Svatá zoom-trojice Nikonu – díl 3.: AF-S Nikkor 14–24 mm F2,8G ED

V našem miniseriálu jsme postupovali netypicky odzadu, od nejdelších ohnisek, takže posledním dílem se v přeneseném slova smyslu dostáváme na začátek – k nejkratšímu zástupci svaté zoom-trojice profesionálních objektivů Nikonu. A tím je samozřejmě AF-S Nikkor 14–24 mm F2,8G ED.

AF-S Nikkor 14–24 mm F2,8G ED
AF-S Nikkor 14–24 mm F2,8G ED

Širokoúhlý profesionální zoom AF-S Nikkor 14–24 mm F2,8G ED je sice nejmenším z naší trojice, nicméně je to také pěkný otesánek. Svoje kolegy trumfuje průměrem tubusu, který v přední části činí úctyhodných 98 mm. A to při celkové délce 131,5 mm a hmotnosti přesně jeden kilogram. Je tedy jen o 70 gramů lehčí nežli standardní zoom AF-S Nikkor 24–70 mm F2,8E ED VR.

Tubus objektivu tvoří tři části s rozdílným průměrem. V zadní nejslabší části máte tradičně k dispozici poměrně široký zoomovací prstenec, nahoře najdete okénko s orientační stupnicí vzdálenosti, na levém boku pak jeden jediný přepínač, a to volič režimu zaostřování – M/A | A. Prostřední část tubusu o silnějším průměru je vyhrazena ostřicímu prstenci, nejsilnější přední část tvoří integrovaná sluneční clona, uvnitř níž vévodí mohutná vypouklá přední čočka.

Tento objektiv z pohledu ergonomie sluší více větším tělům Nikonu (ostatně takovéto spojení je víceméně očekáváno). Těžiště je posunuto do přední části, není ale problém tubus podepírat levou rukou až v místě sluneční clony. Já jsem toto sklo testoval na Nikonu D810 a na držení si nemohu stěžovat. Je mi ale jasné, že na D3, D4 či D5 by ergonomie byla ještě „o level“ výš.

AF-S Nikkor 14–24 mm F2,8G ED na Nikonu D810
AF-S Nikkor 14–24 mm F2,8G ED na Nikonu D810

Filtrový závit zde nehledejte, AF-S Nikkor 14–24 mm F2,8G ED jím vzhledem k šíři záběru a pevně vestavěné sluneční cloně vybaven není. (Výrobci „třetích stran“ ale nabízí mohutné držáky na ještě mohutnější filtry.)

Přední část se díky vnitřnímu ostření neotáčí, ale při zoomování se vnitřní část tubusu uvnitř sluneční clony cca o 17 mm vysouvá. Přední člen je tak nejvíce „na ráně“ při ohnisku 14 mm, jak se obrazový úhel zužuje, postupně se zasunuje dovnitř. Jde o podobné technické řešení, jaké využívá také AF-S Nikkor 24–70 mm F2,8E ED VR (viz recenze).

„Čtrnáct dvacet čtyřka“ konstruovaná s notným využitím hořčíkové slitiny je samozřejmě utěsněná proti stékající vodě a prachu.

Objektiv je standardně dodáván s polotuhým pouzdrem
Objektiv je standardně dodáván s polotuhým pouzdrem

Zaostřovací mechanismus jako obvykle pohání velmi rychlý a tichý ultrazvukový motorek SWM. Nejkratší ostřicí vzdálenost bývá u širokáčů velmi krátká, což platí i v tomto případě. V celém rozsahu zoomu činí pouhých 28 cm. Vzhledem k tomu, že se ostřicí vzdálenost měří od roviny snímače, v praxi to znamená, že přední okraj objektivu je v takové situaci ani ne deset centimetrů od snímaného motivu. Ale na makro to se zvětšením 1:6,7 opravdu nebude…

Optická kvalita

Aby bylo dosaženo nekompromisní obrazové kvality profesionálního širokoúhlého zoomu AF-S Nikkor 14–24 mm F2,8G ED, vypočítali vývojáři Nikonu optickou konstrukci, která se skládá ze 14 čoček v 11 skupinách. Z toho jsou tři optické členy asférické a dva typu ED. Přední čočka je pak opatřena antireflexní vrstvou Nano Crystal Coat.

AF-S Nikkor 14–24 mm F2,8G ED
Optická konstrukce objektivu AF-S Nikkor 14–24 mm F2,8G ED

Tento objektiv bývá často považován za etalon kvality mezi širokoúhlými zoomy nejen u Nikonu, ale napříč všemi značkami. Jaká je skutečnost? Famózní! Špičková ostrost, perfektní přenos kontrastu, maximálně eliminované optické vady… ale pojďme konkrétněji.

Požadujete-li dokonalou ostrost až do rohů záběru, nevystačíte si u krajních ohnisek s „plnou dírou“, musíte o jednu, možná dvě clony „zavřít“ objektiv. Uprostřed rozsahu ohnisek, tedy na 19 mm, se ale dokonalosti blíží i plně odcloněný objektiv. Nutno podotknout, že v reálu jen těžko najdete snímanou scénu s motivem rozprostřeným po celé ploše záběru (jedině snad při reprodukci plošné předlohy a to není „šálek kávy“ tohoto objektivu), takže tato fakta jsou stejně takříkajíc bezpředmětná. Ostrost – a znovu opakuji, i přenos kontrastu – jsou zkrátka vynikající. Ještě ale pro úplnost: difrakce čili ohybová vada se začíná projevovat už za clonou F8, spíše až na F11 a vyšších clonách (max. F22 v celém rozsahu zoomu).

AF-S Nikkor 14–24 mm F2,8G ED
MTF křivky objektivu AF-S Nikkor 14–24 mm F2,8G ED

Na výše uvedených parametrech mají svůj podíl také antireflexní vrstvy Nano Crystal Coat. Musím přiznat, že jsem byl velmi – mile samozřejmě – překvapen jejich účinností, protože zejména na nejširším ohnisku 14 mm jsem čekal problémy s protisvětlem. Ano, nějaká ta „prasátka“ na fotografiích v protisvětle najdete, ale nepodařilo se mi vyrobit snímek, kde by byl vlivem protisvětla snížený kontrast obrazu – a to je podstatné.

S chromatickou aberací nepočítejte ani v nejextrémnějších podmínkách, byť je třeba vědět, že na její eliminaci se kromě optiky podílí také firmware fotoaparátu či postprocessing snímků pořízených v NEFu. To však není nic proti ničemu – jde jen o jednu z výhod digitálních fotoaparátů.

Stejně dobře jako eliminaci chromatické vady hodnotím také bokeh, byť při hloubce ostrosti zoomu s rozsahem 14–24 mm je to trochu obtížné. Ale u záběrů z velmi krátkou předmětovou vzdáleností je vidět, že podání neostrosti objektivem AF-S Nikkor 14–24 mm F2,8G ED je velmi pěkné, jemné, bez náznaku texturování či jiných „nervozních“ projevů.

Bylo by naivní očekávat, že takto širokoúhlý zoom bude bez geometrického zkreslení. Ano, na nejširších 14 mm je obraz poměrně silně soudkovitý. S postupným prodlužováním ohniska se však prohnutí linií zmenšuje, aby na 24 mm ohnisku tento objektiv podával de facto přesně obdélníkový obraz.

AF-S Nikkor 14–24 mm F2,8G ED
Geometrické zkreslení objektivu AF-S Nikkor 14–24 mm F2,8G ED

To stejné, co platí o geometrickém zkreslení, lze napsat také o vinětaci. Jak můžete vidět na následujících ukázkách, „čtrnáct dvacet čtyřka“ vinětuje v celém rozsahu ohnisek poměrně hodně. Ale… pozitivní je, že úbytek jasu od středu k rohům je velmi plynulý. Díky tomu, snad jen s výjimkou plně odcloněného nejširšího ohniska, si na reálných fotografiích vinětace vůbec nevšimnete.

Opět jen dodávám, že geometrické zkreslení lze naprosto dokonale eliminovat jak v nastavení fotoaparátu, tak i po pořízení snímku v softwaru Capture NX-D (i jiných). S vinětací je třeba si trochu více „pohrát“ (jak ve fotoaparátu, tak i v počítači), ale ani tato optická vada nepředstavuje žádnou nepřekonatelnou překážku.

Celkové hodnocení

Stejně jako v případě standardního zoomu AF-S Nikkor 24–70 mm F2,8E ED VR musím napsat, že kromě špičkové odolné konstrukce, vynikající obrazové kvality a spolehlivosti, tento profesionální širokoúhlý zoom vyniká také jistou konzistentností. Jednoduše se nestaráte o to, jestli na tom či onom ohnisku kreslí lépe na tu či onu clonu. Jak to? Protože víte, že za všech okolností kreslí skvěle!


Podrobné technické parametry objektivu AF-S Nikkor 14–24 mm F2,8G ED najdete zde
Doporučená prodejní cena: 49 990 Kč

Fotografie pořízené objektivem AF-S Nikkor 14–24 mm F2,8G ED

Snímky jsou pořízené na těle Nikon D810 a jsou zcela bez úprav.

Stáhněte si zdrojové NEFy. 1. část (207 MB), 2. část (204 MB), 3. část (218 MB) a 4. část (214 MB).


Související články

Svatá zoom-trojice Nikonu – díl 1.: AF-S Nikkor 70–200 mm F2,8G ED VRII

Svatá zoom-trojice Nikonu – díl 2.: AF-S Nikkor 24–70 mm F2,8E ED VR


Sdílej

2 komentáře

  1. Já doufám, že Nikon představí nástupce. Zbylé dva objektivy už opatřil E clonou, tak chybí už jen tenhle. Snad se dočkám. :-)

  2. Tento objektiv sa ocitne coskoro v mojej brasni. Je to masaker sklo! Neskutocny sirokac. Mozem len potvrdit vsetko co autora napisal.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *