Nikony 1 řady „J“ jsme na Nikonblogu doposud trochu zanedbávali. Malou náplastí na tuto bolístku tedy budiž recenze nejnovějšího modelu Nikon 1 J5, včetně možnosti stažení ukázkových snímků bez úprav v JPEGu i v RAWu. Nechybí ani dvě ukázková videa – první v kvalitě 1 080/60p, druhé ve 4K rozlišení se snímkovou frekvencí 15 sn./s. „Papírově“ sice nepřináší Nikon 1 J5 oproti staršímu J4 mnoho změn, přesto se dá nazvat úplně novým modelem, nikoliv pouhým upgradem předchozí verze – čtěte v textu recenze.
Klíčové vlastnosti Nikonu 1 J5
Nový snímač a obrazový procesor
Snímač formátu CX (13,2 × 8,8 mm) je poprvé u Nikonu 1 typu CMOS Backside Illuminated a má také vyšší rozlišení – 20,8 Mpx (5 568 × 3 712 px). Zpracování fotografií a videa obstarává nový obrazový procesor EXPEED 5A.
Retrodesign s výklopným dotykovým displejem
Nikon 1 J5 se veze na moderní vlně retra; dodává se ve třech barevných provedeních – v černém, bílém nebo černostříbrném provedení. Výklopný třípalcový displej s rozlišením 1 037 000 px nabízí také dotykové ovládání.
Plná kompatibilita se systémem Nikon 1
Systém Nikon 1 aktuálně nabízí škálu výměnných objektivů řady 1 Nikkor od širokoúhlého ohniska 6,7 mm (eq. 35mm filmu 18 mm) až po 300 mm (eq. 35mm filmu 810 mm!), včetně několika světelných pevných skel.
Motorový standardní zoom
Kompaktní objektiv 1 Nikkor 10–30 mm F3,5–5,6 PD-ZOOM je vybaven motorovým vysouváním do pracovní polohy, stejně jako zoomováním – byť pomocí klasického prstence. Má vestavěnou automatickou lamelovou krytku.
Špičkové automatické ostření a velmi rychlé sériové snímání
171 ostřicích bodů, z toho 105 s fázovou detekcí. To jsou technické údaje shodné s vlajkovou lodí Nikonů 1, modelem V3, stejně jako sériové snímání rychlostí 20 sn./s při použití kontinuálního zaostřování nebo až 60 sn./s při pevném zaostření.
Rychlé Full HD video a poprvé u Nikonu také 4K video
Záznam videosekvencí je možný v maximální kvalitě Full HD 1 080/60p, ale také ve 4K rozlišení (3 840 × 2 160 px) se snímkovou frekvencí 15 sn./s. Lze též nahrávat zrychlené nebo zpomalené video i časosběry.
Vestavěné bezdrátové Wi-Fi rozhraní s technologií NFC
Wi-Fi „v ceně“ už je nepsaným standardem, který Nikon 1 J5 splňuje včetně podpory NFC, tedy možnosti spárování s chytrým zařízením – smartphonem nebo tabletem – pouhým přiložením zařízení k sobě.
Podrobné technické parametry Nikonu 1 J5 najdete zde
Doporučené prodejní ceny
Nikon 1 J5 pouze tělo: 11 690 Kč
Nikon 1 J5 + 1 Nikkor VR 10–30 mm PD-ZOOM: 13 990 Kč
Nikon 1 J5 + 1 Nikkor VR 10–30 mm PD-ZOOM + 1 Nikkor 30–110 mm: 18 690 Kč
Nikon 1 J5 + 1 Nikkor VR 10–100 mm: 19 890 Kč
Konstrukce a ovládání
Na retrodesign Nikonu 1 J5 jsem pěl ódy už v dubnovém představení tohoto fotoaparátu a do dnešního dne jsem na svém názoru nic nezměnil. I když… Trochu mě zklamalo plastové provedení stříbrných částí těla – z dřívějších modelů jsme byli zvyklí na eloxovaný hliník, který je přece jenom více „cool“. Každopádně černostříbrné provedení u mě v atraktivitě jasně vede, byť také celočerná i bílostříbrná varianta v sobě mají velký kus elegance.
Tělo je plus-minus stejně velké jako u předchozího modelu J4, v přesných číslech rozměry činí 98,3 × 59,7 × 31,5 mm při hmotnosti 265 gramů. Pokud uvážíte, že standardní zoom 1 Nikkor 10–30 mm F3,5–5,6 VR PD-ZOOM přidá zanedbatelných 85 gramů a v přepravní poloze jen 28 mm navíc k hloubce, dostáváte tak velmi kompaktní set, o kterém téměř nebudete vědět ani v malé brašničce (či dámské kabelce) nebo třeba ve větší kapse.
Třípalcové „eLCéDéčko“ s rozlišením 1 037 000 obrazových bodů je konstruováno jako výklopné, přičemž směrem nahoru jej lze převrátit až o 180 stupňů. Obraz se v tomto případě automaticky obrátí, a můžete tak pořizovat například… oblíbená selfíčka. Dolů je pak možné displej naklonit o bezmála devadesát stupňů – variabilitě všemožných snímacích poloh je tedy učiněno zadost. Mimochodem, vyklápění displeje jsem si okamžitě velmi oblíbil, a pokud to šlo, fotografoval jsem stylem à la dvouoká zrcadlovka čili s fotoaparátem pověšeným na krku, respektive na břiše, a displejem vyklopeným o 90 ° nahoru.
Displej je zároveň dotykový a umožňuje téměř bezezbytku „bezčudlíkové“ ovládání všech funkcí fotoaparátu, včetně dotykového výběru ostřicího bodu na ploše záběru nebo rovnou exponování „tapnutím“ prstem. Stejně tak funguje prohlížení, kdy je možné mezi jednotlivými snímky listovat posouváním prstu či fotografie zvětšovat nebo zmenšovat odtažením a přiblížením dvou prstů. Zkrátka tak, jak to znáte z běžných smartphonů.
Pro ty, kteří nemají dotykové ovládání v lásce, jen dodávám, že tuto funkci lze samozřejmě vypnout. I když trochu se za ni musím postavit – byť sám preferuji klasickou spoušť, při testování jsem v mnoha případech nepohrdl možností exponování „tapnutím“ prstem na displej (samozřejmě ve více či méně krkolomných pozicích, kdy to bylo z pohledu ergonomie ovládání pohodlnější a jistější). Jinak řečeno: dotykové ovládání máte u Nikonu 1 J5 plně k dispozici a záleží jen na vás, zdali jej využijete, nebo ne.
Nikon 1 J5 je ovšem kromě „touchscreenu“ ve své třídě nadstandardně vybaven také „čudlíky“. Mnoha uživatelům starších Nikonů 1 řady „J“ chyběly na kruhovém voliči klasické expoziční režimy P/S/A/M (byť fotoaparáty je podporovaly). To je dnes minulostí – J5 má takříkajíc plně obsazený horní volič režimů. Kromě toho dostal Nikon 1 J5 v pravém rohu horní stěny umístěný roller, do jehož středu designéři vtipně vsadili červeně označené tlačítko videospouště. Spolu s otočným voličem, kombinovaným se čtyřsměrným tlačítkem na zadní stěně, tedy má tento fotoaparát dva rollery, jako každá správná zrcadlovka. Ehmm… nezrcadlovka.
Na zadní stěně přibylo tlačítko s jasně identifikovatelnou ikonou Wi-Fi, které slouží k rychlému přístupu k bezdrátové komunikaci nebo přenosu snímků do smartphonů či tabletů, na přední stěně je pak poblíž pravého spodního „rohu“ objektivu nové tlačítko Fn, kterému lze uživatelsky přiřadit jednu ze sedmi funkcí. K dispozici jsou tyto:
– Korekce expozice
– Způsob měření expozice (matricové, středově vyvážené, bodové)
– Vyvážení bílé
– Citlivost ISO
– Picture Control
– Režim činnosti zaostřovacích polí (automatický výběr, uživatelský výběr ostřicího pole nebo sledování objektu)
– Zaostřovací režim (AF-F, AF-S, AF-C, MF – podle aktuálně používaného režimu)
Já jsem bez váhání tlačítku Fn v menu přiřadil funkci Citlivost ISO, abych si to po pár dnech testování rozmyslel a zvolil raději parametr Vyvážení bílé. Proč? Funkce WB je totiž jediná z důležitých snímacích parametrů, které zůstávají neměnné při přepínání mezi fotografováním a natáčením videa. Všechny ostatní: ISO, režim činnosti ostřicích polí nebo zaostřovací režim, si totiž „drží“ vlastní nastavení v konkrétním módu, tedy při focení nebo při natáčení videa. Pouze vyvážení bílé je „společné“, proto jsem po krátké zkušenosti tento parametr přiřadil funkčnímu tlačítku místo původně intuitivně nastavené Citlivosti ISO.
Mimochodem, jsme-li u videa, pak jako naprosto luxusní hodnotím možnost ovládat – v manuálním režimu pochopitelně – při natáčení jedním rollerem clonu a druhým čas, a pomocí dotykového ovládání pak navíc ISO a ostřicí bod. Pouze mě trochu zklamal elektrický zoom objektivu 1 Nikkor 10–30 mm F3,5–5,6 VR PD-ZOOM, který při velmi pomalém zoomování nemá plynulý chod – poněkud „poskakuje“. Pokud ostřicím prstencem otáčíte rychleji, změna ohniska je již plynulá. Zde je navíc třeba podotknout, že zoomování je ve videu mnohem jemněji „zpřevodované“ než ve fotografických režimech. Tedy pokud lze tento pojem u elektricky ovládaného objektivu vůbec použít…
Nikon 1 J5 ve fotografiích
Funkce, o kterých byste měli vědět
Je dost možné, že se to na Nikonblogu, ale nejen na něm, neustále opakuje, nicméně pojďme si připomenout funkce, kterými je Nikon 1 J5 (a de facto i ostatní jeho stájoví kolegové z týmu Nikon 1) výjimečný až tak, že konkuruje nejlepším zrcadlovkám.
Předně je to rychlost a spolehlivost ostření. Zde je samozřejmě ve hře mnohem větší hloubka ostrosti fotoaparátů s crop faktorem 2,7×, ovšem i přesto je možné autofokus Nikonu 1 J5 směle přirovnat k jakékoliv profesionální zrcadlovce. Rychlostí rozhodně, méně však spolehlivostí – AF systém J5 si není tolik jistý v horších světelných podmínkách, i tak ale dosahuje nadstandardních výkonů. Jinak řečeno: tam, kde zrcadlovkáři spekulují o rychlosti ostření toho kterého těla a různých objektivů, Nikon 1 J5 prostě a jednoduše bez diskuze… zaostří.
Jak známo – alespoň soudě podle diskuzí na Facebooku – největším strašákem uživatelů zrcadlovek jsou nikoli akční sporty nebo rychle se pohybující divoká zvířata, nýbrž hyperaktivní děti. V případě Nikonu 1 J5 na tento problém zapomeňte, tento fotoaparát zkrátka zaostřuje bleskurychle, ať už se jedná o Formule 1, střemhlav letícího dravce nebo prostě jen neposedné dětičky.
Druhou klasickou funkci Nikonů 1 představuje sériové snímání, případně na něm založený scénický režim Výběr nejlepšího okamžiku. Tento fotoaparát dokáže pořídit až 60 snímků za sekundu – čili stejný počet jako je snímková frekvence videosekvencí (!). Je sice pravdou, že jich zaznamená „jen“ dvacet (s výjimkou módu 5 sn./s, kdy zachytí 30 snímků), v nejrychlejším režimu tedy pracuje jen třetinu sekundy, nicméně i tak je to úctyhodná hodnota. Podotýkám, že vám nic nebrání v tom, abyste měli zapnuto ukládání do RAWu. Zároveň je však třeba počítat s následným vyprázdněním vyrovnávací paměti neboli uložením série snímků na kartu, které nějakou chvíli trvá. V případě RAWu jde řádově cca o dvě až tři minuty, během nichž s fotoaparátem nemůžete pracovat.
Obrazová kvalita – fotografie
Od prvního Nikonu 1 V1, který přišel na svět před čtyřmi lety, se – v případě nového J5 – zvýšilo rozlišení CX snímače (13,2 × 8,8 mm) dvojnásobně. Z deseti na dvacet megapixelů. Jak si co do obrazové kvality vede fotoaparát, u kterého byly světlocitlivé buňky snímače cca 1,44× zmenšeny (tedy na 70 % původní velikosti)? Překvapivě dobře, i když dlužno dodat, že se pohybujeme na hodně ostré hraně nebo spíše tenkém ledu.
Nikon 1 J5 jsem testoval se standardním zoomem 1 Nikkor 10–30 mm F3,5–5,6 VR PD-ZOOM, který je schopen vykreslit data z 20Mpx snímače výborně. Podání detailů – zvláště když fotíte do RAWu – je precizní, objektiv má velmi pěkný přenos kontrastu a také se dobře vypořádává s protisvětlem. Na druhou stranu je však tak trochu vidět, že snímací soustava (čip a objektiv) se skutečně pohybuje na hranici svých možností a stačí malý krůček… Jenže ten neuděláte, protože hranice jsou dány a překročit nejdou. Takže potud dobře.
Hledáte-li problém v šumu relativně malého snímače, uděláme vám malého průvodce. CMOS čip s takzvaným „zpětným podsvícením“ (nešťastný překlad nešťastného pojmu Backside Illumination) a nový obrazový procesor EXPEED 5A podávají i v tomto směru skutečně pozoruhodný výkon. Odšumovací algoritmy jsou výborně navržené tak, že zhruba do ISO 800 nemusíte mít žádné zvláštní obavy o degradaci obrazu. Je pravda, že vyšší citlivosti jsou už viditelně „vyžehlenější“, ovšem vzhledem k „přebytku rozlišení“ není třeba mít zbytečné obavy ještě ani při citlivosti cca o 2 EV vyšší, tedy ISO 1 600–3 200. Aby ale bylo jasno: Oním „přebytkem rozlišení“ mám na mysli využití snímků po cca 50% zmenšení, což je však vzhledem k cílové skupině uživatelů tohoto fotoaparátu stále ještě krásně použitelná hodnota.
Ostatně podívejte se na naše testy šumu. Jako obvykle vidíte na výřezech vlevo JPEG se zapnutým odšumováním, uprostřed RAW, též se standardním odšuměním, a vpravo pak pro porovnání RAW s vypnutou redukcí šumu. Poslední ukázka pak představuje speciální režimy citlivosti s označením NR6400 a NR12800, které umí ukládat snímky pouze do JPEGu.
Testovací soubory šumu v JPEGu stahujte zde (97 MB).
Testovací soubory šumu v NEFu stahujte zde (171 MB).
Z praktického testování je zřejmé, že JPEG více „žehlí“, což ale samozřejmě není žádný objev. RAW standardně do ISO 400 překvapivě používá (v Capture NX-D) odšumovací algoritmus Faster, teprve od ISO 800 se aktivuje kvalitnější metoda Better Quality 2013.
Vrátíme-li se k hodnocení obrazové kvality obecně, pak je třeba dodat, že barevné podání je reálné ve velké většině situací i při automatickém vyvážení bílé. Korigovat, respektive použít jinou předvolbu WB je občas potřeba ve stínu nebo při zatažené obloze. Dynamický rozsah snímače hodnotím jako velmi dobrý, stejně jako expoziční měřicí systém, který při standardním matricovém měření nevyžaduje častou korekci EV. Je ale trochu škoda, že Active D-Lighting jde při focení pouze zapnout, nebo vypnout, kdežto při úpravách snímků (RAWů) ve fotoaparátu umožňuje tři úrovně nastavení. Raději bych uvítal opačný postup – aby při snímání bylo možné nastavit více úrovní. Ale to je otázkou priorit každého fotografa.
Video
Nikdo Nikonu 1 J5 neupře jedno absolutorium – jde o první fotoaparát značky Nikon, který umožňuje nahrávání videa v rozlišení 4K, přesněji pohyblivých obrázků o velikosti 3 840 × 2 160 obrazových bodů. To mimochodem představuje sled statických snímků o rozlišení 8,3 Mpx. Ano, 4K video Nikonu 1 J5 má „frejmrejt“ jen 15 sn./s, což není mnoho, berme to ale jako základní kámen s vědomím, že bude líp. Osobně jsem spíše zvědav, zdali ze 4K videa nezbude v segmentu amatérské fotografie/amatérského videa nafouklá bublina, podobně jako z 3D fotografií (a videí). Ale to ukáže čas.
„Normální“ čili Ful HD video umí Nikon 1 J5 až do snímkové frekvence 60p, kromě toho lze v menu nastavit 1 080/30p a HD video 720/60p nebo 30p. Jako všechny Nikony 1 dokáže také J5 nahrávat i zrychlené nebo zpomalené videosekvence, disponuje samozřejmě funkcemi Pohyblivé momentky, 4sekundové videosekvence či Trhaný obraz, a nechybí ani možnost zaznamenávání časosběrných videí (v intervalu 5, 10 nebo 30 sekund).
O komfortním ovládání při záznamu videa jsem se už zmínil, dodám jen, že bych ještě přivítal možnost připojení externího mikrofonu, která zde bohužel není. Vzhledem ke třídě a uživatelskému zařazení tohoto fotoaparátu to ale nelze brát jako zásadní zápor. Naopak skvělá je možnost přeostřování pomocí dotykového ovládání v režimu AF-F. Jednoduše „ťapáte“ prstem po displeji a určujete místo ostření. Jak prosté. A pak, že dotykové ovládání k ničemu není…
K videu Nikonu 1 J5 je třeba ještě dodat dvě důležitá fakta. Za prvé byste měli vědět, že zde téměř bezchybně funguje autofokus. V podstatě jako u běžného kamkordéru čili videokamery. Za druhé je v manuálním expozičním režimu k dispozici funkce Auto ISO, která vám umožňuje pracovat s pevným časem a clonou. Lze tedy natáčet i v měnících se světelných podmínkách bez skokové změny expozice (Auto ISO pracuje maximálně plynule).
Celkové hodnocení
Už tento beztak předlouhý text nebudu dál natahovat. Mně se Nikon 1 J5 líbil jak při dubnovém ohlášení, kdy jsem měl v ruce jen „mrtvou“ maketu, tak na začátku měsíčního testování a samozřejmě i na jeho konci. Měl bych drobné výhrady, ty jste ale v testu jistě zaznamenali. Jako celek však nemohu Nikon 1 J5 hodnotit jinak než na výbornou.
Musím přiznat, že jakkoliv jsem se k vysokému rozlišení na relativně malém snímači zpočátku stavěl skepticky, práce vývojářů Nikonu mě velmi mile překvapila. Obraz je výborný a „nemusí se stydět“ ani při vyšších citlivostech. Video je super, ze slabší snímkové frekvence videosekvencí 4K si nic nedělám. Beru to jako obezřetné sondování trhu, nikoliv neschopnost nabídnout „něco lepšího“. Nebo si snad myslíte, že by autoři Nikonu D90 čili první DSLR na světě se záznamem videa nedokázali poskytnout více?
Galerie demosnímků pořízených Nikonem 1 J5
Všechny demosnímky jsou bez úprav
JPEGy stahujte zde (156 MB)
NEFy stahujte zde: 1. část (147 MB), 2. část (174 MB)
Jeden komentář
diky za recenzi. Je to urcite povedeny kousek. Zkousel jsem Nikon J5 v obchode, miniaturizace je zde IMO dovedena za hranici pouzitelnosti. I ten grip je uplne naprd – skoro bych rekl, ze se mnohem lepe drzi modely S/J bez gripu.
pobavila me veta „Nebo si snad myslíte, že by autoři Nikonu D90 čili první DSLR na světě se záznamem videa nedokázali poskytnout více?“
to si opravdu nemyslim, Nikon je marketingovy mistr v primerenem davkovani funkci, a poskytne presne to, co chce. Nekdo tomu rika „crippleware“, hlavne abychom neohrozili prodeje zrdcadlovek.