Odšumování Better Quality potřetí (a snad už naposled). Tentokrát verze 2013…

Aniž bych to původně plánoval, z článků o odšumování v Capture NX 2 se nám nechtěně stává malý seriál. Je ale pravda, že minulý díl jsem spáchal tak trochu zbytečně, jelikož den před tím vyšla aktualizace Capture NX 2 na verzi 2.4.5, ve které byl algoritmus Better Quality 2012 – o němž pojednával článek – nahrazen „letošním“ Better Quality 2013. Ten přináší novou funkcionalitu v podobě odděleného odšumování jasové složky obsahu a barevných kanálů. Řeší tedy problém, který měl minulý algoritmus, jenž při vyšších citlivostech ponechával v obrazu více barevného šumu, než by bylo zdrávo.

Čtyři posuvníky a dost

Dnes jsem se tedy poněkud paranoidně nejprve přesvědčil, že není ke stažení nějaká novější verze Capture NX 2, s uspokojením jsem konstatoval, že ne, a mohu se tedy pustit do psaní. Jak už bylo řečeno, nyní je oddělena redukce šumu pro jasovou složku obrazu a barevné kanály. Ovládací paletka vypadá takto:

odšumování Better Quality 2013

Čtyři posuvníky už jsou docela dost, jak se do toho tedy nezamotat? Po menším zkoušení jsem došel k postupu, jenž se zdá být praktický a nevede ke zbytečným chybám. Jak na to? Nejprve nastavuji posuvníky Intensity a Sharpeness v sekci Luminance – tedy ovladače pro jasovou složku obrazu. Stejně jako u minulé verze tohoto algoritmu je třeba počítat se spíše vyššími hodnotami – koukněte prosím do předchozího článku.

Pokud snímek nevyžaduje odstranění barevného šumu (typicky u „menších“ citlivostí cca do ISO 800–1 600), na ovladače v části Color není třeba sahat. Logicky je pak použijete až u vyšších ISO, kdy je obraz degradován barevným šumem. A to je vše… Poprvé jsem si to vyzkoušel u Nikonu Coolpix P7800 – viz článek. Algoritmus Better Quality 2013 se zde osvědčil a na „obyčejný“ Better Quality jsem si už ani nevzpomněl. Pro ilustraci sem kopíruji ukázky šumu Coolpixu P7800. Na výřezech je vždy vlevo JPEG s aktivním odšumováním, uprostřed RAW s využitím redukce šumu Better Quality 2013, a vpravo pro ilustraci RAW s vypnutým odšumováním.

Nikon Coolpix P7800
Nikon Coolpix P7800 – test šumu. Zdrojový snímek s vyznačeným výřezem
Nikon Coolpix P7800
ISO 400
Nikon Coolpix P7800
ISO 800
Nikon Coolpix P7800
ISO 1 600
Nikon Coolpix P7800
ISO 3 200
Nikon Coolpix P7800
ISO 6 400
RAWy jsou prostě nejlepší

V diskuzi u minulého článku zazněl také dotaz či spíše úvaha o tom, proč není algoritmus Better Quality 2013 také u filtru v menu Adjust | Noise Reduction. Je to tam nějakým způsobem argumentováno, netvrdím, že špatně – přečtěte si sami – nicméně já mám trochu jiný názor.

Domnívám se, že rozšířené možnosti nastavení Better Quality 2013 jsou zde díky tomu, že toto odšumování pracuje výhradně s RAWy. To ale jistě víte – u JPEGů nebo TIFFů prostě celá sekce Camera Settings v Edit Listu zmizí. Do RAWů program může citelněji „sáhnout“, jelikož nejde o již vygenerovaná obrazová data, ale zatím pouze jejich „genom“. A vy stejně tak dobře víte, že s RAWy se dají dělat různá kouzla, třeba i v jistém rozsahu hýbat s expozicí a podobně. Proto si myslím, že i odšumování je zde možné provádět efektivněji bez toho, aby docházelo ke zbytečnému „žehlení“ a dalším negativním efektům redukce šumu u obrazových souborů. Samozřejmě, můžete to přehnat i v RAWu a pokazit fotografii tak, jako v JPEGu. Pokud se ale s odšumováním naučíte pracovat přesněji, vždy dostanete lepší výsledky z RAWu.


Sdílej

2 komentáře

  1. Díky za článek! Better Quality 2013 jsem zkoušel na spoustě fotek a pořád jsem si říkal, že stejně používám jen posuvníky u Luminance a ty Color nejsou moc k potřebě. Jenže já vlastně prakticky nefotím nad ISO 800, takže jste mi právě potvrdil, že spodní posuvníky mnoho nevyužiju a nemá cenu se tím trápit :-)

  2. Fotím s mou D90 poměrně často na ISO 1600. Tam je již většinou potřeba odstraňovat i barevné skvrny v šumu. Zajímavé je, že posuvník Luminance Sharpness ovlivňuje i nastavení Color Intensity. Totiž Color Intensity kromě toho, že odstraňujě barevný šum také trochu rozostřuje. Schválně si zkuste nastavit nějakou vyšší intenzitu odstranění barevného šumu cca. 60 a poté dejte Luminance Sharpnes na hodnotu kolem 90. Dojde k úplnému odstranění barevného šumu a přitom zůstane zachována jemná struktura šumu bez použití posuvníku luminance intensity. Akorát při hodně vysokých hodnotách color intenzity např. 100 dojde k lehčí desaturaci.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *