Hranice interpretace ve 34. vydání časopisu FOTO

Bez výjimky všichni, kterým jsem dal do ruky aktuální vydání časopisu FOTO – sebe nevyjímaje – nejprve prstem přejeli po kulaté žluté samolepce na černobílé obálce, aby (jsme) se přesvědčili, že jde ve skutečnosti o tisk, přesněji o reprodukci jedné z polaroidových koláží Terezy Koníčkové. Dokonalá iluze. A další výtvory této autorky uvnitř časopisu.

Časopis FOTO č. 34

Časopis FOTO nevychází často, o to více si ale tento ojedinělý počin na trhu českých fotočasopisů můžete užít. Čím jsem se kochal ve 34. vydání, které si můžete právě teď pořídit u vašich prodejců? Tématem čísla jsou Hranice interpretace. Mnoho autorů se zde tedy logicky pohybuje na tenké hraně obvyklého vnímání některého z mnoha fotografických žánrů. Například na válečných snímcích Floriana Reinera z pásma mezi frontovými liniemi v oblasti donbaského konfliktu budete jen stěží hledat zabíjení v přímém přenosu. Nicméně pokud byste po tom přesto toužili, do víru utrpení všeho druhu vás zavede text Petra Vilguse, zamýšlející se nad letošním World Press Photem.

Časopis FOTO č. 34

Já jsem byl ale mnohem více nadšený z fotografií slovenského autora Borise Németha, pohybujícího se na neexistující hranici reportáže a dokumentu, a snažícího se – jak se píše v perexu k rozhovoru s ním: „uchopit a pojmenovat proměnlivou identitu svého národa“.

Svoji vlastní cestu, nebo spíše cesty, pak popisuje v cyklu In Places, Adrián Švec. Syrové černobílé snímky fotografované z okna jeho auta (často jedoucího) by sice mohly být poněkud neumělým zeměpisným mapováním regionu jihovýchodní Evropy, nicméně ve skutečnosti jde o jakousi fotografickou autoterapii, vytváření vlastního světa, hledání vlastního domova.

Časopis FOTO č. 34

A ještě jedna ochutnávka, tentokrát zcela prozaická. Josef Chuchma ve 34. vydání časopisu FOTO ve svém fotofejetonu s názvem Někdo to prostě vyfotil, kritizuje „bezautorství“ snímků otištěných v prvním letošním čísle čtvrtletníku Film a doba. Redakce se zde zkrátka vůbec nenamáhala s uvedením autorů fotografií, což se Chuchmovi pochopitelně nelíbí. Mně popravdě také ne. Kromě toho, že se autor článku pozastavuje nad tímto konkrétním magazínem, nezapomíná ani na takříkajíc obecný kontext, kdy je v současné internetové době autorství vnímáno zcela pokřiveným způsobem.

Tisková zpráva

Časopis FOTO 34
_423 gramů čisté fotografie
_116 stran na sametovém papíře
_rozhovory, porfolia, kulturní přehled
_balíme a doručujeme zdarma

V předplatném dostanete časopis s řadou klubových výhod.

Z obsahu čísla FOTO 34, které má 116 stran
_fotostory / Adam Kencki
_téma / Piknik na cestě
_téma / Florian Rainer
_téma/ Adrián Švec
_rozhovor / Boris Németh
_recenze / World Press Photo 2018
_událost /FotoFest Houston
_ikona / Alfred Stieglitz
_talent / Tereza Koníčková
_kniha / Lucia Sekerková

Ukázky z časopisu FOTO č. 34

Sdílej

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *