Vývoj fototechniky je obecně vcelku předvídatelný. Trh se někam posouvá, výrobci obvykle drží jistou produktovou linii…, aby se občas stalo, že někdo poměrně znatelně uhne z cesty. Ano, narážím na „jedna čtverkovou“ pětatřicítku, představenou v polovině tohoto roku, a následně po ní stejně světelný objektiv NIKKOR Z 50 mm f/1,4 s podobnou, ne-li stejnou charakteristikou. Pojďme se na něj podívat blíže…
Padesátka počtvrté
NIKKOR Z 50 mm f/1,4 jsme už představili při jeho uvedení za začátku září, takže nyní jen krátce. Po modelech NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S a NIKKOR Z 50 mm f/1,2 S jde o třetí padesátku pro mirrorlessy Nikon Z. Vlastně čtvrtou, protože musíme počítat také makroobjektiv NIKKOR Z MC 50 mm f/2,8. Přestože je NIKKOR Z 50 mm f/1,4 druhým nejsvětelnějším 50mm objektivem pro Zetka, ze všech čtyř modelů má nejnižší cenu. Cifra na cenovce o 2/3 EV méně světelného modelu NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S je o rovné 3 000 Kč nižší. Jak je to možné?

Pokud jste četli naše články o pětatřicítce NIKKOR Z 35 mm f/1,4, pak jste v obrazu. První a zatím jediné dva objektivy NIKKOR Z se světelností f/1,4 představují jednak ekonomickou variantu svých dražších kolegů (paradoxně i přes lepší světelnost), ale také zároveň jakousi svébytnou kategorii objektivů s řekněme vintage podáním obrazu.
Pojďme ale postupně, byť už se to budu snažit co nejvíce zkrátit, abychom se dostali k obrazové kvalitě.


K základní výbavě patří také bajonetová sluneční clona (viz. foto výše), která ale – což považuji za perličku – není stejná, jako pro NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S. Neměl jsem k dispozici obě skla, abych vyzkoušel zaměnitelnost, ale v praxi to asi stejně nebudete potřebovat.
Autofokus pohání jako u všech zetkových objektivů krokové ostřicí motorky STM, nejkratší ostřicí vzdálenost je 37 cm (od roviny snímače). Clona je elektromagnetická, 9 lamelová. Opět ve shodě s ostatními objektivy NIKKOR Z, je i tato padesátka při ostření v podstatě bezhlučná. Na rychlost přeostřování jsem si stěžovat rozhodně nemohl.
Optika, o tom to je
NIKKOR Z 50 mm f/1,4 má samozřejmě jinou optickou konstrukci než jeho kolega se světelností f/1,8 (o optické dokonalosti NIKKORu Z 50 mm f/1,2 S ani nemluvě).


Podobně nesrovnatelné jsou i MTF křivky. V obojím se opakuje stejná situace, jako v případě dvojice pětatřicítek se světelností f/1,4 vs. f/1,8. Co to znamená v praxi?
Ostrost obrazu je podle mého soudu výborná až téměř špičková v cca 75 % plochy obrazového pole od středu. Rohy zůstávají měkčí i po velkém clonění, nicméně u objektivu, u kterého se hraje na malou hloubku ostrosti, to nepovažuji za chybu. Je ale pravdou, že plně odcloněné sklo vykazuje horší přenos kontrastu (což je ostatně jasně vidět na MTF křivkách). Poznáte to ale hlavně u záběrů se zaostřenými objekty v nekonečnu – viz následující ukázku (pokud to tedy vůbec bude ve webovém prohlížeči vidět):


NIKKOR Z 50 mm f/1,4 překvapivě nemá v podstatě žádné geometrické zkreslení (tu téměř neznatelnou odchylku se mi vážně nechtělo počítat :-)). Zato však o to více vinětuje. Nikoliv bez ironie mi nezbývá než prohlásit, že velká vinětace se postupem času stala jistým folklórem zetkových objektivů. Ale budiž. Odstranit ji, pokud vám vadí, není žádný problém.

Padesátka se světelností f/1,4 také nemá tak dobře korigovanou chromatickou vadu, jako její dražší 50mm kolegové, tudíž občas (nebo možná spíš častěji) se budete muset při postprodukci zaměřit i na tuto optickou vadu.
No a bokeh? Ten je podobně „starosklíčkový“ jako u 35mm předchůdce tohoto objektivu. I když… zdá se mi trochu uměřenější. Zejména pokud je pozadí za zaostřeným objektem v blízké až střední vzdálenosti, bokeh je velmi příjemně měkce rozmazaný. Teprve až se objekty mimo ostrost obrazu začínají vzdalovat, bokeh začíná být více „rozsypaný“. Ale posuďte sami na ukázkových snímcích.

Celkové hodnocení
NIKKOR Z 50 mm f/1,4 nemá tak velký vlastní charakter, jako jeho předchůdce s 35mm ohniskem, ale možná se i to jenom zdá a třeba je to také dané užším úhlem záběru. Nicméně v porovnání s „normálními“ padesátkami pro mirrorlessy Nikon Z jde i tak o specifické sklo. Domnívám se, že to také bylo, spolu s výbornou světelností, záměrem vývojářů Nikonu. Za sebe tedy můžu jenom napsat, že mise byla splněna :-)
Pod čarou – na DX těle
NIKKOR Z 50 mm f/1,4 se také jeví jako výborná volba pro DX těla Nikon Z. Po přepočtu crop faktorem dává klasický portrétní úhel záběru s vysokou světelností (a za příjemnou cenu). Nyní jedna ukázka, podrobněji se tomuto nasazení budu věnovat v dalším článku.

NIKKOR Z 50 mm f/1,4 na těle Nikon Z f
Snímky jsou bez úprav, pouze převedené z formátu RAW do JPEG v NX Studiu
Související články

NIKKOR Z 50 mm f/1,4 – jako portréťák na DX těle
Tento článek by v podstatě mohl kopírovat obsah jiného textu – Skvělá volba: NIKKOR Z 35 mm f/1,4 na DX těle, který je pro změnu o prvním „jedna čtverkovém“ pevném skle na DX mirrorless těle Nikon Z 50. Rozdíl by byl jediný: pětatřicítka „dělá“ na DX těle zhruba klasickou padesátku, o něco novější padesátka pak portrétní ohnisko 75 mm. Ale přesto se na něj pojďme podívat…
Jeden komentář
Díky za recenzi.Zrovna řeším zda jít do Z1,8 nebo 1,4.A toto bylo konečně první zajímavé srovnání na českém webu které jsem objevil.Ať se daří.D.F.