Fotíme stále, fotíme i v mlze

Podzimní a zimní období je často pokryté mlhami, což je výzva k překročení své komfortní zóny – v chladu a sychravém počasí vzít fotoaparát a vyrazit ven. V tomto článku se s vámi chci podělit o tom, proč ulice a jiné scenérie v mlze rád fotografuji a jak to dělám.

Jedna z mých nejoblíbenějších „mlhovek“ za poslední dobu
Jedna z mých nejoblíbenějších „mlhovek“ za poslední dobu
Nikon Z 8 + NIKKOR Z 24–200 mm f4–6,3 VR | Ohnisko 92 mm, clona F6,3; 1/400 s, ISO 110
Nikon Z 8 + NIKKOR Z 24–200 mm f4–6,3 VR | Ohnisko 92 mm, clona F6,3; 1/400 s, ISO 110
Mám velmi rád černobílé provedení snímků v mlze | Nikon Z 6II + NIKKOR Z 24 mm f/1,8 S | Clona F1,8; 1ú125 s, ISO 2800
Mám velmi rád černobílé provedení snímků v mlze | Nikon Z 6II + NIKKOR Z 24 mm f/1,8 S | Clona F1,8; 1ú125 s, ISO 2800

Proč?

Pro některé lidi my fotografové vypadáme jako podívíni. Vstáváme brzy ráno, abychom někde stihli východ slunce a zůstáváme do pozdního večera v očekávání jakési zlaté hodinky. Zatímco „normální“ lidé si v sychravých mlžných dnech vychutnávají teplý čaj či kávu v teple, my se pohybujeme venku, často s těžkým fotobatohem na zádech a stativem v rukou.

Nikon D800 + AF-S NIKKOR 70–200 mm f/2,8 | Ohnisko 200 mm, clona F5,6; 1/4000, ISO 400
Nikon D800 + AF-S NIKKOR 70–200 mm f/2,8 | Ohnisko 200 mm, clona F5,6; 1/4000, ISO 400

Přiznám se, že nejsem zrovna ten typ, který by ve svém volném čase běžně chodil se stativem a plnou výbavou, i když taky se mi to přihodí. Tím, že mě fotografie a video částečně živí, snažím se při své volné tvorbě odpočívat spíše nalehko. Poslední roky miluji street- nebo ilustrační fotografie v mlze. Fascinuje mě, jak mlha dokáže scénu zjednodušit a přikrýt mnoho nepořádku tak milosrdně, jako čerstvě napadaný sníh. Kompozice v mlze je mnohem jednodušší, čistší, a to nejen při vytváření snímků, ale i při jejich „konzumování“ – prohlížení.

Nikon D800 + AF-S NIKKOR 24–120 mm f/4 | Ohnisko 105 mm, clona F8; 1/1250, ISO 100
Nikon D800 + AF-S NIKKOR 24–120 mm f/4 | Ohnisko 105 mm, clona F8; 1/1250, ISO 100

Tomu napomáhá také „efekt plánů“ ve snímané scéně. Prvky, které jsou blíž, jsou tmavší a zobrazené ostřeji, další, vzdálenější, se postupně zesvětlují, až po ty nejdál od objektivu, které se ztrácejí v mlze. Mlha v prostoru vytváří jakési 2D plány různé intenzity a tím umocňuje jiné vnímání 3D prostoru a je i výtvarným prvkem. Dobře je to vidět například na pohořích v různé vzdálenosti nebo na stromech v aleji, které ubíhají dozadu.

Nikon Z 6II + NIKKOR Z 24 mm f/1,8 S | Clona F1,8; 1/125 s, ISO 800
Nikon Z 6II + NIKKOR Z 24 mm f/1,8 S | Clona F1,8; 1/125 s, ISO 800

Pak je tu jakýsi psychologický aspekt. Přestože v ní bývá chladno a sychravo, mlha v nás vyvolává melancholický pocit a zvláštním způsobem scénu zútulňuje. (Promiňte, lepší výraz jsem nenašel. Ale pokud vás napadá, sem s ním :-)) Zvlášť, když se chladná barva mlhy (od oblohy) mísí s teplým světlem například vycházejícího slunce nebo jiným teplým světlem obydlí, budov…

Nikon Z 6II + NIKKOR Z 24 mm f/1,8 S | Clona F1,8; 1/125 s, ISO 1600
Nikon Z 6II + NIKKOR Z 24 mm f/1,8 S | Clona F1,8; 1/125 s, ISO 1600

Postavy v mlze vnímáme jaksi emotivněji a máme k nim podvědomě blíž. Možná se to dá psychologicky vysvětlit tak, že s nimi soucítíme. Street foto v mlze představuje figurální fotografii. Mlha abstrahuje postavu tak, že jí nevidíme do tváře. Člověka nepoznáváme jako konkrétní charakter a osobu a dokážeme se s ním ztotožnit jako v obrazu s konkrétní tváří. To obecně platí o siluetách, které nemusí být ani vyfocené v mlze, byť tedy ta k těmto pocitům přidává jakousi větší spolupatřičnost. Aspoň u mě to tak funguje, vy můžete mít při pozorování takových fotografií jiné pocity.

Jak? Doba…

Vhodná doba je v principu vždy, když je mlha. Ale pokud do ní svítí světlo, je to ještě lepší čas. Světlem může být slunce, jehož paprsky se efektně prodírají skrze mlhu, ale také pouliční osvětlení nebo reflektory aut. Jakékoliv silnější světlo dokáže jednotvárnou mlhu oživit a přidat kontrast blízkým objektům, kdy vzdálenější se pak postupně ztrácejí. Samozřejmě, že se dají nafotit snímky i v úplně rozptýleném světle, ale pravděpodobně budou mdlé. Na některé motivy se ale i takové vyznění může hodit.

V extrémně rozptýleném světle jsou fotografie nevýrazné
V extrémně rozptýleném světle jsou fotografie nevýrazné

Expozice

Mlha je expozičně docela zrádná. Velmi záleží na tom, v jaké intenzitě světla fotografujete. Na druhou stranu dnes, kdy mirrorless fotoaparáty zobrazují v hledáčku nebo na displeji reálnou expozici, máte situaci značně usnadněnou. Exponovat lze manuálně, poloautomaticky i automaticky, přičemž u dvou posledních variant je třeba počítat s ručními korekcemi.

Na denním světle mlha vyžaduje korekci do plusu, mnohdy až výraznou, například +2 EV i více – pokud tedy nechcete, aby mlha vyšla na fotografii tmavá, šedá. Při focení mlhy ve tmě záleží na množství světla, které scénu nasvětluje. Je-li ve scéně jen jedno malé světlo, pravděpodobně bude potřeba korigovat expozici do minusu. Záleží samozřejmě na vašem záměru, požadujete-li tmavou chmurnou atmosféru nebo naopak pozitivnější světlé vyznění fotografie.

Mlha doslova vybízí fotografa k provedení snímků ve stylu High Key. Tato technika spočívá v přeexpozici scény tak, aby byla extrémně světlá – s převahou jasů a absentujícími stíny a tmavými tóny. Snížení kontrastu díky mlze tomu velmi pomáhá.
Mlha doslova vybízí fotografa k provedení snímků ve stylu High Key. Tato technika spočívá v přeexpozici scény tak, aby byla extrémně světlá – s převahou jasů a absentujícími stíny a tmavými tóny. Snížení kontrastu díky mlze tomu velmi pomáhá.
V noci, máte-li ve scéně dost blízkých tmavých objektů, se naopak můžete pokusit o snímky ve stylu Low Key, které jsou pravým opakem High Key
V noci, máte-li ve scéně dost blízkých tmavých objektů, se naopak můžete pokusit o snímky ve stylu Low Key, které jsou pravým opakem High Key

Technika

Přes den, kdy je relativní dostatek světla, využijete v principu jakýkoliv fotoaparát a objektiv. Jediné, na co je třeba si dávat pozor, je zaostření. Hustá mlha může tak zmenšit kontrast, že (automatické) ostření na vzdálenější objekty nemusí dobře fungovat.

Nikon Z 6II + NIKKOR Z 24 mm f/1,8 S | Clona F1,8; 1/100 s, ISO 800
Nikon Z 6II + NIKKOR Z 24 mm f/1,8 S | Clona F1,8; 1/100 s, ISO 800

Za šera nebo při pořizování večerních fotek (například ve městě) už jsou kladené vyšší nároky na fototechniku a to jak na automatické ostření, tak i na vysokou citlivost, resp. odolnost vůči šumu v nízké hladině osvětlení. V takových případech si lépe povedou fotoaparáty s větším snímačem, popřípadě modely s výkonnějším a citlivějším autofokusem.

Nikony Z, ať fullframové nebo DX modely, však tyto požadavky splňují, byť je samozřejmě vhodné použít světelnější objektivy. Jednak kvůli autofokusu, a jednak proto, aby na snímač dopadlo více světla. Ostatně světelnější objektivy jsou výhodné i pro komfortnější pozorování obrazu v hledáčku nebo na displeji. Pokud například nasadíte světelný objektiv f/1,8 oproti standardnímu zoomu f/4, budete moci fotografovat na ISO 1600, kdežto se zoomem byste museli použít ISO 6400. To představuje velký rozdíl v šumu nejen na výsledném snímku, ale také v elektronickém hledáčku. Pro večerní focení v mlze je tedy určitě vhodnější světelnější objektiv.

Mezi moje oblíbené objektivy na FX Nikony Z patří NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S nebo padesátka se světelností f/1,4 (NIKKOR Z 50 mm f/1,2 S je sice geniální, ale pro běžné nošení je velký, těžký a drahý). Pokud potřebuji širší záběr, potom používám NIKKOR Z 35 mm f/1,8 S nebo opět světelnější f/1,4; a pak ještě širší NIKKOR Z 24 mm f/1,8 S.

Barevná versus černobílá

Mlha sama od sebe potlačuje barvy, a pokud je dostatečně hustá, redukuje je natolik, že i bez našeho přičinění vypadají monochromaticky – s jedním odstínem nebo v jednom tónu. Převodem do škály šedé jim někdy v tomto minimalismu můžeme pomoci, i když někdy tím také můžeme zničit atmosféru toho zvláštního dojímavého kontrastu chladné modré a teplé oranžové barvy. Nemluvě o tom, že jako doplňkové barvy spolu velmi dobře ladí.

Zde vidíte barevnou variantu výše zobrazené fotografie v High Key. Která se vám více líbí?
Zde vidíte barevnou variantu výše zobrazené fotografie v High Key. Která se vám více líbí?

P. S.: O bezpečí a zdraví

Nezapomínejte ani na své zdraví a bezpečí vlastní i fototechniky. Dobře se oblečte, mlha doslova leze pod kůži a dokáže zvýšit pocit chladu.

Většina fotoaparátů Nikon je dnes utěsněná vůči nepříznivým povětrnostním vlivům, mezi které se počítá i mlha. Pozor ale, ne všechny objektivy mají tuto úpravu. Jestliže je mlha velmi hustá, v ovzduší doslova vidíte malé kapky vody, které se pak sráží a tečou po fototechnice, která není utěsněná, je třeba ji jakýmkoliv způsobem před vlhkostí chránit. Velmi opatrní buďte při výměně objektivu, zvláště, když fouká vítr. V takových případech je třeba se otočit zády proti směru větru a ideálně v závětří bundy rychle vyměnit objektiv.

Takto mě při focení v mlze zachytil kamarád Petr Malý
Takto mě při focení v mlze zachytil kamarád Petr Malý

Doufám, že jsem vás tímto článkem trochu povzbudil, tudíž bude-li předpověď počasí hlásit ranní mlhy, nastavte si budík a posléze vyražte do terénu :-) Nebo alespoň cestou z práce vyfoťte pár záběrů večerní mlhy…

Sdílej

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *