých případech lepší než klasické doostřování přes USM, protože není tolik agresivní. Někteří používají USM, někteří přešli na High Pass (poté, co pochopili, jak funguje) a někteří používají obě metody.
PiNa: Díky za upozornění, na co všechno autor zapomněl. Kdyby vás náhodou napadlo ještě něco, tak vás předem upozorňuji, že autor přesně ví, o čem chtěl napsat a také o tom napsal. Nic víc a nic méně.
Tyto malé tutorialy jsou primárně určeny začátečníkům, kteří nemají žádné zkušenosti nejen s Capture NX 2, ale s žádným programem podobného typu. Mnohdy jim dělá těžkosti samotné ovládání počítače a do toho nezřídka ještě ani neumí anglicky. Ne každý, si o tom něco přečte jako vy, už jen proto, že v češtině nejsou materiály téměř žádné. Divil byste se, kolik je mezi fotografy lidí, kteří v posprocessingu totálně plavou a nejraději by se vrátili k filmu.
Jsem tedy rád, když se mi podaří takovým čtenářům vysvětlit USM tak, že to pochopí a začnou používat. A podle čtenosti článku je jich i za tu krátkou dobu, co zde článek „visí“, velmi mnoho.
Takže až jich bude ještě mnohem více, řeknu si, že už to všichni umí a začnu přemýšlet o tom, jestli by neocenili návod na ostření pomocí horní propusti. Ještě před tím se ale poptám, jestli jsou aspoň tři lidé, kteří to skutečně používají. Plácat jen tak do větru mě totiž nebaví…
LP: Já vám rozumím a jak jsem psal dříve, článek je to dobrý, jenom by mu tedy více slušel nadpis „CNX2 – doostřování fotografiií pro začátečníky“. To je celé.
Dotaz na PiNa takže např. uvedené hodnoty pro D90 nastavím jako první věc do USM a pak po všech úpravách aplikkuji ma závěr USM pro doostření znovu? Díky za info
Díky panu LIdnerovi za úroveň článků pro začátečníky, přimlouvám se za další pokračování.
Při fotografování do RAWu je potřeba v D90 vypnout doostřování, v CNX2 v picture projectu je potřeba také vynulovat doostřování. Po importu RAWu do CNX2 se nastaví USM podle parametrů pro daný model zrcadlovky a následuje klasická editace včetně kreativního/selektivního doostřování, před uložením následuje ještě doostřování podle požadovaného výstupu. Pokud je pořízený RAW zašumělý, odstranění šumu se prování jako první krok ještě před USM.
Díky moc. Ještě jednou poprosím PiNa – Sharpening mám v D90 nastaveno 0 už od doby kdy jsem se rozhodl fotit do RAW, v picture projektu se odpoledne doma podívám(nejsem si jist, ale asi tam bude také nula). Takže pokud tomu rozumím správně, tak po importu RAWu zapnu USM nastavím požadované hodnoty pro D90 to se po zapnutí zařadí na konec „stromu“ úprav napravo v programu a pak provádím teprve klasicky vyvážení bílé, korekce epozice atd. a na závěr znovu použiji USM jak píšete dle požadovaného výstupu. A pokud je RAW zašumělý tak odšum provádím ještě před tím prvním USM? Díky předem za odpověď.
Prosím doplňte PiNa ještě i pro D7000. Děkuji moc.
Bárta
Jaroslav Hlávka: Také mám sharpening ve fotoaparátu vypnutý, ale znám dost lidí, kteří ho při focení do RAWu mají mají naopak zapnutý naplno. Snadno tak zjistí, zda je pořízená fotka správně ostrá. Není to nic proti ničemu, jenom je potřeba si ohlídat, aby při/po importu do CNX2 byl sharpening vynulovaný. Pro aplikaci capture sharpening přes USM se mi osvědčilo nahrát libovolný RAW do CNX2, vybrat USM, zadat požadované hodnoty pro konkrétní zrcadlovku a následně si tento krok uložit do Presetů (ikona ozubených koleček v Edit Listu). Po nahrání nového RAWu do CNX2 stačí opět kliknout na ozubená kolečka, nahrát tento Preset, který se zařadí na první příčku v seznamu editačních kroků Adjust – nastavení provedená v Develop sekci jako expozice a vyvážení bílé USM neovlivňuje – CNX jej provede až po krocích v Develop sekci. Povolením „Overwrite Develop Section“ při nahrání Presetu s USM by došlo k přepsání nastavení doostření v Picture Projectu (pokud by byl aktivní). Ano, šum je potřeba odstranit před první aplikací USM – ideálně v externím programu jako je například Topaz Denoise nebo Noise Ninja (export z CNX2 ve formátu TIFF, import TIFFu do odšumovacího programu/pluginu, export do TIFFu a jeho následný import do CNX2).
PiNa: Díky moc, hlavně za vysvětlení kam se zařadí USM a kdy se provádí, uložení do preset používám, zaplaťpánbu za ně :-) nastavovat vždy vše znovu by byl horor. Včera jsem to vyzkoušel a po exportu do 16bit Tiff další editaci v Zoneru a doostření na závěr to vypadá dobře.
Mám ještě jeden dotaz: Pokud mám ve fotoapárátu (D300s) nastavený Sharpening v Picture control na 3 a v CNX2 mám Picture control nezatrženo, uplatní se Sharpening z fotoaparátu? Tj. měl bych ho nulovat před použitím USM?
A námět pro kolegu Lidnera – bylo by možné někdy „lidsky“ popsat význam a možnosti právě Picture control funkcionality?
Děkuji.
Pokud je Picture Control v CNX2 vypnutý, potom se žádné nastavení z D300 nepřenáší a není potřeba jej tedy nulovat.
Po záplavě malů, které mi dorazily na základě mých příspěvků zde, jsem se rozhold napsat o doostřování v CNX2 samostatný článek. Během příštího týdne by měl být online u mne na webu.
Chlapi, zbytečně moc tady teoretizujete. Chtěl bych vidět vaše papírové velkoformátové zvětšeniny, jak jsou ostré. Je to velmi jednoduché, Kabusický to v ČSF zřetelně a krátce popsal a funguje to na jedničku.