Po nějakém čase jsme opět dostali zajímavý materiál na blog od našich britských kolegů – tentokrát se týká fotografování na slavném anglickém okruhu Silverstone, kde se letos na začátku července jel jubilejní 50. ročník Grand Prix Velké Británie Formule 1.
Blízko na Silverstone
Pokud nejste profesionální fotograf, existuje mnoho věcí, které zřídka uvidíte na závodech britské Grand Prix, bez ohledu na to, jestli se nacházíte na okruhu nebo mimo něj. Proto jsme oslovili studio Sutton Motorsport Images, abychom získali informace ze středu dění. V tomto blogu jsme se zeptali, jak se studio připravovalo na zachycení napětí, rychlosti, souboje a vzrušení na závodech Formule 1 Grand Prix Velké Británie 2014.
Silverstone je naše domovská Velká cena a se studiem Sutton Images poblíž okruhu jsem mohl navštívit závodní dráhu jednoduše už v pondělí před závodem, abych zachytil chystání paddocku a další přípravy před závodem. Doufal jsem, že zachytím některé z kamionů zúčastněných týmů při jejich průjezdu okolo dopravních značek označujících cestu na okruh Silverstone na dálnici A43, ale ani přes delší čekání jsem neměl štěstí.
Příprava paddocku již výrazně pokročila, protože většina týmů dorazila v sobotu, a zatímco jsem fotografoval různé konstrukce, informovala mě ochranka, že Williams má úplně nový lesklý třípatrový karavan, takže jsem se ihned vydal pořídit pár fotografií. Karavan je o působivých 15 cm vyšší než předchozí nejvyšší karavan, Red Bull Racing Energy Station.
Abych získal pohled z vyššího místa, vyfotografoval jsem z paddock clubu dění v paddocku šest dní před začátkem závodu.
Odtud jsem se vydal na okruh, kde bylo k vidění množství již rozmístěných reklamních poutačů, z nichž velmi výrazná byla reklama značky DHL v nájezdu do zatáčky u tribuny Vale. Pořídil jsem několik snímků zachycujících odrazy slunečního světla na okrajích dráhy a poté jsem se vydal do uličky k boxům. Většina anglických týmů měla již rozmístěné boxy s podlahami natřenými lesklým polyuretanovým lakem − ve Formuli 1 nezůstává žádný detail bez povšimnutí.
Ferrari se zdálo být o trochu pozadu s přípravami, ale protože vozy ještě nedorazily ve svých kamionech, zbývalo ještě dost času. Dalších několik dnů probíhaly přípravy týmů na akci a okruh Silverstone dolaďoval malé detaily týkající se příjezdu světových médií. Na okruh jsem se vrátil znovu ve čtvrtek, náš tradiční den příjezdu na každý závod Grand Prix.
6. července – den závodu
Moje vybavení pro závody zahrnovalo těla Nikon D4 a objektivy AF-S Nikkor 500 mm F4G ED VR, AF-S Nikkor 70−200 mm F2,8G ED VR, AF-S Nikkor 24−70 mm F2,8G ED, telekonvertor 1,4×, dva blesky Speedlight, 10 kusů 8GB paměťových karet. Vše s provedenou údržbou a vyčištěnými obrazovými snímači v neděli časně ráno (prostřednictvím excelentní služby NPS v prostoru pro fotografy). A byl jsem připraven na akci.
Měl jsem tip, že jako VIP host navštíví britskou GP princ Harry, proto jsem byl dobře připraven, když dorazil! Já a tým studia Sutton Images jsme zachytili na snímcích prince Harryho a jeho přítele, trojnásobného mistra světa Formule 1, sira Jackie Stewarta, se kterým se jako mladý chlapec seznámil při své návštěvě Jackieho týmu Formule 3 a také týmu Stewart Grand Prix, týmu Grand Prix Jackie a Paula Stewartových (prince Harryho jsme fotografovali rovněž v roce 1998 na britské GP, sedícího ve voze Stewart Grand Prix).
Princ Harry se při své procházce u startu setkal s vedením mnoha týmů a zaslechl jsem ho, jak řídá Martinu Brundlemu ze Sky F1 HD, že nebude dávat žádné rozhovory, ale stejně se nakonec stal součástí krásného televizního záběru na pozadí nadšených britských fanoušků s vlajkami Spojeného království.
Tento snímek zobrazuje start závodu a byl pořízen z věže pro fotografy v první zatáčce, která je situována v rámci tribuny BRDC (majitelé okruhu). Nabízí prostor pro přibližně 60 fotografů, kteří po zachycení startu přejdou do první zatáčky a brankou na věž. Snímek zobrazuje Nica Rosberga vedoucího před Jensonem Buttonem a zbytkem závodního pole.
Kolize na trati
První kolo zaznamenalo velkou srážku Kimi Raikkonena s bariérami a Felipe Massa se střetl s vrakem Ferrari po jeho odrazu zpět na trať. Felipe byl schopen protáhnout svůj poškozený vůz zbývající částí okruhu, a jak se ke mně přibližoval v zatáčce Club Corner, pořídil jsem sérii snímků zachycujících jiskry a kouř vycházející z poškozené zadní části vozu, jak tato část dřela o povrch trati. Bohužel pro Felipeho bylo poškození vozu příliš vážné na to, aby mohl pokračovat v závodu.
Závod byl na více než hodinu zastaven, aby bylo možné provést opravu bariér poškozených při srážce v prvním kole, a při jejich obnovení bylo mnoho vozidel mimo pozice, které získala v množství vynikajících předjížděcích manévrů. Z mého místa v zatáčce Club Corner jsem mohl pozorovat obrazovku přehrávající první pokusy o předjíždění. Jak jsem sledoval Estebana Gutierreze ponořujícího se do zadní části vozu Pastora Maldonada, pilot zabrzdil, došlo ke střetu a při kontaktu vyletělo do vzduchu jeho přední křídlo. Pokračoval jsem ve sledování vozů při jejich opětovném střetu, který katapultoval Pastora do vzduchu a zachytil jsem celou sérii, jak vůz jel po dvou kolech a poté se vznesl do vzduchu. Po následném nárazu na dráhu se zdálo být jasné, že oba vozy jsou příliš poškozené na to, aby vůbec mohly pokračovat v závodu.
Za pomoci bezdrátového síťového rozhraní WT-5 a zařízení Wi-Fi jsem mohl snímky prakticky okamžitě přenést na server FTP ve studiu Sutton Images a uploadovat je na web Sutton Images pro jejich distribuci do světových médií.
Startovní pole vedl Nico Rosberg, který vedl závod od startu, ale byl tlačen dotírajícím Lewisem Hamiltonem. Nico měl poté závadu na převodovce a odstoupil ze závodu. Slyšel jsem nadšené Hamiltonovy přívržence provolávat Levisovo jméno a další akční snímek nebyl v tomto případě z nejlepších. Takže jsem se otočil, sejmul jsem sluneční clonu ze svého objektivu AF-S Nikkor 24−70 mm F2,8G ED, prostrčil jsem jej skrz oplocení a zachytil oslavující fanoušky, kteří nadšeně volali Lewisovo jméno a radostně jej povzbuzovali. Jak nás Lewis Hamilton míjel, myslel jsem, že by bylo skvělé zachytit jej ve vedení a při možném vítězství na jeho domácím okruhu.
Měl jsem skvělou pozici pro fotografování pódia zespodu z oblasti parc fermé a věděl jsem, že fotografování pilotů proti obloze by mohlo vést ke skvělým snímkům. Nikdy si však nemůžete být jisti, kam poletí tříšť ze šampaňského… Naštěstí držitel druhého místa, Valtteri Bottas, se postavil dopředu a namířil si tříšť šampaňského přímo do svých úst, což vedlo společně s perfektním osvětlením a postavením proti obloze k úžasnému snímku oslavujícího závodníka.
Fotografie a text dodala agentura Sutton Images