O Instagramu a podobných manýrách současné fotografie

Co si budeme namlouvat, fotoaparáty neřkuli videokamery (ono je to stejně jedna věc), dnes „obsahuje“ kdejaké technické zařízení. Jeden by už čekal, kdy se začnou montovat do praček a chladniček. Možná by vás mohla občas vyblejsknout také mikrovlnka nebo pečící trouba. Zanechme však exkurze mezi kuchyňské spotřebiče, protože téma je vážnější.

Zdá se, že masovou „spotřební“ fotografii si začínají čím dál více přivlastňovat mobilní telefony. Nic proti tomu – třeba takový iPhone v posledních dvou verzích poskytuje výbornou obrazovou kvalitu. Že takovýmto aparátům chybí optický zoom, obvykle nemají blesk, a ergonomie mobilu není k focení zrovna ideální, to je druhá strana mince. Přiznejme si však, že úspěch fotoaparátů v moderních chytrých telefonech je v možnosti okamžité konektivity k internetu. Snímek lze ihned po pořízení z jakéhokoliv místa na světě sdílet – poslat e-mailem, umístit jej do webové galerie, na Facebook či jinou sociální síť apod. Jsou dokonce zřizovány sociální sítě přímo založené na fotografiích – typicky například Instagram.com. A to je velmi důležité. Fotit „do šuplíku“ totiž není ani zdaleka tak zábavné, jako možnost ihned se pochlubit celému světu.

Jak vylepšit fotografie

Zmíněná sociální síť Instagram však s sebou nese další aspekt. Instagram je zároveň program do iPhonu (chystá se také verze pro Android a Windows Phone), který slušně řečeno kazí fotografie. Nejmenším zlem je ořez do čtvercového formátu coby navázání na historii Polaroidu. Pak ale nastupuje uměle přidaná vinětace, barevný posun a další úpravy, činící fotografii „umělečtější“.

Instagram
Typická „umělecká“ fotografie dnešní doby

Abych byl spravedlivý, Instagram samozřejmě není jediné „mrvítko“ fotografií tohoto typu a navíc konkrétně na tuto sociální síť můžete úplně klidně poslat snímky z digitálního fotoaparátu bez úprav. To však nic nemění na tom, že nejrůzněji poškozených fotografií se v současné době vyrojilo zbytečně moc. Ostatně nebudeme si nalhávat, že také výrobci digitálních fotoaparátů – někteří méně, jiní více – začínají této podivné módě podléhat, takže v menu přístrojů najdete také podobné funkce.

Když méně je více

Nebudu samozřejmě tvrdit, že fotografie à la Polaroid či Lomo nemají kousek podmanivého kouzla. Sám jsem podobné efekty také párkrát použil. Opakuji – párkrát. A právě zde je totiž příslovečné „jádro pudla“. Jakmile jsou tyto úpravy nadužívané, přestávají být zajímavé a naopak se velmi rychle okoukají. Je to jako se začínajícím grafikem, kterého poprvé posadíte k počítači. Zaručeně použije ta nejdivočejší písma a na jeden výtvor vyplácá všechny efektové filtry, které program umí. Nerad bych zklamal příznivce tohoto způsobu „vylepšování fotografií“, ale stejně jako neplatí „Více pruhů, více Adidas“, neznamená ani „Více efektů, lepší fotografie“. A už vůbec není umělečtější či jinak přínosná.

Ano, pevně věřím, že „Instagramová manýra“ je módní záležitostí, která časem pomine (a s velkou pravděpodobností bude nahrazena jinou pitomostí). Nicméně jsem rád, že se obejde beze mě a věřím, že také bez další spousty tvůrců, kteří mají rádi fotografii jako takovou. Je totiž poněkud paradoxní, že na jednu stranu se výrobci fototechniky ženou za maximální obrazovou kvalitou a uživatelé těchto aparátů si je také kvůli tomu pořizují, na druhou stranu miliony lidí snímky schválně kazí ve falešné víře, že je tím vylepší.

Na závěr tedy dovolte ještě jeden „art“ snímek. Když jsem se s tím už matlal…

Instagram


Sdílej

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *