Širokoúhlý zoom pro FX zrcadlovky za dobrou cenu. Seznamte se: AF-S Nikkor 18–35 mm F3,5–4,5G ED

„Širokáče“ jsou velmi oblíbená skla ať už z pohledu zajímavého perspektivního podání nebo praktičnosti – například v malých interiérech se bez nich neobejdete. Nejen u Nikonu v poslední době jednoznačně převažují široká (spíše ultraširoká) ohniska v podobě zoomů, pevná skla jsou v jasné minoritě. A to se bavíme o kategorii plnoformátové FX optiky, odbočím-li mezi DX skla, pak zde vůbec nenajdete monofokální ultraširoký objektiv (s výjimkou 10,5mm rybího oka).

V aktuální nabídce FX optiky najdete relativně slušný výběr širokoúhlých zoomů, my jsme si pochopitelně vzali na paškál nejnovější objektiv AF-S Nikkor 18–35 mm F3,5–4,5G ED. Ten je prezentován jako „ekonomický“ zoom pro majitele nejlevnější fullframové zrcadlovky Nikon D600 – ostatně cena 16 990 Kč tomu odpovídá. Jak se však dozvíte dále, nejde o nijak šizený výrobek, spíše budete mile překvapeni.

AF-S Nikkor 18–35 mm F3,5–4,5G ED
AF-S Nikkor 18–35 mm F3,5–4,5G ED
Konstrukce

Jediné, co na první pohled připomíná širokoúhlý zoom, je velikost krytky, čili průměr filtrového závitu 77 mm (byť by to mohl klidně být i světelný záklaďák). Jinak je totiž objektiv AF-S Nikkor 18–35 mm F3,5–4,5G ED rozměry a hmotností srovnatelný s běžným základním zoomem. Chcete znát přesná čísla? Průměr 83 mm, délka 95 mm a hmotnost 385 gramů.

AF-S Nikkor 18–35 mm F3,5–4,5G ED
AF-S Nikkor 18–35 mm F3,5–4,5G ED na těle NIkonu D600

Na boku najdete pouze přepínač M/A | A, zoomovací prstenec je zde blíž k tělu fotoaparátu – to vás možná bude trochu mást při střídání se základním zoomem (např. AF-S Nikkor 24–85 mm F3,5–4,5G ED VR) stejné třídy, který má prstence prohozené. Není to však pravidlo, jiné zoomy mají „ovladače změny ohniska“ umístěné stejně jako tento širokáč.

Konstrukce využívá z větší míry plasty, důležité části, jako je například bajonet či vnitřní kluzné vedení jsou však samozřejmě kovové. Nechybí ani gumové těsnění kolem bajonetu, to je ale v poslední době u Nikkorů naprosto běžné (kromě nejnižších řad s plastovými bajonety). Ve standardní výbavě je měkké pouzdro a vykrajovaná sluneční clona s bajonetovým uchycením.

AF-S Nikkor 18–35 mm F3,5–4,5G ED
AF-S Nikkor 18–35 mm F3,5–4,5G ED s nasazenou sluneční clonou

Autofokus obhospodařuje ultrazvukový SWM motor, ostření je vnitřní, žádná část objektivu se neotáčí ani nevysouvá. Pouze při zoomování se mírně pohybuje přední čočka, nicméně v rámci fyzické velikosti objektivu. S rychlostí ani spolehlivostí zaostřování jsem na těle D600 neměl jediný problém, autofokus pracuje rychle a tiše. S širokáčem se často „chodí“ na krátkou předmětovou vzdálenost, jaká je tedy nejkratší zaostřovací vzdálenost? Osmadvacet centimetrů od obrazové roviny při všech pozicích zoomu – to je nějakých 13 cm od přední příruby.

Obrazová kvalita

Ostrost je v průběhu ohnisek trochu „rozháraná“. Zatímco na nejširším 18mm konci je třeba pro detailní prokreslení clonit na zhruba F5,6 až F8, tedy o dvě až tři clony – byť střed bude vždy břitce ostrý – prostřední ohnisko je z tohoto pohledu naopak perfektní, řezavé i na plnou díru až skoro k samým rohům. Pětatřicetimilimetrový konec pak představuje „něco mezi“ oběma zmíněnými ohnisky – podává výborný výkon i bez clonění, když mu ale trochu pomůžete, chybu neuděláte.

AF-S Nikkor 18–35 mm F3,5–4,5G ED
MTF křivky objektivu AF-S Nikkor 18–35 mm F3,5–4,5G ED

Zkreslení ultraširokoúhlého objektivu je očekávatelné, na 18 mm činí soudkovitost +3,9 %, aby se však ihned rapidně snižovala. Uprostřed rozsahu je už poloviční (+1,83 %) a na 35 milimetrech pak jen 1,25 %. Výborně je zvládnutá vinětace, která by vás pravděpodobně u širokáče také nepřekvapila. Citelněji, avšak s pozvolným přechodem vinětuje pouze nejširší ohnisko, zbytek rozsahu je naprosto v pohodě. Podívejte se na následující ukázky, kde je vždy vlevo „plná díra“, následuje clona F5,6 a vpravo je F8.

AF-S Nikkor 18–35 mm F3,5–4,5G ED
Vinětace – ohnisko 18 mm
AF-S Nikkor 18–35 mm F3,5–4,5G ED
Vinětace – ohnisko 26 mm
AF-S Nikkor 18–35 mm F3,5–4,5G ED
Vinětace – ohnisko 35 mm

Taktéž překvapivě výborně se AF-S Nikkor 18–35 mm F3,5–4,5G ED chová z pohledu korekce chromatické vady. Na tu prostě zapomeňte… Jestli ji občas objevíte v šířce dvou až třech pixelů (na těle Nikonu D600 s rozlišením 6 016 × 4 016 pixelů), nebudete mít potřebu se s jejím odstraněním nijak vážně zabývat – při běžných pozorovacích vzdálenostech ji totiž neuvidíte. Je vidět, že moderní optická konstrukce 12 čoček v osmi skupinách s využitím dvou ED členů a tří asférických čoček není jen samoúčelnou marketingovou masírkou.

AF-S Nikkor 18–35 mm F3,5–4,5G ED
Optická konstrukce objektivu AF-S Nikkor 18–35 mm F3,5–4,5G ED

U bokehu už nejsem tak optimistický – je lehce „nervózní“. Na druhou stranu přechody v neostrých částech obrazu jsou pěkně plynulé, věřím, že spoustu uživatelů ani bokeh „neurazí“. Navíc u takto širokého skla si ho s velkou hloubkou ostrosti stejně moc neužijete.

Celkové hodnocení

Vadí vám plastová (ale lehká) konstrukce a nápis Made in China na spodní „straně“ objektivu AF-S Nikkor 18–35 mm F3,5–4,5G ED? Pak si jej nepořizujte. Nicméně znáte tu dnes již klasickou filmovou hlášku, že ano? „Děláš velkou chybu, Jaromíre. To se ti jednou vymstí.“ Ne, nic se vám nevymstí, ale uznejte sami, že poměr cena/výkon je zde vynikající. Širokoúhlý plnoformátový zoom za sedmnáct tisíc, který není nijak ošizen na obrazové kvalitě, je prostě dobrá koupě.

Jaká je vlastně konkurence ve vlastních řadách Nikonu, počítám-li pouze nejmodernější „Géčková“ skla? O deset tisíc dražší je AF-S Nikkor 16–35 mm F4G ED VR – tedy objektiv, který je de facto stejně světelný, ale o něco širší a vybavený stabilizací. Také je ale výrazně větší a téměř dvakrát těžší než „ekonomická“ osmnáct-pětatřicítka. Pokud navíc vyžadujete světelnost, musíte sáhnout po Nikkoru AF-S 14–24 mm F2,8G ED – a na ten si nachystejte nějakých 45 tisíc korun. Takže dobré rozhodování přeji…

Technická data objektivu AF-S Nikkor 18–35 mm F3,5–4,5G ED najdete zde
Doporučená prodejní cena: 16 990 Kč vč. DPH
Galerie demosnímků

(není-li uvedeno jinak, byly demosnímky pořízeny na těle Nikon D600)

Snímky v plném rozlišení si můžete stáhnout:
1. část (101 MB)
2. část (154 MB)


Sdílej

6 komentáře

  1. Vím že je to na NikonBlogu trochu kacířská otázka, ale používá na FX někdo Tokinu 17-35/4? Vybírám mezi tímto N18-35 a Tokinou 17-35. Případně N16-35, ale to by musela být nějaká bazarová… Tokina láká cenou a světelností, navíc s T12-24 mám velmi dobré zkušenosti z DX.

  2. Já tedy nevidím jediný důvod, proč jít do Tokiny – argument cena a světelnost mi nedává smysl, protože cenový rozdíl je jen pár stokorun a rozdíl mezi f/4 a f/3,5-4,5 snad ani nestojí za řeč, takže bych o Tokině neuvažoval ani na okamžik – to by musela stát tak 10.000 aby to stálo za úvahu …. :)

  3. Nechci zavádět žádný flame, ale Tokina má dokonce jednu výhodu i oproti N16-35, a tou je menší zkreslení. Alespoň co jsem se dočetl v recenzích… Ale tak jako tak to vidím spíš na N18-35. :) Hlavně kvůli nižší váze.

  4. To s tím zkreslením taky není tak úplně jednoznačné, protože profily originálních objektivů mají nahrané novější fotoaparáty ve firmwaru a umí tak toto zkreslení automaticky korigovat už při focení a to navíc přímo na míru podle konkrétního typu objektivu. :)

  5. Hodně široké objektivy mě zajímají, dokonce mám v plánu teď jeden koupit, ale pro formát DX. Pokukuju po „levnější“ třídě – 10-24mm f/3,5-4,5 AF-S DX G. Máte s ním někdo zkušenosti?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *