Nikon D3300 – malá a lehká zrcadlovka, s vynikající obrazovou kvalitou

Pokud se coby novicové digitálními zrcadlovkami nepolíbení (nepolíbené novicky nevyjímaje) z jakéhokoliv důvodu rozhodnete vstoupit do vod Nikonu – čímž samozřejmě chybu neuděláte – zjistíte, že ve třídě DX, tedy u strojů s menším APS-C snímačem, si sice můžete vybírat mezi různě designovanými a konstruovanými těly, vybavenými rozličnými funkcemi, nicméně snímač bude vždy stejný. Ano, řeč je samozřejmě o nejnovějších modelech: D3300, D5300 a D7100, starší typy se již více či méně liší.

Oním snímačem je CMOS senzor o velikosti 23,5 × 15,6 mm s rozlišením 24 Mpx (6 000 × 4 000 px), který je zbaven antialiasingového nebo chcete-li low-pass filtru. Proč tato informace v úvodu článku o modelu D3300? Abyste si uvědomili, že řeč bude sice o nejnižším typu zrcadlovky Nikonu, u nějž možná budete postrádat některé funkce, avšak rozhodně si nebudete moci stěžovat na obrazovou kvalitu – ta je totiž v celém portfoliu DX zrcadlovek Nikonu stejně výborná.

Nikon D3300


Klíčové vlastnosti Nikonu D3300
DX snímač s rozlišením 24 Mpx – nyní bez low-pass filtru

CMOS snímač o rozměrech 23,5 × 15,6 mm zaznamenává fotografie o velikosti 6 000 × 4 000 pixelů.

Rychlé DSLR video

Záznam videosekvencí Full HD – s možností plného manuálního řízení záznamu. Nejvyšší kvalitou je nyní vynikající Full HD 1 080/50 nebo 60p! Lze připojit externí mikrofon.

Obrazový procesor EXPEED 4

„Čtverka“ je nejnovější obrazový procesor Nikonu, který zajišťuje rychlé a kvalitní zpracování fotografií i videa. Zároveň se ale také podílí například na nižší spotřebě energie.

Velký rozsah citlivostí snímací soustavy

V základní konfiguraci má Nikon D3300 citlivost ISO 100–12 800, v rozšířeném módu pak až ISO 25 600. A když už šumí, tak jen monochromaticky…

Přesné a rychlé automatické zaostřování

11bodovému autofokusu MultiCAM1000DX se středovým křížovým bodem nechybí kromě obvyklých ostřicích režimů ani mód 3D sledování objektu.

Jasný LCD monitor s vysokým rozlišením

3palcový (úhlopříčka 7,6 cm) displej s pozorovacím úhlem 170° má rozlišení 921 000 obrazových bodů (RGB 640 × 480 px).

Možnost Wi-Fi a GPS

K Nikonu D3300 lze připojit externí modul WU-1a pro Wi-Fi propojení se zařízeními s operačním systémem Android™ nebo iOS, nebo modul GP-1 (GP-1A) pro záznam GPS dat do snímků.

Nikon D3300
Zatímco předchozí model D3200 byl nabízen jen ve dvou barvách těla, nyní si můžete vybrat mezi třemi provedeními: Černou, šedou lesklou nebo červenou lesklou (spíše bordó) barvou
Doporučené prodejní ceny
Nikon D3300 + AF-S Nikkor 18–55 mm: 15 490 Kč
Nikon D3300 + AF-S Nikkor 18–55 mm VRII: 16 290 Kč
Nikon D3300 + AF-S Nikkor 18–105 mm VR: 18 990 Kč
Nikon D3300 + AF-S Nikkor 18–55 mm VR + 55–200 mm VR: 21 690 Kč

Podrobné technické parametry Nikonu D3300 najdete zde.


První pohled klame tělem

Psal jsem to již v lednovém představení tohoto fotoaparátu, nyní jen rychlé opakování – pomineme-li drobný redesign v dílčích částech, od svého předchůdce, modelu D3200, se tělo Nikonu D3300 v podstatě neliší. Rozměry jsou plus-minus shodné, hmotnost klesla o 40 gramů. Přesně jde o míry 124 × 98 × 75,5 mm a hmotnost 460 gramů včetně akumulátoru. Z toho je zřejmé, že jde o malé tělo, určené spíše do ženských nebo obecně menších rukou. Na druhou stranu díky dobré ergonomii jej ovládne i osoba, jíž by více slušel rozměrnější fotoaparát.

Nikon D3300

Také ovládací prvky zůstaly téměř beze změny, pouze vpravo na zadní stěně byl čtyřsměrný volič spolu s tlačítky kolem něj posunut níže, čímž vzniklo více místa pro palec pravé ruky nad nimi – což je samozřejmě pozitivní změna.

Na horním kruhovém voliči režimů ještě přibyla položka EFFECTS. Ano, jde o fotoaparát pro začátečníky, takže jestli chcete, vyzkoušejte, co při snímání dokážou nejrůznější efekty. Já osobně takovému způsobu fotografování nefandím, a doufám, že se na mě nebudete zlobit, když tímto s efekty zároveň skončím.

Nikon D3300

Skládací objektiv

Ještě ale chvíli zůstaňme u „hardwaru“. Výraznou novinkou je totiž inovovaný „seťák“ AF-S Nikkor DX 18–55 mm F3,5–5,6G VRII. Ten je totiž vybaven „skládacím“ mechanismem po vzoru objektivů pro Nikon 1, což umožnilo výrobci výrazně zmenšit transportní a vlastně i celkové rozměry tohoto objektivu. Nyní budu citovat sám sebe, čili zkopíruji to, co jsem již napsal při představení v lednu:

Oproti „běžnému“ Nikkoru 18–55 mm má nový typ o 7 mm menší průměr a o 20 mm (!) kratší stavební délku v transportním stavu. Pojem „transportní stav“ je zde velmi důležitý. Všimněte si tlačítka na boku tubusu objektivu. Teprve po jeho zmáčknutí a pootočení prstence zoomu se optika – stejně jako u objektivů pro Nikony 1 – dostane do pracovního stavu. Co na tom, že pak se velikost zvětší – důležité je, že pro přenášení je malá. Ostatně klesla i hmotnost, a to o celých 70 gramů…

Nikon D3300
„Starý“ a nový AF-S Nikkor DX 18–55 mm. Rozdíl velikosti je obrovský…

Nová konstrukce objektivu s sebou nese také další příjemné funkce a vlastnosti. Pokud často používáte polarizační filtr, jistě vás potěší, že přední příruba s průměrem filtrového závitu 52 mm se nyní už neotáčí a je vybavena bajonetem pro vykrajovanou sluneční clonu. Ta je ale bohužel jako volitelné příslušenství.

Pokud znáte starší objektiv AF-S Nikkor DX 18–55 mm, pak jistě víte, že jeho ostření je poměrně pomalé a nelze jej označit ani za zcela bezhlučné. Ovšem pozor – nový zmenšený model je oproti tomu něco zcela jiného! Autofokus pracuje naprosto tiše a v této třídě také nezvykle rychle. Za sebe musím říci, že jsem při fotografování několikrát kontroloval přepínač autofokusu na objektivu, zdali náhodou nemám zapnutý režim MF, protože se mi zdálo, že automatické ostření prostě nepracuje. Pracovalo. Tiše a rychle… Když k tomu přičtete optickou stabilizaci VR II, která by měla poskytovat výkon až 4 EV, není takříkajíc co řešit.

Abych ale nebyl jen optimistický – oné svižnosti autofokusu bylo mimo jiné také pomoženo velmi krátkým chodem ostřicího motorku. Dráha zaostřovacího prstence tak neopíše ani obvyklou čtvrtinu kruhu, nýbrž jen odhadem asi 60 úhlových stupňů. Co je pozitivem pro motorek autofokusu, naopak velmi ztěžuje manuální zaostřování. Naštěstí má i tato zrcadlovka možnost tzv. dálkoměru, který v hledáčku přesně indikuje správnost manuálního zaostření, a to včetně jemného doladění a ukazování směru otáčení ostřicím prstencem (využívá k tomu „teploměr“ korekce expozice ve spodní stavové liště hledáčku). V režimu živého náhledu lze samozřejmě využít displejovou lupu.

Nikon D3300
Objektiv AF-S Nikkor DX 18–55 mm F3,5–5,6G VRII v transportní a pracovní poloze. Přední příruba se sice neotáčí, ale při zaostřování se vysunuje. Celkem tak může stavební délka nabýt cca o 28 mm navíc. Všimněte si také, že ostřicí prstenec je v transportní poloze zcela zasunutý ve vnějším tubusu objektivu

Byla-li u objektivu řeč o konstrukci, mělo by se dodat také hodnocení optické kvality. Ano, všechno bude, ale to si nechám až do části Obrazová kvalita před ukázkami demosnímků.

Funkce? Jen ty důležité

Ještě než se dostaneme k tomu nejlepšímu, co Nikon D3300 umí, je třeba se krátce zmínit o funkčním vybavení. Nejnižší model Nikonu představuje typickou zrcadlovku pro začátečníky, což mimo jiné znamená, že má „očesané“ pokročilejší funkce. Určitě zde nehledejte možnost řízení externích blesků vestavěným bleskem (CLS systém), nepátrejte v menu ani po intervalovém snímání a už vůbec ne po funkci časosběr. Smiřte se s tím, že redukce šumu má jen dvě polohy: zapnuto nebo vypnuto, ostatně tak funguje také Active D-Lighting. Také nastavení ISO je zde pouze po celých stupních, nikoliv po třetinách či polovinách. Na druhou stranu Auto ISO funguje bezvadně, a to včetně možnosti automatického nastavení času závěrky podle použitého objektivu.

Všechna tato omezení ale nejsou ničím, bez čeho by se nedalo žít a fotografovat. Začátečník naopak ocení jednodušší obsluhu, méně složité menu, zkušený uživatel pak bude rád za rychlejší přístup k funkcím. Mně osobně u tohoto aparátu chyběla snad jen funkce předsklopení zrcátka a občas bych uvítal CLS, jenže s tím interně pracuje až D7100.

Obrázky jako víno

A jsme u kýžené obrazové kvality. Já jsem Nikon D3300 testoval zcela záměrně výhradně s novým setovým zoomem AF-S Nikkor DX 18–55 mm F3,5–5,6G VRII. Stejně jako byla přepracována jeho mechanická část, byla nově navržena také optická konstrukce. Nyní se skládá z jedenácti čoček v osmi skupinách, přední člen je asférický.

AF-S Nikkor 18–55 mm_F3,5–5,6G VRII
AF-S Nikkor 18–55 mm_F3,5–5,6G VRII – optická konstrukce

Ostrost tohoto objektivu je výborná – v podstatě už od plného odclonění kreslí až do rohů záběru ostře. Zacloněním o jednu až dvě clony však dosáhnete (opět v rozích) lepšího přenosu kontrastu. Není třeba se obávat chromatické vady ani přehnané vinětace – byť na nejširším ohnisku při plně odcloněném objektivu vinětaci spatříte. Co se geometrického zkreslení týče, pak při 18 mm objektiv soudkuje s hodnotou 3,17 %, uprostřed, na 35 milimetrech je obraz de facto rovný, aby se na nejdelších 55 milimetrech změnil na téměř neznatelnou podušku s prohnutím 0,52 %. Jinak řečeno – běžný průběh setového zoomu. Pokud bych měl shrnout vlastnosti nového zoomu AF-S Nikkor DX 18–55 mm F3,5–5,6G VRII do jedné věty, pak je třeba říci, že kromě nižšího přenosu při odcloněném objektivu toto sklo vcelku bez problémů „stíhá“ 24Mpx rozlišení snímače. Posuďte sami na demosnímcích.

V tomto článku zcela vynechávám obvyklé testy šumu. Ne, že bych je nedělal, tak jistý v kramflecích si zase nejsem. Nicméně pro vás by mělo stačit konstatování, že Nikon D3300 šumí stejně jako jeho vyšší kolega Nikon D5300 nebo ještě vyšší příbuzný D7100. Shrnuto: Do ISO 1 600 naprosto v pohodě, ISO 3 200 u jak kterého motivu a osvětlení, vyšší citlivosti pak při zmenšení také nejsou k zahození.

Galerie demosnímků Nikon D3300

Všechny snímky byly pořízeny objektivem AF-S Nikkor DX 18–55 mm F3,5–5,6G VRII

Stáhněte si fotografie v plném rozlišení zde (104 MB)

Skvělé video

Ještě před celkovým hodnocením nesmím zapomenout na video. Stejně jako model D5300 má také Nikon D3300 kromě dnes již běžného Full HD 1 080/25 (30)p se stereofonním zvukem také možnost dvojnásobného „frejmrejtu“ čili snímkové frekvence 50 (60)p. To je samozřejmě skvělá volba pro jakékoliv akčnější záběry, natáčení sportovních akcí apod.

Nikon D3300

Ostatně k problematice „rychlejšího“ videa si zde na Nikonblogu můžete přečíst článek Rychlejší video v zrcadlovkách. K čemu je 1 080/60p? K videu jen ještě doplním, že ani u nejnižšího modelu zrcadlovky Nikonu nechybí možnost připojení externího stereofonního mikrofonu, takže také o zvuk je postaráno v rámci takříkajíc současného dobrého standardu.

Celkové hodnocení

Pokud jste tento článek dočetli až sem, tak jistě víte, že obrazovou kvalitu Nikonu D3300 – a to včetně kvality videa – je třeba hodnotit jako výbornou až vynikající. Slibem, že to tak bude, jsem začal a nyní mohu skončit. Ještě ale pár vět dodám.

Nesmím samozřejmě zdůraznit význam nového setového zoomu. Klidně přiznám, že jeho předchůdce jsem nikdy moc v lásce neměl. Nový objektiv AF-S Nikkor DX 18–55 mm F3,5–5,6G VRII je však skutečně „vyšší level“. Ano, stále jde o začátečnický model, postrádající světelnost – jenže začátečnickým modelem je celá sestava, takže zde to prostě sedí.

Mně osobně – a to jsem docela technický typ, který má rád spoustu „čudlíků“ – se možná trochu paradoxně líbila právě ta jednoduchost Nikonu D3300. Žádné složité funkce, u kterých byste museli sahat po manuálu, žádné zdlouhavé listování v menu – prostě přímočaré, rychlé ovládání. Nevím jak vy, ale já si u foťáku vystačím ve většině případů s clonou, časem a ISO. Zaostřování jsem pochválil myslím dostatečně, nějaká ta korekce expozice či vyvážení bílé jsou samozřejmostí, Active D-Lighting funguje i ve své „očesané“ podobě… Co víc potřebujete řešit?


Sdílej

29 komentáře

  1. Pane Lindnere, koukám do EXIFu, Sharpening 3 a zpracováno NX-em. Proč? Proč nevypnete Sharpening 0 a nedoostřujete USM? Vždyť takhle Vám to ISO 100 úplně zbytečně šumí a ostrost taky nic moc. Přes USM je to jiná pohádka a takhle zbytečně děláte Nikonu D3300 ne úplně dobrou reklamu. Prosím, nechápejte to jako útok, jen konstruktivní názor.

  2. Dobrý den, také jsem se podíval na ukázkové fotografie a jsem zklamaný – mám pocit že jde spíš o ukázku Vaší práce (a to ještě né příliš dobrou – fotografie jsou desaturované, zbytečně moc odšuměné a navíc každý používá jiné nastavení takže Vaše práce nevypovídá nic o kvalitě fotoaparátu). Měl bych takový tip – nebylo by lepší k recenzím dávat spíš JPG přímo z fotoaparátu (v této kategorii stejně bude naprostá většina lidí fotit jen do JPG takže je zpracování v přístoji celkem důležité) + pár fotek v RAWu aby jsme si udělali přehled o šumu ?

  3. Mno, je to tak, že je to jinak pánové :) Capture NX 2 bohužel takžíkajíc neaktualizuje EXIF a nechává v něm hodnoty nastavené na fotoaparátu. Takže doostřování je samozřejmě USM, Sharpening v Picture Control je vypnutý. Všude.
    Jedinými úpravami je decentní doladění expozice u několika málo snímků a sáhnutí na odšumování u posledních třech fotografií na vysoké ISO. Jinak je odšumování vypnuto. Na saturaci nebylo sáhnuto ani náhodou ani u jedné fotografie.
    Zdali dávat do recenzí JPEGy, to budu silně zvažovat. Možná, že většina lidí do JPEGu fotí, je to ale jejich chyba :)

  4. S těmi JPG přímo z fotoaparátu Vás chápu, jde o kategorii – u profesionálních přístrojů se špičkovým vybavením je focení do JPG hřích :) Ale u této skupiny (amatéři kteří kupují první fotoaparát nebo přecházejí z levných kompaktů či doteď fotili jen mobilem – jiná skupina tento produkt kupovat nebude, kdo to myslí s focením vážněji si připlatí za vyšší model) se dá navíc předpokládat že zůstanou u setového objektivu nebo dokoupí nějaký levný zoom, raw jim možná ani nic neříká (nebo si to nechají napotom) a z běžné dovolené si dovezou okolo 1000 snímků a trávit několik dní „vyvoláváním“ snímků asi nebudou :) Proto si myslím že u nižší kategorie mají JPG zpracované fotoaparátem smysl. Kdybych přemýšlel (jako amatér) jestli si koupit tuto zrcadlovku a podíval se na vzorové fotky tak si raději koupím kompakt Canonu protože jak víme dělá takové krásné barevné fotečky :)

  5. S tou saturací je to těžké a povídačky o barevnosti Canonů už patří k takové fotografické latině (dříve se to týkalo ještě žehlení šumu, však to znáte) :-) Ale vážně: Pokud někdo fotil mobilem a chce si zrcadlovkou pomoct, tak by měl hledat naopak menší saturaci – čili přirozenější podání snímků. Podívejte se na náměty demosnímků v tomto článku – co chcete barevnější v exteriéru v tomto „šedém“ ročním období? Tráva je hnědá, stromy nemají listy, aspoň ta obloha je občas trochu modrá. Já si vůbec nemyslím, že by fotografiím z tohoto aparátu chybělo nasycení. Naopak třeba snímek stolního fotbalu bych osobně ještě odsaturoval, protože barvy až trochu nepřirozeně svítí… Ostatně i to video je pěkně barevné – a co je video? Mnoho po sobě následujících JPEGů :)

  6. Já se omlouvám, nechci se tady přít, každý má ostatně jiné preference a požadavky na výslednou fotografii (já mám třeba raději sytější barvy a vím že lidem se všeobecně líbí syté barevné fotky, kde trocha šumu ani tak nevadí – úplně jsem nadšený třeba z nikonu Df a jeho sytých tmavých barev což je v kontrastu s těmi novými 24mpx přístroji s vysokým šumem (a v této kategorii naprosto zbytečným rozlišením – ale to je na jinou diskusi :) )kde právě redukce šumu ořezává tmavé odstíny a ony potom vyjdou všechny do šeda s jasovým šumem). Ale abych šel k věci, máte pravdu že v recenzi nemusí být JPEGy přímo z fotoaparátu, ale ani upravené RAWy nemají vypovídající hodnotu, protože hodně lidí používá jiné programy s lepším odšumováním, nebo citlivější nastavení (nevím jestli se to teď v NX nějak nastavovat ale příjde mi to dost silné). Možná by nebylo od věci k recenzím občas přibalit par nezpracovaných RAWu ať si každý udělá představu o výstupu, nebo vyzkouší ve svém programu co se s tím dá udělat :)

  7. Ale no tak… Trochu bych těmi vykřičníky šetřil :) Všichni víme k čemu je dobrý RAW. Pokud RAW jen tak bez ničeho zkonvertujete do JPEGu nebo TIFFu, skoro ho nemusíte používat. Nebo chcete, abych vám sem příště dal ke stažení 500–700 MB zdrojových dat a vy se jimi budete „prohrabávat“ sami? Trochu důvěry by neškodilo, já nemám potřebu mazat někomu med kolem huby…

  8. to je každého věc, jak moc do RAWu zasahuje či ne. Ukázkové fotky mají právě ukázat, jak moc ten zásah potřebují.
    Jakýkoliv zásah do ukázkových fotek v PC je prostě tabu!

  9. fotopot: to je jako kdybyste na výstavě fotografií pořízených kinofilmovým fotoaparátem vystavoval negativy. To co píšete je naprosto mimo. Možností nastavení je dnes ve fotoaparátech nepočítaně a tak když někdo chce, nastaví si picture control na VIVID, přidá větší doostření a bude sypat jeden JPG za druhým a v podstatě se bude jednat o fotky, které sice budou bez zásahu v PC, ale jejich vypovídací hodnota bude naprosto nulová! Zatímco RAW jsou prostě surová data, neovlivněná ani WB ani Picture control a tak se prostě v PC dodělat musí! Naopak kdyby pan Lindner stáhl z fotoaparátu všechny RAWy do PC a udělal konvert do JPG bez jediného zásahu, tak bude jeho práce lajdácká a fotky zde budou zase komentovány jako bezbarvé neostré hrůzy.

  10. Martin: srovnáváte hrušky a jabka… Měl by jste o testovacích snímcích něco vědět…
    Testovací fotografie se dělají na základní, neutrální nastavení. Pokud se nastavení mění, uvede se to k fotografii, aby uživatel mohl posoudit jak nastavení mění vzhled fotografií. Podívejte se to brožur Nikon, jsou tam správně i fotografie focené přímo do jpg a uvedené nastavení fotoaparátu. Jak může třeba uživatel posoudit, jak funguje u nového modelu měření expozice, když pan Lindner, jak sám přiznává, expozici ladil v PC!!!

  11. Milý fotpote či fotopote, nezdá se vám trochu divné, že zde se rozčilujete nad snímky, které si můžete stáhnout v plném rozlišení i s EXIFem, a na druhou stranu chválíte tištěný výstup, u kterého si o zdrojových datech nemůžete ověřit vůbec nic a jen slepě věříte popiskám? Nic ve zlým, ale je to trochu paradoxní, že ano? ;)

  12. Milý pane Lindnere, nezdá se vám hodně paradoxní, že na oficiálních stránkách Nikon zpochybňujete věrohodnost a pravdivost počínání firmy Nikon ve svých oficiálních brožurách? :-)
    P.S. tištěný výstup opravdu není na porovnání ideální, chtěl jsem jen poukázat, jak by se měly testovací snímky správně pořizovat. Berte to jako tip do budoucna :-)
    P.P.S. co je platný exif, když jste se ve fotkách tak říkajíc „hrabal v PC“

  13. Ale ale, pozor na tvrzení – já jsem nic nezpochybnil, pouze jsem napsal, že slepě věříte popiskám – to je velký rozdíl. Takže příště prosím pozor na interpretaci… Co se týče testovacích snímků, díky za tipy, v budoucnu to udělám tak, jak uznám za nejlepší ;)

  14. Chcete tedy říci, že nemám věřit popiskám v oficiálních materiálech Nikon? :-)
    Ano, testovací pořiďte, jak uznáte za nejlepší, ale pak už do nich v PC vůbec nezasahujte. :-)
    Se zasahováním do testovacích snímků je to podobné jako když jeden velmi známý váleční fotograf vyretušoval na své fotce kameru, protože mu tam nepasovala, okamžitě dostal od agentury vyhazov bez možnosti návratu a všechny jeho snímky byly smazány. Možná jste tu aféru, která se udála nedávno zaznamenal.

  15. Na tuhle argumentaci jsem fakt čekal – tímhle jste to totálně zabil… Omlouvám se, ale dál se nemám o čem bavit.

  16. Nevím proč se durdíte :-) Prostě se pro příště vyvarujte toho, aby jste u testovacích snímků „ladil“ expozici v PC a tím uváděl uživatele v omyl.

  17. Nedá mi to, abych neutrousil poznámku. Pane Lindnere, svého času jste mne nazval „samozvaným mluvčím čteářů tohoto webu“ – když jsem vyjádřil názor na jeho první měsíce fungování, za čas jste mne (a další diskutující) nazval „šiřiteli poplašné zprávy“, když se psalo o oleji na čipu D600 (což věděli všichni – kromě asi Vás) – a když to ofiko Nikon přiznal, postrádal jsem, že bystě na adresu těch, které jste nazval šiřiteli poplašné zprávy napsal jediné slůvko „sorry“. Nestalo se tak a o něčem to svědčí. Přiznat chybu nebo se omluvit, to není handa…
    A tahle diskuse mi to opět připomíná – jste autorem tohoto webu, tak musíte být schopen (měl byste být) schopen reagovat bez emocí. Už jsem to tady kdysi napsal, i lidi, kteří sem píší kritické názory, nejsou nepřáteli Nikonu nebo Vás osobně. Prostě se jim něco nezdá… a reagovat arogantně, jak to občas děláte (omlouvám se), to snižuje úroveň tohoto webu, potažmo Nikonu jako firmy, kterou zde zastupujete.
    Dobré světlo, a jak to kdysi říkal jeden pán v televizi u počasí „Slunce v duši“.
    Honza

  18. S těmi vytištěnými fotkami je to asi takto: údaje pod oficiálními snímky budou jistě správné, ale těžko někdo řekl tiskárně, že na tu fotku nesmí sáhnout a nijak ji pro tisk upravovat – to by si mysleli, že se u Nikonů někdo zbláznil.
    A s úpravou testovacích snímků je to takové ošemetné – potom by muselo platit, že vybalím fotoaparát z krabice, nabiji baterii, připojím objektiv, nastavím datum a čas, otočím kolečkem na zelenou příšerku „full auto“ a jdu fotit. Nesměl bych dělat ani korekce expozice ve fotoaparátu, ani měnit způsob měření expozice nastavený v továrně, ani ručně zaostřovat. Jediným řešení je potom fotit v laboratorních podmínkách (jako to dělá např. DPREVIEW), ale to má na testy celý štáb lidí a o jejich možnostech a vybavení se p. Lindnerovi ani nesní. Když zde bude prezentovat jenom RAWy, tak bude zase spousta lidí nadávat, že to nemá v čem otevřít, že oni chtějí vidět výstup v JPG. Takže sem dá obojí:) Když dělám testy fotoaparátu nebo objektivu, tak tím strávím desítky hodin práce a mnohé testy dělám opakovaně, abych si byl zcela jist výsledkem. Kdo si to někdy zkusil, tak ví, že to není nic jednoduchého. A každý test by měl být udělán jenom tak podrobně a v takovém rozsahu, který bude zajímat cílovou skupinu uživatelů – jinak bude vypadat u D3300 a jinak u D4. Na to, že se zde jedná o blog Nikonu, považuji informace zde uveřejněné za seriozní v rozsahu, v jakém jsou uvedeny a to často i s připomínkou určitých nedostatků. Některé věci jsou na diskusi, ale řada z nich je věcí názoru – z funkce, ze které je jeden nadšen, bude pro jiného naprosto zbytečná. Pokud pomineme technické specifikace, má p. Lindner právo vyjádřit na některé funkce svůj vlastní názor a tím se i rozhodnout publikovat snímky, které uzná za vhodné, pokud jejich informační hodnota nebude hrubě zavádějící, čehož jsem si zatím nikde nevšiml. A ladění expozice v PC je v podstatě totožné s korekcí expozice přímo na fotoaparátu – a když si někdo koupí zrcadlovku, tak se dá i předpokládat, že bude tuto funkci používat, když to bude scéna vyžadovat. Když nastavím automatiku na D3, D600 a D800 stejně, tak dostanu z 99% shodně naexponované snímky -buď všechny stejně dobře nebo stejně špatně (vzhledem k motivu). Takže vypovídací hodnota snímku ať již s korekcí nebo bez korekce expozice je shodná.

  19. makofoto: pár poznámek: při provádění testovacích snímků se samozřejmě způsob měření espoxice měnit může, naopak kompenzovat se nesmí, aby se ukázalo zda má fotoaparát třeba tendenci podexponovávat, jak si třeba maticové měření poradí se světelně složitou scénou atd.
    A co se týče tisku, samozřejmě, že tiskárna je povina dodržet požadavky zadavatele a nesmí si do fotek sama zasahovat, pokud jí to není dovoleno. Zadavatel si to ověřuje kontrolními nátisky. P.S. všimněte si na zadní straně brožur, kde jsou tištěny.

  20. Osobně považuji ukázkové snímky u recenzí za vysloveně ilustrační záležitost, ze které zpravidla nevyvozuji žádné závěry (jiná věc jsou srovnávací fotografie jedné scény více přístroji…). I kdyby recenzent striktně pracoval v továrním nastavení, tak už samotnou volbou scén a posléze výběrem snímků ke zveřejnění může dokázat prakticky cokoliv. Takže osobní názor zkušeného recenzeta na daný přístroj je to jediné, co považuji na článcích o fotoaparátech za zajímavé, je mi jedno, zda přitom použil nebo nepoužil korekci expozice.
    S recenzemi na tomto blogu nemám problém, najednu stranu je jasné, za koho p. Lindner kope, ale díky tomu se zase nemusí uchylovat k patolízalskému stylu takzvaně nestranných médií (které se snaží zalichotit všem).

  21. Dobrý den, poradí mi prosím někdo ?
    Koupila jsem si fotáček Nikon D3300 a chtěla bych se zeptat jestli s ním někdo máte zkušenosti jak mám zaostřit jenom určitý objekt a aby pozadí a okolí bylo rozmazané ?

    Předem moc děkuji za odpověď :-)

  22. Danielo, doporučuji podle mě jednu z nej publikací „Mistrovství práce s DSLR“. Určitě se tam dozvíte mnoho užitečných věcí.

  23. Dobrý den,
    mám D3300 krátce a seznamuji se s ním. S focení jsem už spokojený, ale problém mám s videm. Točím na manuál, v rozlišením 1080/p25 při čase 1/50 nebo 1080/p50 při čase 1/100. Manuální nastavení videa je povoleno, kvalita je vysoká. Přehrávané video ve fotoaparátu je plynulé, bez sekání, v pořádku, problém je při načtení do PC. Při přehrávání v PC je video jakoby zpomalené, zkusil jsem asi 3 přehrávače a všechny to přehrávají stejně zpomaleně. Nevíte prosím, kde by mohl být problém, výstup videa je PAL. Zvuk není zpomalený.

    Díky za radu.

  24. Jirka: Myslím, že to bude nedostatečným výpočetním výkonem vašeho PC – video 1 080/50p už je docela „hukot“ a chce to odpovídající hardware.

  25. Dobrý den vespolek, jsem amatér a rozhodl jsem se koupit NIKON D 3300. Může mi prosím někdo poradit, jak se vyznat v objektivech dodávaných k tomuto parátu :
    – AF S DX 18-55mm VR II
    – AF-P DX 18-55mm
    – AF-P VR 18-55mm
    objektiv D, DX , jak to pochopit, co z toho je ideální, použitelné ?

    Múžete mi prosím někro doporučit, jaký ideální objektiv koupit, uvažuji koupit tělo Nikonu D 3300 a k tomu objektiv. Není lepší koupit pevný objektiv 50mm 1.8 F ? Myslím, že světelnost u nabízených objektivů je malá, jaký máte názor ? Děkuji za vyčerpávající odpověď, abych tomu porozuměl. Vladimír

  26. Dobrý den Vladimíre,
    objektiv AF-S DX 18–55 mm VR II je druhá nejnovější generace setového zoomu s optickým stabilizátorem. Objektivy typu AF-P jsou nejnovější generací z krokovými ostřicími motory – buď to VR (stabilizátorem) nebo bez něj.
    Co se týče D vs DX, pak D je pro vás víceméně nepoužitelné, protože u objektivů typu D na těle D3300 nefunguje autofokus (jsou to starší skla z doby, kdy ještě všechna těla měla náhon AF z bajonetu, což nižší řady nových digitálních zrcadlovek nemají). DX je obecné označení pro objektivy určené k DX zrcadlovkám – modelům s APS-C snímačem – tedy i D3300.
    Ano, světelnost setových zoomů není velká, ovšem zdali vám bude vyhovovat jen padesátka, to se jaksi musíte rozhodnout sám podle toho, co fotíte…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *