Předpokládám, že větu z titulku, vloženou do uvozovek, budete znát. Možná toto fotografické pořekadlo dokonce sami používáte. Nebo ho spíš berete jako takovou „fotografickou latinu“ či dokonce klišé? Nejsem si jistý, jestli jsem o něm už někdy na Nikonblogu nepsal, ale protože jsem po sobě nic nenašel, pustím se do toho nyní. V poslední době na mě totiž toto rčení nezávisle na sobě z několika míst „vypadlo“, a tak jsem se rozhodl v rubrice Mimochodem – čili v blogu na Nikonblogu, zveřejnit svůj názor. Kamenovat mě můžete v komentářích pod článkem :-)
Obskurní kamera
Budu upřímný, patřím mezi ty, kteří pořekadlo o dobré fotce, pořízené krabicí od bot, považují za klišé. I když s ním na jednu stranu i souhlasím :-) Ale popořádku…
Onou krabicí od bot se samozřejmě myslí dírková komora čili camera obscura. Ta má spoustu specifických vlastností. Jak známo, neposkytuje nijak zvlášť ostré fotografie, spíše naopak. Kromě dalšího, jako například obtížné nastavení přesné kompozice (záběru), se s ní de facto nedají fotit jiné nežli statické scény, protože expoziční časy se pohybují v řádech jednotek až stovek sekund. Ale zase je to foťák, který nic nestojí (nebo nemusí nic stát) :-)
O dírkové komoře, hezky česky kameře obskuře, by se dal napsat velmi dlouhý článek, možná celá kniha – ale o tom tento text není. Krabice od bot nebo dírková komora, je v předmětném prohlášení použitá kvůli vyznění pointy, kterou není nic jiného než… „Dobrou fotku dělá fotograf, nikoliv technika“. Ale to jistě každý čtenář Nikonblogu ví. Je to ale skutečně tak?
Kdyby jsou chyby
Před chvílí použitá parafráze „Dobrou fotku dělá fotograf, nikoliv technika“, mi dobře poslouží pro následující výklad, který bych si dovolil rozdělit na dvě části. Předně je třeba uvést, že nemá cenu jakkoliv zpochybňovat roli fotografa. Bez něj, respektive bez dobrého fotografa, skutečně dobrá fotka nevznikne. Někdo zkrátka umí fotografovat, jiný zase neumí – to není nic neobvyklého, stejný příměr platí ve stovkách dalších lidských činností. Je proto logické, že „neumětelovi“ nepomůže ani nejmodernější a nejdražší fototechnika. Neudělá dobrou fotografii ani dírkovou komorou, ani telefonem, ani třeba Nikonem Z 9. Oproti tomu dobrý fotograf může pořídit dobrou fotku nejrůznějšími přístroji. Může, ale nemusí.
Jednoduchý příklad: Ať nejdu do prvoplánového extrému s dírkovou komorou, zůstanu ve vlastní stáji, u Nikonu, a to u nejmodernějších Zetek. Vezmu dva dobré fotografy a pošlu je fotit fotbalové utkání. Jednomu dám Nikon Z 50 čili zástupce amatérského mirrorlessu s DX snímačem, s nasazeným telezoomem Nikkor Z DX 50–250 mm f/4,5–6,3; druhého vybavím vlajkovou lodí, Nikonem Z 9 s „teletem“ Nikkor Z 100–400 mm f/4,5–5,6 VR S (ať máme aspoň podobný rozsah a světelnost). Pokud jsou oba fotografové skutečně dobří, měli by oba donést dobré fotky. Ale…
U prvního, vybaveného amatérskou (byť výbornou) fototechnikou, ale už předem očekáváme, že patrně nedokáže zachytit všechny klíčové momenty zápasu, bude mít obrovský odpad pořízených snímků, a ty dobré – kterých nebude mnoho – budou dost možná tak trochu i dílem šťastné náhody. Čest výjimkám!
Druhý fotograf, vybavený profesionálním nářadím, pro focení sportu (mimo jiné) doslova navrženým, se sice také zcela bez odpadu neobejde, nicméně jeho poměr vůči dobrým fotografiím bude nesrovnatelně menší. Jeho záběry zachytí na tisícinu sekundy přesně dynamické akce utkání, budou technicky precizní a bez větší editace publikovatelné.
To byl jeden příklad za všechny, přičemž mohlo by se jich uvést mnohem více, založených i na jiných specifikách než zrovna focení sportu v tomto příkladu.
Technika není nedůležitá
Říkáte, že srovnávám jablka s hruškama? Já vím. Ale proč bych nesrovnával? Přece se tvrdí, že „Dobrá fotka se dá udělat i krabicí od bot“ :-) Dobře, tak zase vážně. Dobrá fotka se skutečně dá pořídit i řekněme jinou než nejlepší fototechnikou. Záleží však na tom, co fotíte, za jakých světelných podmínek a tak dále a tak dále. Nicméně není pravda, že na technice nezáleží. Fototechnika samozřejmě je důležitá. Ostatně když jsem na začátku napsal, že jsem se s předmětným tvrzením v poslední době několikrát potkal, pak musím dodat, že vyšlo z úst fotografů, pracujících právě s nejmodernější fototechnikou. Zrovna od nich, to tedy bylo klišé jako hrom :-)
Můj překlad tvrzení „Dobrá fotka se dá udělat i krabicí od bot“, který jsem napsal výše a který zněl „Dobrou fotku dělá fotograf, nikoliv technika“ je tedy nepřesný, možná dokonce chybný. Správná parafráze by měla vypadat spíše nějak takto: